اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۸:۰۳
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۲۴
اذان مغرب ۱۹:۰۴:۲۱
طلوع آفتاب ۰۵:۲۰:۰۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۵:۱۹
نیمه شب ۲۳:۱۷:۱۱
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ - ۱۲:۰۹
تحلیلی بر درخواست معارضان سوری؛

آیا شروط تروریست‌ها اجرا شدنی است؟ +عکس

در ارتباط با این شرط ائتلاف معارضان سوری باید گفت که نفس این درخواست ناقض کلیه قوانین بین المللی و حقوقی است.

 آیا شروط تروریست‌ها اجرا شدنی است؟ +عکس
به گزارش سراج24، در ادامه فعل و انفعالات سیاسی حول موضوع "طرح ایحاد منطقه امن در بخشی از محلات شهر حلب" که از سوی "استفان دی میستورا" نماینده ویژه سازمان ملل متحد در حال پیگیری است، روز گذشته ائتلاف معارضان خارجه نشین دولت سوریه مستقر در هتل‌های کشور ترکیه، طی بیانیه مطبوعاتی، با مطرح کردن شروطی، موضع این گروه را در رابطه با طرح سازمان ملل اعلام کرد که در زیر به کلیات موارد مطرح شده از سوی این گروه معارض دولت و تحلیلی بر آن اشاره می گردد:
 
تحلیلی بر موضعگیری معارضان سوریه در مورد طرح دی میستورا

تحلیلی بر موضعگیری معارضان سوریه در مورد طرح دی میستورا
استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه

 

1 – درخواست ائتلاف معارضین خارجه نشین دولت سوریه از سازمان ملل برای گسترش مناطق مشمول ایجاد منطقه امن از برخی محلات شهر حلب به خط عرضی 35  در مناطق شمالی (استانهای حلب ، حسکه ، بخشهایی از رقه ) ، خط عرضی 33 جنوبی (استان درعا در مرز با کشور اردن) و غربی ( منطقه مرزی سوریه و لبنان موسوم به القمون ) 

 

تحلیلی بر موضعگیری معارضان سوریه در مورد طرح دی میستورا 
 

2 – عدم دخالت و ایفای نقش از سوی دولت و ارتش سوریه در جریان این طرح و کنترل نیروهای سازمان ملل بر مناطق یاد شده

3 – ممنوعیت هرگونه بمباران و عملیات نظامی از سوریه ارتش و دولت سوریه در مناطق یاد شده 

4 – آزادی کلیه تروریستهای زندانی از زندانهای دولت سوریه 

5 – ارسال گسترده کمکهای غذایی ، دارویی به مناطق مشمول این طرح
 

6 - در این بیانیه درباره پیشنهاد دی میستورا مبنی بر توقف جنگ به خصوص در شهر حلب واقع در شمال این کشور برای دادن مجوز امدادرسانی‌های لازم و زمینه سازی برای آغاز مذاکرات سیاسی، آمده است: آرامش موقت پیشنهادی در برخی مناطق باید براساس مفاد طرح ژنو و قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله قطعنامه شماره 2165 باشد. طرح ژنو که در ژوئن 2012 تصویب شد بر ایجاد یک حکومت انتقالی با اختیارات کامل در سوریه با حضور اعضایی از دولت فعلی و مخالفان خارجه نشین تاکید دارد.

 

تحلیلی بر موضعگیری معارضان سوریه در مورد طرح دی میستورا
 

اما در تحلیل بیانیه و موضع معارضان خارج نشین دولت سوریه ، بنظر می رسد که این شروط با چند هدف درخواست شده است :

اول : گسترش مناطق امن غیر نظامی در مناطق شمالی و جنوبی و غربی سوریه (همجوار با کشورهای ترکیه ، اردن و لبنان ) 
 

این مناطق ، در واقع همان 3 شاهراه اصلی ورود تروریست‌ها و محموله های تسلیحات و مهمات و امکانات پزشکی برای تروریستهای فعال در سوریه است که از ماهها پیش از وقوع بحران تروریستی بین المللی در این کشور اتاقهای عملیات اطلاعاتی و نظامی با حضور افسران سرویسهای اطلاعاتی آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان سعودی، قطر و ترکیه) راه اندازی و کلیه فعالیت‌ها و امداد رسانی‌ها و ارسال تسلیحات و تروریستها به داخل سوریه برای کشتار مردم و ویرانی این کشور از طریق همین مناطق مورد اشاره ائتلاف معارضان خارجه نشین سوریه صورت می گرفته و می گیرد. 

