به گزارش « سراج24»، سینمای غرب و سردمدار ظاهری آن، سینمای هالیوود آمریکا، با گسترش بحث ظهور و انتظار منجی در عصر حاضر، با تمام قوا وارد میدان شده و تلاش می کنند که ابتدا جریان انتظار و منتظران را عاملان نابودی و تخریب تمدن جهانی (که دقیقاً معادل تمدن غربی ـ آن هم از نوع و پوستة ظاهری و امروزین آن ـ تعریف شده و میشود) معرفی کنند و سمبلهایی مثل مهاجمان مریخی، حمله کنندگان قضایی ناشناس، و… را معادل و ما به ازای آنان جلوه دهند.
تلاش می کنند با قلب واقعیت، کاراکترها و اشخاص مورد نظر خود را به عنوان منجی موعود معرفی کند و در این مسیر، تا بدان جا پیش می روند که در برخی آثار، حتی رئیس جمهور آمریکا را به عنوان ناجی جهانی معرفی می کنند!
آنگاه در برخی آثار ـ که ازجمله متأخرین این تولیدات جهانی هستندـ اساساً ذات و معنای ظهور و انتظار را تحریف کرده و تعریف کاملاً معکوسی از این حقیقت تاریخی و فطری ارائه می کنند. درست مانند کاری که مستکبران و مزدوران فکری و رسانهای آنان، با حقایقی مثل آزادی، مردم سالاری، عزت انسانی، اخلاق و … انجام دادند (و البته در بسیاری موارد، موفق نشدند).
اینگونه آثار که در مورد برخی از آنها در این نوشتار سخن خواهد رفت ـ چنین طراحی شدهاند که آخرالزمان را برحهای معرفی نکنند که در آن، شیطان در میان انسانهای جهان، ظاهر خواهد شد؛ با کمک عوامل و شاگردان و یارانش به سیطره کامل در جهان دست خواهد یافت؛ نظم نوین جهانی(!) را با ملاکها و معیارهای خاص شیطانی خود برقرار می کنند. ریشه دین و معنویت را برخواهد انداخت و خدا را ـ نعوذبالله ـ تا ابد حذف خواهد کرد!
شگفتا که چگونه این کوته فکران و شیطان صفتان و نمادهای واقعی خباثت و آلودگی و پلیدی، دقیقاً تمامی مفاهیم اصلی و ارگانی ظهور و انتظار را کاملاً معکوس، تحلیل وتفسیر و تعبیر میکنند!
در سالیان اخیر با کنار گذاشتن ایدهها و جهتگیریهای اول و دوم (تحریف چهره منتظران به تخریب کنندگان تمدن غربی، و نیز معرفی منجیان قلابی و فتنه آور رو به ایده و جهتگیری سوم آوردهاند و آثار متعددی در این باره ساخته شده است.
در حال حاضر، برخی از این آثار به نحوی غیرمستقیم و پیچیده و سمبلیک به طرح این موضوع میپردازند و کاراکترهایی را ـ که گاه حتی کودک یا نوجوانی بیش نیستند ـ با نامهایی که نوعاً برگرفته از برخی اسامی و القاب شیطانی در فرهنگ غرب هستند، در پوشش قصهها و داستانهایی به ظاهر جذاب و سرگرم کننده و پر حادثه، به عنوان متحول کنندگان جوامع و تغییر دهندگان روال زندگی و آیندة مردم مطرح میکنند.
البته به نحوی استثنایی و خاص، نمونهای از این آثار در اواخر دهه هفتاد میلادی در دو فیلم "طالع نحس1" و "طالع نحس2" ساخته شد؛ که به صورتی صریح و روشن، این مفهوم را مطرح کرده و به نقد کشید در این دو فیلم به صورتی خاص و کمنظیر، فارغ از پوستهها و پرسشهای سمبلیک و نمادین و غیر مستقیم، صراحتاً این نگاه را مطرح کرد که در عصر معاصر، شیطان با ورود مستقیم به جهان، و با همکاری و همراهی مستقیم عناصر نظامی و اقتصادی و سیاسی] که سه رکن اصلی هر قدرت ظاهری و مادی هستند[ میکوشد به تمامی ارکان و ابعاد جهان مسلط شود و در این بین، فقط برخی از مؤمنین و متدینین (البته با معیارهای مسیحیت) و نیز برخی از عناصر فرهنگی و رسانهای تلاش میکنند که جلوی این اقدام را بگیرند و جهان را از افتادن به دام شیطان و شیطان پرستان نجات دهند.
