اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۵:۰۴
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۰۴
اذان مغرب ۱۹:۰۶:۰۷
طلوع آفتاب ۰۵:۱۷:۳۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۰۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۳۲
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۱۴:۱۲
سرلشکر فیروزآبادی:

مسئولانی که از بسیجیان غافل شوند به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در یادداشتی تاکید کرد: اگر مسئولان نظام اسلامی از بسیجیان غافل شوند به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت.

مسئولانی که از بسیجیان غافل شوند به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت

به گزارش سراج24، سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به مناسبت سالروز تشکیل بسیج مستضعفین یادداشتی با عنوان "بسیج و تسخیر نرم قلل اقتدار" منتشر کرد.

متن کامل یادداشت به شرح ذیل است:

ولی امر مسلمین امام خامنه‌ای عزیز در مقاطع مختلف ویژگی‌های بسیج و مصادیق شایسته آن را مورد اشاره قرار داده و چنین توصیف می‌نماید بسیج یکی از برجسته‌ترین مسائلی است که حکمت امام بزرگوار در آن آشکار شد و بی‌تردید بسیج مانند هر حرکت خردمندانه ملت ایران که بر اسلام و مبانی منطقی استوار باشد برای ملت‌های دیگر یک الگو و سرمشق خواهد بود و تبلیغات خصمانه استکبار نمی‌تواند مانع از الگوپذیری ملتها از انقلاب اسلامی شود.

امام خامنه‌ای عزیز در دو دهه اخیر همواره مهمترین بخش از رهنمودها، تدابیر و دغدغه‌های خویش را با بسیجیان در میان گذاشته و گفتمان‌سازی خویش را در جمع آنان مطرح نموده است. بحث خواص و عوام و یادآوری لغزش‌های خواص و غفلت‌های عوام یکی از این امور مهم می‌باشد، ریزشها و رویش‌های تاریخ اسلام و تاریخ انقلاب اسلامی مورد تأکید ولی امر مسلمین بود و پرداختن به آنها پیشگیری و جلوگیری از ریزشها و تقویت رویش‌ها از آرمان‌های ولی امر مسلمین است، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض مطالبه ولی امر مسلمین است و انتظار معظم له از بسیجیان در این عرصه آشکار می‌باشد.

تولید علم، نهضت نرم افزاری و فتح قله‌های علمی و جهاد علمی از مصالح نظام و تأکیدات امام خامنه‌ای عزیز است و بسیجیان یکی از ارکان این راهبرد حیاتی و حکیمانه می باشند. مقابله با تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی دشمنان و عناصر وابسته به آنها از عرصه‌های مورد نیاز کشور است و بسیجیان در این میدان حضوری جدی و تعیین کننده دارند و امام خامنه‌ای عزیز در اجتماع جوانان در مصلای تهران بر این مأموریت اساسی صحه گذاردند تلاش برای فرهنگ سازی ولایت مطلقه فقیه، آرمان‌های امام راحل، حمایت از گفتمان عدالت‌خواهی و خدمت بی منت و مقابله با اسراف و تبذیر و روحیه تجمل‌گرایی و رانت‌خواری لازمه حراست از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن می‌باشد و بسیجیان در این عرصه‌ها پیشتاز می‌باشند.

امام خامنه‌ای عزیز پس از تأکید بر تحقق ارتش میلیونی به عنوان یادگار ماندگار و حکیمانه امام خمینی (ره) بر بسیج ده‌ها میلیونی تکیه و تحقق آن را ضرورت و نیاز و مطالبه جامعه اسلامی و جبهه‌ای منسجم و گفتمانی پرفراز در افق حیات جمهوری اسلامی ایران تعریف و بیان داشتند. باتوجه به جایگاه بسیار حساس بسیج در نشان دادن چهره نظام جمهوری اسلامی و ایجاد جاذبه در درون جامعه برای مشارکت و جذب هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان، بسیج و بسیجی مسئولیتی سنگین را به عهده دارند.