 

به عنوان مثال در منطقه مرزی سوریه با لبنان موسوم به منطقه القلمون، طی 3 سال گذشته ارتش سوریه تلاشهای فراوانی برای انسداد این منطقه و قطع خطوط امدادی تدارکاتی تسلیحاتی تروریستهای تکفیری انجام داده است که باید به عملیات دی ماه سال 1392 ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان (حزب الله) در شهرها و روستاهای القلمون اشاره کرد که پس از چند ماه و با فداکاری‌ها و سختی‌های بسیار زیاد 90 درصد این مناطق از کنترل تروریستهای تکفیری ارتش آزاد، داعش و جبهه النصره (نمایندگی القاعده در سوریه) آزاد شده و کلیه پایگاهها، مراکز استقرار، کارگاههای ساخت بمب و موشک و خودروهای بمبگذاری شده و پادگانهای آموزشی تروریستهای مذکور بطور کامل منهدم شده و ساکنین این مناطق به منازل و دیار خود بازگردانده شده و در امنیت در حال گذران زندگی خود هستند.

 

تحلیلی بر موضعگیری معارضان سوریه در مورد طرح دی میستورا
 
تحلیلی بر موضعگیری معارضان سوریه در مورد طرح دی میستورا  
 
باقیمانده تروریست‌های تکفیری نیز پس از بر جای گذاشتن تلفات بسیار سنگین در کوهها و غارهای مناطق کوهستانی القلمون و برخی شهرکهای لبنانی تکفیری نشین (مانند عرسال و الطفیل) به سختی ادامه حیات می دهند و بصورت روزانه هدف حملات هوایی و موشکی و توپخانه ای و کمینهای متعدد و مکرر ارتش های کشورهای لبنان ، سوریه و رزمندگان دلیر حزب الله در دو سوی مرزهای لبنان و سوریه قرار داشته و با فرارسیدن زمستان بسیار سخت در معرض هلاکت از سرما و آوارگی قرار دارند. 
  
تحلیلی بر موضعگیری معارضان سوریه در مورد طرح دی میستورا

تحلیلی بر موضعگیری معارضان سوریه در مورد طرح دی میستورا
تروریستهای تکفیری داعش، جبهه النصره و ارتش آزاد آواره در کوهها و بیابانهای سرد منطقه القلمون در انتظار مرگ از سرمای سخت زمستان یا مرگ در اثر عملیاتهای نظامی ارتشهای سوریه و لبنان و رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان حزب الله
 
در منطقه شمال سوریه مناطق مورد اشاره ائتلاف معارضان دولت شامل بخشهایی از استان حلب و رقه و حسکه می باشد در استان حلب ارتش سوریه با موفقیت در حال به اتمام رساندن محاصره حلب و تصرف یکی بعد از دیگری شهرها و روستاهای حاشیه شمالی این استان می باشد. 

در عین حال سایر مناطق تحت کنترل گروهها و دستجات متعدد و مختلف تروریستی تکفیری مانند داعش، النصره، حبهه اسلامی، ارتش آزاد ، حرکت حزم، جبهه ثوار سوریه و صدها گروه دیگر بطور روزانه هدف عملیاتهای مکرر ارتش سوریه قرار داشته و نه تنها امکان انجام عملیات نظامی وسیع و موثر و فراگیر را در این مناطق ندارند ، بلکه در اثر اختلافات فراوان با انگیزه های متعدد و مختلف درگیری جنگهای بسیار شدید و سنگین و پرتلفات داخلی هستند که طی آنها هزاران تروریست تکفیری از این گروهها به هلاکت رسیده و مجروح شده و توان نظامی این گروهها نیز بشدت تحلیل رفته است.
  
در مناطق کرد نشین حلب نیز گروههای تروریستی تکفیری مانند داعش با دستور دولت اردوغان و داوود اوغلو و با مساعدت کامل اطلاعاتی و نظامی و درمانی سازمان اطلاعات (میت) و ارتش این کشور ، حملات خانمان سوزی را به شهر عین عرب در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه سازماندهی و اجرا کرده اند که تفصیلات و جزییات نبردها در این منطقه در قالب گزارشهای روزانه به استحضار مخاطبان محترم مشرق رسیده است. 


در شهر های کرد نشین حسکه و قامشلی و ... نیز دولت سوریه حاکمیت گسترده ای بر این مناطق داشته و با همکاری گروه مدافعان کرد سوریه و نیروهای بومی دفاع وطنی امنیت مناسبی را بر اکثر مناطق آن حاکم کرده است. البته در یکسال گذشته گروه تروریستی تکفیری داعش در مناطق جنوبی شهر حسکه فعالیتهایی را آغاز کرد اما با حملات نیروی هوایی  و زمینی ارتش سوریه مجبور به ترک منطقه گردید.
 

