به گزارش سراج24، حسین آشوری در تشریح ارتباط ریلی ایران با کشورهای همسایه بیان کرد: اتصال ریلی در ارتباط با کشورهای همسایه در مرز سرخس با کشور ترکمنستان وجود دارد، در مرز رازی با کشور ترکیه ارتباطات ریلی داریم و در زاهدان نیز ایران با کشور پاکستان از طریق ریل متصل است.
وی ادامه داد: همچنین از مرز شلمچه به عراق خط ریلی داریم، اگر چه ادامه مسیر تا بصره هنوز ساخته نشده است.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن یادآور شد: خطآهن از سمت افغانستان تا خواف ساخته شده که ادامه مسیر نیز در حال احداث است.
* رشد بار ترانزیتی برای عبور از ایران توسط قطار
وی بیان کرد: عمده تبادل کالا از طریق سیستم ریلی با کشورهای همسایه، در بخش ترانزیت با کشورهای آسیای میانه است.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن ادامه داد: کالا از بنادر جنوبی کشور به سمت آسیای میانه منتقل میشود، ضمن آنکه از کشورهای آسیای میانه به سمت بندرعباس و ترکیه نیز کالا از طریق ریل جابهجا میشود.
وی بیان کرد: خوشبختانه طی توافقاتی که از سالهای گذشته با رؤسای راهآهنهای منطقه از جمله ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و تاجیکستان داشتهایم، در حال حاضر با رشد بارهای ترانزیتی و جابهجایی آنها از طریق ریل مواجه هستیم.
آشوری اضافه کرد: در بحث حمل کالای ترانزیتی یکی از فعالیتهایی که انجام میشود، حمل بار ترانزیتی گندم از قزاقستان به بنادر جنوبی کشور است.
* رشد 78 درصدی ترازیت ریلی پنبه از طریق ایران
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن بیان کرد: بار پنبه که یکی از بارهای اصلی ترانزیتی است، رشد مطلوبی داشته است و در اینباره تعامل مطلوبی با ازبکستان داریم.
وی با بیان اینکه ترانزیت پنبه از بارهای اصلی کشور ازبکستان است، افزود: در 5 ماه گذشته رشد مطلوبی در ترانزیت ریلی پنبه داشتهایم.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن تأکید کرد: در همین مدت با رشد 78 درصدی در جابهجایی کالای ترانزیتی پنبه از طریق ایران مواجه بودهایم.
* رشد 70 درصدی حمل ترانزیتی فولاد توسط راهآهن/ برنامهریزی رشد 100 درصدی ترانزیت ریلی
آشوری ادامه داد: همچنین ترانزیت ریلی چوب از ترکیه به سمت آسیای میانه در ۵ ماه اول سال جاری بیش از 120 درصد رشد داشته است.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن اضافه کرد: در بخش ترازیت محصولات فولادی نیز با رشد 70 درصد جابهجایی از بنادر جنوبی به سمت آسیای میانه مواجه بودیم.
وی بیان کرد: در همین مدت حمل کانتینری کالا از ترکیه به آسیای میانه و از بنادر جنوبی کشور به آسیای میانه رشد مطلوبی داشته است.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران از هدفگذاری برای افزایش 100 درصدی حجم ترانزیت ریلی در سال 93 نسبت به سال گذشته خبر داد.
آشوری اضافه کرد: در همین راستا در صدد تسهیل امور در حوزه صادرات، واردات و ترانزیت هستیم و به همین منظور کمیتهای برای بحث ترانزیت تشکیل شده و به دنبال آن درصدد هستیم، تا میزان جابهجایی بار به کشورهای همسایه را از طریق ریل افزایش دهیم.
* راهاندازی قطار برنامهای استانبول-ایران-پاکستان برای رشد ترانزیت ریلی
وی افزود: به تازگی مذاکراتی با کشورهای اروپایی، پاکستان و ترکیه داشتهایم، در این راستا در حال راهاندازی قطار برنامهای از استانبول به پاکستان هستیم، تا بر این اساس بتوان زمینه جابهجایی کالا را در این مسیر فراهم کرد.
* تخفیف راهآهن برای حمل ریلی سوخت
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن همچنین درباره سایتهای تغییر بوژی در مرزهای کشور توضیح داد: تنها جایی که نیازمند تعویض بوژی هستیم مرز سرخس است که آنجا هم طرف ایرانی و هم ترکمن امکانات مطلوبی دارند و محدودیتی در این بخش نداریم.
وی درباره سوآپ کالا بیان کرد: در حال حاضر حجم بسیار کمی سوآپ سوخت از ترکمنستان به افغانستان انجام میشود که توسط راهآهن ایران تا مشهد انتقال مییابد و سپس از آنجا با کامیونهای مخزندار به سمت افغانستان انتقال مییابد.
آشوری با اشاره به سهم 40 درصدی حمل سوخت از مجموع 10 میلیون تن بار ترانزیتی کشور، بیان کرد: با توجه به تمایل برخی شرکتها برای حمل سوخت ترانزیتی از کشور عراق به بنادر جنوبی و بالا بودن تعرفه ریلی، راه آهن تخفیف مناسبی به این منظور تصویب کرد، تا بتواند فضای رقابتی مناسبی در مقایسه با جاده پدید آید.
منبع:فارس
انتهای پیام/