اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۴:۰۹
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۱۰
اذان مغرب ۱۹:۰۰:۴۹
طلوع آفتاب ۰۵:۲۴:۵۴
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۵۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۳۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۱/۲۳ - ۱۱:۱۳
بسته پیشنهادی ؛

شهید صیاد شیرازی در آیینه کتاب

شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، ۲۱ فروردین ۱۳۷۸ مورد سوء قصد یکی از اعضای گروهک تروریستی منافقین قرار گرفت و پس از عمری مجاهدت در راه خدا به فیض عظیم شهادت نایل آمد.

شهید صیاد شیرازی در آیینه کتاب

به گزارش سراج24، به مناسبت سالروزعروج شهید سپهبد علی صیاد شیرازی در نظر داریم تا تعدادی کتاب منتشر شده در رابطه با زندگی و منش و یادداشت های این شهید بزرگوار را معرفی کنیم:

یادگاران شهید صیاد شیرازی_نویسنده:رضا رسولی_ انتشارات روایت فتح

مجموعه کتاب های "یادگاران" براساس خاطرات شهدا نوشته شده است و شامل خاطراتی کوتاه و زیبا از شهدا است که ما را بیش از پیش با این الگوهای ماندگار آشنا می سازد.

شماره یازدهم از این مجموعه شما را با شخصیت سپهبد شهید علی صیاد شیرازی آشنا می سازد.

ناگفته های جنگ_ نویسنده: احمد دهقان_ انتشارات سوره مهر

این کتاب شامل خاطرات شهید «على صیاد شیرازى»فرمانده نیروى زمینى ارتش در دوران جنگ ایران و عراق، از زمان‏پیروزى انقلاب اسلامى، رویدادهاى اوایل انقلاب، جنگ ایران وعراق تا سال ۱۳۶۲ است.

پیشنهاد تدوین خاطرات سردار صیاد شیرازى در سال ۱۳۷۱ به ‏ایشان داده شد و در اولین قدم، گفتگوهاى سعید فخرزاده با این‏ شهید که بر روى ۲۲ نوار کاست در روزهاى پایانى جنگ ضبط شده ‏بود، روى کاغذ آمد. محصول کار در سال ۱۳۷۲ به ایشان ارایه شد تانظر نهایى‏ شان را در متن اعمال کنند، که در همین سال به شهادت‏ رسیدند.

خاطراتى از پیروزى انقلاب اسلامى/ مبارزه با منافقان و نیروهاى‏ ضد انقلاب در اوایل پیروزى انقلاب و طرح ‏ریزى و شرکت در عملیاتهاى گوناگون به عنوان فرمانده، براى پاکسازى شهرها و مناطقى چون سنندج، بانه، جوانرود، اشنویه، بوکان و... از عوامل و نیروهاى ضد انقلاب/ بررسى نتایج جنگ با ضد انقلاب در کردستان/ اختلاف شهید صیاد با رئیس جمهور وقت «بنى‏ صدر»/توطئه‏ هایى که علیه وى صورت مى‏ گرفت/ خاطراتى از جنگ با عراق و عملیاتهاى ثامن‏ الائمه (ع)، طریق‏ القدس، فتح‏ المبین، رمضان، کربلاى ده، محرم، عملیات محدود مسلم بن عقیل و نبرد بیت ‏المقدس و... از جمله موارد مطرح شده در این کتاب است که در۲۲۶ گفتار تدوین و در پایان نیز ۱۳ قطعه عکس ارائه شده است.

یادداشت های سفر_نویسنده: محسن کاظمی_ انتشارات: دفتر ادبیات و هنر مقاومت

این کتاب، دربردارنده‌ی خاطراتی از نگارنده ـ دوست و هم‌رزم شهید صیاد شیرازی ـ درباره‌ رفتار و ویژگی‌های دوران جوانی شهید علی صیاد شیرازی است که به سال‌های قبل از انقلاب مربوط می‌شود. در پایان نیز، تصاویری از شهید صیاد شیرازی به چاپ رسیده است.

