اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۳:۳۵
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۵۵
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۰۰
طلوع آفتاب ۰۵:۱۶:۳۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۵۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ - ۱۴:۴۵

نحوه باز شدن سفارت انگلیس از زبان افخم

سخنگوی وزارت امور خارجه از طی‌شدن روند گام به گام و تدریجی آغاز به کار سفارت‌های ایران و انگلیس خبر داد.

نحوه باز شدن سفارت انگلیس از زبان افخم

به گزارش سراج24، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران درباره مبارزه با تروریسم اظهار داشت: ما تاکید داریم که باید با این موضوع به طور ریشه‌ای و جامع برخورد شود تا بتوانیم هرچه زودتر شاهد جهان بدون تروریسم باشیم.

وی در ادامه در خصوص بازگشت هواپیماهای عراقی از ایران به عراق گفت: مقامات عراقی خبری که در این زمینه منتشر شده بود را رد کرده و آنرا خبرسازی خوانده‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه یکی از نگرانی‌های جمهوری اسلامی ایران گسترش فعالیت‌های تروریستی در منطقه است، تاکید کرد: ما بارها گفته‌ایم که تروریسم محدود به یک منطقه نخواهد بود، لبنان، سوریه، عراق و بسیاری از کشورهای دیگر این پدیده را تجربه کرده و امروزه ناامنی و توسعه اهداف تروریستی در کشورهای مختلف موجب نگرانی شده است.

افخم در ادامه با بیان اینکه تروریسم، ابزار و آلت دست طراحان، کشورها و محافلی است که در راستای رسیدن به اهداف شومشان از آن استفاده می‌کنند، افزود:‌ ایجاد ناامنی، اختلال در روندهای دموکراتیک، غلبه بر صندوق‌های رای و تحمیل اسلحه و ترور نشانگر این است که تروریسم امروز به عنوان یک ابزار برای غلبه بر رای مردم در کشورهای مختلف بکار گرفته می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: ما همواره این پدیده شوم را محکوم کرده‌ایم و فکر می‌کنیم اولین راه مقابله و ریشه‌کن کردن آن علاوه بر هوشیاری ملت‌ها و تقویت وحدت ملی، توجه جدی و بدون تبعیض جامعه جهانی به این معضل بشری است.

وی ادامه داد: باید به استفاده ابزاری، بررسی و اعلام نظر براساس معیارهای دوگانه خاتمه داده شود تا طی یک راه حل جهانی موضوع تروریسم بتواند در صحنه بین‌المللی به عنوان پدیده‌ای که با اراده جمعی حل و فصل شده، از صحنه جهانی پاک شود.

وی درباره آخرین تحولات در رابطه ایران و انگلیس و آخرین اخبار درباره بازگشایی سفارت این کشور در تهران اظهار داشت: از شهریور سال ۹۲ و با ملاقاتی که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، وزرای خارجه دو کشور ایران و انگلیس داشتند، توافقی حاصل شد که طی آن روند گام به گام تدریجی آغاز روابط از سر گرفته شود.

افخم ادامه داد: این مسیر به صورت تدریجی در حال طی‌شدن است، با انتصاب کاردارهای غیرمقیم و ترددی فعالیت‌ها شروع شده و شاهد آغاز به کار سفارت ایران نیز بودیم که برای ارائه خدمات به هموطنانمان در انگلیس کار خود را شروع کرد و این فعالیتها ادامه دارد که کاردار غیرمقیم هرموقع نیاز باشد به کاردار مقیم تبدیل خواهد شد. همچنین شاهد اعلام نظر مقامات انگلیسی برای شروع به کار سفارتشان در یک پروسه تدریجی بودیم نهایتا این مسیر در حال طی‌کردن روال طبیعی خود است.

وی در خصوص آخرین پیگیری‌ها در رابطه با "نوراحمد نیکبخت" دیپلمات ربوده‌شده یارانی در یمن بیان داشت: وزارت امرو خارجه پیگیری‌های مستمری را در این زمینه انجام داده است و به طور خاص با مقامات یمنی و مسئولین سیاسی امنیتی این کشور طی ملاقات‌ها و سفرهایی که انجام شده درباره این موضوع گفتگو کرده و طبق آخرین اطلاعی که از مقامات یمنی داریم، نیکبخت در سلامت بسر می‌برد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: ما نمی‌توانیم اخبار دقیقی را از قبیل آزادی وی اعلام کنیم، اما امیدواریم در نتیجه پیگیری‌هایی که انجام می‌شود بتوانیم خبر خوش دیگری را به هموطنان عزیزمان اعلام کنیم.

