اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۱/۳۱ - ۱۰:۵۴
حلقه وصل بررسی می‌کند:

انتخاب نامناسب اسباب‌بازی، بازی با سرنوشت بچه‌ها!

کودکان تا زمانی که به سن تحصیل می‌رسند و به مدرسه می‌روند، بیشترین زمان خود را به بازی کردن مشغول هستند و والدین سعی می‌کنند برای سرگرمی فرزندان خود بهترین نوع وسیله بازی را تهیه کنند؛ اما واقعا بهترین وسیله برای بازی و سرگرمی کودکان چه چیزی می‌تواند باشد؟

انتخاب نامناسب اسباب‌بازی، بازی با سرنوشت بچه‌ها!

به گزارش سراج24، کودکان تا زمانی که به سن تحصیل می‌رسند و به مدرسه می‌روند، بیشترین زمان خود را به بازی کردن مشغول هستند و والدین سعی می‌کنند برای سرگرمی فرزندان خود بهترین نوع وسیله بازی را تهیه کنند؛ اما واقعا بهترین وسیله برای بازی و سرگرمی کودکان چه چیزی می‌تواند باشد؟ در این مطلب سعی می‌کنیم به صورت کلی به بیان آسیب‌ها و هجمه‌های فرهنگی دشمن در عرصه اسباب‌بازی‌های کودکان که باعث تغییر سبک زندگی اسلامی به غربی می‌شود، بپردازیم.

بازی در زندگی کودکان به‌عنوان یک نیاز مهمی تلقی می‌شود که پس از نیازهای اولیه مثل آب و غذا و اکسیژن احساس می‌شود و نباید آن را نادیده گرفت. «رابرتوایت» یکی از نظریه‌پردازان روان‌شناختی کودک در این‌باره معتقد است: «ساعات زیادی را که کودکان صرف بازی می‌کنند. نمی‌توان و نباید به هیچ‌وجه تلف شده تلقی کرد. بازی شاید در نگاه ما یک حرکت شادی‌بخش و نشاط‌آور ارزیابی شود ولی در دوران کودکی برای کودک یک کار جدی است.» لذا باید ابزار این کار را با دقت و آگاهی بیشتری انتخاب کنیم و زمینه فکری کودکان را به سمت و سوی منش و آداب اسلامی سوق دهیم.

برای شروع مطلب لازم است که در ابتدا و به عنوان مقدمه انواع بازی‌هایی را که یک کودک با آن مواجه می‌شود را به‌طور اختصار بررسی می‌کنیم:             

1. بازی جسمی: از قدیمی‌ترین نوع بازی‌هاست؛ هم در حالت فردی و هم در حالت گروهی انجام می‌شود، مانند هفت سنگ، گرگم به هوا، توپ بازی، طناب بازی و دیگر بازی‌هایی که در این گروه می‌گنجد. که مهمترین اثر آن کاهش رفتارهای ناآرام و پرخاش‌جویانه توأم با عصبانیت کودک است، به عبارتی این بازی انرژی اضافی کودک را می‌سوزاند.

البته امروزه به دلیل زندگی شهرنشینی و آپارتمانی شدن منازل و در برخی موارد درگیر تجملات ظاهری شدن، بچه‌ها مجال کمتری پیدا می‌کنند تا این نوع بازی را انجام دهند.

2. بازی تقلیدی: تمرین کودک برای تجربه‌آموزی است. کودکان نقش‌هایی را که می‌شناسند به آن گرایش نشان می‌دهند، مانند شاگرد و معلم شدن بچه‌ها در بازی یا خاله بازی معروف بین دختر بچه‌ها.

3. بازی نمایشی: بهترین تعریف آن تجسم یک کودک در حالی است که کت پدر یا کفش‌های مادر را می‌پوشد یا عینک مادربزرگ را به چشم می‌زند.                   

4. آخرین نوع بازی، بازی نمادی- آموزشی و خلاقیت است که در واقع به نوعی، بخشی از ذهن پرسشگر کودک را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

دشمنان فرهنگ اسلامی زمان زیادی را برنامه‌ریزی می‌کنند تا از طریق حساس‌ترین قشر ضربه بر دین بزنند و علاوه بر این صدها شبکه ماهواره‌ای به‌صورت شبانه‌روزی در حال تخریب فرهنگ غنی مردم هستند. شبکه ماهواره‌ای، شبکه‌های ارسال پیامک، صدها رسانه و اتاق‌های فکری که هر روز برنامه‌ای جدید را برای تحت تأثیر گذاشتن ملت‌های مستقل از دنیای غرب در نظر می‌گیرند.