عملیات شیندرا_ نویسنده: نجاتعلی صادقی گویا_ انتشارات ایران سبز

«شیندرا» نام روستایی است در منطقه کردستان در روز بیست و یکم مهرماه ۱۳۵۸ به دنبال پاکسازی کردستان, گروهی از نیروهای داوطلب که به همراه شهید دکتر مصطفی چمران در پادگان سردش

ت حضور یافته بودند, عملیات شناسایی انبار مهمات ضد انقلاب را در محدوده روستای مذکور به انجام می‌رسانند. سپس گروهی از رزمندگان, از جمله شهید صیاد شیرازی, با هلی‌کوپتر به منطقه وارد می‌شوند و طی درگیری با دشمن, حوادثی پیش می‌آید که اعضای گروه ناگزیر می‌شوند در منطقه نا امن باقی بمانند .اما سرانجام نجات می‌یابند .ماجرای این عملیات در این کتاب از قول شهید صیاد شیرازی دو نقر دیگر از همراهان ایشان بازگو شده است .در بخشی از کتاب نیز از عملیات دیگری که شهید صیاد شیرازی در آن شرکت داشته, به اختصار سخن می‌رود .مطالب کتاب با پاورقی, فهرست راهنما, نقشه, بریده روزنامه‌ها و تصاویر راویان همراه است.

خدا می خواست زنده بمانی_ نویسنده: فاطمه غفاری_ انتشارات روایت فتح

این کتاب به سرگذشت سرلشگر صیاد شیرازی می پردازد. وی در بامداد ۲۱ فروردین ۱۳۷۸، در حال خروج از منزل، به وسیله عوامل فرقه تروریستی مجاهدین خلق در پوشش رفتگر، به شهادت رسید .

پس مانده های زخم خورده مرصاد در صبح روز ۲۱ فروردین ۷۸ ، فاتح بزرگ فتح ‏المبین و بیت المقدس و یکی از بزرگترین سرمایه های کشور را در تروری ناجوانمردانه آماج تیرهای کینه خود قرار دادند و قامت استوار امیر ارتش اسلام را به خاک افکندند. روحش شاد.

شهید شجاع و ارجمند ارتش جمهوری اسلامی ایران، در ۱۶ فروردین ۱۳۷۸، همزمان با عید خجسته غدیرخم به درجه سرلشکری نایل آمد و چند روز بعد، با افتخار شهادت، به درجه سپهبدی ارتقا یافت.شهید صیاد شیرازی پس از دریافت درجه سرلشکری خطاب به خانواده اش می گوید:

«بسیار شاد و خرسندم؛ البته نه به خاطر دریافت این درجه، بلکه به خاطر رضایتی که امید دارم امام زمان(عج) و مقام معظم رهبری از من داشته باشند. مقام، درجه و اسم و رسم در نظر من هیچ جایگاهی ندارد.»

در کمین گل سرخ_نویسنده: محسن مؤمنی_ انتشارات سوره مهر

این کتاب به شرح زندگی شهید صیاد شیرازی، فرمانده نیروی زمینی ارتش می‌پردازد. این کتاب در ۵ بخش ارائه شده است. بخش اول این مجموعه از دوران کودکی تا پیروزی انقلاب اسلامی است. بخش دوم اختصاص دارد به رویدادهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا انتصاب وی به فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران. بخش سوم نیز نظر دارد به دوران فرماندهی نیروی زمینی تا عملیات مرصاد و پایان جنگ، همچنین بخش چهارم می‌پردازد به دو سال پایانی جنگ و سرانجام بخش پنجم شامل روزهای آخر قبل از شهادت و نحوه شهادتش به همراه متن پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مناسبت شهادت ایشان و متن یادداشت ایشان پس از رحلت امام (ره) می باشد.