من به طور جد و اکید می‌گویم که انقلاب و جمهوری اسلامی و نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که بحث از بزرگترین سنگرهای دفاع از ارزش‌های الهی نظام ما بوده و خواهد بود، به وجود یکایک شما نیازمند است چه صلح باشد و چه جنگ  و می‌دانم که اگر مسئولان نظام اسلامی از شما غافل شوند به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت.

از این رو در این مقوله تلاش می‌شود عرصه‌های مهم و جدی حضور بسیج را در شرایط حاضر بیان نمایم تا همراه با دیگر حوزه‌های حضور فعال بسیج، دقت و برنامه ریزی در این محورها باعث تقویت جایگاه و گفتمان غالب بسیج در کشور گردد.

* بسیج و عرصه‌های حضور جهانی

پس از پایان جنگ، حضرت امام خمینی (ره) با ارسال پیامی فرزندان بسیجی خود را وارد مرحله‌ای جدید از فعالیت‌ها نمود که نگرش جهانی به بسیج مستضعفین از این جمله بود. امام امت در یادداشتی مهم و مورد توجه گوشه‌ای از سخنان خود را در مورد بسیج آورده و می‌فرماید: هیهات اگر خمینی یکه و تنها هم بماند، به راه خود که راه مبارزه با کفر و ظلم و شرک و بت‌پرستی است ادامه خواهد داد و به یاری بسیجیان جهان اسلام، این پابرهنه‌های مغضوب دیکتاتورها، خواب راحت را از دیدگان سرسپردگانی که به ظلم و ستم خویش اصرار می‌نمایند سلب خواهد کرد. راستی اگر بسیج جهانی مستضعفین تشکیل شده بود چه کسی جرأت این همه جسارت با فرزندان معنوی رسول‌الله را داشت.

با تأمل و بررسی جملات بالا متوجه می‌شویم که نگاه امام خمینی (ره) به بسیج فراتر از آن چیزی است که امروز با آشنا هستیم و دیده‌ایم و آن بسیج جهانی مستضعفین است. بسیج جهانی مستضعفین اندیشه‌ای است نشأت گرفته از آراء و اندیشه‌های انقلابی امام خمینی (ره). ایشان ابعاد جهانی این تفکر و کارکردهای فراوان آن را برای شکوفایی و قدرت گرفتن اندیشه اسلام ناب دیده و درک کرده بودند.

حضرت امام خامنه‌ای عزیز نیز تأکید دارند:‌ روحیه بسیجی باید روز به روز در همه ارکان و بخش‌های مختلف کشور گسترش و تعمیق یابد و ملت ایران به لطف خداوند با همین روحیه بسیجی قله‌های اقتدار جهانی را فتح خواهند کرد.

* بسیج و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

بسیج مکتب شکوفایی تمامی آن چیزی است که می‌تواند سعادت یک ملت را برآورده سازد، بسیج منادی عدالت، پیشرفت، سازندگی و جهاد اقتصادی و از هادیان جامعه به سمت فلاح است، بسیج مجموعه‌ای از نیروهای ارزشمند برای تمام ادوار و صحنه‌های و در شرایط مختلف است.

بسیجیان پویندگان طریق ولایت و سربازان جان بر کف انقلاب هستند که اذن حضور در تمامی صحنه‌ها را استوار و راستین از رهبر فرزانه خود دریافت نموده و با صبغه ارزشمند اسلامی و تکاپوی پولادین قلل پیشرفت، تعالی و پیروزی را می پیمایند. بسیج یعنی فرهنگ شهامت و شهادت. بیم و هراس در فرهنگ بسیج نامفهوم و هر آنچه معنای بودن، ماندن و جاودانه شدن است در آن جلوه می‌نماید.

این گفتمان بسیجی است که می تواند تمامی برنامه‌ها و محورهای توسعه و پیشرفت ایران اسلامی را تضمین کند. ترسیم گفتمان بسیج تعامل با الگوی پیشرفت و عدالت، رهیافتی برای برپایی تحولی است که از کارآمدترین و مؤثرترین روش‌های ترویج ارزش‌های بسیج در سند راهبردی نظام است. زیربنای موفقیت الگوها و مدل‌های انگیزشی در این گفتمان بیش از هر چیز به پایه انگیزه‌های الهی و غیرمادی استوار است.