افخم با اشاره به برنامه‌های وزارت خارجه در حوزه دیپلماسی عمومی و سیاسی گفت: خوشبختانه با شروع به کار دولت یازدهم و اعلام سیاست حرکت سیاست خارجی بر مبنای روابط متوازن، مبتنی بر احترام متقابل و براساس سیاست اعتدال‌گرا روابط در قالب جدیدی قرار گرفت و در حوزه‌های مختلف، کشورها ارتباطات جدیدی را با ایران برقرار کردند.

وی ادامه داد: این روابط محدود به مسائل سیاسی نبوده و وارد حوزه‌های اقتصادی و تجاری نیز شده است، علاقمندان و فعالان اقتصادی مایل هستند تا از این فضای جدید روابط استفاده کرده و همکاری‌های اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران را که به عنوان یک کشور مهم در منطقه دارای ظرفیت‌های عظیمی است، گسترش دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: در کنار این موضوع با توجه به نتیجه مذاکراتی که در خصوص برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان به عمل آمده، فضای روانی و عمومی جهان نسبت به تعامل و همکاری با ایران بسیار مساعدتر از قبل شده و این امر، انگیزه و علاقه همه حوزه‌های تجاری و اقتصادی را برای ورود به ایران تقویت کرده است.

افخم ادامه داد: وزارت امور خارجه ضمن اینکه زمینه‌های تعاملات را با سایر کشورها فراهم کرده، تردد فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری را تسهیل می‌کند و بر مبنای سیاست اقتصاد مقاومتی طرح‌ها و برنامه‌هایی نیز به دولت ارائه کرده که نشان می‌دهد نگاه ما به اقتصاد در چارچوب سیاست‌های کلان است و امیدواریم از مجموعه تعاملات در جهت ارتقای سیاستهایمان استفاده کنیم.

افخم با اشاره به موضوع دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایران در نروژ اظهار داشت: مشکلی برای دانشجویان با اقامت وجود ندارد ولی در رابطه با تعداد معدودی که قریب ۵ نفر از دانشجویان دکترا هستند، مشکلاتی وجود دارد البته سفارت ما در اسلو ارتباطات خوبی را با مسئولین آموزش عالی نروژ و هم با مسئولین وزارت امور خارجه و بخش‌های دانشگاهی دارد تا بتواند زمینه‌های ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی را در آنجا فراهم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: متاسفانه بر اثر تحریم بخش‌های مرتبط با حوزه آموزشی، ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی در برخی رشته‌ها با مشکلاتی مواجه شده که امیدوار هستیم مشکلات دانشجویان در این بخش حل شود.

افخم افزود: پیگیری‌های سفارت شورمان در نروژ دررابطه با این موضوع همچنان ادامه دارد و مقامات نروژی نیز اعلام کرده که آماده مساعدت هستند تا این موضوع حل شود.

وی همچنین در خصوص تناقض میان مصوبه مجلس مبنی بر ساخت ۱۴ نیروگاه اتمی و آنچه که در توافقنامه آمده است، گفت: تا زمانی که توافق نهایی نشده نمی‌توان در این رابطه اظهار نظر کرد، ضمن اینکه قطعا برنامه‌های دوجانبه و ملی ما در جای خود قرار دارد و همانطور که اعلام کردیم برنامه صلح آمیز هسته‌ای ما مبتنی بر نیاز عملی ما است و اگر در مذاکرات هسته‌ای به هر نتیجه‌ای برسیم، برنامه‌های ملی ما روند عادی خود را طی خواهد کرد لذا قضاوت در رابطه با اینکه چند نیروگاه باشد به بعد از نهایی شدن توافقنامه موکول می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران پیرامون اقدام اخیر تروریستهای بوکوحرام در ربودن ۶۰ دختر و زن در نیجریه گفت: این اقدام را همانطور که پیشتر از این هم محکوم کرده‌ایم، بار دیگر محکوم می‌کنیم و در حال حاضر شاهد واکنش‌های جدی نسبت به فعالیت این گروه تروریستی هستیم.