در مقدمه این اثر آمده است: درست فردای شهادت سپهبد صیاد شیرازی، دوست نویسنده‌ام «احمد دهقان» متنی در اختیارم گذاشت که پیاده شده چندین جلسه مصاحبه با آن شهید بود که از سوی دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری صورت گرفته بود. این متن دربرگیرنده خاطرات او از ابتدای انقلاب تا عملیات والفجر یک بود. از آن نوشته، احمد کتاب ناگفته‌های جنگ را درآورد و من هم خلاصه‌ای را برای نوجوانان بازنویسی کردم که شد کتاب خاطرات سال‌های نبرد و تقریباً در ایام اربعین شهید هر دو کتاب منتشر شدند.

نویسنده درباره آشنایی‌اش با شهید صیاد شیرازی می‌نویسد: تا آن روز من صیاد را هم در میدان جنگ دیده بودم و هم بعد از جنگ. وقتی که او شهید شد من نیز مانند همه مردم ایران غمگین و متأثر شدم. آن روزها من بیش از هر چیز تحت تأثیر منش خاضعانه و رفتار بی‌پیرایه او بودم، اما با خواندن این خاطرات دریافتم بزرگی او بیش‌تر از آن است که ما می‌دانیم و حق او بر گردن استقلال امروز ایران و در سرنوشت جنگ فراتر از آن است که به تعارف در مجامع و محافل گفته می‌شود. او به راستی قهرمانی است ملی و قابل افتخار.

به نقل از نویسنده: «امروز که بعد از سه سال کتاب این گونه سرانجام می‌یابد، اذعان دارم این همه زندگی سپهبد صیاد نیست بلکه ناگفته‌های زندگی او فراوان‌تر از آن است که در این جا آمده. مخصوصاً این که زندگی بعد از جنگ او کتاب مستقل دیگری را می‌طلبد که عمدتاً بر محور اخلاق و رفتار اوست و دارای درس‌های فراوان برای همه مقامات لشگری و کشوری و دیگر اقشار مردم که می‌کوشند به عهد خود وفادار بمانند.»

دلم برایت تنگ شده_نویسنده: علی اکبری_ انتشارات فارسی کتاب

در این کتاب می خوانیم:

۱- قرار بود صبح روز عید غدیر برود به خدمت آقا و درجه ی سرلشگری اش را بگیرد . همه تبریک گفتند خودش می گفت: «درجه گرفتن فقط ارتقای سازمانی نیست و قتی آقا درجه را روی دوشم بگذارند . حس می کنم ازم راضی هستند . وقتی ایشان راضی باشد امام عصر ( عج ) هم راضی اند . همین برایم بس است . انگار مزد تمام سالهای جنگ را یکجا بهم داده اند.»

۲- صبح روز بعد از خاکسپاری ، خانواده اش نماز صبح را خواندند و از آن طرف رفتند بهشت زهرا(س) ، سر قبر صیاد . اما پیش از آنها کسی دیگری هم آمده بود ، آقا که گفت « دلم برای صیادم تنگ شده ، مدتی است ازش دور شده ام .»

۳- جناب آقای حسین حیدری (از شاگردان حضرت آیت الله بهاءالدینی) نقل کرده است: « شهادت سپهبد صیاد شیرازی برای رهبر معظم انقلاب خیلی سنگین بود. من همان روز خاک سپاری این امیر شهید محضرشان بودم و خدمتش عرض کردم: وقتی اولین نایب حضرت بقیه‌الله از دنیا رفت، امام علیه السلام به فرزند [نایب]اش محمد بن عثمان نامه تسلیتی مرقوم فرمود و در آن دارد «رُزئت و رُزئنا و اَوحشک و اَوحشنا». درگذشت پدرت، تو و ما را محزون و غمگین کرد و تو و ما از دوری و جدایی او وحشت زده شدیم.

