اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۴:۰۹
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۱۰
اذان مغرب ۱۹:۰۰:۴۹
طلوع آفتاب ۰۵:۲۴:۵۴
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۵۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۳۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۰۱/۲۳ - ۱۶:۵۲
ناهمگونی قهرمانی در نیم فصل و پایان فصل

نه سال انتظار فولاد به پایان رسید

در این فصل هم مثل شش فصل از سیزده فصل برگزار شده لیگ حرفه ای ایران، تیمی که موفق به کسب عنوان قهرمانی شده بود نتوانست در پایان فصل جام قهرمانی را بالای سر ببرد!

نه سال انتظار فولاد به پایان رسید

به گزارش « سراج24 » لیگ سیزدهم با تمام پستی بلندی هایش به پایان رسید، لیگی که اتفاقات عجیب و جالبی را در خود جای داده بود. اما در این فصل هم مثل شش فصل از سیزده فصل برگزار شده لیگ حرفه ای ایران، تیمی که موفق به کسب عنوان قهرمانی شده بود نتوانست در پایان فصل جام قهرمانی را بالای سر ببرد!

سلطان فاتح اولین لیگ حرفه ای

مهر ماه سال 80 بود که لیگ حرفه ای رسما کار خودش را آغاز کرد آن هم با 14 تیم. لیگی مدرن که فاتح آنان البته یک سلطان سنتی بود. پرسپولیس در حالی قهرمان اولین لیگ حرفه ای فوتبال شد که به دلیل نداشتن مدیرعامل بارها تصمیم به کنار کشیدن از لیگ گرفته بود. رقابت در لیگ اول حرفه ای بین پرسپولیس و استقلال، دو رغیب دیرینه بود. استقلال اما در کمال ناباوری بازی آخر را به ملوان باخت تا سرخپوشان با برتری برابر فجر قهرمان شوند. قهرمانی که از چند جهت جالب بود.اول باخت استقلال به ملوان، آنهم در شرایطی که تیم برتر میدان بود و هنوز هم پورحیدری می گوید که نمی داند چطور توپهای استقلال گل نشد و دوم اینکه، سلطان فوتبال سنتی توانست فاتح اولین لیگ مدرن شود. استقلال که در نیم فصل به عنوان نائب قهرمانی دست یافته بود تصور از دست دادن قهرمانی را هم نمی کرد اما دست آخر به نائب قهرمانی لیگ رضایت داد.

سپاهان نوظهور لیگ!

لیگ دوم آبان ماه استارت خورد. به نظر می رسید باز هم رقابت بین پرسپولیس و استقلال باشد. خصوصا که استقلال باید انتقام قهرمانی از دست رفته فصل قبل در واپسین دقایق را هم می گرفت. اما لیگ دوم لیگی متفاوت بود. سپاهان، یک تیم شهرستانی توانست برای اولین بار به عنوان قهرمانی نیم فصل دست یابد. آنهم در حالی که با تیم دوم فاصله ای 18 امتیازی داشت! اما قرارنبود هر تیمی قهرمان نیم فصل می شود، در پایان فصل هم عنوان قهرمانی را از آن خود کند. به همین دلیل باز هم نگاهها به پرسپولیس و استقلال بود. اما انتقال بازیهای سرخ آبی های پایتخت به تختی به دلیل تعمیرات آزادی بیشترین ضربه را به سرخپوشان زد و این سپاهان بود که در آخر فصل جام قهرمانی را بالای سر خود برد و نام خود را به عنوان اولین شهرستانی قهرمان در لیگ حرفه ای ثبت کند و البته اولین تیمی که عنوان قهرمانی نیم فصل و آخر فصل را توامان به خود اختصاص داده بود .قهرمانی سپاهان در هفته بیست و سوم با تساوی مقابل پرسپولیس و3 هفته مانده به پایان لیگ مسجل شد و زرد پوشان اصفهانی در هفته آخر با وجود شکست 3 بر 2 برابر پاس در خانه جشن قهرمانی گرفتند.