* الگوی پیشرفت و عدالت رهیافتی در جاری سازی گفتمان بسیج

ترسیم این گفتمان به معنای ارائه نمونه عینی و ملموس و معاصر از آن با تلاش همه‌جانبه، وظیفه و مسئولیت همگانی امت و امام است تا الگو شاهد و نمونه برتر به جهانیان عرضه شود. در کارکرد دیگر گفتمان بسیج، تبیین سبک زندگی برگزیده جوامع بشری پرهیز از رویکردهای تبذیر و اسراف در روندهای مادی پیشرفت است. از این رو تلاش و مجاهدت مورد نظر این گفتمان به عنوان یک امر اجتماعی و انسانی گرامی داشته و بر آن تأکید شده است.

امام خامنه‌ای عزیز در تلاش خود در مقام امامت امت الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی را در ام القرای جمهوری اسلامی ایران تحقق بخشد و به جهانیان معرفی کند. از این رو گام به گام برای رسیدن به این هدف حرکت در قالب سیاستها، خط مشی‌ها و رویکردهای مناسب با تبیین و تحقق قطعات پازل تمدن اسلامی و جامعه ایمانی برتر است که به عنوان سبک عدالت محور جهانی و برتر انسانی به جهانیان ارائه دهد تا ذهن و قلب آنان را مسحور این تمدن و الگوی ناب نماید.

از نظر امام خامنه ای عزیز، پیشرفت اسلامی یک قطعه از قطعات پازلی است که هدف عمومی اسلام در آن نهفته است؛ زیرا فلسفه همه برنامه‌ها و جهادها، ارائه سبک برتر زندگی و امت متوسط و شاهد برای جهانیان در عصر حاضر است. بنابراین لازم است تا در یک گفتمان مشترک از عدالت و پیشرفت و تلاش از جمله تولید و پایدارسازی اقتصادی، استعلای فکری و فرهنگی جامعه اسلامی شناخته شده و تحقق یابد.

از نظر ایشان تعمیق جنبش نرم‌افزاری و فناوری‌های سخت و نرم و جدید و قدیم و نیز علمی و تجربی با بهره‌گیری از همه امکانات از جمله تولید علم جهت تولید ثروت و امکانات تنها به قصد ارائه بهترین و برترین الگوی پیشرفت و برتری جامعه ایمانی و تمدن اسلامی است.

* ضرورت مسلط سازی گفتمان بسیجی

این گفتمان بسیجی است که می‌تواند تمامی برنامه‌ها و محورهای توسعه و پیشرفت ایران اسلامی را تضمین کند. «مسلط سازی گفتمان بسیجی» می‌تواند جامع دغدغه‌های اجتماعی پیش روی جامعه را پوشش دهد و برطرف سازد.

با الهام از سخنان حکیمانه رهبر انقلاب می‌توان از بسیج و فرهنگ بسیجی به مثابه یک گفتمان مسلط نام برد.

رهبر انقلاب منطق رفتاری و منظومه فکری بسیج را به یک گفتمان تحت عنوان «گفتمان بسیجی» و اخلاص را حرکت برخاسته از ایمان، از عشق، از اعتماد به نفس و توأم با ابتکار و مفهوم محوری و مرکزی مسلط سازی گفتمان بسیجی می‌دانند. امام خامنه‌ای عزیز، از «اخلاص» به عنوان مفهوم محوری و مرکزی ضرورت مسلط سازی گفتمان بسیجی یاد می‌کند. ایشان این مفهوم را ستون اصلی و مرکزی گفتمان بسیجی و جهت دهنده به سایر رفتارهای افراد بسیجی قلمداد می‌کند. مورد بنیان‌های دیگر این گفتمان را اینگونه تبیین می‌فرمایند: پایه اصلی کار بسیجی، گمنامی است جامعه تعبیرات امام است؛ برای خا کار کردن که این ناشی است از روحیه اعتماد به خداست... باخدا حرف می‌زنید کسی هم نمی‌فهمد.

