اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۳۶:۲۳
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۱۷
اذان مغرب ۱۹:۱۱:۲۷
طلوع آفتاب ۰۵:۱۱:۰۰
غروب آفتاب ۱۸:۵۲:۰۲
نیمه شب ۲۳:۱۴:۴۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۰۸/۱۰ - ۱۹:۱۲
از عاشورای 61 تا عاشورای فتنه 88-3

کروبی:چاره‌ای برای خروج از بحران نباشد، مدیریت روز‌های محرم و عاشورا دشوار است

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه می‌گوید: اصلاح‌طلبی در کشور ما،‌‌ همان مسیری را رفت که مجاهدین خلق در ایران رفتند، مجاهدین خلق که بعدا به منافقین تبدیل شدند از آسمان نیامده بودند، بلکه بچه‌های متدین همین مملکت بودند.

کروبی:چاره‌ای برای خروج از بحران نباشد، مدیریت روز‌های محرم و عاشورا دشوار است

به گزارش «سراج24">سراج24»، 5 سال پیش (88) عدم تمکین به نتیجه انتخابات از سوی دو تن از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که یکی 11 میلیون رای کمتر از فرد پیروز انتخابات و دیگری نیز چند هزار رای کمتر از آرای باطله داشت، سرآغاز فتنه‌ای 8 ماهه شد. این فتنه که علاوه بر پشتیبانی سران داخلی فتنه، پشتیبانی آمریکا، اسرائیل، انگلیس و... گروهک‌های تروریستی را به همراه داشت و به اعتقاد برخی کارشناسان قرار بود مردمسالاری‌دینی را به دیکتاتوری تغییر دهد، در 9 دی و با اعتراض گسترده ملت منزجر از حرمت‌شکنان ساحت مقدس امام حسین(ع)، با شکست مواجه شدند.

پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و حضور برخی از عوامل تاثیرگذار در فتنه در دولت، رفته رفته تلاش شده تا اقدامات خلاف قانون و غیرقابل بخشش سران فتنه به فراموشی سپرده شود. در همین راستا، اخیرا حسن روحانی در سفر استانی زنجان تلویحا از بخشش سران فتنه سخن گفت و فرومایگان را با جناب حر بن یزید ریاحی قیاس کرد و گفت فکر نمی کنم کسی در جامعه باشد که گناهی بالاتر از حر انجام داده باشد.

بر همین اساس و برای روایت جنایات سران فتنه 88،روزشمار برگرفته از کتاب «8 ماه نبرد مقدس» که به همت امیرحسین ثابتی تدوین شده است را مرور خواهیم کرد تا بار دیگر جنایات سران فتنه 88 در اذهان تداعی شود و دیگر کسی نتواند آنان را با بزرگان مقایسه کند.

در ادامه روزشمار وقایع انتخابات سال 88 در بازه زمانی مردادماه را می‌خوانید.


1 مرداد:

*اکثریت نمایندگان مجلس خبرگان رهبری با صدور بیانیه‌ای، از هاشمی رفسنجانی رییس این مجلس که «همواره با تدبیر و فراست در کنار امام و رهبری به حل مشکلات و معضلات کمک کرده‌اند»، خواستند «در شرایط کنونی نیز با پشتیبانی بیش‌تر و شفاف‌تر از ولایت فقیه و بیانات رهبری، در این شرایط حساس دشمنان اسلام و نظام و کینه‌توزان و بدخواهان و فرصت‌طلبان را در نقشه شیطانی برای آسیب به وحدت و همدلی، ناکام گذارند.»

*نمایندگان مؤثر اصولگرا در مجلس معتقدند ریاست هم‌زمان مجلس و فراکسیون اکثریت توسط لاریجانی وی را با محدودیت‌های طبیعی و غیرقابل اجتنابی مواجه کرده است و از سوی دیگر، لاریجانی نیز با اقدامات و مواضع یک‌ساله‌ اخیر خود به‌وی‍ژه در جریان انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن، نشان داده است گزینه مناسبی برای ادامه ریاست بر مهم‌ترین فراکسیون مجلس شورای اسلامی نیست.

*اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رییس‌جمهور نوشت: «شما به هزار دلیل آقای مشایی را قبول دارید، که حتی یک دلیل آن را هم خارج از غالب شعار نگفتید، اما ما هم به هزار و یک دلیل مشروعیت او را زیر سوال می‌دانیم، با این حال به یک دلیل از همان هزار و یک دلیل‌مان بسنده می‌کنیم. برای بررسی صلاحیت و مشروعیت اسفندیار مشایی همین بس که در شرایط کنونی که از یک سو اعطای سمت مذکور علی‌رغم نظر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و به گونه‌ای غیرقانونی و نامشروع به او اختصاص یافته و از سوی دیگر موج ناخرسندی از او فراگیر شده و هزینه‌های بیشماری را هم برای دولت دهم فراهم می آورد... احمدی‌نژاد از یک تا صدش تنها در قالب ولایت‌پذیری معنا دارد در غیر این صورت شما هم برایمان با خاتمی و موسوی و دیگران فرقی نخواهید داشت و جریان دانشجویی مسلمان چشم اسفندیار شما را هم هدف خواهد گرفت.»

*خبرآنلاین گزارش داد: «عبدا... نوری وزیر کشور سابق با حمایت از مواضع هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه، اعلام کرده که هاشمی رفسنجانی تحت فشار است. وی که در نماز جمعه هفته گذشته حاضر شده و به گفته شاهدان به هاشمی اقتدا نکرده بود، همچنین روحیه بالای همسر و اعضای خانواده رئیس مجمع تشخیص مصلحت را مورد ستایش قرار داده است. وی در ادامه با مقایسه شرایط فعلی کشور با سال‌های میانی دهه‌ 50 شمسی، نسبت به سقوط نظام جمهوری اسلامی ابراز امیدواری کرده است.»


2 مرداد

*حجت‌الاسلام والمسلین سیدعلی حسینی در خطبه‌های نماز جمعه خمین، با نامناسب خواندن لحن و ادبیات نگارش نامه هاشمی رفسنجانی خطاب به مقام معظم رهبری، گفت‏:‏ «بسیاری از حرکت های بحران آفرین و اغتشاشات اخیر در کشور به سبب موضع‌گیری‌های نادرست آقای رفسنجانی و خانواده‌اش بوجود آمد‏.‏ او خطاب به هاشمی گفته «دخالت‌ها و موضع‌گیری‌های شما، همسر، فرزندان، حزب و اقوام شما در جریان برگزاری انتخابات، نشان داد که شما حتی توان مدیریت خانواده خود را ندارید و نتوانسته‌اید آنان را آرام کنید تاچه رسد به اینکه بخواهید کشور را از هجمه‌ها و بحر‌ان‌ها نجات دهید‏.‏»

*جمعی از دانشجویان ظهر امروز پس از برپایی نماز جمعه تهران در اعتراض به انتصاب اسفندیار رحیم‌مشایی به معاون اولی رئیس‌جمهور در میدان فلسطین تجمع کردند. دانشجویان با شعارهایی همچون «مشایی مشایی، استعفا استعفا»، «رییس‌جمهور ولایی، برکناری مشایی» و... اعتراض خود به تصمیم اخیر رییس‌جمهور را اعلام کردند.

*جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به رئیس جمهور به انتصاب معاون اول ریاست جمهوری اعتراض کرد.

*جنبش عدالتخواه دانشجویی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «24 میلیونی که به آقای احمدی‌نژاد رای دادند، انتظار دارند، هرچه سریع‌تر عناصر مسئله‌داری که از جانب رهبری نیز به عدم بکارگیری آنان اشاره شده است و مشخصا شخص آقای مشایی عزل، و سریعا از رهبری و ملت به خاطر عدم تمکین به رای ولایت عذرخواهی گردد.اگر این مسئله تا روز یک شنبه (4 مرداد) محقق نشود، نمایندگان 24 میلیونی که به پیروی از قانون اساسی و ولایت فقیه و گفتمان عدالتخواهی رای داده‌اند، در میدان پاستور تحصن خواهند کرد.»

*حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس طی یادداشتی در وب سایت شخصی خود نوشت: «ظاهرا آقای مشایی اعتقادی به موضوع ولایت‌فقیه و تبعیت از آن ندارد و همین یک دلیل برای لزوم عدم بکارگیری وی در مناسب اجرایی نظام اسلامی کافی است... سربسته بگویم متاسفانه آقای مشایی مدت‌هاست تبدیل شده به مهاجرانی دولت نهم! بنده از برخی دوستان نزدیک آقای مشایی که دائما می‌پرسند یا می‌نویسند که اشکال مشایی چیست، سئوال می‌کنم که اگر رهبری معظم انقلاب درباره شما نامه‌ای نوشته بود که با توجه به این نکات، اینجانب ادامه مسئولیت فلانی در این جایگاه را به صلاح نمی‌دانم، آیا شما منتظر می‌ماندید تا رییس مافوق‌تان عزلتان کند یا خودتان با آن منصب خداحافظی می‌کردید؟»

*پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری  متن نامه حضرت آیت ا... خامنه‌ای خطاب به رییس‌جمهور مبنی بر حکم عزل اسفندیار رحیم مشایی از سمت معاون اولی رییس جمهور را منتشر ساخت. «جناب آقای دکتر احمدی نژاد- ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران؛ با سلام و تحیت، انتصاب جناب آقای اسفندیار رحیم‌مشایی به معاونت رییس‌جمهور بر خلاف مصلحت جنابعالی و دولت و موجب اختلاف و سرخوردگی میان علاقمندان به شماست. لازم است انتصاب مزبور ملغی و کان لم یکن اعلام گردد. سید علی خامنه‌ای 27/4/88»

*اسفندیار رحیم مشایی به دنبال انتشار نامه رهبر معظم انقلاب، در نامه‌ای به رییس‌جمهور کناره‌گیری خود را از این مسئولیت اعلام کرد.


3 مرداد:

*حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار شرکت کنندگان در بیست و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم اختلاف سلیقه را امری طبیعی دانستند و با اشاره به اینکه اختلاف سلیقه در همه دورانهای مختلف وجود داشته است افزودند: «اگر این اختلاف سلیقه ها و برداشتها با هوای نفس مخلوط شد کار خراب می شود بنابراین باید ملاحظه کرد کجا اختلاف سلیقه براساس هوای نفس و کجا براساس احساس تکلیف است.»

*در پی انتشار نامه مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور در خصوص ضرورت برکناری مشایی از معاون اولی رئیس‌جمهور، اسفندیار رحیم مشایی از این پست کناره گیری کرد. متن کناره گیری مشایی به این شرح است: «اینجانب بعد از دستور مقام معظم رهبری خود را معاون اول رئیس‌جمهور نمی‌دانم و به عنوان یک سرباز ولایی در هر کجا که بتوانم به مردم عزیز کشور خدمت خواهم کرد.»

*محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به نامه رحیم‌مشایی با کناره گیری وی از معاونت اولی رییس‌جمهور موافقت کرد. «طی یک هفته اخیر امیدوار بودم که با رفع برخی تبلیغات منفی فشارها و جوسازیهای بعضی رسانه‌ها و جریانهای سیاسی دولت بتواند از خدمات شما در جایگاه معاون اولی برخوردار بماند.» 

*اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و دفتر تحکیم وحدت طی نامه‌های سرگشاده جداگانه‌ای خطاب به دکتر احمدی نژاد، از تعلل 7 روزه رییس‌جمهور نسبت به اجرای دستور رهبر انقلاب در عزل مشایی از معاونت اولی ریاست جمهوری انتقاد کردند.

*سرلشکر بسیجی سید حسن فیروزآبادی در آیین صبحگاه ستاد کل نیروهای مسلح در حضور فرماندهان عالی رتبه نظامی، خطاب به رییس‌جمهور اظهار داشت: «برادر عزیزم! ریاست محترم جمهور محبوب ملت ایران، جناب آقای احمدی‌نژاد شما مفتخر به ولایت‌مداری و تبعیت از رهبر در میان مردم ما هستید و شما را با این عطر و بوی می‌شناسند، ملت ایران انتظار ندارند که جوهر این ابلاغ رهبری خشک بشود و به آن عمل نشده باشد.»

*رییس جمهور طی حکمی اسفندیار رحیم مشایی را به عنوان رییس دفتر خود منصوب کرد.