در رقه نیز که بطور کامل تحت کنترل گروه تروریستی داعش قرار دارد و ملت‌های جهان بطور روزانه شاهد صحنه های دلخراش از سر بریدنها ، اعدامهای میدانی ، به صلیب کشیدن و به نمایش گذاشتن اجساد مثله شده قربانیان این گروه تکفیری، قطع اعضای بدن شهروندان سوری با شمشیر وچاقو، شلاق زدنهای در ملا عام به بهانه هایی همچون خرید و فروش و استعمال سیگار یا عدم تعطیلی کسب و کار در زمان نماز و عدم حضور در نماز جمعه (که امری مستحب و نه واجب است) و انواع و اقسام جنایاتی که زبان و قلم از برشمردن و تشریح آنها عاجز است و تبدیل رقه بعنوان مرکز فرماندهی داعش برای حمله به سایر مناطق سوریه (مانند استان دیر الزور و حمص و حلب) و کشور همسایه "عراق" از سوی این گروه تروریستی تکفیری بین المللی مورد حمایت دولتهای ترکیه و عربستان و قطر هستند . 

 

تحلیلی بر موضعگیری معارضان سوریه در مورد طرح دی میستورا   
گوشه ای از جنایات داعش علیه شهروندان سوری
 
با این اوصاف درخواست تبدیل رقه تحت کنترل این گروه تروریستی و سفاک و وحشی یا حتی بخشهایی از آن به منطقه امن غیر نظامی با شرایط مورد درخواست ائتلاف معارضان دولت سوریه (منوعیت عملیات ارتش سوریه،امدادرسانی دارویی و غذایی و ...) آیا معنایی جز "خرید زمان و بازسازی توان رزم و تخریب و قتل و کشتار برای تروریستهای تکفیری در این منطقه و سایر مناطق تحت سیطره تکفیریهای گروههای دیگر دارد؟؟

 

تحلیلی بر موضعگیری معارضان سوریه در مورد طرح دی میستورا
بریدن سرهای شهدای ارتش سوریه در پایگاه نظامی "الطبقه" در اطراف شهر رقه توسط تروریستهای گروه داعش
 
در منطقه جنوبی سوریه در استان درعا دو گروه تروریستی جبهه النصره (شاخه رسمی القاعده در سوریه) و ارتش آزاد با نظارت اتاق عملیات مسترک اطلاعاتی – نظامی (متشکل از افسران آمریکایی ، سعودی، اردنی ، انگلیسی و فرانسوی) علی رغم اختلافات شدید با یکدیگر متحد شده و در حال انجام عملیاتهای نظامی علیه مواضع دولت و ارتش سوریه در شهرهای متخلف هستند که کانون نبردها میان دو طرف در مناطق درعا ، شیخ مسکین و نوی بوده است. 

عملیاتهای تروریستها با هدف گشودن مسیر پیشروی به سمت شهر دمشق پایتخت کشور سوریه و شکستن محاصره هم قطارانشان در محلات جنوبی دمشق و غوطه شرقی آن می باشد.

 

تحلیلی بر موضعگیری معارضان سوریه در مورد طرح دی میستورا
 
دوم: عدم دخالت دولت و ارتش سوریه در مناطق فوق الذکر و ایجاد منطقه مستقل در داخل

در ارتباط با این شرط ائتلاف معارضان سوری باید گفت که نفس این درخواست ناقض کلیه قوانین بین المللی و حقوقی است. چرا که در سوریه دولت رسمی و قانونی مبتنی بر یک انتخابات فراگیر با مشارکت بیش از 75 درصد از شهروندان این کشور در داخل و خارج از آن با نظارت ناظرانی از 11 کشور و سازمان ملل متحد بر سر کار است و این دولت دارای حقوق و قدرت اعمال حکومت است. 

 

تحلیلی بر موضعگیری معارضان سوریه در مورد طرح دی میستورا
صف رای دهندگان سوری مقیم لبنان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سوریه در مقابل سفارت این کشور در بیروت
 
اینکه گروهی از اتباع یک کشور بنابر هر دلیلی علیه حکومت قانونی کشورشان اسلحه بدست گیرند و دهها هزار تروریست را از 82  ملیت با مساعدت10 کشوراز 196 کشور جهان وارد کشورشان کنند و در قالب صدها گروه و دسته سیاسی سازماندهی و تسلیح کنند و مرتکب فجیعترین جنایات ضد بشری همچون کشتارهای دسته جمعی بر اساس هویت مذهبی و قومیتی (شیعه،علوی،مسیحی،اسماعیلی، کرد و عرب و...) ، مثله کردن ، خوردن قلب و جگر اجساد، بمباران مناطق مسکونی به دلیل دفاع از دولت قانونی حاکم ، فراهم آوردن زمینه فعالیت گروههای تروریستی تکفیری جنایی بین المللی همچون داعش ، النصره ، ارتش آزاد و ... در آن کشور بشوند و در عین حال با پشتیبانی برخی قدرتهای فرامنطقه ای بدنبال اجرای طرح منطقه خودمختار برای تسهیل جنایات ذکر شده نیز باشند ، امری است که بر خلاف کلیه قوانین حقوق بین المللی است.

