اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۲۸:۱۷
اذان ظهر ۱۲:۰۱:۴۹
اذان مغرب ۱۹:۱۶:۴۵
طلوع آفتاب ۰۵:۰۵:۰۱
غروب آفتاب ۱۸:۵۷:۰۲
نیمه شب ۲۳:۱۳:۱۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ - ۱۰:۰۸
گزارش نشست نقد و بررسی مستند«من مرگ می‌شوم»

اعتراف غرب به بزرگترین جنایت اتمی تاریخ+تصاویر

بیست و ششمین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب، با اکران و نقد مستند «من مرگ می شوم» در حسینیه هنر برگزار شد.

اعتراف غرب به بزرگترین جنایت اتمی تاریخ+تصاویر

به گزارش سراج24، دور جدید نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب اسلامی در حسینیه هنر آغاز شد. در نخستین جلسه از دور سوم این نشست ها، مستند «من مرگ می شوم» به کارگردانی مهدی فیاضی کیا اکران و در ادامه با حضور این کارگردان به نقد و صحبت پیرامون این مستند پرداخته شد.

«من مرگ می شوم»، یک مستند آرشیوی به تهیه کنندگی مهدی نقویان است که در گروه رسانه ای راز تهیه شده است. این مستند در 40 دقیقه روایتی تاریخی از مراحل طراحی و ساخت اولین بمب اتمی توسط ارتش آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم و حمله هسته ای به شهرهای هیروشیما و ناگازاکی ژاپن ارائه می کند.

این مستند که جایزه پژوهش و تحقیق را از پنجمین دوره جشنواره عمار گرفته است با دادن اطلاعاتی دقیق از روند شکل گیری و طراحی و ساخت بمب اتم به رهبری دانشمند یهودی «اپن هایمر» و تصاویری کمتر دیده شده، همراه با گفتار متن مناسب ناصر طهماسب، تماشاگر را مجذوب شنیدن درباره این فاجعه بزرگ تاریخی می کند.

بنابراین گزارش، بعد از پایان نمایش مستند، حامد یامین پور، مجری این مراسم با بیان اینکه که نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب قرار است با رویکردی ویژه به فیلم سازان متعهد بهای بیشتری دهد و به نقد و بررسی آثار آنها بپردازد از کارگردان مستند خواست توضیحاتی راجع به چگونگی اثر خود ارائه کند و به سؤالات حاضران در نشست پاسخ دهد.

کارگردان مستند «من مرگ می شوم» درباره ایده اولیه این کار گفت: موضوع هیروشیما و حمله آمریکا از لحاظ تاریخی آنقدر مهم است که هر مستند سازی را تحریک به ساخت چنین اثری کند.

فیاضی کیا درباره به دست آوردن منابع و تصاویر آرشیوی این کار گفت: من از منابع مختلفی برای این کار استفاده کردم، از یک سری کتاب  های زبان اصلی گرفته تا اینترنت و فیلم ها و منابع خارجی دیگری که به دستم می رسید. وی افزود: برای تولید چنین آثاری، سایت هایی هم هستند که تصاویر آرشیوی می فروشند، اما من نیازی ندیدم از اینها در کار استفاده کنم.

مهدی فیاضی کیا افزود: یک نکته مهم در بحث پژوهش فیلم های مستند، این است که در این گونه روایت های تاریخی، من سعی می کنم از منابع و روایت های خود خارجی ها در این باره استفاده کنم، یعنی به جای اینکه دیدگاه و نظر خودم را در کار ملاک قرار دهم تا آنجا که امکان دارد، سعیم بر این بوده که از روایت های مستقیم خود آنها در کار استفاده کنم.

این کارگردان در پاسخ به سؤالی درخصوص چگونگی تبدیل تحقیق و پژوهش به تصاویر جذاب برای مخاطب گفت: ما باید سعی کنیم این پژوهش ها را در قالب قصه و روایت به تماشاگر تحویل دهیم. مثلاً در این کار روایت اصلی ما تولید و تهیه بمب اتمی است و در کنار آن ما به این مطلب هم پرداخته ایم که حالا جنگ جهانی دوم در چه مرحله ای است و چه آسیب هایی به مردم بیگناه زده است و نکته دیگر اینکه شما در مرحله نخست باید به سراغ موضوع و ایده ای بروید که ما به ازای تصویری داشته باشد و بتوانید برای آن موضوع آن تصاویر آرشیوی که مناسب کار است، تهیه کنید.

در ادامه این نشست، یکی از حضار از فیاضی کیا پرسید چرا بعد از بمباران هسته ای توسط آمریکا، ما هیچ گونه مقاومتی از مردم ژاپن نمی بینیم و چرا شما در این مستند به گونه ای داستان را روایت کرده اید که آمریکا حرف اول و آخر را می زند و ژاپن نیز به اجبار تسلیم می شود طوری که این به ذهنمان می رسد که هیچ کشوری توان مقابله با آمریکا را ندارد. فیاضی کیا در پاسخ گفت: من از نگاه ژاپنی ها به این کار نپرداخته ام و مستند را نساخته ام، ولی فراموش نشود که ژاپنی ها نیز در جنگ جهانی دوم جنایات زیادی انجام داده بودند اما پس از این حمله هسته ای آمریکایی ها، آنها نه تنها هیچ مقاومتی از خودشان نشان ندادند، بلکه به مرور جذب فرهنگ آمریکایی ها شدند.

فیاضی کیا خاطرنشان کرد: در این کار بیشتر قصد داشتم نحوه طراحی و ساخت اولین بمب اتمی را بیان کنم و بیشتر بار تحقیق و پژوهش خود را در این راه صرف کردم، من می خواستم این رویداد تاریخی را روایت کنم و بتوانم رفتار «آمریکا» در این واقعه را خوب به تصویر بکشم.

 

منبع:حلقه وصل

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••