عرضه عروسک‌های غربی و وسایل بازی پرزرق و برق خارجی نه تنها میزان نیاز کودک را به بازی‌های معرفی شده تأمین نمی‌کند، بلکه آثار مخرب‌ تربیتی را بیش از هر مورد دیگر بازی از خود به جای می‌گذارد. زیرا این نوع بازی نیاز به ابزاری دارد که همانطور که عنوان شد اسباب‌بازی‌ها ابزار این کارند. متأسفانه در اثر غفلت و کم توجهی ما به این مقوله و در عوض آینده‌نگری و تدبیر بیگانه برای ترویج فرهنگ غلط و غیر دینی خود باعث شده بازار اسباب‌بازی غرب رونق گرفته و ویترین مغازه‌ها را با رنگ و لعاب زیادی جلا دهند و بسیاری از کودکان ما به دست والدین خود قربانی اهداف شوم جنگ خاموش فرهنگی دشمنان شوند.

این قشر آسیب‌پذیر، از نظر فکری به بلوغ نرسیده‌اند و بخاطر ناآگاهی و بی‌دقتی والدین‌شان مظلوم واقع می‌شوند و ناآگاهانه و ناخواسته تحت تأثیر فرهنگ بیگانه قرار می‌گیرند که اثرات مخرب منش و روش زندگی غرب، بنیان خانواده‌های آینده، که این کودکان شکل‌دهنده آن هستند را ویران می‌کنند

با توجه به مطالب بیان شده پر واضح است که دنیای شاد و بی‌آلایش کودکان با سپری شدن ساعات طولانی آن به بازی، با تصمیم و تدبیر والدین، پیامدهای متفاوتی را به همراه خواهد داشت.

با انتخاب نادرست اسباب‌بازی، کودکان ذره ذره به فرهنگ غرب نزدیک می‌شوند

نمادهایی چون عروسک‌ باربی، عروسک بی‌ادب، مرد عنکبوتی، بتمن، بنتن، شرک، لاک‌پشت نینجا، اسکویی، باب اسفنجی در تیراژ بالا در کشور اسلامی ما به فروش می‌رسند و متأسفانه علاوه بر وجود عروسک آنها در ویترین مغازه‌ها، رسانه‌های ما نیز روزانه ساعات زیادی را به نمایش دادن این نمادهای غربی صرف می‌کنند که شاید رسانه‌های کشورمان، ناآگاهانه خلاقیت و آموزش کودکان را مورد هدف قرار داده و اثرات زیان‌بار زیادی را از خود به جای می‌گذارند؛ شبکه‌هایی که به جای به تصویر کشیدن ارزش‌های مذهبی و مکتبی خودمان وسیله‌ی تبلیغات بیگانه می‌شوند و ضربه مهلکی را بر فرهنگ و دین‌مان وارد می‌سازند.

دختر بچه ایرانی به جای مأنوس شدن با حجاب و پوشش اسلامی با دیدن عروسک باربی، او را الگوی خود قرار داده و در لباس پوشیدن و آرایش مقلد عروسک اروپایی می‌شود و ذره ذره به فرهنگ غربیان نزدیک و از فرهنگ اصیل اسلامی خود فاصله می‌گیرد.

والدین گاهی به دلیل مشغله‌ی روزمره زندگی با تهیه اسباب بازی‌های غربی، بدون توجه به هدف و منظور از ساخت آنها، تنها به زرق و برق‌شان نگریسته و به ظاهر با خرید آنها موجبات شادی فرزند خویش را فراهم می‌کنند، که در واقع این شادی کودکی، واقعیت تلخ جبران ناپذیری را به همراه دارد.

آنها آگاهانه یا ناآگاهانه تیشه به ریشه‌ی خود می‌زنند و این چنین می‌شود که خانواده‌ی ایرانی فرزندی با گرایشات و تمایلات ظاهری غربی را تربیت می‌کنند که کم ‌کم از اعتقادات و مذهب فاصله می‌گیرند و در نتیجه نسلی متفاوت با نسل گذشته خویش می‌شود.