این بار پاس استقلال را ناکام گذاشت

پرسپولیس بعد از تغییراتی که پروین در سال 80 در ترکیب این تیم داده بود و اخراج بسیاری از ستاره هایش کم کم داشت جایگاهش متزلزل می شد.تیمی که همواره قهرمان و نائب قهرمان لیگ بود و در نخستین لیگ حرفه ای نیز عنوان قهرمانی را از آن خود کرده بود باز هم مانند لیگ دوم نتوانست کاری از پیش ببرد و در حسرت قهرمانی ماند.اما رقابت در لگی سوم بین استقلال و پاس بود.پاس که با بازیکنانی مثل حسن رودباریان ،  نیما نکیسا ،‌محمد نصرتی ،‌خداداد عزیزی ، جواد نکونام ، بهنام ابوالقاسم پور ،‌ بهروز رهبری فرد ،‌ مهدی هاشمی نسب ، ایمان رزاقی راد ،‌ آرش برهانی و بیژن کوشکی و مربیگری مجید جلالی، تیم قدرتمندی بود. اما باز هم کار قهرمانی به بازی آخر کشید و باز هم استقلال یک پای این بازی بود. آبی پوشان پایتخت امیدوار بودند استقلال اهواز برادری اش را ثابت کرده و از پاس حداقل یک مساوی بگیرد. اما آبی پوشان اهوازی با دریافت شش گل از شاگردان جلالی قهرمانی را تقدیم پاسی ها کردند تا استقلال باز هم در حسرت قهرمانی بماند.آن هم در شرایطی که تا دو هفته آخر صدرنشین بود! نکته جالب دیگر لیگ دوم این بود که ذوب آهن اصفهان، دیگر تیم اصفهانی و البته شهرستانی توانسته بود خود را به جمع مدعیان رسانده و عنوان قهرمانی نیم فصل را هم از آن خود کند اما در پایان لیگ رتبه چهارم را در اختیار داشت.

جام در سرزمین نخل های بی سر

یگ چهارم در حالی آغاز شد که یک تحول اساسی داشت. این لیگ با 16 تیم پیگری شد و به همین دلیل هم سایپا و شموشک، دو تیم قعر نشین به لیگ یک سقوط نکردند.

این بار نوبت به فولاد بود که جام را به سرزمین نخل های بی سر ببرد. آن هم به عنوان دومین تیم قهرمان شهرستانی. فرانچیچ با شاگردانش در لیگ چهارم کولاک کرد. هرچند فولاد بعد از آن یک روند رو به پایین را در پیش گرفت و حتی به لیگ یک هم سقوط کرد اما در لیگ چهارم فوق العاده بود به طوریکه علاوه بر قهرمانی در نیم فصل و پایان فصل، موفق به شکست سرخ آبی های پایتخت در هر دو بازی رفت و برگشت شد.قهرمانی فولاد هم البته یک هفته زودتر مشخص شد و این تیم در بازی با پگاه و در گیلان جشن قهرمانی گرفت و باز هم بازی هفته پایانی با پاس، یک بازی تشریفاتی بود.

بغض استقلال ترکید

استقلال در لیگ پنجم به عنوان نائب قهرمانی دست یافت. این عنوان خاطرات لیگ اول را برای هواداران استقلال یادآوری می کرد. لیگی که در عین ناباوری جام آن از دست استقلالی ها رفته بود. استقلال در سومین سالی که با قلعه نویی در کورس قهرمانی بود، سرانجام توانست به جام دست یافته و علاوه برقهرمانی نیم فصل، به قهرمانی پایان فصل هم دست یابد. البته استقلال این قهرمانی را مدیون قهر دنیزلی از پاس بود. پاس در لیگ پنجم یکی از اصلی ترین مدعیان قهرمانی بود که تا هفته بیست و ششم هم صدرنشین بود. اما ناگهان دنیزلی به دلیل مشکلات مالی و عدم دریافت مطالباتش قهر کرد و تیمش برابر سپاهان متحمل یک شکست پر گل شد. استقلال هم از این فرصت استفاده کرد و شرایط را برای قهرمانی مهیا کرد و سرانجام در بازی آخر در آزادی ، با یک پیروزی پر گل 4 بر یک برابر برق شیراز، در کنار هوادارانش جشن قهرمانی گرفت.

اولین فریاد قهرمانی دایی مربی!

لیگ ششم نوبت نارنجی پوشان سایپا بود که جام قهرمانی را بالای سر ببرند. در این فصل لورانت هدایت سایپا را به عهده داشت اما در نیمه های راه از جمع نارنجی پوشان جدا شد تا علی دایی که به عنوان بازیکن –مربی به کارش در این تیم ادامه دهد.این اولین تجربه مربیگری دایی بود که با قهرمانی نارنجی پوشان تمام شد و سایپا در هر دو دیدار رفت وبرگشت استقلال رابرد. بعد از آن دایی برای همیشه از فوتبال خداحافظی کرد و به دنیای مربیگری وارد شد.در همین سال علیرضا حقیقی گلر جوان پرسپولیس در اولین بازی لیگ برتری خود پنالتی علی دایی را گرفت.با این وجود سایپا هم قهرمان نیم فصل شد و هم قهرمان آخر فصل.

