اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۹:۳۴
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۳۵
اذان مغرب ۱۹:۰۳:۲۸
طلوع آفتاب ۰۵:۲۱:۱۲
غروب آفتاب ۱۸:۴۴:۲۹
نیمه شب ۲۳:۱۷:۳۱
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۳/۱۹ - ۱۲:۱۴
مدیرعامل شرکت سپاسه فتح پارسه:

توزیع‌کننده، حق تولیدکننده را ضایع می‌کنند

ما جلسات زیادی با شرکت‌های پخش داشتیم و به این نتیجه‌ رسیدیم که با توجه به شرایطی که آنها دارند واقعاً با هیچ‌کدامشان نمی‌توانیم کار کنیم! یعنی به رغم زحمتی که تولیدکننده کشیده، آنها واقعاً هیچ چیزی را برای تولیدکننده بازی باقی نمی‌گذارند.

توزیع‌کننده، حق تولیدکننده را ضایع می‌کنند
به گزارش سراج24، سید محمدمهدی سادات‌شریف سی و یک سال دارد و‌ در رشته مهندسی کامپیوتر نرم‌افزار تحصیل کرده است. الان نیز دانشجوی دوره فوق‌لیسانس است. گفت‌وگوی حلقه وصل درباره فعالیت‌هایش در زمینه ساخت بازی‌های رایانه‌ای را در ادامه با هم می‌خوانیم.
 
***
 
شرکت شما در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کند؛ از چه سالی کار خودش را شروع کرده و می‌خواهد به کجا برسد؟
 
شرکت ما از ادغام دو شرکت در سال 86 به وجود آمد. عمده فعالیت شرکت ما ساخت انواع و اقسام نر‌م‌افزارهای تحت وب و دسکتاپ در صنایع مختلف است. پروژه دوران افتخار را تقریباً دو سالی می‌شود که شروع کرده‌ایم و در پیش تولیدش حدود بیست و پنج نفر کار کرده‌اند.
 
چه شد که آمدید سراغ پروژه گیم؟ آیا شما سابقه تولید بازی را داشتید؟
 
خیر؛ ما سابقه تولید بازی را نداشتیم ولی چون سوابق زیادی در تولید نرم‌افزارهای مختلف داشتیم و با توجه به اینکه صنعت نوپایی است و این کمبود را هم احساس می‌کردیم و با توجه به تهاجم فرهنگی‌ای که حضرت آقا فرمودند، از سال 90 پیش تولید این کار را انجام دادیم. ما مخصوصاً در حوزه دفاع مقدس کار کردیم که واقعاً ضعف‌های زیادی در آن دیده می‌شود و الان هم بازی افتخار دو در دستور کارمان است و داریم پیش‌تولیدش را می‌آوریم تا ان‌شاالله با بازی‌هایی که الان در سطح منطقه و دنیا وجود دارد، رقابت کنیم.
 
تیم سازنده بازی‌تان را چگونه انتخاب کردید؟
 
سعی شد از بهترین کسانی که بودند، استفاده بشود و کار به صورت حرفه‌ای باشد. این اولین پروژه‌ بود ولی واقعاً بهترین بازی ساخته شده در ژانر اول شخص اکشن در زمینه دفاع مقدس است که فکر می‌کنم یک تحول خاصی در این بخش ایجاد کرده.
 
موتوری که با آن بازی را ساختید، چه موتوری بوده و شما چقدر با آن آشنایی داشتید؟
 
ما لایسنسش را خریداری کرده بودیم و نرم‌افزار را کامل در اختیار داشتیم ولی سورس آن را نداشتیم. ما از همه قابلیت‌های یونی‌تی استفاده کردیم و خروجی خوبی گرفتیم. البته قصد داریم دیگر از یونی‌تی استفاده نکنیم چون اگر می‌بینید بعضی‌ وقت‌ها ضعفی وجود دارد، واقعاً موتور توان انجام آن کار را به ما نمی‌داد.
 
لایسنسش را از کجا خریدید و به چه قیمتی؟
 
فکر می‌کنم نسخه یونی‌تی را حدوداً بیست و پنج میلیون تومان خریداری کردیم.
 
چه نقاط ضعفی داشت که می‌خواهید برای «دوران افتخار دو» از یک موتور دیگر استفاده کنید؟
 
ضعف‌ عمده‌اش در بحث‌های گرافیکی مشهود است. تک هسته‌ای بودن یونی‌تی واقعاً اشکال دارد. چند هسته‌ای بودن در بحث مولتی‌کار بودن ان‌جین‌ها واقعاً نقش حیاتی دارد که از همه توان سخت‌افزار بتوانید استفاده کنید. ضعف دیگری که یونی‌تی دارد کمبود ابزارها و انیمیت‌ها است.
 
در ان‌اُدی هم ضعف‌هایی دارد. قابلیت ان‌اُدی این است که وقتی دوربین دور می‌شود تعداد بیشتری رفلکس را در صفحه مشاهده می‌کنید و وقتی که نزدیک می‌شود، وضوح آن شیئ سه بعدی بالاتر می‌رود. یونی‌تی واقعاً موتوری است که فقط به درد بازی‌های مرتبط با اسماسون‌ها و دو بعدی‌ها می‌خورد.
 