لیکن در این سری فیلمها، تمامی سعی و کوشش خدا پرستان و دین داران برای مقابله با حضور مجدد شیطان در جهان، ناکام میماند. در واقع، این فیلمها با نگاهی ناامیدانه و بدبینانه، این عقیده را مطرح میکنند که علیرغم ذات منحوس و خبیث شیطان، جهان امروز و حقیقت انسانیت، سرنوشتی جز پذیرفتن اسارت محض او را ندارد! این مسئله مهمترین نقطه انحراف این فیلمهاست که پوچی و بدبینی را رواج میدهند؛ وگرنه کلیت تحلیل درونی این فیلمها از قوت و جسارت در مضمون برخوردار است و در این آشفته بازار سینمایی و هنری جهان، در شمار معدود آثاری قرار میگیرند که در عین دارا بودن کیفیت و جذابیت هنری و فنی، تحلیل نسبتاً متفاوتی از شرایط حاکم بر جهان استکباری ارائه میکنند و ارکان قدرت جهانخواران را به نوعی در تقابل با معنویت، خداپرستی، ایمان و آرامش انسان مینمایانند.
البته همانطور که گفتیم این قبیل آثار، شاذ و نادر هستند؛ اما جریان غالب آثار سینمایی که از پشتیبانی و بازاریابی جهانی برخوردار هستند، به سمت تولید آثار شیطان پرستان و وارونه نمایاندن جریان عصر ظهور و انتظار، گرایش دارند.
برخی از این آثار، توسط مراکز فرهنگی، خریداری شده و پس از دوبله شدن، نمایش داده میشوند. شاید سؤال شود که چگونه آثاری با محتوای شیطانی برای نمایش انتخاب میشوند؟! بخشی از پاسخ مربوط به به عدم شناخت و کم سوادی مسئولان مربوطه ار دورنمایه و محتوای این آثار است؛ لیکن پاسخ کاملتر آن است که اولاً، آثار مزبور به صورت نمادین و سمبلیک و غیرمستقیم به طرح مضامین مورد نظر خود میپردازند و ثانیاً، نمادها و سمبلهای استفاده شده در این آثار ـ مثلاً نامهایی چون "لوسی" و "لوسین" و ... که غیرمستقیم برگرفته از القاب شیطان هستند به هیچ وجه برای مخاطب شرقی و ایرانی، مفهوم نیست و تأثیر خاصی از آن نمادها در لایههای ذهنی و قلب مخاطب اینجایی، نمیگذارد.
حال آن که این امر برای مخاطب غربی با زیرساختهای خاص فرهنگ اروپایی و آمریکایی و فرهنگ کلیسایی به گونه دیگری است و نمادها برای او ـ ولو در ضمیر ناخودآگاهش ـ تأثیر مشخصتری دارد.
در آینده بحث را از دیگر جنبهها نیز پی خواهیم گرفت؛ امام در اینجا تذکر این نکته ضروری است که فرهنگ انتظار منجی بشریت و اشتیاق به ظهور کسی که بیاید و امور را سامان ببخشد، آنچنان در دنیای امروز، از شرق تا غرب و از عمق تکنولوژی و اوج آسمانخراشها تا بومیان کپرنشین و فقیران خانه به دوش و محروم، گسترش یافته که آثار و شواهد آن برای تمامی زورداران و زرسالاران جهان، قابل درک است.
تمامی این تلاشهای ضد دین و ضد فرهنگی و نیز فعالیتهای پر خرج و سنگین با بالاترین پشتیبانیهای مالی و سیاسی و تبلیغی، جملگی حاکی از احساس خطری جدی است که گسترش فرهنگ مقدس انتظار منجی، برای سامریان عصر مدرن و دجالان پسا مدرن ایجاد کرده و آرامش آنان را گرفته و خواب راحتشان را آشفته ساخته است... .
اگر چنین تمایلی در قلوب مخاطبان میلیاردی جهان نبود، این همه تلاش برای قلب حقیقت و وارونه کردن فرهنگ انتظار چه ضرورتی داشت؟! آنان چنان دچار خشم و ترس شدهاند که از سر لجاجت شیطان را همان منجی و نظم دهنده نوین جهان معرفی کنند!
و این نهایت سقوط است؛ نوعی پایان راه برای شاگردان و پیروان شیطان، و آغازی روشن و امید بخش برای منتظران نجات و رستگاری. . .
منبع: مرکز تخصصی مهدویت
اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۴:۰۹
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۱۰
اذان مغرب ۱۹:۰۰:۴۹
طلوع آفتاب ۰۵:۲۴:۵۴
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۵۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۳۳
قیمت سکه و ارز
یادداشت
•••
•••
•••
•••
توئیت ها و ویراستی های برگزیده
•••
•••
•••
•••
•••
اخبار استانها
•••
•••
•••
•••
•••
تولید آثار شیطان پرستی و وارونه نمایاندن جریان ظهور
شیطان در مقابل منجی موعود در سینمای هالیوود
باید توجه داشت که جریان غالب آثار سینمایی که از پشتیبانی و بازاریابی جهانی برخوردار هستند، به سمت تولید آثار شیطان پرستان و وارونه نمایاندن جریان عصر ظهور و انتظار، گرایش دارند.
نظرات کاربران
پربازدیدترین ها
•••
•••
•••
•••
•••
•••
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••