* بسیج و راهبرد بهره‌وری اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران

حضرت امام رضا(ع) در کلامی عمیق و آگاهی بخش درباره نقش بهره‌وری توسط حاکمان و زمامداران و ضرورت جلوگیری از هرگونه غفلت و کوتاهی در استفاده از این عامل مهم چنین می‌فرماید: «التفریط مصیبه ذوی القدره» زمامداران و دولتمردان با مدیریت صحیح و کارآمد می‌توانند بر مشکلات و موانع غالب آیند ابزار و اهرم‌های قدرت و حکومت به نحو مطلوب برای تحقق اهداف و مقاصد بهره‌وری نمایند.

* بهره‌وری اجتماعی بسیج

بسیج می‌تواند با گسترش حوزه‌های گفتمانی خود زمینه‌های لازم را برای تحرک اجتماعی جوانان و نوجوانان فراهم سازد و حیات سیاسی و آرمانی جامعه را به میزان اهداف و تعالی اجتماعی پیوند زند. زمینه‌های لازم برای بهره‌وری اجتماعی هدفمند و سازمان یافته به وجود می‌آید.

* فعال سازی توان و قابلیت‌های اجتماعی

گفتمان بسیج بر اساس کار ویژه‌های درونی خود می‌تواند زمینه‌های لازم را برای دفاع نرم اجتماعی از اهداف و دستاوردهای انقلاب اسلامی و توسعه کارکردهای جامعه محور در افزایش سطح جذابیت‌های نرم قدرت و امنیت فراهم سازد.

یکی دیگر از روش‌های جامعه پذیری ارزشی، تأمین پشتیبانی و برتری سازی گفتمان بسیج در توانمندسازی این گفتمان و جذاب سازی فرهنگ اجتماعی اسلام در جمهوری اسلامی ایران است. با توجه به رویکرد اجتماعی گفتمان بسیجی با ظرفیت‌های درونی خود می‌تواند توسعه هنجارها و تحرک اجتماعی ارزش پایه لازم را برای نظام سیاسی کشور ایجاد نموده و زمینه‌های لازم را برای امنیت اجتماعی شده فراهم و حتی نشانه‌های نرم امنیت را در جمهوری اسلامی ایران تولید و ایجاد نماید.

از سوی دیگر، کارآمدی گفتمان بسیج در شرایطی توسعه و مقبولیت می‌یابد که اجزاء و عناصر این گفتمان بتواند با تهدیدات حجیم، هوشمند، متنوع و حتی تجربه شده از طریق به صحنه آمدن گروه‌های اجتماعی و اجزای میلیونی جامعه اسلامی مقابله نماید.

بسیج می‌تواند با اتکاء بر این این کارکرد اجتماعی، هر سال افزونتر و دقیق تر از سا‌ل‌های گذشته و با ایده تحقق بسیج ده‌ها میلیونی قابلیت ترویج، توسعه و مشروعیت ماندگار را در نهاد این گفتمان قرار دهد و همچنان که در ورای انقلاب اسلامی اندیشه مکتب اسلام ناب محمدی نهفته است تأثیر خود را در جهان اسلام و تمامی مسلمانان جهان به صورت کیفی و کمی تداوم بخشد گفتمان امنیت اجتماعی بسیج می‌تواند از مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران فراتر رفته و مقاومت در برابر قدرت‌های زورگو و استعمارگر را در ملل عدالت جو و حق‌طلب تسری دهد و به گفته امام خمینی این گفتمان را جهانی کرده و تمام مستضعفین عالم را دربرگیرد به گونه‌ای که باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است. چرا که بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست باید هسته‌های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد.

بنابراین اگر بسیج یک گفتمان غالب اچتماعی را پدیدار نموده و با تلفیق رسانه‌ای آن زمینه‌های اقناع و پذیرش اجتماعی را دو صد چندان نماید گذشته از تاثیرات فراملی و برون مرزی آن، دیگر هیچ دسیسه‌ای نمی‌تواند آن را در چارچوب یک کارکرد محدود سازمانی یا تشکل خاص محصور کند. بلکه بسیج به عنوان یک نهاد انسانی و اجتماعی نرم، توسعه و ترویج شده و با جذب و پیروی افکار عمومی، راه را برای پیوستن ملت‌ها به این کارکردها هموار می‌سازد.