تهاجم فرهنگی یک حقیقتی است که وجود دارد

مقوله اسباب بازی بسیار حائز اهمیت است، چنانکه مقام معظم رهبری در بیاناتشون در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۱۳۹۲/۰۹/۱۹، اشاره صریح به نقش و جایگاه آن دارند و فرموده‌اند: «تهاجم فرهنگی یک حقیقتی است که وجود دارد؛ میخواهند برروی ذهن ملّت ما و برروی رفتار ملّت ما - جوان، نوجوان، حتّی کودک - اثرگذاری کنند. این بازیهای اینترنتی از جمله‌ی همین است؛ این اسباب‌بازی‌هایی که وارد کشور میشود از جمله‌ی همین است که من چقدر سر قضیّه‌ی تولید اسباب‌بازی داخلیِ معنی‌دار و جذّاب حرص خوردم با بعضی از مسئولین این کار که این کار را دنبال بکنند؛ البتّه بحمدالله ظاهراً اینجا یک تصمیمی در این زمینه گرفته شد، حالا ان‌شاءالله همان تصمیم را هم دنبال کنید که اجرایی بشود. خب، دوستان ما آمدند در یکی از دستگاه‌های فعّال و مسئول، عروسکهای خوبی درست کردند؛ خوب هم بود؛ اوّل هم حسّاسیّت طرف مقابل را - یعنی مخالفین را، خارجی‌ها را - برانگیخت که اینها آمدند در مقابل باربی و مانند اینها، این [عروسکها] را درست کردند؛ ولی نگرفت. من به اینها گفتم که اشکال کار شما این است که شما آمدید به فلان نام، یک پسری را، یک دختری را آوردید در بازار، این عروسک شما را بچّه‌ی ما اصلاً نمی‌شناسد - ببینید، پیوست فرهنگی که میگوییم اینها است - خب، یک عروسک است فقط، در حالی که مرد عنکبوتی را بچّه‌ی ما میشناسد، بتمن را بچّه‌ی ما میشناسد. ده بیست فیلم درست کرده‌اند، این فیلم را آنجا دیده، بعد که میبیند همان عروسکی که در فیلم داشت کار میکرد، در مغازه هست، به پدر و مادرش میگوید این را برای من بخرید؛ عروسک را می‌شناسد؛ این پیوست فرهنگی [است‌]. شما بایستی این عروسک را که ساختید، در کنار ساخت عروسک، ده بیست فیلم کودک درست میکردید برای اینکه این عروسک معرّفی بشود پیش بچّه‌ها؛ بعد که معرّفی شد، آن‌وقت خودشان میخرند، [ولی‌] وقتی معرّفی نشد، بازار ندارد و ورشکست میشود؛ و ورشکست شد. یعنی یک چنین دقّتهایی را بایست کرد. به‌هرحال این تهاجم فرهنگی به این شکل یک واقعیّتی است.»

از طرفی برای تحلیل اهداف بلندمدت غرب در مورد ساخت اسباب‌بازی، گذری به چهل حدیث امام راحل(ره) می‌زنیم. ایشان در مورد خلقت انسان فرمودند؛ انسان دارای دو نشئه است. یکی نشئه ظاهره ملکیه دنیویه که بدن اوست و دیگر نشئه باطنه غیبیه که از عالم دیگر است و نفس اوست و در جایی دیگر فرمودند؛ انسان دارای قوه‌ی شهوت، غضب، عقل و توهم و تخیل است.

با ساختن عروسک باربی و بی‌ادب و در دسترس قرار دادن آن به طور تدریجی و با نشان دادن بدن عریان و نیمه عریان آنها، حیا در بین کودکان کم‌رنگ شده و رفته رفته رخت بر می‌بندد و کودک که دارای قوه تخیل و توهم است، خود را شبیه این الگوهای غربی می‌کند و در واقع قدرت تخیل را تقویت کرده و به تناسب تعقل مورد ضعف قرار می‌گیرد و زمانی می‌رسد که این کودک با همین فرهنگ و اسباب‌بازی بزرگ شده و قوای توهم، تخیل و در نتیجه شهوت او تقویت گشته و دیگر جایی برای عقل و تفکر نمی‌ماند و لذا اهداف غرب محقق گشته و ضعف ما در مبارزه با تهاجم بالا می‌گیرد.

در مورد اسباب‌بازی‌های پسرانه و بازی‌های اینترنتی هم نیز وضع به همین منوال است؛ در بیشتر بازی‌ها قهرمانان بازی دارای تپانچه، تفنگ و نیزه هستند که کودک با کشتن و از بین بردن افراد در بازی امتیاز کسب می‌کند و خشونت بیشتر موجب صعود به مراحل بالاتر می‌گردد و نتیجتا برحسب عادت در عالم خارج نیز پرخاشگر و ستیزه‌جو می‌شود.

