اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ - ۱۰:۴۴

جزئیات ثبت نام حج۹۴

سازمان حج و زیارت طی اطلاعیه ای جزئیات تکمیلی در خصوص پذیرش واجدین شرایط تشرف به حج تمتع ۱۳۹۴ در کاروان‌ها را اعلام کرد.

جزئیات ثبت نام حج۹۴

به گزارش سراج24، باعنایت به لطف خداوند متعال و این‌که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امکان پذیرش متقاضیان دارای اولویت تشرف در حج تمتع سال ۱۳۹۴ درکاروان‌های منتخب فراهم شده است؛ لذا از افراد واجد شرایط تقاضا می‌شود با مطالعه دقیق مطالب ذیل اقدام لازم معمول دارند:

الف - مشمولین تشرف:
کلیه دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری علی‌الحساب حج تمتع که تا تاریخ ۱۳۸۴/۱۲/۱۵ در یکی از شعب بانک‌ملی ودیعه‌گذاری نموده‌اند مشمول تشرف بوده و می‌بایست به شرح ذیل اقدام نمایند:

۱) دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری علی‌الحساب حج تمتع ده میلیون ریالی تا تاریخ فوق الذکر، می‌توانند مستقیماً جهت ثبت‌نام به کاروان‌ها مراجعه نمایند.

۲) آن دسته از متقاضیانی که اسناد ثبت‌نامی سال‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۶۳ با مبالغ ۱۸۰ هزار ریال و ۲۰۰ هزار ریال و ۲۵۰ هزار ریال و ۲۷۰ هزار ریال را دارا می‌باشند می‌بایست قبلاً با مراجعه به دفتر حج و زیارت استان مربوطه برای تبدیل سند خود به قبض ودیعه‌گذاری ده میلیون و استفاده از تسهیلات مربوطه اقدام و پس از دریافت قبض جدید از شعبه بانک معرفی شده از سوی حج و زیارت استان برای ثبت‌نام اقدام نمایند.

۳) دارندگان اسناد ۸ میلیون ریالی مربوط به سال۱۳۷۷ و منتهی به ۱۳۷۸/۰۱/۳۱ می‌بایست قبل از ثبت‌نام به یکی از شعب بانک‌ملی مراجعه و با استفاده از تسهیلات و یارانه مربوطه سه میلیون ریالی نسبت به تبدیل قبض ودیعه‌گذاری خود به قبض ده میلیون ریالی اقدام نمایند.

۴) دارندگان اسناد ۸ میلیون ریالی ازتاریخ ۱۳۸۷/۰۲/۰۱تا ۱۳۷۸/۱۲/۲۹ باید قبل از ثبت‌نام به یکی از شعب بانک‌ملی مراجعه و با احتساب سود متعلقه نسبت به تبدیل سند خود به ودیعه‌گذاری ده میلیون ریالی اقدام نمایند.

۵) کلیه افراد واجد شرایطی تشرفی که در سال‌های گذشته در کاروان پذیرش شده ولیکن مشرف نشده اند(بستانکاران سازمان) می‌بایست ابتدا به دفتر حج و زیارت استان مراجعه تا وفق دستورالعمل‌های سازمان نسبت به پایدار نمودن قبض ودیعه‌گذاری خود از طریق مراجعه به شعب بانک‌ملی وفق ضوابط مربوطه اقدام و سپس به مدیرکاروان جهت ثبت‌نام مراجعه نمایند. ‌ بدیهی است این‌گونه اسناد بعد از تبدیل به قبض ودیعه‌گذاری ۱۰ میلیون ریالی جدید و ظهرنویسی آن به‌صورت مکانیزه توسط سیستم بانکی با ذکر سابقه و درج شماره قبض اولیه و ممهور نمودن آن به مهر شعبه امکان ثبت‌نام را خواهند داشت.