حضور بسیج و نقش آوری آن در توسعه روحیه برداری در بین آحاد مردم همراه با روح لطیف دینی، برگرفته از آموزه‌های اخلاق و تربیتی در ترسیم حقیقی و عینی الگوهای مرجع و فعال اجتماعی به خوبی روشن است. در کنار این اصل بسیج توانسته بخشی از راهبردهای اثر بخش اجتماعی خود را نیز به دنبال نماید که در موفق‌ترین آنان می‌توان محورهای ذیل را مشاهده کرد.

1- آشنایی آحاد جامعه با فرهنگ کار و تلاش جمعی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی

2- هدایت برنامه‌ها و فعالیت‌ها منطبق با وجدان کاری، تعهد، انضباط اجتاعی و اخلاق عمومی

3- ترغیب جامعه پذیری دینی و اثبات هویت اجتماعی و دینی مستقل جوانان و کسب شخصیت‌ و عزت نفس در بین آحاد جامعه

4- ایجاد قابلیت‌های نو آوریف ابتکار و خلاقیت در جامعه و نسل فعال به عنوان یک اثر گذاری اجتماعی و توسعه‌ی عمکردهای عمومی است که بسیج را به عنوان یک نماد آدم سازی در نزد برخی از نخبگان قرار داده است.

در نهایت امید است گفتمان بسیج در عرصه‌های اجتماعی، توسعه خودباوری، تلاش و ارتباط مستقیم با پیشبرد جامعه، تربیت و تزکیه نسل جوان و هدایت جامعه در ابعاد تعالی است. فرهنگ غیرت دفاع از استقلال و آزادی، فرهنگ ایثار و فداکاری و تلاش دو چندان بسیج در نهایت باعث شکوفایی نسل جوان و آیندگان در زمینه‌های تعالی و نقش پذیری اجتماعی و جلوگیری از انواع انحرافات خواهد شد.

* بسیج و هوشمندی راهبردی

بسیج با تجهیز و تمسک به هوشیاری راهبردی و شناخت نیازمندی‌ها و تهدیدها، قابلیت واکنش به هنگام داشته و رفتارهای او بنا به قضاوت دوست و دشمن، در خور تحسین و تمجید است. در مقطع دفاع مقدس، وظیفه شناسی این نیروی مردم با پیروزی از ولایت فقیه، با حضور در جبهه‌های جنگ، حماسه‌ای ماندگار خلق کرد.

این مجموعه عظیم بر آمده از انسان‌های مخلص و ایثارگر، در هر زمان و مکانی که احساس تکلیف کرده وارد شده و با انجام وظیفه توانسته است رسالت خود را عملی نماید.

امروزه شناخت شرایط محیطی جامعه و داشتن بینش صحیح، امری اجتناب ناپذیر است که امروز آن را به بصیرت تعبیر می‌کنیم.

امروزه هوشیاری راهبردی نسبت به تحولات پیرامونی اهمیت بسزایی دارد در سال‌های اخیر، حمایت‌های مردمی و بسیجی ملت ایران از سیاست‌های دست اندرکاران اجرایی جهت احقاق حقوق هسته‌ای بر کسی پوشیده نیست. موفقیت‌های به دست آمده در پشت میزهای دیپلماسی، همگی مرهون پشتیبانی گسترده و حضور در صحنه مردمی بود که با قاطعیت خواستار صیانت مسئولان از حق خود بودند.

دستاوردهای انرژی هسته‌ای بدون همسویی بسیج با سیاست‌‌های دولت امکان پذیر نبود. جمهوری اسلامی افزون بر مولفه‌های طبیعی؛ ژئوپلتیک رهبری و نظامی از نیروی گسترده و هدفمند بسیجی به نحوی برخوردار است که تکنون توانسته است با وجود تهدیدهای گسترده، از مرزهای ایدئولوژیک و ژئوپلتیک خود صیانت نماید.