*سید محمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع سید محمد خاتمی، علیرضا بهشتی و مهدی هاشمی در گفتگو با ایسنا از احضار مدیران مسوول روزنامه‌های ایران، کیهان و مدیرعامل خبرگزاری فارس و سایت رجانیوز با شکایت موکلانش خبر داد. علت این اقدام درج اخباری علیه خاتمی، بهشتی و هاشمی در این رسانه ها می‌باشد.

*سید محمد خاتمی، میر حسین موسوی و مهدی کروبی به همراه جمع دیگری از اصلاح طلبان که در میان آنها نام هاشم آغاجری، علیرضا بهشتی و محمد سلامتی نیز به چشم میخورد، در نامه سرگشاده‌ای به مراجع تقلید خواستار موضع گیری آنان در قبال بازداشت متهمین حوادث پس از انتخابت شدند.

*قربان بهزادیان‌نژاد رییس ستاد انتخاباتی مهندس میرحسین موسوی در گفت‌وگو با قلم‌نیوز، با تکذیب ادعاهای مطرح شده توسط وزیر اطلاعات و خطیب نماز جمعه تهران درباره ارتباط این ستاد با یکی از سفارتخانه‌های خارجی گفت: «از ابتدای تشکیل ستاد، ارائه پاسخ منفی به درخواست‌های ملاقات سفرای کشورهای مختلف با مسوولان ستاد به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی مورد تصویب قرار گرفت و تا خاتمه کار ستاد این سیاست به‌طور دقیق به اجرا گذاشته شد.»

*مهدی کروبی طی نامه ای سرگشاده خطاب به محسنی اژه ای وزیر اطلاعات نوشت: «در صورتی که چاره‌ای برای خروج از بحران کنونی نباشد، مدیریت روز‌های سخت رمضان، قدس، محرم و عاشورا و 22 بهمن دشوار خواهد بود.»

*میدل ایست آنلاین می‌نویسد «رسانه‌های آمریکا بدون وجود این نامزدهای شکست‌خورده (موسوی و کروبی) نمی‌توانستند انتخابات ایران را با شیوه تقلب مواجه کنند و به دنبال آن فشار برای انزوای دولت ایران را افزایش دهند یا مقدمات حمله به این کشور را تسهیل کنند. اکنون غیر از آمریکا، اسراییل هم ایران را تهدید به حمله نظامی می‌کند.»

*جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای به ادامه معرفی عوامل فتنه در قم پرداختند.


4 مرداد

*مهدی کروبی طی سخنانی در گردهمایی روسای استان‌های حزب اعتماد ملی در بخشی از سخنان خود با اشاره به تحلیل‌هایی که روسای این حزب در استان‌ها از انتخابات دهم ریاست جمهوری مطرح کرده‌اند، اظهار داشت: «ما در این انتخابات تنها یک کار داشتیم و همه تلاش‌مان برای پیروزی بود ولی در هر صورت چنین نتیجه‌ای محقق نشد. به هر حال ما در این انتخابات شکست خوردیم و برای یک فرد رفوزه تفاوتی ندارد نمره او زیر 7 یا 9 باشد.»

*روزنامه رسالت در یاداشتی به قلم محمد کاظم انبارلویی از انتصاب مشایی به معاونت اولی رییس‌جمهور و عدم برکناری وی توسط احمدی‌نژاد و در نهایت استعفای مشایی با تاخیر 7 روزه پس از حکم رهبر انقلاب انتقاد کرد.

*صادق محصولی طی سخنانی در گردهمایی معاونین برنامه‌ریزی استانداری‌های سراسر کشور با انتقاد از « کسانی که آراء مردم را به دو دسته کمی و کیفی تقسیم می‌کنند و می‌گویند آراء مردم تهران بر دیگر مناطق ارزش بیشتری دارد»گفت: «وقتی نامزدی در انتخابات شرکت کرده و ساعت 23 روز انتخابات اعلام پیروزی و جشن می‌کند و فردای روز انتخابات می گوید که چون مقدمات انتخابات فراهم نشده بود، تقاضای ابطال انتخابات می‌کند، آیا این پذیرفتنی است؟»

*دفتر آیت الله یوسف صانعی از انتشار نامه وی در پاسخ به نامه سرگشاده موسوی، خاتمی و کروبی خطاب به مراجع تقلید خبر داد.

*هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از استادان دانشگاه علم و صنعت با ابراز تاسف از فراهم شدن بهانه برای دشمنان خارجی انقلاب و سم‌پاشی رسانه‌های وابسته به آنان در مورد زیر سوال بردن دستاوردهای انقلاب اسلامی و مدیریت کشور گفت: «اشتباه یک حزب، فرد گروه و جریان قابل جبران است ولی اگر انقلاب و نظام خدای ناکرده زیر سوال برود اصلاح آن مشکل خواهد بود.»


5 مرداد

*مقام معظم رهبری در دیدار اعضای دفتر رهبری، سپاه ولى‌‌‌امر و خانواده ایشان فرمودند: «اگر من بخواهم یک توصیه به شما بکنم، آن توصیه این خواهد بود که بصیرت خودتان را زیاد کنید؛ بلاهائى که بر ملتها وارد می‌شود، در بسیارى از موارد بر اثر بى‏‌بصیرتى است. خطاهائى که بعضى از افراد می‌کنند - مى‏‌بینید در جامعه‏ خودمان هم گاهى بعضى از عامه‏ مردم و بیشتر از نخبگان، خطاهائى می‌کنند. نخبگان که حالا انتظار هست که کمتر خطا کنند، گاهى خطاهایشان اگر کماً هم بیشتر نباشد، کیفاً بیشتر از خطاهاى عامه‏ مردم است - بر اثر بى‏‌بصیرتى است.»

ایشان تصریح کردند: «در جنگ صفین یکى از کارهاى مهم جناب عمار یاسر تبیین حقیقت بود. چون آن جناح مقابل که جناح معاویه بود، تبلیغات گوناگونى داشتند...سختى پرچم امیرالمؤمنین از پرچم پیغمبر، از جهاتى بیشتر بود؛ چون در پرچم پیغمبر دشمن معلوم بود، دوست هم معلوم بود؛ در زیر پرچم امیرالمؤمنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهائى را می‌زد که دوست می‌زند؛ همان نماز جماعت را که تو اردوگاه امیرالمؤمنین می‌خواندند، تو اردوگاه طرف مقابل هم - در جنگ جمل و صفین و نهروان - می‌خواندند. حالا شما باشید، چه کار می‌کنید؟.... متأسفانه بعضى از نخبگان خودشان هم دچار بى‏‌بصیرتى‏‌اند؛ نمی‌فهمند؛ اصلاً ملتفت نیستند. یک حرفى یکهو به نفع جبهه‏‌اى که همتش نابودى بناى جمهورى اسلامى است می‌پرانند.»

*سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر مقابله جدی با هرگونه تعرض به امنیت، جان و حقوق مردم، گفت که کمیته‌هایی به این منظور در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده است.

*میرحسین موسوی در دیدار با اعضای تشکل‌های معلمان و فرهنگیان در انجمن اسلامی معلمان ایران ضمن انتقادات شدید از دولت و نظام تاکید کرد که این مشکلات جز با بازگشت به اصول انقلاب و قانون اساسی حل نخواهد شد و ما بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم تا به ارزش‌ها و آرمان‌های ابتدای انقلاب و دیدگاه‌های حضرت امام (ره) رجوع کنیم. این به نفع همه ما و آخرت ماست.

*علی کشتگر رئیس گروهک فدائیان خلق و از چپ‌های آمریکایی با اشاره به انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به معاونت اولی رییس‌جمهور و حواشی پس از آن در  گفت‌و‌گو با رادیو فردا گفت: «وضعی که پیش آمده می‌تواند به نیروهای اصلاح طلب معترض به انتخابات کمک کند تا بیش از پیش نظام را برای ابطال انتخابات تحت فشار قرار دهند و راهی برای برون رفت از بحران پیدا شود.»

*افزایش مهلت 10 روزه‌ شورای نگهبان برای وصول و رسیدگی به شکایات در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که 5 روز اضافی نیز تمدید شد، به پیشنهاد غلامعلی حدادعادل بوده است. افزایش مهلت 5 روزه‌ی شورای نگهبان با مخالفت 8 عضو و موافقت 4 عضو از 12 عضو شورا همراه بود که با اظهارنظر رهبری در این زمینه و تأکید ایشان بر شفاف سازی، قرار بر تشکیل هیئتی ویژه بررسی انتخابات و تمدید زمان رسیدگی به اعتراضات شد.