ب‌) تاریخ درج اطلاعیه‌های استانی (اعلام کاروان‌ها و پذیرش متقاضیان):

اعلام اسامی، نشانی و تلفن مدیران منتخب کاروان‌های حج تمتع سال ۱۳۹۴ طبق برنامه ذیل برای هریک از استان‌ها خواهد بود:

استان‌های تهران، قم، البرز، قزوین، اردبیل، آذربایجان غربی، ایلام، کرمانشاه، بوشهر، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، کردستان، کرمان، کهکیلویه و بویراحد، لرستان، گیلان، مازندران، هرمزگان، همدان و گلستان: ۳۰ دی ماه ۹۳

استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، زنجان، مرکزی، یزد، کاشان: اول بهمن ۹۳

زمان آغاز پذیرش متقاضیان دارای اولویت تشرف در کاروان‌ها نیز مطابق جدول ذیل خواهد بود:

۱) استان‌های تهران، قم، البرز، قزوین: سوم بهمن ماه ۱۳۹۳ از ساعت ۹ صبح

۲) استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی، ایلام، کرمانشاه، بوشهر، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، کردستان، کرمان، کهکیلویه و بویراحد، لرستان، گیلان، مازندران، هرمزگان، همدان و گلستان: چهارم بهمن ماه ۱۳۹۳ از ساعت ۹ صبح

۳) استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، زنجان، مرکزی، یزد، کاشان: پنجم بهمن ماه از ساعت ۹ صبح

تذکر مهم ۱) چنانچه در زمان تعیین شده (یک هفته) ظرفیت کاروان‌های استان تکمیل نگردد، سازمان حج و زیارت از اولویت‌های بعدی دعوت به عمل خواهد آورد. لذا تأکید می‌گردد دارندگان قبوض دارای اولویت حتماً در مدت مقرر به کاروان‌ها مراجعه نمایند.

ج) نحوه مراجعه و ثبت نام متقاضیان:

در سال جاری نیز مانند سال‌های گذشته متقاضیان اعزام به حج تمتع علاوه بر مراجعه حضوری به کاروان‌های مجاز (در زمان مقرر)، می‌توانند درصورت تمایل با مراجعه به نشانی اینترنتیhttp: //haj۹۴.haj.irاز ظرفیت ۵۰ درصدی ثبت‌نام هر کاروان که به‌صورت غیرحضوری استفاده نموده و نسبت به انجام ثبت‌نام اولیه در کاروان (شهر/ شهرستان) استان محل سکونت خود مبادرت و سپس در مهلت مقرر با مراجعه به کاروان‌های مربوطه نسبت به اخذ کد رهگیری و رسید ثبت‌نام که حاوی تذکرات و نکات ضروری است اقدام نموده و اصل قبض ودیعه‌گذاری خود را به مدیر کاروان تحویل دهند.

د‌) مدارک مورد نیاز برای نام نویسی در کاروان:

– اصل و کپی قبض ودیعه‌گذاری حج تمتع مطابق بند «الف» این اطلاعیه

– اصل شناسنامه و تصویر از تمام صفحات آن

– اصل و کپی کارت ملی یا شماره تاییدشده آن

توجه: سایر مدارک موردنیاز ازقبیل گذرنامه معتبر و عکس پس از ثبت‌نام توسط مدیرکاروان به متقاضی اعلام خواهد شد.

هـ) هزینه تشرف:

هزینه قطعی سفر هر کاروان بر مبنای مخارج ارزی و ریالی برای هر زائر محاسبه می‌باشد که مبلغ قطعی آن در اطلاعیه استانی برای هر کاروان درج خواهد شد ازینرو از آنجایی که ودیعه اولیه دریافت شده توسط بانک‌ملی به صورت علی‌الحساب بوده، بمنظور رفاه حال زائرین واریز مابه التفاوت هزینه سفر بصورت دو مرحله‌ای پیش بینی گردیده که مدیران کاروان هنگام ثبت‌نام برگه واریز مرحله اول هزینه سفر «ویژه حج تمتع سال ۱۳۹۴» را به متقاضی تحویل می‌نمایند. زائرین محترم می‌بایست ظرف مدت یک هفته نسبت به واریز آن با مراجعه به یکی از شعب بانک ملی ایران اقدام نمایند.

بدیهی است برگه واریز مرحله دوم مابه التفاوت سفر (که برحسب هزینه سفر هر کاروان متفاوت می‌باشد) حدوداً در نیمه دوم فروردین ماه ۱۳۹۴ خواهد بود. تاکید می‌گردد زائرین با پیش بینی لازم نسبت به دریافت و واریز بموقع آن اقدام نمایند.

