اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۸:۰۳
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۲۴
اذان مغرب ۱۹:۰۴:۲۱
طلوع آفتاب ۰۵:۲۰:۰۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۵:۱۹
نیمه شب ۲۳:۱۷:۱۱
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۱۱/۱۵ - ۱۷:۵۵

بازی اسباب‌بازی‌ فرنگی با فرهنگ ایرانی

اسباب‌بازی‌هایی چون باربی، مرد عنکبوتی، باب اسفنجی، شرک و... امروز وارد دنیای کودکان ایرانی شده‌اند و این اسباب‌بازی‌های وارداتی، فرهنگ ایرانی را به بازی گرفته‌اند.

 بازی اسباب‌بازی‌ فرنگی با فرهنگ ایرانی

به گزارش « سراج24»، روانشناسان و جامعه شناسان بر این باور رسیدند که کودکان و نوجوانان توسط وسایل مورد علاقه خود مفاهیم را بهتر درک کرده و مسائل را در درون خود نهادینه می‌کنند.
اسباب‌بازی نیز یکی از وسایلی است که در رشد شخصیتی کودک تاثیرگذار است اما متأسفانه برخی از والدین به نوع اسباب‌بازی خریداری شده برای کودکان توجهی ندارند و حتی به علامت‌هایی هم که در روی جعبه اسباب‌بازی‌ها درج می‌شود بی‌توجه هستند.

اغلب والدین به این موضوع که آیا این اسباب‌بازی دارای نشان استاندارد است یا خیر نیز توجه نمی‌کنند.

بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که کودکان برای آنکه رشد ذهنی مناسبی داشته باشند باید با اسباب‌بازی‌هایی بازی کنند که مناسب آن‌هاست.

بازی با اسباب‌بازی‌های نامناسب می‌تواند تاثیرات منفی در رشد کودکان داشته باشد و چه بسا این تأثیرات منفی در سنین بزرگسالی مشاهده شود و غافل از اینکه این تاثیرات مخرب ریشه در کودکی افراد دارد.

امروزه مسئولان در تلاش هستند تا با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و تربیتی کودکان را بیش از پیش با تربیت قرآنی آشنا کرده و ذهن آنان را با فرهنگ ایرانی و اسلامی آشنا کنند.

با نگاهی به تولیدات داخلی اسباب بازی‌ها، امروزه شاهد آن هستیم که تولید اسباب‌بازی در داخل به دلیل عدم جذابیت ظاهری طرفدار چندانی ندارد و همین امر باعث شده تا کالا‌های وارداتی و خارجی جای اسباب‌‌بازی‌های ایرانی را بگیرد.

در همین راستا با معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان به گفت‌و گو نشستیم که در این راستا اظهار داشت: اسباب‌بازی‌هایی که امروز در بازار است آن طور که باید و شاید با موازین دینی ما منطبق نیست.

حسن مظاهری با بیان اینکه تلاش کردیم تا تولیدات خوبی داشته باشیم اما اسباب بازی‌های تولید داخل، جاذبه کمی دارند، گفت: به همین دلیل بچه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و خانواده‌ها از اسباب‌بازی‌های داخل استقبال نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان ما باید با همفکری تلاش کنند تا سطح تولیدات خود را به سطح تولیدات وارداتی درآورند به شکلی که ضمن تطابق با فرهنگ ما، جاذبه هنری هم داشته باشد.

معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان خاطرنشان کرد: متاسفانه تولیدکنندگان اسباب بازی در داخل، توان رقابت با اسباب بازی خارجی را ندارند.

وی ادامه داد: در همین راستا نهاد‌های ذیربط باید با خط‌دهی و ایجاد اتاق فکر‌های مختلف، حرکت رو به رشدی را در این بحث داشته باشند که تولیدات آنان به شکلی باشد که بار فرهنگی داشته باشد.

مظاهری گفت: اسباب بازی‌هایی امروز در بازار است که تعدادی از آن‌ها پیام‌های ضد فرهنگی برای کودکان در بردارند و ما از این بحث غافل هستیم.

معاون ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش همدان نیز در این خصوص اظهار داشت: اسباب‌بازی‌های خارجی مناسب فرهنگ ایرانی ـ اسلامی نیستند و ذهن کودکان ما را آشفته می‌کنند.

معصومه معصومیان با بیان اینکه کودک در اسباب‌بازی‌های خارجی تناقص را مشاهده می‌کند، گفت: مقوله توجه به اسباب‌بازی‌ها بحثی است که باید امروز بیش از پیش به آن توجه داشت و وقت آن شده تا تولیدات داخلی را فعال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کودک ما باید با وسایلی که مناسب سبک زندگی و فرهنگ ایرانی است رشد یابد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش همدان افزود: تولیدات خارجی به دلیل ظاهر مناسب توانسته بازار رقابتی خوبی را در عرصه بین‌المللی به خود اختصاص دهد که همین امر باعث شده تا تولیدات داخلی ما توان رقابت نداشته و از چرخه تولید کناره‌گیری کنند.

وی تصریح کرد: مسئولان فرهنگی باید به این بخش توجه ویژه داشته باشند چرا که کودکان امروز ما نسل‌های آینده ایرانی هستند که باید با فرهنگ ایرانی اسلامی رشد کنند.

معصومیان گفت: نباید اجازه دهیم که دشمن به انواع روش‌های غیر مستقیم ذهن و فکر بچه‌های ما را تسخیر کند چرا که اگر غافل باشیم در این راستا ضربه می‌خوریم.

در پایان باید بگوییم که امروز دشمن دست روی فرهنگ ایرانی‌ ـ اسلامی گذاشته و به دنبال آن است تا ما را از درون متلاشی کند، مسئولان باید به تمام مسائل توجه جدی داشته باشند تا نسلی را آینده‌ساز ایران اسلامی را از دست نداده و تربیت ایرانی ـ اسلامی در آنان نهادینه شود./فارس

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••