اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۰۱/۱۷ - ۱۱:۳۹
اخبار ویژه روزنامه کیهان؛

دُم فتنه‌گران و تروریست‌ها دوباره به هم گره خورد

پیوند گروهک‌های تروریستی با دست‌اندرکاران فتنه سبز بار دیگر در ماجرای گروگانگیری مرزبانان ایرانی آشکار شد.

دُم فتنه‌گران و تروریست‌ها دوباره به هم گره خورد
به گزارش «سراج24»، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه امروز یکشنبه خود نوشت:
 
ظریف با کدام توجیه سر این میز شام حاضر می‌شود؟
 
معاون وزیر امور خارجه از حضور دکتر ظریف در ضیافت شام مشترک با کاترین اشتون در جریان دیدار فردا در وین خبر داد.
 
عراقچی گفته است: به منظور از سرگیری دور جدید گفتگوها با گروه 5+1 روز دوشنبه (18 فروردین ماه)  عازم «وین» شهر محل مذاکرات می‌شویم و دوشنبه شب شام‌کاری مشترکی میان وزیر امور خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد.
دکتر ظریف اسفند گذشته در پی ملاقات کاترین اشتون با یکی از بازداشتی‌های فتنه 88، ضیافت شام با وی را لغو کرده بود.
 
پارلمان اتحادیه اروپا پنج‌شنبه گذشته بیانیه مداخله‌جویانه منتشر کرد که در آن ضمن زیر سوال بردن انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 92، از فتنه‌گران بازداشتی حمایت شده و همچنین تصریح گردیده که روابط کامل با ایران مشروط به اجرای کامل توافقنامه ژنو از سوی ایران است.
با این حال دکتر ظریف در واکنش به بیانیه گستاخانه مذکور صرفا گفته بود این بیانیه واجد تحریم جدید نیست!
 
با این اوصاف باید از دکتر ظریف و وزارت امور خارجه پرسید آیا مانعی که باعث لغو ضیافت شام کذایی با خانم اشتون شد، اکنون برطرف شده یا رو به تشدید گذاشته و توقع این بوده که وزارت امور خارجه موضع قاطعی حتی در روند مذاکرات اتخاذ کند؟!
 
دُم فتنه‌گران و تروریست‌ها دوباره به هم گره خورد
 
پیوند گروهک‌های تروریستی با دست‌اندرکاران فتنه سبز بار دیگر در ماجرای گروگانگیری مرزبانان ایرانی آشکار شد.
 
در حالی که گروهک‌ ریگی و جیش‌العدل ارتباطات روشن با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و رژیم سعودی دارند و از سوی گروه‌های تکفیری حمایت و تغذیه می‌شوند، سایت کلمه (وابسته به اردشیر امیرارجمند مشاور فراری موسوی) و سایت ملی- مذهبی وابسته به عناصر فراری گروهک ملی- مذهبی در اقدامی همزمان سعی کردند این گروه‌ها را ایرانی و بومی منطقه سیستان و بلوچستان جلوه دهند و به توجیه جنایت‌های سبعانه تروریست‌ها بپردازند.
 
سایت کلمه ذیل خبر مربوط به گروگانگیری مرزبانان کشورمان، با تبرئه تروریست‌های مزدور ادعا کرد مرزنشینان به خاطر گرایش‌های مذهبی و قومی و نژادی نه تنها در سیستان و بلوچستان بلکه سایر نقاط مرزی مورد بی‌عدالتی قرار دارند و همین باعث اقدامات خشن جدایی‌طلبانه شده است! این در حالی است که مردم شریف سیستان و بلوچستان اعم از شیعه و سنی برای دفاع از تمامیت ارضی و اسلام عزیز، هزاران شهید در دفاع مقدس 8 ساله تقدیم انقلاب کرده است.
 