 
بازی دوران افتخار یک چه مدت است که به بازار وارد شده؟ و مردم چه میزان از این بازی استقبال کردند؟
 
بازی دوران افتخار یک هنوز عرضه رسمی‌اش آغاز نشده و ما یک سری عرضه‌های محدودی را در راهیان نور و مؤسسات مختلف و مرتبط با سازمان سراج داشتیم که حالا داریم برنامه‌ریزی می‌کنیم که ان‌شاالله به بهترین وجه آن را در بازار عرضه کنیم.
 
چه زمانی این بازی می‌خواهد عرضه بشود و با چه قیمتی به فروش می‌رسد؟
 
قیمتش که 4500 تومان است و زمان عرضه‌اش احتمالاً بعد از ماه مبارک رمضان خواهد بود.
 
مراسم رونمایی هم می‌گیرید؟
 
ان‌شاالله یک هفته تا ده روز که عرضه شد، یک رونمایی هم از کار خواهیم داشت. سیصدهزار نسخه تولید شده الان آماده است و تلاش داریم بحث تبلیغات و نوع ارائه‌اش، به گونه‌ای باشد که همه ببینند و لذت ببرند.
 
تولید بازی دوران افتخار در کل چه میزان هزینه داشته؟
 
با توجه به امکانات و آن زیرساخت‌هایی که هر شرکتی دارد، مبلغ می‌تواند جابجا شود و من فکر می‌کنم اگر مبلغی را مشخص نکنیم، بهتر باشد. چون شاید کسانی که می‌خواهند وارد این عرصه بشوند، بترسند!
 
شرکت سپاسه فتح پارسه شرکت خصوصی است؟
 
بله؛ صد درصد خصوصی است و ما حمایت‌هایی را هم به صورت معنوی و هم مادی، بعد از تولید بازی از سازمان سراج گرفتیم. همین الان هم در بازی دوران افتخار دو که واقعاً یک بازی بزرگی است، قصد داریم صنعت بازی‌سازی را واقعاً متحول کنیم و نشان بدهیم که ایران می‌تواند حرف‌های خیلی خوبی برای گفتن داشته باشد. چیزی در حدود چهل - پنجاه درصد هزینه‌های این بازی را هم تأمین کرده‌ایم.
 
فکر می‌کنید چه مدت لازم است تا همه کارهایش انجام شده و آماده ارائه به بازار بشود؟
 
فکر می‌کنم برای سال 95 آماده شود.
 
آیا شما به روش خاصی برای توزیع این بازی در بازار دسترسی پیدا کرده‌اید؟
 
ما جلسات زیادی با شرکت‌های پخش داشتیم و به این نتیجه‌ رسیدیم که با توجه به شرایطی که آنها دارند واقعاً با هیچ کدامشان نمی‌توانیم کار کنیم! یعنی به رغم زحمتی که تولیدکننده کشیده، آنها واقعاً هیچ چیزی را برای تولیدکننده بازی باقی نمی‌گذارند. حالا شرکت‌هایی که مشکل مالی دارند بالاخره دست به این کار می‌زنند و با این شرکت‌ها وارد قرارداد می‌شوند ولی شرکت‌مان این تصمیم را گرفته که خود شرکت این کار را بکند؛ هم از لحاظ سرمایه‌گذاری و هم از لحاظ پخش فیزیکی. کارهای آماری و اطلاعاتی سنجش بازار مقصد و نحوه‌ توزیع را بررسی کردیم و به نتایج خوبی هم رسیدیم؛ ولی با توجه به اینکه یک عنوان بازی در اختیار ما است، شاید یک مقدار هزینه‌هایمان بالا برود.
 
پس از سر ناچاری رفتید سراغ اینکه خودتان پخش فیزیکی را انجام بدهید...
 
بله؛ نگاه کنید الان در سطح دنیا تولیدکننده‌ها با منتشرکننده‌ها جدا هستند و این دو تا کار به هم ربطی ندارد. مثلاً بازی «کال‌آف‌دی‌یوتی» را «اکتیویژن» منتشر می‌کند یا مثلاً «پی‌ای» خودش یک منتشرکننده است. ولی الان ما یک چنین چیزی که بتوانیم به آن تکیه کنیم و مطمئن باشیم که دسترنج‌مان خراب نمی‌شود و اطمینان کنیم، نداریم. همه دسترنج تولید کننده را این منتشرکننده‌ها درو می‌کنند و هیچ وقت هم از مواضعی که دارند کوتاه نمی‌آیند. در بحث تبلیغاتی‌اش هم صحبت‌هایی کرده‌ایم و امیدواریم ان‌شاالله بتوانیم این کار را به نحو احسن انجام بدهیم.
 
من بازی دوران افتخار را انجام دادم و بعد از یک ساعت سردرد گرفتم. آیا نظر بنده را قبول دارید؟
 
اولین باری است که این نظر به من منتقل شده، ولی قطعاً بازی‌هایی که به صورت اکشن است شاید یک سری تأثیراتی را بگذارد ولی فکر می‌کنم به شرایط شخص هم بستگی دارد و بالاخره متخصصانی که در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بودند، بازی کردند و بازی را از لحاظ روان‌شناسی و میزان خشونت سنجیده‌اند. ما سعی کردیم کمترین خشونت و کمترین حالت عصبی‌ در بچه‌ها ایجاد بشود ولی بالاخره جنگ است و به همین خاطر مثبت پانزده شد. البته با توجه به اینکه زیاد خشونت در این کار قرار نداده بودیم، درجه‌اش نسبت به بازی‌های اکشنی که در بازار موجود است، پایین‌تر است.
 
منبع:حلقه وصل
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••