اکنون مولفه‌ دشمن شناسی اعضای این مجموعه ظیم سبب گردیده ترفندهای بیگانگان راه به جایی نبرد. پر واضح است، سلاح آگاهی و اقدام به هنگام بسیجیان در صحنه‌های متعدد حمایت از نظام سبب گردیده تا راهبردهای تهاجم نرم دشمن نیز مانند عرصه سخت به نتیجه نرسد که این مهم مدیون هوشیاری راهبردی نیروهای مردمی بسیج است که مقام معظم رهبری راهبرد مقابله با صحنه جدید را این گونه تبیین نمودند: هر جا کشور که هستید، این هوشیاری را روز به روز یاد کنید. نگذارید بعضی از نیازهای مادی و مسائل کوچک، جلو بصیرت‌ها را بگیرد. بصیرتتان را حفظ کنید و دشمنتان را بشناسید.

دشمن ترفندهای گوناگون دارد و آن ملتی موفق می‌شود که فریب نخورد... هوشیاری باشید در شناسایی دشمن. هوشیار باشید و در شناسایی دشمن. هوشیار باشید. در شناسایی ترفندهای دشمن. این سخنان برگرفته از این فرمایش علی (ع) است که در فرازی از سخنانشان فرمودند: "هر کس به زمان سیاسی و اجتماعی خود آگاه باشد، تند بادهای حوادث به او یورش نمی‌آورد."

* بسیج در تولید قدرت و امنیت نرم

به واقع بسیج به عنوان یک نهاد اجتماعی - فرهنگی در جامعه ایران و متصف به این ویژگی‌ و خصوصیات است که موجب می‌شود این نهاد در راس ساختار هرم نرم قدرت در نظام جمهوری اسلامی مورد توجه قرارگیرد. گرچه این نهاد از نظر تاریخی همزاد انقلاب و حوادث پس از انقلاب از جمله جنگ تحمیلی محسوب می‌شود، اما قدمت ریشه‌های عمیق آن در فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی جامعه اسلامی ایران درونی و ذاتی شده است.

عدالت خواهی، دفاع از مظلوم و مبارزه با ظلم، پایداری و مقاومت، اتکا به خود و بیگانه ستیزی، ایثار و گذشت و فداکاری و اطاعت از رهبری دینی از جمله رهروی این شاخصه محسوب می‌شوند، بی شک وجود چنین فرهنگی در هر نظامی امتیازی بزرگ و منشا پویایی و قدرت محسوب می‌شود چرا که ظرفیتی فراخ و سرمایه‌ای نرم از قدرت را در مواجهه با بحران های مختلف فراهم می‌کند.

* گفتمان نرم قدرت

به قول امام خمینی(ره) ملتی که در خط اسلام ناب محمدی و مخالف با استکبار و پول پرستی و تحجرگرایی و مقدس نمایی است باید همه‌اش بسیجی باشد یعنی افکار و تولد بسیجی از علل محدثه انقلاب اسلامی است و طبیعی است از علل مبقیه آن نیز خواهد بود. الگویش ائمه اطهار و مرجع افکار و ارزش‌ هایش کتاب و سنت می‌باشد و با کفر و ظلم و شرک و بت پرستی و بی عدالتی مبارزه و به رتبه‌ای از انسانیت و معنویت می‌رسد که رهبر کبیر انقلاب اسلامی به بسیجی بودن افتخار می‌کند و اظهار می‌دارد: " من همواره به خلوص و صفای بسیجیانه غبطه می‌خورم و از خدا می‌خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی‌ام.»

