اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ - ۱۳:۴۷

منتفی شدن افزایش وام مسکن مهر

معاون وزیر راه و شهرسازی از منتفی شدن افزایش وام مسکن مهر و ابلاغ آزادسازی معاملات مسکن مهر در هفته آینده خبر داد و اعلام کرد: صندوق‌های پس‌انداز مسکن و ساختمان تا یک ماه آینده راه‌اندازی می‌شوند و با استفاده از ابزارهای مالیاتی قیمت زمین را کنترل خواهیم کرد.

منتفی شدن افزایش وام مسکن مهر

به گزارش « سراج24»، محمد پژمان، رییس سازمان ملی زمین و مسکن امروز - شنبه - در اولین نشست خبری خود با اشاره به منتفی شدن افزایش وام مسکن مهر از ۲۵ به ۳۰ میلیون تومان گفت: تاکنون افزایش وام مسکن مهر به ۱۰۰ هزار واحد مسکونی تعلق گرفته است و فعلا برنامه‌ای برای افزایش مبلغ این وام نداریم.

وی افزود: وام‌ ۳۰ میلیون تومانی مسکن مهر به برخی واحدها تعلق گرفت و اولویت برای شهرهای نیازمند بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بانک‌ها چندان موافق این افزایش نیستند، گفت: باید بانک‌ها توان مالی برگشت پول خود را طی سال‌های آینده محاسبه کنند.

پژمان تاکید کرد: در حال حاضر برخی متقاضیان واحدهای مسکن مهر برای پرداخت اقساط ۲۰۰ هزار تومانی خود گلایه دارند و توان پرداخت این مقدار را ندارند حال چگونه می‌توان سقف تسهیلات را افزایش داد.

به گفته وی میزان ۲۵ یا ۳۰ میلیون تومان برای خرید و ساخت مسکن جوابگو نیست و حداقل وام مسکن باید بیش از ۵۰ درصد باشد.

پژمان درباره تسهیلات ۳۵ میلیون تومانی ساخت مسکن گفت: بانک مرکزی تغییری در سقف تسهیلات نداده و فعلا با همین میزان تسهیلات اعطا می‌شوند.

آغاز به کار صندوق‌های پس‌انداز مسکن و ساختمان از یک ماه آینده

وی با اشاره به آغاز به کار صندوق‌های پس‌انداز مسکن و ساختمان گفت: این صندوق‌ها در صورت تامین نقدینگی و برای جلوگیری از ‌آسیب‌های خرید و فروش نامتعارف مسکن ایجاد می‌شوند.

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن اظهار کرد: در حال حاضر آخرین مذاکرات سازمان بورس و اوراق بهادار برای نهایی شدن ایجاد صندوق‌های مسکن و ساختمان صورت گرفته و تا یک ماه آینده براساس پروژه‌های تعیین شده این صندوق راه‌اندازی می‌شود.

پژمان تاکید کرد: فعالیت این صندوق‌ها به گونه‌ای است که ۵۰ درصد آن را دارایی،‌ زمین و امکانات خود صندوق و ۵۰ درصد دیگر از طریق آورده مردم تامین می‌شود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی متقاضیان می‌توانند براساس آورده خود از تسهیلات این صندوق‌ها بهرمند شوند.

وی افزود: این صندوق‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌ که امکان صاحبخانه شدن برای متقاضیان را فراهم می‌کند.

پژمان با اشاره به ایجاد صندوق‌های پس‌انداز مسکن و ساختمان گفت: این برنامه‌ها تحت تاثیر برنامه‌های آتی مسکن هستند و بانک مرکزی برای رونق بخشیدن بازار مسکن این اقدام را انجام می‌دهد.

وی افزود: براساس طرح جامع مسکن، نقاط قوت و ضعف این صندوق‌ها بررسی می‌شود اما باید توجه شود اگر تسهیلاتی برای مسکن صورت نگیرد امکان خانه‌دار شدن هفت دهک مورد نیاز جامعه فراهم نمی‌شود.