افخم افزود: ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های این افراد، آرزو داریم که این دختران و زنان ربود‌ه‌شده آزاد شوند و بار دیگر تاکید می‌کنیم اگر با این پدیده‌های شوم تروریستی مقابله نشود، قطعا گسترش پیدا خواهد کرد، لذا لازم است تدابیر جدی و اقدامات درخوری برای آزادی این افراد به عمل آید.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا شما فکر می‌کنید بعد از توافق ایران و ۱+۵ تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال شود یا خیر، اظهار داشت: اینکه بخواهیم در مورد اینگونه مسائل پیش‌بینی کنیم، نوعی گمانه‌زنی است و ما نمی‌خواهیم در این مورد پیشگویی کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: پیرو مذاکرات وین ۵ و توافقات انجام‌شده، مذاکرات از ۱۱ تیرماه شروع شده و گفتگوها ادامه پیدا می‌کند، جمهوری اسلامی ایران همان ابتدا با یک اراده سیاسی وارد مذاکرات شده و تغییری در اراده کشورمان که مبتنی بر حفظ حقوق مشروع ملت ایران در استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای است، ایجاد نشده و فکر می کنیم طرف‌های دیگر نیز باید با جدیت بیشتر وارد مذاکرات شوند و فضای کافی برای رسیدن به توافقی جامع را فراهم کنند.

افخم ادامه داد: اراده جمهوری اسلامی ایران، رسیدن به یک توافق جامع است و طرف‌های مقابل نیز به جدیت کشورمان اذعان کردند و این نشانگر کاری کاملا حرفه‌ای و جدی بوده و باعث ورود واقع‌بینانه‌تر طرف مقابل شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در مورد احتمال پذیرش پروتکل الحاقی اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در برنامه اقدام مشترک پیرامون آن صحبت شده، پروتکل الحاقی است و این مهم منوط به روند مذاکرات و چگونگی پیشرفت آن است، لذا پیش‌بینی در مورد این مهم زودهنگام است و باید صبر کرد. البته تصمیم‌گیری نهایی در رابطه با این موضوع به عهده مجلس است اما برای مشخص شدن این جزئیات باید صبر کنیم تا ببینیم روند گفت‌وگوها چگونه پیش خواهد رفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد ایرانیان زندانی در مالزی و ترکمنستان اضافه کرد: به دلیل پیگیری خانواده‌های این افراد و اهتمام جدی‌تر وزارت امور خارجه، پیگیری‌ها بیشتر و فشرده‌تر شده تا حل مشکلات این هموطنانمان به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: با حدود ۴۰ کشور توافقنامه داریم و درباره بخشی از مسائل از قبیل استرداد هموطنانمان هم متناسب با روابط دوجانبه تصمیم گرفته و همزمان با مذاکرات سیاسی، پیگیری‌های حقوقی نیز صورت می‌گیرد و در مواردی که خلاء قانونی وجود دارد، با توافقات زمینه بازگرداندن و یا حتی آزادی هموطنانمان را پیگیری می‌کنیم، همچنین خدماتی شامل ارائه تسهیلات، استفاده از وکیل و سایر موارد صورت می‌گیرد تا شرایط حق برای هموطنانمان راحت‌تر باشد.

افخم تصریح کرد: در بسیاری از موارد هموطنانمان به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از مقررات داخلی کشورها مبادرت به انجام سفر کرده و خود این امر، باعث به وجود آمدن برخی مشکلات شده است که البته در این خصوص پیگیری‌ها ادامه دارد.

وی تصریح کرد: در جمهوری آذربایجان در چند دوره برخی از ایرانیان آزاد شده و لذا ما این روند را پیگیری می‌کنیم تا در دسته‌های ۱۵ و ۲۰ نفری انتقال‌ها صورت گیرد تا این افراد بتوانند دوره محکومیتشان را در ایران بگذرانند و تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهیم اما این پروسه اندکی زمان می‌برد، البته بخش‌های کارشناسی ما در وزارت خارجه با ارائه جزئیات به خانواده‌های این هموطنانمان پاسخ می‌دهند.

خبرنگار دیگری در خصوص اخبار منتشر شده در رابطه با انجام مذاکراتی از سوی ایران با بانک چند میلیتی HSBC برای انجام نقل و انتقالات مالی و رد شدن انجام این مذاکرات از سوی بانک مرکزی، گفت: اظهارنظر بانک مرکزی در این زمینه دقیق‌تر و موثق‌تر است.