وقتی امام ارواحنا فداه با از دست دادن نایب و یار و بازویش وحشت زده شود، حساب پیشوایان غیرمعصوم معلوم است. و برای تسلی دل معظم له عرض کردم صیاد می بایست در دوران جنگ کشته می‌شد. چون جنگ اسلام و کفر باقی بود، خدا او را نگه داشت و امروز که او با درخواست خودش شهادت را از خدا خواست، شهید می‌شود.

وقتی اینها را عرض کردم مقام معظم رهبری دو مرتبه فرمود : خوشا به حالش!

که حقیر حالت غبطه خوردن به حال صیاد را نه در کلام که گویا در برق چشم رهبر معظم می دیدم. او علاقه به این سردار رشید اسلام را با بوسیدن چهره گلگونش و بوسه زدن به تابوت حامل پیکر پاک او نشان داد.»

عاشق ترین صیاد_نویسنده: محبوبه معراجی پور_ انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی

کتاب «عاشق ترین صیاد» زندگی این شهید گرانقدر را تا اندازه زیادی به تصویر می کشد.

این کتاب مشتمل بر ۴ بخش است و نویسنده ی کتاب تلاش نموده تا زندگی شهید بزرگوار صیاد شیرازی را برای دوستداران او به رشته ی تحریر در آورد.

از بهترین مجاری دست یابی به هویت انقلاب اسلامی ایران و شناخت آن، بررسی زندگی و اندیشه های ناب مجاهدان و عناصر فعال و تأثیر گذار پس از انقلاب می باشد.یکی از این مجاهدین و فعالان امیر سپهبد صیاد شیرازی می باشد. شخصیت وزندگانی شهید صیاد از چند نظر ویژه و مورد توجه می با شد ، اول؛اوج وشکوه اخلاص ،ایمان وعبادت این شهید بزرگوار است که بدون آن که حرف و حدیث و ادعایی در باره ی آن باشد ،زبانزد و مورد تأیید همه ی مردم این مرز و بوم می باشد . دومین مسأله این است که شهید صیاد شیرازی ، هم در جایگاه سردار دفاع مقدس و هم در جایگاه یکی از خدمتگزاران کار آمد و موفق سالهای پس از جنگ ، قابل الگو گیری وشناخت است . او در سال های پس از جنگ ، مصمم تر از گذشته ، با تمامی جسم و جان به خدمت اهداف انقلاب اسلامی درآمد و درایت ، اخلاص ، توکل و ساده زیستی او در این دوران به اوج رسید.

صیاد شیرازی در حالی مورد خشم و کینه ی تروریست های منافق واقع شد که ۲۱ سال از انقلاب و ۱۱ سال از جنگ می گذشت؛ در زمانی که روحیه ی غفلت و دنیاگرایی ، رفته رفته بسیاری از ارزش ها و الگوهای انقلاب را از صفحه بیرون می راند ، ترور و شهادت آن امیر سرافراز که نشان دهنده ی اوج عداوت دشمنان با او بود ، همچون نسیمی جان بخش ، عطر خوش ایثار و ایمان را بر کوچه ها و خیابان های شهر حکم فرما کرد و این هنر مردان خداست که مرگشان ، نه پایان یک اسطوره ، بلکه آغازی دیگر بر حقایق عالم می شود.

سرکار خانم محبوبه معراجی پور نویسنده ی این اثر گرانبها می باشد. کتاب عاشق ترین صیاد از ۴ بخش تشکیل شده و نویسنده تلاش نموده به گونه ای مراحل مختلف زندگی این سردار شهید را برای ما به تصویر بکشد

بخش اول کتاب ، طلوع یک سپیده نام دارد. در این بخش نویسنده از تولد علی صیاد شیرازی آغاز کرده و در ادامه فعالیت سیاسی وی را پیش از پیروزی انقلاب بیان می کند ، فعالیت هایی که ایشان با شهامت هر چه تمام در ارتش انجام می دادند. فعالیت های او در جایی صورت می گرفت که خطرش بیشتر از مکان های دیگر بود.