البته عمده این شاخص‌های نرم را می‌توان در فرمیاش‌های بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام خامنه‌ای عزیز یافت و بر این رویکرد اعتبار افزائی کرد شاخص‌های حکیمانه و نورانی که عبارتند از : واقع بینی، حق مداری، کمالی جویی، اطاعات محض از خدا و رسول خدا و اهل بیت و ولایت فقیه، مجهز به بالاترین ابزارهای مادی و معنویف داشتن روحیه شهادت طلبی، صبر و استقامت شجاعت و از غیر از خدا نترسیدن انضباط و هماهنگی در کارها و داشتن برنامه ریزی دقیق زندگی عدم سازش با کفار، دوستی با مومنین و دوستداران اهل بیت و مخالف بادیگران زهد، ایثار و از خودگذشتگی و مبارزه با رفاه طلبی طلبی و تجمل پرستی و رهبانیت، التزام عملی به احکام اسلامی و قانون و مقررات حکومتی، صداقت و درستی در افکار، گفتار و رفتار، انس با قرآن و کتب بصیرت و دانایی، مدار با مردم و انسان محور درکارهای، قاطعیت و صلابت در افکار و گفتار و رفتار، انعطاف پذیری به تناسب مقتضیات زمان و شرایط محیطی تکلیف مدار، همواره به دنبال انجام تکلیف است نه نتیجه کارها، راه کارهای تداوم فرهنگ بسیج، تفکر و فرهنگ بسیجی علت محدثه و مبقیه انقلاب اسلامی است. برای حفاظت و پاسداری از افکار و فرهنگی بسیجی چند کار اساسی باید انجام داد.

* گفتمان بسیج در توسعه تومان و کارکردی قدرت و امنیت نرم

در عصر حاضر تاثیر گذاری و توسعه تومان و کارکردی قدرت و امنیت نرم به مراتب بیش از نوع سخت آن است و البته پیروزی در عرصه های گوناگون مستلزم به کار بردن هر دو نوع سخت و نرم قدرت در کنار یکدیگر است. حضرت امام خامنه‌ای نیز مبانی نرم گفتمان بسیجی را ترکیب توامان از عشق و اخلاص، ایمان فداکاری و شجاعت دانسته و می‌فرمایند تفکر بسیجی ترکیبی است از ایمان عمیق، تلاش مخلصانه هوشیاری در شناخت دشمنف گذشت و ایثار در برار دوست ایستادگی و مقاومت شجاعانه و خستگی ناپذیر ... این است آن حقیقت والایی که امام بزرگوار ما به خاطر آن، بسیجی بودن را افتخار خود می‌دانست.

با توجه به اینکه یکی از اهداف پروژه براندازی نرم امریکا تمرکز بر محیط‌های متعهد به انقلاب و گفتمان‌های موانع انقلاب اسلامی است، بسیج می‌تواند با تمسک بر ابزار قدرت نرم همچون تولید علم و فناوری های مرزشکن و گسترش معرفت و بیداری دینی و توسعه بسیج علمی فرهنگی به ورای مرزهای ملی به مقابله با آمریکا بپردازد. البته از آنجا که تهدید دشمنان انقلاب اسلامی انعطاف پذیر و بر اساس بنیان‌های تهدید نرم نامتقارن و دائما در حال تغییر است، گفتمان بسیج باید مراتبا و به صورت ادواری اولویت‌ها و اهداف خود را متناسب با ضربه پذیری نرم دشمن باز تعریف نموده تا بتوان توان و جایگاه نرم خود را در تمام قشرهای جامعه تسری و تقویت نموده و موفقیت های خود را دائما رصد و امورات انجام شده را مورد نقد و ارزیابی قرار داد.

همچنین رویکردهای گفتمانی بسیج باید در مکان‌ها و زمان های متفاوت و متناسب با مطالبات و خواستگاه تناسب پیدا کند. در شرایط امروز کشور، مهم‌ترین منبع در راستای جخهت دهی و باز تولید گفتمان‌های اجتماعی و ارزشی را باید در مراکز علمی و پایگاه‌های اعتقادی و مدیریت برنامه ریزی جستجو می‌شود که می‌توانند جریان‌های فرهنگی و نرم قدرت را تولید و معنا بخشید کنند هم راستای دیگر گفتمان‌های مشروع و رایجع اجتماعی در اغلبیت بخشین به گفتمان بسیج موجب پیوند نهادینه با مردم رابطه‌ای راهبردی با گفتمان حاکم شده و این گفتمان را قادر خواهد ساخت تا در زمینه‌های کلان و راهبردی مربوط به ساخت باورها و جهت دهی جریان‌های فکری - فرهنگی نقشی فعال و قدرتمند داشته باشد.

انتهای پیام/

 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••