افخم همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش در مورد سفر جان کری به عراق و موضع جمهوری اسلامی ایران در این خصوص گفت: شرایط عراق از نظر حضور مردمی، مرجعیت دینی، رهبران سیاسی و فعالیت آنها رو به بهبود است و خرسندیم که تحولات گروه‌ها و اهتمام آنها به وحدت ملی منجر شده و زمینه‌های همکاری در مقابله با تروریسم ایجاد شود.

وی افزود: وزارت امور خارجه گفتگوهایی را با کشورهای همسایه در مورد این بحران داشته و ما با حساسیت هم به جهت همسایگی و هم به جهت نگرانی‌هایمان پیرامون تروریسم، این مسئله را با جدیت رصد کرده و از ابتدا اعلام کردیم موضوع عراق یک موضوع تروریستی است و نباید تروریسم ابزاری برای تحت تاثیر قراردادن روند انتخابات در این کشور شود.

وی افزود: امیدواریم با هوشیاری ملت عراق و توان موجود در مسئولان این کشور، این بحران طی شود البته بحران مذکور نیازمند این است که جامعه بین‌الملل به مسئولیت خود عمل کند و واضح است که اگر تروریسم در عراق برچیده شود، زمینه‌های مردم‌سالاری در منطقه تقویت می‌شود.

افخم در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای اعلام کرده که ما مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی شده‌ایم، گفت: ما طی ۱۰ سال گذشته اعلام کرده‌ایم ایناظهارات بی‌اساس است و جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه سلاح هسته‌ای در اختیار ندارد و این مسئله ساختگی است.

وی افزود: ما حتی در این زمینه فتوای مذهبی داریم که بر اساس آن هرگونه تولید، کاربرد و اشاعه سلاح هسته‌ای ممنوع است و کلیه اقدامات ما صریح بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در روند مذاکرات نیز سعی کردیم هم حقوق جمهوری اسلامی ایران را در استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای تثبیت کنیم و هم نگرانی‌های طرف مقابل را از بین ببریم، لذا تلاش می‌کنیم تا جامعه جهانی بداند هیچ‌ گونه برنامه غیر صلح‌آمیز نداریم و گزارشات آژانس و تصریحات دبیر کل نیز دال بر این است که هیچگونه سندی در مورد تولید سلاح هسته‌‌ای وجود ندارد و چنانچه به این مستندات توجه شود قدمهای خوبی در این مسیر برداشته خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات اخیر نخست وزیر کردستان عراق نیز اظهار داشت: امیدواریم اینگونه تحلیل‌ها که اعلام می‌شود را شاهد نباشیم چرا که این خواسته بدخواهان و دشمنان عراق است و امیدواریم اراده همه گروه‌های عراقی به وحدت و یک عراق یکپارچه منجر شده و با حفظ وحدت ملی و تقویت آن این بحران خاتمه یابد، ما خواهان یک عراق قوی دارای توان و ظرفیت خوب در منطقه هستیم.

افخم همچنین در مورد دور جدید مذاکرات گفت: پیش‌بینی شده وزیر امور خارجه کشورمان از ۱۱ تیرماه در این مذاکرات حضور داشته باشد و طبق دوره‌های قبل روند ادامه پیدا می‌کند، در مورد محل جدید مذاکرات بنده هنوز اطلاعات جدیدی ندارم ولی مذاکرات ۱۱ تیر احتمالا در وین برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا وزیر امور خارجه کشورمان بار دیگر به مجلس خواهد رفت یا خیر گفت: در حال حاضر برنامه زمانی برای حضور وزیر در خانه ملت نداریم، روز گذشته آقای عراقچی در مجلس حضور یافت و در مورد روند کار و چگونگی اجرای آن توضیحاتی را ارائه کرد و مسائل مورد بحث و بررسی قرار گرفت لذا قطعا وزیر امور خارجه در صورت نیاز و متناسب با تقاضای نمایندگان در مجلس حضور پیدا می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اینکه آیا شورای روابط خارجی برای بررسی روند مذاکرات از تیم هسته‌ای دعوت کرده است یا خیر، بیان کرد: این مورد در دوره‌های پیش هم وجود داشته که اگر بازهم پیش آید وزارت امور خارجه همکاری خوبی خواهد داشت اما تا این لحظه دعوتی صورت نگرفته است.