بخش دوم کتاب« عاشق ترین صیاد» در رکاب عشق نام دارد و به فعالیت ها و تلاش های شهید صیاد پس از انقلاب اسلامی می پردازد، فعالیت هایی که همه در راستای سرافرازی ، سر بلندی و پیشبرد اهداف انقلاب و اسلام بود .

در بخش سوم این کتاب به رشادت های ایشان در زمان هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران پرداخته شده است . این بخش که سردار آرام نام دارد تا حدی به توصیف شخصیتی این سردار بزرگ که همواره در اوج تواضع و فروتنی به انجام مسئولیت های خود می پردازد نگاه انداخته است .

آخرین بخش کتاب که بخش چهارم آن می باشد با عنوان تا آخرین نفس به زندگی این سردار شهید پس از اتمام دوران دفاع مقدس تا لحظه های شهادت ایشان اختصاص یافته است.

از مشخصات ظاهری این کتاب تعداد صفحات آن است که حدودا ۱۴۰ صفحه می باشد و شمارگان آن ۳۰۰۰ نسخه می باشد . این کتاب در بهار سال ۸۵ برای بار اول توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است .

برشی از کتاب

در صفحه ی ۴۷ از بخش اول این کتاب با عنوان طلوع یک سپیده می خوانیم :

علی به خانه ی فرمانده رفت و چون او را آدم ساده ای دید ، تصمیم گرفت زمینه ی انقلابی شدنش را فراهم آورد. علی مراقب بود تا بهبنه ای دست عوامل ضد اطلاعات ندهد، اما

سرانجام لو رفت و بازداشت شد ؛ جریان از این قرار بود که در آن روزها تعدادی نوجوان که برای آموزش دوره ی گروهبانی به مرکز آمده بودند ، در آسایشگاه هایشان شعارهای انقلابی سر دادن ؛ شاه دوستان طاقت نیاوردند و همان شبی که علی افسر نگهبان بود ، با باتوم های برقی به جان نوجوانان افتادند .

در بخش سوم این کتاب و در صفحه ی ۸۵ می خوانیم :

با دور اندیشی و ابتکار سرهنگ صیاد ، قرارگاه مشترک ارتش و سپاه تشکیل شد. او به آینده ی این وحدت بسیار خوشبین بود ، زیرا سفارش امام خمینی (ره ) هم وحدت بین سپاه و ارتش بود . حالا که آبادان از محاصره درآمده بود ، مردم منتظر آزادی خرمشهر بودند ؛ اما امکانات و نیروی لازم فراهم نبود .

در صفحه ی ۱۲۱ می خوانیم :

ظهر به تهران برگشت . فردای آن روز یعنی روز شنبه ، ۲۱ فروردین ، طبق عادت هر روز ، آخرین فرازهای دعای عهد را زمزمه کرد و آماده ی رفتن به دفتر کارش شد . ساعت ۶:۴۵ دقیقه در خانه باز شد و ماشین صیاد شیرازی بیرون آمد . سرلشگر در ماشین منتظر بود تا مهدی پسرش در پارکینگ را ببندد و با پدر تا مدرسه برود . مرد ناشناسی در لباس رفتگر به علی که در ماشین نشسته بود نزدیک شد و پاکت نامه ای را به او داد تا آن را بخواند.

آخرین گلوله صیاد_نویسنده: داوود امیریان_انتشارات صریر 

صیاد ماشین را از پارکینگ درآورد. دنده را خلاص کرد. مهدی گفت: «من در را می‌بندم»

به طرف در پارکینگ خانه رفت. چند متر آن طرف‌تر رفتگری نارنجی پوش جاروی دسته بلندش را به زمین می‌ کشید و نرمه‌ای خاک بلند می‌کرد. مهدی در را بست. سر کوچه موتور سواری را دید که سیگار می‌کشید و منتظر است. فکری شد آن شخص کیست این وقت صبح سیگار دود می‌کند؟ رفتگر به طرف ماشین آمد. مهدی سوار ماشین شد و در را بست. صیاد گفت: «برویم!»