*اکبر گنجی، روزنامه نگار دوران اصلاحات و از حامیان معترضان به نتایج انتخابات ایران، خواستار تحریم سیاسی رهبران و حاکمان جمهوری اسلامی شد.

*علی اکبر ولایتی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره قطر گفت: «هنگامی که هزینه‌های یک دستگاه سخن پراکنی را دولت تأمین کند، یک رسانه دولتی و سخنگوی آن دولت است و خصوصی تلقی نمی‌شود، مثلاً هزینه‌های فاکس نیوز از سوی پنتاگون تأمین می‌شود لذا نمی‌توان گفت این رسانه مستقل است‏.‏ رادیو فردا و صدای امریکا که هزینه‌هایشان از سوی کنگره تأمین می‌شود، چگونه به جریان آزاد اطلاعات کمک می‌کنند؟»

*کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در جمع شرکت کنندگان هشتمین اردوی سیاسی دانشجویان دختر دانشگاه‌های سراسر کشور گفت: «متأسفانه آقای هاشمی رفسنجانی در جریان برگزاری انتخابات و مهلت پنج روزه بررسی اعتراض‌ها هیچ پاسخی به درخواست اعضای شورای نگهبان برای دیدار با ایشان و استماع نظراتشان ندادند در حالی که ایشان ارتباط مستمری با شورای نگهبان در انتخابات مجلس خبرگان داشت.» او در ادامه به دیدار نمایندگان نامزدهای انتخابات در نشستی با حضور مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: «نمایندگان نامزدها در این نشست آزادانه و بی‌پیرانه آنچه در دل داشتند بیان و پیشنهاهایشان را مطرح کردند اما تقاضا برای ابطال انتخابات و تشکیل کمیته حقیقت یاب خارج از شورای نگهبان به خاطر غیرقانونی بودن آن مورد مخالفت مقام معظم رهبری قرار گرفت. البته همان روزها یکی از اعضای ستادها اعلام کرد ما می دانیم اگر صندوق ها باز شماری شود نتیجه تغییر نخواهد کرد اما ما می خواهیم انتخابات ابطال شود.»

*سایت گویا‌نیوز وابسته به فتنه می‌نویسد:«پایداری مهندس موسوی و بیانیه‌ها و اقدامات هوشیارانه وی و حضور همسر شجاعش در کنار او بی‌سابقه است. اصلاح طلبان از ورود موسوی علی رغم حضور خاتمی گله‌مند بودند اما شاید اکنون که شاهد ایستادگی او در برابر استبداد هستیم، راز چرایی اصرار وی بر کاندیداتوری را دریابیم. موسوی دیر آمد اما شیر آمد.»


6 مرداد:

*رییس‌جمهور در نامه‌ای سرگشاده به رییس قوه قضائیه، خواستار اعمال حداکثری رأفت اسلامی نسبت به بازداشت‌شدگان حوادث بعد از انتخابات شد.

*کاظم جلالی مخبر کمیته منتخب مجلس برای بررسی وضعیت بازداشت شدگان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «رهبر معظم انقلاب با حساسیت نسبت به وضعیت زندان‌ها توجه دارند و به دستور ایشان روز گذشته زندان کهریزک -از زندان‌های فاقد استاندارد- تعطیل شد»

*روزنامه اعتماد در گزارشی از دیدار مهدی کروبی با خانواده ندا آقاسلطان خبر داد و به نقل از وی در این دیدار نوشت: «فرزند عزیزی که جان باخت، نهایت معصومیت و مظلومیت بود که در داخل و خارج بازتاب گسترده یی داشت. مرگ ندا هم مظلومیت مردم ایران را در این شرایط فریاد زد و هم از تضییع حق جلوگیری کرد و ان شاء ا... آثار سودمندی را در حال و آینده نصیب مردم می‌کند.»

*حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم میرحسینی اشکوری امام جمعه موقت رشت اعلام کرد: « بنده از مدت‌ها قبل، موضع هاشمی را با مواضع رهبری هماهنگ نمی‌دیدم و حتی معتقدم برخی مواضع سیاسی و اقتصادی ایشان به ویژه در سیاست‌خارجی و عدالت اجتماعی با موضع مرحوم امام همخوانی ندارد‏.‏ هاشمی در میان خطبه‌های نمازجمعه تهران حالت عادی و اعتدال نداشت و هاشمی از طرفی دم از قانون‌گرایی و تبعیت از قانون می‌زد و از طرف دیگر از آشوبگران و اغتشاشگران حمایت می‌کرد و شراط فیصله دادن به باصطلاح خود بحران را آزادی بی‌قید و شرط زندانیان و اغتشاشگران اعلام می‌کرد‏.‏»

* حزب مشارکت با صدور بیانیه‌ای نسبت به وضعیت مصطفی تاج زاده، بهزاد نبوی، سعید حجاریان و دیگر متهمان بازدداشت شده حوادث پس از انتخابات اعلام نگرانی کرد.

*سردار عبدالله عراقی فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ در جمع تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران، با اشاره به کشته شدن ندا آقا سلطان گفت: «این حادثه در یکی از خیابان‌های فرعی اتفاق افتاد و هیچ کدام از نیروهای بسیج یا انتظامی در متن حادثه حضور نداشتند، البته نوع فیلمبرداری قتل ایشان نشان می‌دهد که حادثه کاملا برنامه‌ریزی شده بود.» وی با اشاره به تجمعات طرفداران موسوی در روز 22 خرداد گفت: «وقتی هواداران این نامزد فهمیدند رأی نامزد مورد علاقه‌شان کمتر است عصر جمعه شروع به تجمع مقابل وزارت کشور کردند و آتش‌زدن سطل‌های زباله و تخریب بانک‌ها از همان روز کلید خورد. این درگیری‌ها عصر روز 23 خرداد هم ادامه داشت اما این مرحله وضعیت "زرد " بود که وظیفه مقابله با آن برعهده نیروی انتظامی بود.» وی در ادامه حضور نیروهای بسیج در ناآرامی‌ها را مشروط به تقاضای کتبی نیروی انتظامی و مصوبه شورای عالی امنیت ملی دانست و گفت‌: «عصر روز 23 خرداد با گسترش دامنه اغتشاشات، نیروی انتظامی تقاضای ورود نیروهای بسیج را مطرح کرد که ما نیز تعدادی از بسیجیان را اختصاص دادیم و زیر نظر نیروی انتظامی وارد عمل شدند. با گسترش درگیری‌ها در روز 24 و 25 خرداد، نیروی انتظامی اعلام کرد بسیج باید وارد عمل شود که پیرو آن بسیج روز 26 خرداد به ماجرا ورود پیدا کرد و از روز 27 خرداد تهران به طور کامل به فضای امن بازگشت.» فرمانده بسیج تهران با اشاره به حمله اغتشاشگران به پایگاه 117 بسیج در خیابان آزادی و پایگاه‌های درگیر در تهران گفت: «اسناد موجود نشان می‌دهد 5 هزار نفر در سه و نیم ساعت به یک حوزه بسیج (پایگاه 117) حمله کردند، به طوری که در چند ساعت حجم انبوهی از سنگ و شیشه به ضخامت 70 سانت کف حیاط این حوزه را پوشاند.» وی با بیان این که استعداد نیروی انسانی حاضر در پایگاه 117 کم بود، اما صدها قبضه سلاح در این مقر وجود داشت، گفت: «من در مکالمه‌ای که با فرمانده این حوزه داشتم گفتم درهای پایگاه‌ را ببندید و خودروی پایگاه را به سمت در هل بدهید تا در دید معترضان هم نباشید اما متأسفانه معترضان نرده‌ها را کندند، در را شکستند و خودروی بسیج را آتش زدند. من به نیروهای آن جا دستور دادم درها را از داخل ببندند و به پشت بام بروند. فرمانده حوزه ما، آن جا برای متفرق کردن مردم 300 گلوله مشقی شلیک کرد (صداهای معترضان در فیلم مشهود است که می‌گویند گلوله‌ها مشقی است) ‌اما متأسفانه برخی از معترضان با وجود فریاد فرمانده بسیج که می‌گوید این جا پایگاه نظامی است به سمت اسلحه خانه هجوم آوردند که دو نفر کشته شد. در حالی که اگر درایت و صبوری فرمانده ما نبود احتمال گسترش فاجعه می‌رفت.»


اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••