وی در خصوص اموال آزاد شده ایران طبق توافق ژنو نیز گفت: بنده مجاز به تشریح جزئیات نیستم، روز گذشته جلسه‌ای بین وزارت امور خارجه و مسئولان بخش‌های مختلف کشور که درگیر موضوع اجرای این توافق هستند در کمیسیون مجلس برگزار و توضیحات و روندها ارائه شد اما آنچه مهم است اینکه مراحل در حال طی شدن است و اگر مورد اختلافی باشد مراجع مربوطه به وزارت خارجه اطلاع می‌دهند که البته تا الآن مشکل جدی وجود نداشته است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اینکه آیا همزمان با سفر جان کری به عراق، نماینده‌ای از ایران نیز در این کشور حضور داشته است یا خیر، گفت: همانطور که می دانیم سفیر عراق در کشورمان روز گذشته جلسه‌ای داشت و اعلام کرد هیچ مقام ایرانی در عراق حضور نداشته و سردار سلیمانی هم در عراق حضور نداشته و این مسئله صحت ندارد.

افخم در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اینکه آیا تا این لحظه از جمهوری اسلامی ایران درخواستی برای کمک به سوی عراق بوده است یا خیر، گفت: اگر چنین درخواستی از سوی عراق صورت بگیرد، جمهوری اسلامی ایران در چارچوب روابط و پروتکل‌های بین‌المللی تمام جزئیات درخواست را بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری کنند.

وی ادامه داد: ما مواضعمان را صراحتا اعلام میکنیم که مخالف مداخله خارجی در این کشور هستیم چرا که تضعیف دولت عراق و حاکمیت این کشور را به دنبال دارد و درخواست عراق از آمریکا نیز براساس توافق میان دوکشور بوده و این در چارچوب سیاست خارجی این کشور است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بار دیگر با تاکید بر لزوم مقابله جدی با مسئله تروریسم و ناآرامی‌های عراق تصریح کرد: اینکه همه ظرفیت‌های منطقه و جهان بایستی برای کمک به عراق و مقابله با تروریسم به کار گرفته شود، امری بدیهی است و باید به طور جدی و صریح با این مسئله برخورد شود و این بخشی از تقاضایی است که مردم منطقه و عراق آن را اعلام کردند، لذا گفتگوی کشورهای منطقه امری طبیعی است و ما نیز پیشتر برای گفتگو با عربستان و همکاریهای دوجانبه اعلام آمادگی کردیم و حتی ابتکار آقای ظریف برای سفر به کشورهای منطقه شامل عربستان هم می‌شود، قطعا همکاری کشورها کمک می‌کند تا راههای مواجهه و مقابله با تروریسم مشخص‌تر شود و اراده یک همکاری جمعی شکل گیرد و این یک اصل پذیرفته شده است که بایستی از این ظرفیت استفاده شود.

وی ادامه داد: اینکه رسانه‌ها اعلام می‌کنند ما با عربستان در حال رقابت هستیم، با خصومت فرق دارد و به خصومت ربطی ندارد، چرا که بسیاری از کشورهای جهان در کنار همکاری‌های دوجانبه حوزه رقابتی هم دارند و باید این رقابت در یک محیط سالم شکل داده شود، لذا پردازش‌های رسانه‌ای که رقابت را خصومت معرفی می‌کنند، اشتباه است.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون اینکه ظریف اعلام کرده که رفع تحریم‌ها مشکل آمریکاست تفسیر شما از این موضوع چیست گفت: در موضوع تدوین یک برنامه جامع، بخشی هم به تحریم‌ها مربوط می‌شود و اینکه موضوعات داخلی کشورها چگونه می‌خواهد حل شود مسئله ما نیست و باید راهکار داخلی را خودشان تنظیم کنند، گفته آقای ظریف نیز روشن است مثل مسئله پروتکل الحاقی که موضوعی داخلی در کشور ماست و لذا هریک از طرفین باید زمینه‌های اجرای موارد را بررسی کرده و به تعهدات خود عمل کنند.

وی در پایان در مورد پرداخت غرامت به انگلیس گفت: وزارت خارجه تمام موارد را بررسی می‌کند البته ما موضوع خسارت را فقط یک بحث یک سویه نمی‌دانیم اما هنوز مذاکراتی در این باره شروع نشده و چنانچه مذاکرات شروع شود همه موضوعات و دیدگاه‌ها بحث و بررسی خواهد شد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••