توضیح: مدیر کاروان موظف است با هم‌فکری و هم‌کاری سه نفر از افراد برگزیده از سوی زائرین که در اولین جلسه آموزشی انتخاب می‌شوند درخصوص تهیه ملزومات شخصی زائرین نظیر ساک، لباس احرام و سایر موارد ازقبیل نحوه انتقال به فرودگاه که به هزینه زائرین خواهد بود تمهیدات لازم را فراهم نماید. نظارت بر این‌گونه هزینه‌ها بر‌عهده سه نفر مذکور خواهد بود.

تذکرات ضروری و لازم

۱) متقاضیان پس از نام‌نویسی باید رسید مربوطه را از مدیر کاروان دریافت و ضمن مطالعه مندرجات آن، آنرا نزد خود نگهداری نمایند.

۲) چنانچه نشانی و تلفن متقاضی نسبت به زمان ثبت‌نام اولیه در بانک تغییر کرده باشد، باید آدرس و شماره جدید تلفن هنگام ثبت‌نام به مدیرکاروان اعلام گردد.

۳) متقاضیان محترم می‌بایست درزمان مقرر نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت هزینه سفر و نیز مراجعه به پزشک و مراکز پزشکی که از سوی مدیرکاروان معرفی می‌گردد (جهت انجام معاینات و آزمایشات مربوطه) اقدام نمایند. بدیهی است درصورت تأخیر متقاضی در این خصوص، مدیر کاروان اجازه خواهد داشت نسبت به جایگزینی وی از دیگر متقاضیان واجد شرایط اقدام نماید.

و) گذرنامه:

با توجه به این‌که مطابق قوانین کشور عربستان سعودی جهت تشرف به حج تمتع از گذرنامه بین المللی انفرادی استفاده خواهد شد، از این‌رو لازم است متقاضیان واجد شرایط در صورت نداشتن گذرنامه بین‌المللی از هم‌اکنون نسبت به اخذ گذرنامه جدید اقدام نمایند.

ضمناً متقاضیانی که دارای گذرنامه با تاریخ اعتبار کمتر از ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ می‌باشند نیز باید نسبت به تمدید و یا تعویض گذرنامه خود اقدام نمایند؛ ضمناً به اطلاع متقاضیان محترم می‌رساند که همانند سال‌های گذشته با تعامل و همکاری مجدانه ادارات گذرنامه ناجا، امور مربوط به گذرنامه حجاج از طریق دفا‌تر پلیس + ۱۰ در کوتاه‌ترین زمان ممکن قابل انجام خواهد بود ازاینرو زائرین محترم می‌بایست حداکثر تا دهه سوم خرداد ماه ۱۳۹۴، گذرنامه خود را به مدیر کاروان مربوطه تحویل نمایند.

ز) نحوه دریافت وجه قربانی زائران:

پس از توافق با بانک توسعه اسلامی در عربستان و نهایی شدن وجه قربانی، مراتب از طریق کاروان به اطلاع زائرین خواهد رسید تا نسبت به واریز آن به حسابی که از طرف مدیر کاروان به آنان اعلام خواهد شد اقدام نمایند.

ح) نقل و انتقال اسناد:

آن دسته از افرادی‌که قبلاً با اخذ مجوز سازمان و با مراجعه به دفا‌تر اسناد رسمی قبض ودیعه‌گذاری خود را به احدی از بستگان درجه اول خود واگذار نموده‌اند لیکن همچنان قبض ودیعه‌گذاری به نام انتقال دهنده باقی‌است می‌بایست قبلاً با در دست داشتن اسناد مربوطه به یکی از دفا‌تر خدمات زیارتی مراجعه نموده تا اطلاعات آنان در سیستم جامع نقل و انتقال درج و سپس برای تغییر قبض ودیعه‌گذاری به نام فرد انتقال گیرنده (احدی از بستگان درجه اول) به بانک‌ملی مراجعه نمایند. تاکید می‌شود درصورت عدم طی مراحل فوق‌الذکر امکان ثبت‌نام برای فرد انتقال گیرنده فراهم نخواهد شد؛ ضمناً دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری دارای اولویت برای اطلاع از ضوابط نقل و انتقال می‌توانند شخصاً به دفا‌تر زیارتی مراجعه نمایند.