رستگاری در یک دقیقه

همه معادلات لیگ هفتم در یک دقیقه بهم ریخت! سپاهان برای قهرمانی راهی تهران شده بود. اصفهانی ها تنها یک امتیاز می خواستند برای بالا بردن جام هفتم. اما ضربه سر سپهر حیدری رویاهای این تیم را نقش بر آب کرد و دومین قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر را بعد از شش سال، رقم زد. آن هم در سالی که 6 امتیاز توسط فیفا از این تیم کسر شده بود!

پایتخت برنده نبرد تهران و اصفهان!

نبرد قهرمانی لیگ هشتم هم بین تهرانی ها و اصفهانی ها بود. اما با این تفاوت که این بار به جای پرسپولیس استقلال و به جای سپاهان، ذوب آهن برای قهرمانی می جنگید. ذوب آهن را هم تنها یک امتیاز به قهرمانی می رساند. اما ذوب آهن با قبول شکست پر گل چهار بر یک برابر فولاد در اهواز با قهرمانی خداحافظی کرد تا استقلال که برنده بازی با پیام مشهد بود جام را بالای سر ببرد.

آغاز عصر سپاهان!

لیگ نهم برای سپاهانی ها متفاوت بود. این تیم با جذب امیرقلعه نویی و بازیکنان اسم و رسم دار لیگ، خیلی زود خود را به عنوان اصلی ترین مدعی قهرمانی معرفی کرد و توانست سه هفته قبل از پایان رقابتهای لیگ، قهرمانی خود را تثبیت کند. سپاهان همچنین رکورد امتیازی لیگ را هم شکست و با کسب 67 امتیاز و فاصله ای 6 امتیازی با ذوب آهن، تیم دوم جدول جام را بالای سر برد تا برای اولین بار، قهرمانی و نائب قهرمانی رقابتهای سطح اول فوتبال کشور به نام  اصفهانی ها ثبت شود. این البته دومین قهرمانی سپاهان در لیگ بود که همچون مرتبه قبل، هر دو قهرمانی نیم فصل و پایان فصل به نام این تیم ثبت شد و البته آغاز عصر سپاهان در لیگ برتر بود!

قهرمانی پشت قهرمانی

ادامه همکاری سپاهان با قلعه نویی به منظور دفاع از عنوان قهرمانی و تکرار دوباره آن بود. قلعه نویی هم تغییرات عمده ای در تیم نداد. چرا که نفرات سپاهان همان هایی بودند که او خود برگزیده بود و یک جام هم با آنها آورده بود. پس اسکلت تیم حفظ شد و سپاهان تنها با چند تغییر جزئی لیگ دهم را آغاز کرد و این بار به عنوان مدافع عنوان قهرمانی و باز هم توانست همچون سال قبل، جام را بالای سر بده و اجازه خروج از اصفهان را نداد. با این قهرمانی حالا سپاهان خود را به عنوان یکی از قطب های فوتبال کشور معرفی می کرد. شاگردان قلعه نویی اما این بار موفق به کسب عنوان قهرمانی در نیم فصل نشدند در پایان نیم فصل سکوی سوم جدول را یدک می کشیدند و این ذوب آهن بود که قهرمان شد اما در پایان فصل، جای همشهری ها عوض شد و سپاهان بر سکوی نخست و ذوب آهن به رتبه سوم جدول تکیه زد.

هت تریک قهرمانی سپاهان!

هت تریک قهرمانی، هدف و اولویت سپاهان در لیگ یازدهم بود. اما این تیم نه توانست سرمربی و نه بازیکنانش را حفظ کند. قلعه نویی بعد از دو قهرمانی راهی تبریز شد و روی نیمکت تراکتور نشست و رحمتی، عقیلی، حاج صفی، حیدری، توره و عنایتی هم که اصلی ترین مهره های این تیم اصفهانی بودند ساز جدایی کوک کردند تا سپاهان از هدفش دور شود. به طوریکه وقتی استقلال قهرمان نیم فصل شد و سپاهان با فاصله ای پنج امتیازی دستش از صدر جدول کوتاه ماند، مسئولان این تیم کرانچار را به جای لوکا نشاندند و با این تغییر، سپاهان در نیم فصل دوم آرام آرام بالا آمد و در پایان فصل توانست سومین قهرمانی پیاپی خود را جشن بگیرد!