مهدی گفت: «خودم می‌توانم بروم، دیرتان می‌شود»

آزادی خرمشهر (خاطرات شهید صیاد شیرازی)_نویسنده: سعید فخرزاده، احمد دهقان_ انتشارات سوره مهر

«آزادی خرمشهر»، کتابی است به روایت سپهبد شهید علی صیادشیرازی. کتاب با روایت چگونگی انجام عملیات فتح المبین و پیروزی در این عملیات آغاز می‌شود. در این قسمت شهید صیادشیرازی، سازمان قرارگاههای عملیات بیت‌المقدس را نام می‌برد و ویژگی‌های عملیات بیت المقدس را بیان می‌کند. مراحل انجام این عملیات نیز از مواردی است که ناگفته نمی‌ماند. قسمت بعدی، آزادی خونین شهر است.

راهکارهای آزادی خونین شهر و انتخاب نیروها برای انجام این عملیات، از نکات بارزی است که در این قسمت موارد بررسی قرار می‌گیرد. قسمت پایانی کتاب هم درباره پیام تاریخی حضرت امام‌خمینی(ره) درباره فتح خرمشهر است. این پیام در دو قسمت بیان شده است. مطلب دیگری که در این قسمت بررسی می‌شود حمله اسرائیل به جنوب لبنان است. نیروهای ایرانی برای دفاع به لبنان اعزام می‌شوند.

اما امام خمینی‌(ره) با درایت، دستور به بازگشت آن‌ها می‌دهد.

آزادی خرمشهر در ۴۰ صفحه و در قطع رقعی منتشر شده است.

افلاکیان زمین_ نویسنده: محمدحسین عباسی ولدی_نشر شاهد

دفتر دهمِ «افلاکیان زمین» به سردار شهید علی صیادشیرازی اختصاص دارد که توسط نشرشاهد منتشر شده است. این کتاب شامل سه بخش می شود که عبارت است از: در مسیر زندگی «از زبان شهید»، یادهای ماندگار، کلام شهید. بخش اول این کتاب از زبان خود شهید علی صیادشیرازی بیان شده است. نثر ساده و روان این بخش یکی از نکات قوت آن به حساب می آید.

از درخشان ترین قسمتهای این بخش می توان به لحظات پرشوری مانند برخورد شهید صیادشیرازی با دکتر چمران اشاره کرد و همچنین به سخنان شهید صیاد شیرازی خطاب به بنی صدر: «... سپس گفتم: آقای رئیس جمهور: خیلی عذر می خواهم که این صحبت را می کنم. در جلسه ای به این مهمی که برای حفظ امنیت نظام جمهوری اسلامی تشکیل شده است، یک بسم الله و یک آیه قرآن هم خوانده نشد...» بخش دوم شامل خاطراتی از همسر، فرزند و داماد شهید است.

جملات در این بخش بارِ احساسی بیشتری می گیرند، به خصوص در سخنان فرزند شهید: «آن سیم و آن تلفن در آن روزها، پل ارتباطی قلب های ما بود.» و یا «حرفهایش طعم آسمان می داد...» و موارد بسیاری از این دست که بیانگر احساسات عمیق نزدیکان شهید نسبت به ایشان بوده است.

و بخش آخر کتاب که شورانگیزترین و موجزترین بخش کتاب است پاراگراف کوتاهی از سخنان امیر سپهبد صیادشیرازی را شامل می شود: «ما در نظامی زندگی می کنیم که در آن ولایت حاکم است و ...»

امیر دلاور_ نویسنده: امیرحسین انبارداران_نشر شاهد

این کتاب حاوی یازده فصل می باشد. امیر دلاور با همکاری و حمایت سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران به چاپ رسیده است. در قسمتی از کتاب آمده است: صیاد شیرازی مانند دیگر مردان حق از روزی که قدم در راه انقلاب نهادند، همواره سروجان خود را برای نثار در راه خدا بر روی دست داشتند.

منبع:حلقه وصل

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••