در همین حال سایت ملی- مذهبی نیز بدون آن که به تزریق دلارهای نفتی به گروهک‌های تروریستی نظیر جیش‌العدل و ... اشاره کند، در مطلب مشابهی ادعا کرد ریشه گروگانگیری، فقر در منطقه سیستان و بلوچستان است. این سایت همچنین علیه دستگاه قضایی عقده‌گشایی کرده و از مجازات اشرار و تروریست‌ها و قاچاقچیان ابراز ناخرسندی کرده است.
 
یادآور می‌شود گروهک‌ ریگی در فتنه و آشوبگری سال 88 علنا از فتنه‌گران پشتیبانی کرده بود. ریگی در حال عزیمت به قرقیزستان برای ملاقات با ریچارد هالبروک دستیار ویژه اوباما، در آسمان ایران شکار شد. برخی فعالان فتنه سبز ارتباط ارگانیک مشابهی با محافل سیاسی و اطلاعاتی غرب به ویژه آمریکا دارند.
 
دهن‌کجی اوبامای مؤدب! به معاون دفتر روحانی
 
نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل گفت ممانعت واشنگتن از صدور ویزا برای سفیر جدید ایران در این سازمان می‌تواند هزینه‌هایی را به دولت آمریکا تحمیل کند.
 
دولت آمریکا چند هفته است از صدور ویزا برای حمید ابوطالبی که پیش از معرفی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل، معاون سیاسی دفتر دکتر روحانی بوده، امتناع می‌کند.
 
توماس پیکرینگ، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد می‌گوید امتناع از صدور ویزای احتمالی برای فرستاده احتمالی می‌تواند برای دولت باراک اوباما هزینه داشته باشد.
 
پیکرینگ به بی‌بی‌سی گفت: «اگر این فرد به رئیس جمهور ایران نزدیک باشد، رد درخواست ویزای او می‌تواند برای ما هزینه داشته باشد. همین طور، اگر ویزای شخصی که می‌خواهد به عنوان نماینده سازمان ملل به آمریکا سفر کند، صادر نشود موضوع تعهدات ما به سازمان ملل متحد مطرح خواهد شد.»
 
در همین حال رادیو فردا از قول حسین علیزاده دیپلمات سابق که در جریان فتنه سبز در اروپا پناهندگی گرفت، گفت: آقای ابوطالبی سابقه مدیریتی درخشانی را در پرونده کاری خودش دارد، در زمانی که آقای روحانی در مرکز مطا   لعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام کار می‌کردند، جزو حلقه‌های نزدیک به آقای حسن روحانی بود و اخیراً به عنوان معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری منصوب شده بودند. پس این‌ها نشان می‌دهد که یک نزدیکی و تقاربی با آقای روحانی داشته و دارد. در مقابل تعلل قابل ملاحظه ایالات متحده برای صدور روادید ایشان به منظور رفتن به عنوان سفیر ایران نزد سازمان ملل در محافل داخلی ایران پرسش‌‌برانگیز شده است.
 
وی اضافه کرد: آقای ابوطالبی به دلیل این که سابقه مدیریتی بسیار درازی را داشتند و مسلط به زبان‌های فرانسه و انگلیسی هستند و در بخش‌های مدیریتی وزارت خارجه هم کار کرده و حلقه نزدیک به آقای روحانی هم بوده‌اند، طبیعتاً به عنوان امین آقای روحانی برای این پست اعزام شده و در معنا، اگر موافقت صادر نشود از طرف دولت پذیرنده که ایشان قرار است به آنجا برود، این در معنای سیاسی بار بسیار منفی دارد در روابطی که بین تهران و واشنگتن در این ماه‌های اخیر شاهد آن بودیم. در این ماه‌ها بین طرفین مذاکرات، نشست و برخاست‌هایی بوده و این مشکل، طبیعتاً بار منفی بدی برای آقای روحانی خواهد داشت.
 
یادآور می‌شود کارشکنی دولت آمریکا در عمل به مسئولیت خود و صدور ویزا برای سفیر ایران در سازمان ملل با سکوت و انفعال تعجب‌برانگیز وزارت امور خارجه کشورمان مواجه شده است.
 