به گفته مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن صندوق‌های پس‌انداز از بانک‌ها مستقل هستند و براساس آورده مردم تامین مالی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی معتقد است: اگر این صندوق‌ها جذابیت اقتصادی برای مردم داشته باشند قطعا متقاضیان به سمت سرمایه‌گذاری‌ در این صندوق‌ها که پروژه‌های مشخص شده‌ای هستند می‌روند.

وی افزود: براساس مطالعات طرح جامع مسکن هنوز برنامه‌ریزی مسکن اجتماعی آغاز نشده است.

پژمان با بیان این‌که طرح جامع مسکن از حدود ۱۰ سال گذشته در حال بررسی است و طی سال‌های گذشته بدون تغییر بوده است، گفت: مهمترین فعالیت شکل گرفته در دولت جدید فعال سازی طرح جامع مسکن است که اکنون براساس سرشماری سال ۸۵ و ۹۰ و تحولات ایجاد شده در مسکن توسط تیم متخصص و کارشناس دانشگاه صنعتی شریف در حال تجدیدنظر است و قرار شده تا شش ماه آینده مدل مسکن برای کشور اعلام شود.

سوداگران از خلأ موجود در زمین‌خواری استفاده کردند

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکل زمین‌خواری در کشور گفت: سوداگران بازار مسکن از خلأ موجود در بازار مسکن استفاده کرده‌اند و بسیاری از زمین خواری‌ها از اراضی دولتی و غیر دولتی صورت گرفته است اما در تلاش هستیم با اقدامات دقیق و منطبق با قانون در این باره تصمیم گرفته شود.

وی افزود: این تصمیم گیری به گونه‌ای است که مجلس شورای اسلامی در اصل ۹۰ به آسیب‌های زمین خواری توجه کرده و امیدواریم به زودی لایحه قانونی زمین خواری ارائه شود.

به گفته مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن این مکانیزم که بسته‌های صفر تا صد تامین مسکن را بر عهده دارند به رونق معاملات مسکن و تامین خانه برای اقشار کم درآمد کمک می‌کند.

آزادسازی معاملات مسکن مهر قانونی شود

وی درباره آزادسازی معاملات مسکن مهر معتقد است: بهتر است خرید و فروش و انتقال واحدهای مسکونی مهر به صورت قانونی صورت گیرد تا از سوداگری‌ها جلوگیری شود.

پژمان با اشاره به آزادسازی معاملات مسکن مهر گفت: نمی‌توان از امتیازی که از سوی دولت به خانوارها برای صاحبخانه شدن داده شده چشم پوشی کرد اما باید جنبه قانونی معاملات این واحدهای مسکونی نیز در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تجربه ناموفق خرید و فروش واحدهای مسکونی مهر به صورت غیر قانونی گفت: بر این اساس تصمیم گرفته شد معاملات مسکن مهر طی بخش‌نامه‌ای آزاد شود.

خرید و فروش واحدهای مسکن مهر برای واحدهای بالای ۷۰ درصد پیشرفت

پژمان درباره واحدهای مسکن مهر که شامل خرید و فروش می‌شوند، گفت: شرط خرید و فروش واحدهای مسکونی مهر واحدهای بالای ۷۰ درصد پیشرفت است.

وی تاکید کرد: صاحبان واحدهای مسکونی مهر می‌توانند در صورت داشتن سند واحد مسکونی سند را انتقال دهند و واحدهای مسکونی که هنوز سنددار نیستند می‌توانند به صورت وکالت نامه واحدشان را انتقال دهند.

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن با تاکید بر این‌که تعداد زیادی از واحدهای مسکونی مهر هنوز پایان کار نگرفته‌اند، گفت: باید عرصه و اعیانی واحدهای مسکونی مهر تفکیک شوند.