بازگشت جام به پایتخت روی دست آبی پوشان

بعد از کوتاه ماندن دست تهرانی ها از جام قهرمانی طی سه فصل متوالی، استقلال در لیگ دوازدهم عزم خود را جزم کرده بود برای کسب عنوان قهرمانی. بازگشت قلعه نویی به استقلال، این نوید را به هواداران استقلال می داد که بعد از سه فصل ناکام ماندن در کسب جام، سومین قهرمانی خود را در لیگ دوازدهم حرفه این جشن بگیرند! اما سپاهان که به قهرمانی در لیگ عادت کرده بود، عنوان قهرمانی نیم فصل را از آن خود کرد تا این تصور ایجاد شود که قرار نیست جام از اصفهان خارج شود. اما پیروزی استقلال در گام آخر برابر فولاد در خوزستان، نسخه قهرمانی لیگ دوازدهم را پیچید و جام را روی دست آبی پوشان تهرانی از اصفهان خارج کرده و به پایتخت بازگرداند.

قهرمانی فولاد بعد از نه سال!

جام لیگ سیزدهم اما مدعیان زیادی داشت. از همان ابتدای امر سپاهان، نفت تهران، تراکتور، استقلال، پرسپولیس و فولاد برای قهرمانی می جنگیدند. هر چند فراز و نشیب های لیگ آنها را در بین سکوهای جدول بالا و پایین می کرد اما این رقابت به رغم همه بالا و پایین شدن ها، تا هفته های آخر حفظ کرد. البته تراکتور بعد از قهرمانی در جام حذفی از این رقابت جا ماند. اما دیگر تیم ها به رقابت خود ادامه دادند. رقابتهایی که با نتایج جالب توجه در هفته های پایانی، تا واپسین دقایق هفته سی ام ادامه داشت! در لیگ سیزدهم پرسپولیس بعد از چند فصل ناکامی توانست خود را در بین مدعیان جا دهد اما تغییرات مدیریتی و زیاده خواهی بازیکنان این تیم و اعتصاب های آنها فرصت های طلایی این تیم را یکی یکی سوخت کرد. با این وجود باخت استقلال دوهفته مانده به پایان لیگ معادلات قهرمانی را به گونه ای رقم زد که فولاد می توانست یک هفته مانده به پایان این مسابقات قهرمانی خود را در غدیر جشن بگیرد. اما پیروزی نفت برابر گسترش فولاد و باخت دور از انتظار فولاد خوزستان به استقلال کار را به هفته پایانی کشید. آن هم در شرایطی که حالا به ترتیب هر پنج تیم نفت تهران، فولاد خوزستان، استقلال، پرسپولیس و حتی سپاهان شانس قهرمانی داشتند. اما در پایان باخت پر گل استقلال به تراکتور، شکست نفت برابر سپاهان عملا سه مدعی را از گردونه رقابتها حذف کرد و فولاد با پیروزی برابر گسترش فولاد توانست بعد از نه سال، جام قهرمانی را بالای سر ببرد. حال آنکه در صورت برد نفت برابر سپاهان، نماینده خوزستان تنها با به ثمر رساندن هشت گل به بالا می توانست قهرمان شود.پرسپولیس هم بعد از سالها ناکامی و رفت و آمد بین رتبه های دوازدهم تا هفتم جدول، موفق به کسب نائب قهرمانی لیگ شد. حال آنکه قهرمانی نیم فصل را کسب کرده بود و می توانست قهرمان آخر فصل هم باشد اگر فرصت ها را حساب شده از دست نمی داد!

 

جدول لیگ در سیزده دوره گذشته

سال

 

لیگ

قهرمان نیم فصل

قهرمان آخر فصل

رتبه قهرمان نیم فصل در آخر فصل

رتبه قهرمان آخر فصل در نیم فصل

81 – 80

اول حرفه ای

استقلال

پرسپولیس

نائب قهرمان

دوم

82 – 81

دوم حرفه ای

سپاهان

سپاهان

قهرمان

قهرمان

83 – 82

سوم حرفه ای

ذوب آهن

پاس

چهارم

سوم

84 – 83

چهارم حرفه ای

فولاد

فولاد

قهرمان

قهرمان

85 – 84

پنجم حرفه ای

استقلال

استقلال

قهرمان

قهرمان

86 – 85

ششم حرفه ای

سایپا

سایپا

قهرمان

قهرمان

87 – 86

هفتم حرفه ای

پرسپولیس

پرسپولیس

نائب قهرمن

دوم

88 – 87

هشتم حرفه ای

ذوب آهن

استقلال

نائب قهرمان

دوم

89 – 88

نهم حرفه ای

سپاهان

سپاهان

قهرمان

قهرمان

90 – 89

دهم حرفه ای

ذوب آهن

سپاهان

سوم

دوم

91 – 90

یادزدهم حرفه ای

استقلال

سپاهان

سوم

دوم

92 – 91

دوازدهم حرفه ای

سپاهان

استقلال

سوم

دوم

93 – 92

سیزدهم حرفه ای

پرسپولیس

فولاد

نائب قهرمان

سوم

 

 

 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••