سوم: در رابطه با آزادی تروریستهای زندانی در زندانهای سوریه

در این رابطه باید گفت که این افراد عموما جزو تروریستهای دستگیر شده در حین عملیاتهای نظامی نیروهای ارتش و امنیتی کشور سوریه بوده و پس از طی مراحل قانونی قضایی در حال سپری کردن دوره حبس خود می باشند. درخواست آزادی تروریستهای مذکور نیز با هیچ قانون و عرف و فرهنگی سازگاری نداشته و ندارد.

چهارم : در ارتباط با موضوع ارسال کمک های بشر دوستانه 

این موضوع نیز تا کنون هیچگونه محدودیتی نداشته و ندارد. بنابر اسناد موجود دولت سوریه خود راسا اقدام به تهیه و توزیع بسته های مواد غذایی و دارو در میان آوارگان مناطق تحت سیطره گروههای تروریستی تکفیری می کند و در همین زمینه جمعیت هلال احمر سوریه با همکاری سازمانهای بین المللی زیر مجموعه سازمان ملل متحد اقدام به توزیع گسترده غذا و دارو میان مردم مناطق مختلف سوریه کرده است. 

در این رابطه نکته ای مهم وجود دارد و آن این است که کمکهای بشر دوستانه می بایستی بدست مردم ستمدیده و آواره و فقیر برسد نه بدست گروههای تروریستی تکفیری مشابه آنچه در منطقه غوطه شرقیه دمشق در سال گذشته رخ داد که سازمان ملل متحد و هلال احمر سوریه دهها هزار تن مواد غذایی و دارویی با هدف تحویل به مراکز درمانی و مردم این منطقه حاشیه ای شهر دمشق وارد کردند اما پیش از توزیع این محموله ها کاروان خودروهای حامل دارو و غذا توسط گروه های تروریستی جیش الاسلام (بفرماندهی زهران علوش مزدور رسمی و شناسنامه دار سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی) و جبهه النصره و داعش به غارت رفته و در انبارهای این گروهها ذخیره و بکار گیری شد. 

در عین حال این کمکها می بایستی تنها از کانال رسمی سازمان ملل متحد و هلال احمر جهانی باشد تا از بروز مشکلاتی همچون ارسال واکسنهای فاسد ساخت ترکیه که توسط دولت این کشور در اختیار تروریستهای ارتش آزاد و ائتلاف معارضان خارج نشین دولت سوریه گذاشته شده و پس از مصرف در مناطق تحت کنترل آنها موجب کشته شدن بیش از یکصد کودک بی گناه سوری گردید نشود! 

 

تحلیلی بر موضعگیری معارضان سوریه در مورد طرح دی میستورا
 
در پایان، شروط مطرح شده از سوی ائتلاف معارضین خارجه نشین دولت سوریه صرف نظر از اینکه این ائتلاف در دو سال گذشته، خود به صحنه درگیریهای جناحهای مختلف تشکیل دهنده آن بر سر مسایل سیاسی ، مالی ، رهبری و ... بوده و از کمترین نفوذی بر روی گروه‌های بزرگ تکفیری (داعش و النصره وجبهه اسلامی) فعال در عرصه نظامی سوریه برخوردار نیست عملا به معنای تیر خلاص بر پیکره طرح "دی میستورا" و میانجیگیری سازمان ملل متحد در امور سوریه و کلیه راه حلهای سیاسی برای حل بحران سوریه ارزیابی شده و قطع به یقین با هدف خرید زمان برای تجدید سازمان رزم و تسلیحات و فرو نشاندن آتش سهمگین جنگهای داخلی میان گروههای مختلف تروریستی تکفیری مطرح گردیده است. 

در رابطه با تحولات سوریه از نظر نگارنده این سطور تنها یک عامل تعیین کننده است و آن چیزی نیست بجز "تداوم و تشدید عملیات نظامی تا پاکسازی کامل سوریه از لوث وجودی تروریستهای تکفیری" انشالله. 
منبع:مشرق
انتهای پیام/
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••