ط) شرایط تشرف مشمولین وظیفه، نظامیان، مقامات و مدیران دستگاه‌های دولتی:

شرایط خروج از کشور مشمولین، نیروهای نظامی و انتظامی تابع مقررات مربوطه خواهد بود و سفر آن دسته از مقامات و مدیران دستگاه‌های اجرایی و نیز فرمانداران و بخشداران که قبلاً به حج تمتع مشرف شده‌اند تابع مفاد بخشنامه شماره ۴۸۱/۶۱۶۸۹ مورخ ۱۳۸۴/۱۰/۰۴ دبیر محترم هیأت دولت خواهد بود.

ی) اقدامات ذیل در رابطه با اسکان زائرین انجام شده است:

۱) با توجه به اینکه در حج تمتع بسیاری از امور از جمله مسکن حجاج براساس مقررات وزارت حج عربستان سامان‌دهی و به اجرا گذاشته می‌شود و سازمان حج و زیارت برای انتخاب هتل‌ها و یا تقسیم ظرفیت‌ها با محدودیت‌هایی روبروست لذا با توجه به مقررات وزارت حج عربستان سعودی که سرانه متراژ اسکان حجاج در مدینه منوره را ۴ و نیم متر مربع و در مکه مکرمه ۴ متر مربع با احتساب فضای خدماتی در ساختمان و هتل تعیین نموده، نسبت به تامین محل اسکان حجاج اقدام شده است.

۲) در حج سال آینده نیز با تلاش بسیار امکان اسکان حدود ۹۵% زائرین گرامی در هتل‌های منطقه مرکزی مدینه منوره و نزدیک به حرم شریف نبوی (ص) فراهم گردیده است. لیکن با عنایت به اینکه شرایط اسکان زائرین در مکه مکرمه با مدینه متفاوت می‌باشد و باتوجه به استقبال زائرین سال‌های گذشته از امکانات اقامتی با شرایط بهتر و درخواست افزایش کیفیت بیشتر در مکه مکرمه این سازمان در جهت تامین درصد بیشتری هتل با شرایط و امکانات بهتر اقدام نموده است لیکن بخش عمده‌ای از زائرین در ساختمان‌ها و هتل‌های حج گذشته اسکان خواهند یافت و برای تشرف به مسجدالحرام از اتوبوس‌های مخصوص زائران ایرانی که از مناطق مختلف به ایستگاه‌های اطراف حرم تردد می‌کنند، استفاده خواهند کرد.

۳) با عنایت به مطالب فوق، هزینه مسکن هر زائر باتوجه به ساختمان محل اسکان در مدینه منوره و مکه مکرمه محاسبه و تعیین شده است. بنابراین یکی از دلایل مهم تفاوت هزینه‌های هر کاروان، مکان اقامت آنان در هر یک از دو شهر مذکور می‌باشد.

۴) همان‌گونه که اشاره شد تفاوت هزینه‌های کاروان‌ها ناشی از اختلاف قیمت اجاره بهای مسکن، ایستگاه پروازی و.... می‌باشد؛ از این‌رو بر این اساس به متقاضیان محترم ثبت‌نام در کاروان‌ها توصیه می‌شود از ابتدا دقت کافی در انتخاب کاروان مورد نظر خود را داشته باشند زیرا به‌دلیل ایجاد مشکلات اجرایی، جابه‌جایی زائر در کاروان‌ها مقدور نیست.

۵) درصورت اخذ مجوزهای لازم از سوی مبادی ذیربط انشاء ا.... کلیه زائرین مدینه اول از ایستگاه‌های پروازی تعیین شده مستقیماً به مدینه منوره اعزام و از طریق جده به ایستگاه‌های پروازی خود بازخواهند گشت. همچنین زائرین مدینه دوم نیز از ایستگاه‌های پروازی خود مستقیماً به جده اعزام خواهند شد و در مراجعت از فرودگاه مدینه باز خواهند گشت.

منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••