برخی بازی‌های غربی عشق و خشونت را در کنار هم به کودک می‌آموزد

در واقع این بازی‌ها قوه غضبیه را تحریک کرده و تعقل و تفکر کم‌رنگ می‌شود و در بیشتر بازی‌ها در کنار شخصیت جنگجو و ستیزه‌جو یک رابطه عاشقانه را به تصویر می‌کشند که عشق و خشونت را در کنار هم قرار داده و کودک مورد هجوم خاموش فرهنگ بیگانه قرار می‌گیرد و اثرات این تصاویر و بازی‌ها این می‌شود که شهوت و غضب در کودک تقویت می‌شود، که این فرجامی نابهنجار به دنبال دارد.

گفتنی است در هر یک از حالات بررسی شده قوه‌ی واهمه تقویت شده و جنود شیطان حاکم می‌شوند و وجود انسان در تحت سلطنت شیطان قرار می‌گیرد و لشکر رحمان و جنود عقل مضمحل می‌گردد، حال آنکه اگر با تدبیر و آموزش صحیح و هوشیاری مانع اثر مخرب این اسباب‌بازی‌ها شویم در واقع، وهم را تحت تصرف عقل و شرع قرار داده‌ایم و حرکات و سکنات کودک را در تحت نظام عقل و شرع برده‌ایم.

 در این موقع شیطان و جنودش رخت بر می‌بندند و مملکت وجود کودک را رحمانی و عقلانی کرده‌ایم. در دورانی که حضور پررنگ این اسباب‌بازی‌ها در بین بچه‌ها حس می‌شود باید تفکر و عزم را افزایش داد و رونق بخشید تا قوه تعقل رشد یابد و بعد رحمانی و عقلانی تقویت شود و مبارزه فرهنگی با موفقیت انجام گیرد.

بنابراین اکنون که به طور اجمال با اثرات مخرب سرگرمی‌های وارداتی کودکان آشنا شدیم، فعالان این عرصه در جبهه فرهنگی انقلاب، با توجه به تفاوت‌های فردی، میزان سلامتی، بهره‌مندی‌های هوشی، جنسیت، خلاقیت و تکاپوهای ذهنی، فرهنگ خانواده و حتی موقعیت جغرافیایی، اسباب‌بازی‌هایی را پیش‌بینی و طراحی کنند تا نسل آینده و کودکان معصوم را به سمت و سوی دین برتر که همان اسلام است هدایت کنیم و به وظیفه خطیر خود به بهترین نحو عمل کنیم.

نکات اخلاقی مثبت از طریق عروسک‌های ایرانی آموزش داده شود

ما باید هوشیارانه برنامه‌های رسانه خودمان را دنبال کنیم و در صورت تخطی از اهداف والای انقلاب، منتقد آن باشیم. همچنین برنامه‌های آموزشی مثل کلاه قرمزی که تعداد آنها بسیار انگشت شمارند را گسترش داده و به جای کارتون‌های خارجی آنها را به نمایش بگذاریم تا نکات اخلاقی مثبت از طریق عروسک‌های ایرانی و عروسک‌گردان‌های ایرانی به کودکان آموزش داده شود.

 از سوی دیگر با ساخت عروسک‌های ایرانی مثل دارا و سارا، کلاه قرمزی، پسرخاله و دیگر عروسک‌های محبوب بچه‌ها با کیفیت خوب و قیمت مناسب و به مقدار زیاد ویترین اسباب‌بازی فروشی‌ها را جلا دهیم تا زرق و برق اسباب بازی وارداتی خارجی کمتر خودنمایی کند.

برای تبلیغات در معابر و سر چهارراه‌ها از همین نمادهای اسباب‌بازی ایرانی استفاده کنیم تا ذهن کودک در هر جا معطوف عروسک‌های محبوب ایرانی شود و ان‌شاءالله با هوشیاری و دست در دست هم گذاشتن از این جنگ فرهنگی که خاموش و خانمان برانداز است، پیروز و سربلند فائق آییم و به یاری خداوند دست توطئه‌گران و دشمنان اسلام را از آیین مقدس و آسمانی‌مان و نسل آینده کشورمان کوتاه کنیم.
 

منبع:حلقه وصل

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••