کارشکنی آمریکا نمونه دیگری از انبوه اسنادی است که نشان می‌دهد دولت واشنگتن برخلاف برخی خوشبینی‌های داخلی خودبرتربین و غیرقابل اعتماد است. برخی محافل داخلی سعی داشتند از دولت اوباما،‌چهره‌ای میانه‌رو و مؤدب ترسیم کنند.
 
اسرائیل به شدت نگران بهبود روابط حماس با ایران است
 
رژیم صهیونیستی ازسرگیری و بهبود روابط جنبش حماس، با حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران را خبری بد و تحولی نگران‌کننده برای این رژیم خواند.
 
روزنامه لبنانی «الاخبار» به نقل از گزارش‌ منابع صهیونیستی نوشت: پیام از سرگیری روابط حماس با حزب‌الله و ایران، قدرت حماس و جنبش جهاد اسلامی فلسطین برای پاسخگویی را بالا می‌برد و احتمال حملات آنها را افزایش می‌دهد.
 
«یوسی ملمان» تحلیلگر صهیونیستی امور امنیتی در پایگاه «the post» به نقل از منابع امنیتی غرب گفت: انتظار می‌رود «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس بزودی به ایران سفر کند.
 
«ملمان» با «نمایندگان جنبش جهاد اسلامی، حزب‌الله لبنان، ایران و قطر در ماه‌های گذشته دیدارهایی داشته تا زمینه ترمیم روابط حماس با حزب‌الله و ایران را فراهم کنند».
 
وی افزود: حماس بعد از انزوای سیاسی و تنگاهای اقتصادی درخواست بهبود روابط با ایران و حزب‌الله را کرده است.
 
این تحلیلگر صهیونیست اضافه کرد: گردان‌های عز‌الدین قسام شاخه نظامی حماس و در راس آنها «مروان عیسی» بر مسئولان سیاسی این جنبش فشارهای زیادی برای از سرگیری و بهبود روابط با تهران و حزب‌الله لبنان وارد کرده‌اند.
 
ملمان با بیان اینکه «یک گروه امنیتی در اسرائیل که این موضوع را دنبال می‌کند، بشدت اظهار نگرانی کرده است»، تاکید کرد: بعد از اعلام رسمی از سرگیری روابط حماس با تهران، کمک‌های ایران به این جنبش فلسطینی از سر گرفته خواهد شد.
 
وی گفت: حماس بعد از مواضعش در خصوص سوریه و حاکم شدن گروه اخوان‌المسلمین در مصر از ایران فاصله گرفت.
 
بررسی تحولات سیاسی ایران در اندیشکده آمریکایی ویلسون
 
جمعی از کارشناسان مسایل ایران در اندیشکده آمریکایی «ویلسون» در جلسه‌ای به بررسی وضعیت سیاسی ایران پرداختند. در این نشست، «بیژن خواجه‌پور» مدیر گروه آتیه، روبرتو توسکانو سفیر سابق ایتالیا در ایران و هند از سال 2003 تا 2008، «برنارد هورکارد»،
 
پژوهشگر مرکز ملی تحقیقات فرانسه، رابین رایت» کارشناس «موسسه صلح ایالات متحده»، «شائول بخاش» استاد دانشگاه «جرج میسون» و «هاله اسفندیاری»، مدیر برنامه خاورمیانه اندیشکده ویلسون حضور داشتند.
 
شائول بخاش در این نشست گفته است: «اکنون ایران بار دیگر در آستانه اتخاذ تصمیمات مهم و تعیین‌کننده‌ای قرار دارد و برغم پیش‌بینی‌های بدبینانه عده‌ای، آقای روحانی و تیم وی اجرای تغییرات را در سه زمینه ادغام مجدد ایران در جامعه بین‌المللی، باز کردن درهای اقتصاد به روی بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد فضای باز سیاسی آغاز کرده‌اند.
 
وی افزود: این تغییرات در مقایسه با دولت قبلی ایران بسیاری جدی و موثر به شمار می‌آیند اما محافظه‌کاران، همچنان قدرتمندترین جناح سیاسی در ایران هستند و روحانی با موانع جدی روبرو است.»
 
هورکارد هم در سخنان خود بر اهمیت انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد و ضمن مهم توصیف کردن مسئله انتخابات در ایران، داده‌های رسمی را کلید رمزگشایی زندگی سیاسی در ایران دانست.
 
این محقق فرانسوی همچنین اظهار داشت که ممکن است انتخابات بعدی مجلس به نقطه عطفی در سیاست ایران تبدیل شود چرا که پایداری و دوام هرگونه توافق هسته‌ای با ایران به تصمیم مجلس بعدی بستگی دارد که لازم است توافق هسته‌ای نهایی را تایید کند.
رابرت توسکانو سفیر سابق ایتالیا در ایران نیز اعضای کابینه روحانی را «لیبرال‌ترین و ترقی‌‌خواه‌ترین ایرانی‌های حاضر در دولت توصیف و این امر را شاهدی دال بر تغییر قلمداد کرد.
 
این دیپلمات سابق خاطر نشان کرد: «رهبر عالی ایران در برخی برهه‌های زمانی اجازه ایجاد تغییر را داده گرچه وقتی احساس کرده این تغییرات ممکن است از چارچوب خارج شوند درصدد مهار برآمده است.
 
تلگراف: انگلیس می‌ترسد تجارت با ایران موجب توهین به آمریکا شود
 
«این وضعیت ناامیدکننده است که دولت ما در انگلیس به آمریکا اجازه داده تجارت انگلیس با ایران را به هم می‌زند».
 
روزنامه انگلیسی تلگراف با انتشار این مطلب نوشت: ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس در برابر کمیته سیاست خارجی قرار گرفت تا به سوالاتی در مورد ایران پاسخ بدهد. وزیر امور خارجه باید بتواند به شکلی فوری به سوالات از این دست پاسخ دهد که دولت بریتانیا ایران را رسما تحریم کرده است. تحریم‌هایی که در قبال شرکت‌هایی که در برنامه هسته‌ای هستند، اعمال می‌شوند. چرا دولت بریتانیا همچنان از تجارت قانونی با ایران ممانعت می‌کند؟
 
تلگراف در ادامه این سوالات می‌افزاید: در ماه‌های اخیر هیئت‌هایی از فرانسه و آلمان به ایران رفتند اما هیچ هیئتی از انگلستان به ایران نرفت. به نظر می‌رسد که انگلستان از این می‌ترسد که به آمریکا توهین بشود. چرا چنین است؟ وزیر امور خارجه بریتانیا اصرار دارد که هیچ منع قانونی برای بانک‌های انگلستان برای انتقال پول به ایران وجود ندارد. اما این صحت ندارد، بانک‌های انگلیسی به محض اینکه با ایران وارد معامله بشوند، توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم می‌شوند و مجبور به پرداخت جریمه‌های سنگین می‌شوند.
 
روزنامه انگلیسی خاطر نشان می‌کند:  نمایندگان باید از آقای هیگ بپرسند که چرا اجازه می‌دهد که بانک‌های انگلیسی هدف تحریم‌های آمریکا قرار بگیرند. همه ما می‌دانیم که تحریم‌ها برای این طراحی شده‌اند که مانع ایران از دستیابی به سلاح اتمی بشوند و این منطقی است. اما انگلستان این را می‌داند که تحریم‌ها برای این نیست که مردم عادی ایران را هدف قرار بدهد. واقعیت چیز دیگری است. انگلستان به آمریکا این اجازه را داده است که همه تجارتش با ایران را بهم بزند. نمایندگان مجلس باید در مورد این وضعیت ناامیدکننده از آقای وزیر سوال کنند.
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••