افزایش وام ۵۰ میلیونی مسکن مناسب بازار است

پژمان با اشاره به آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش وام مسکن ۵۰ میلیون تومانی گفت: هزینه ساخت واحد مسکونی در نقاط مختلف کشور متفاوت است و ابتدا باید هزینه ساخت مسکن در شهرهای مختلف محاسبه شود و براساس آن وام‌ها به متقاضیان تعلق گیرد.

به گفته وی اگر مبلغ ۵۰ میلیون تومان بر مبنای ساخت و سازهای شهر تهران باشد کم است و اگر برای شهرهای متوسط و ضعیف باشد مناسب است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید میزان این وام‌ها در طرح جامع مسکن بررسی شود که هر شهری چه میزان تسهیلات دریافت کند.

هزینه ساخت هر متر خانه در تهران ۱.۵ میلیون تومان

پژمان با بیان این‌که در حال حاضر در تهران هزینه ساخت هر متر واحد مسکونی به طور متوسط یک و نیم میلیون تومان است، گفت: برای یک واحد ۷۵ متری با در نظر گرفتن فضای ناخالص حداقل ۹۰ میلیون تومان نیاز است.

وی افزود: دولت در نظر داشت برای ساخت هر واحد مسکونی حداقل ۵۰ درصد هزینه را تسهیلات دهد که اگر میزان ساخت همچنان همان ۳۵ میلیون تومان باشد با ۵۰ درصد هزینه ساخت فاصله دارد.

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد: در برخی کشورها میزان ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه ساخت پوشش داده می‌شود.

پژمان با بیان این‌که افزایش وام مسکن به ۵۰ میلیون تومان آثار رونق یا تورم را در جامعه ایجاد می‌کند، گفت: اگر تسهیلات بانکی منجر به کار و فعالیت بیشتر در کشور شود قطعا آثار تورمی ندارد.

وی تاکید کرد: افزایش این گونه وام‌ها رونق اقتصادی در بر دارد و به نظر نمی‌رسد تورم در بخش اقتصاد مسکن ایجاد کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این امر یکی از خروجی‌های طرح جامع مسکن است که در حال بررسی است و باید تعداد خانوار، میزان خانوارهای نیازمند مسکن و جزئیات آن‌ها دسته بندی شود.

کنترل قیمت زمین با ابزارهای مالیاتی

پژمان در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه کنترل قیمت زمین از سوی دولت گفت: دولت نمی‌تواند به صورت مستقیم بر قیمت زمین دخالت کند اما با ایجاد برنامه‌هایی از جمله مالیات طبق قانون می‌تواند بر قیمت زمین تاثیرگذار باشد.

وی با بیان این‌که دولت نمی‌تواند دخالتی در قیمت‌ زمین افراد داشته باشد و مانع خرید و فروش آن‌ها شود، افزود: باید از ابزار مالیاتی برای رسیدن به این هدف استفاده کرد؛ به گونه‌ای که برای زمین‌های با معاملات مکرر باید تصمیم گیری‌هایی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دولت نمی‌تواند در مکانیزم بازار مسکن دخالتی داشته باشد و تنها از طریق اخذ مالیات‌ها این کار را اعمال کند.

اعلام آمادگی سازمان ملی زمین و مسکن برای واگذاری اراضی مسکن مهر

پژمان در پاسخ به سوالی مبنی بر واگذاری زمین‌های مسکن مهر به متقاضیان و خرید و فروش عرصه و اعیان توسط خریداران گفت: اگر متقاضیانی باشند که تمایل به تبدیل اجاره واحدهای مسکن مهر به صورت ملکی باشد قطعا استقبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: هنوز تصمیم گیری نهایی برای واگذاری زمین‌های مسکن مهر به متقاضیان گرفته نشده است و در حال حاضر متقاضیان می توانند معاملات خود را به صورت اعیان انجام دهند.

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: در صورت خرید و فروش واحدهای مسکن مهر به صورت عرصه و اعیان رونق و تعدیل قیمت در بازار ایجاد می‌شود.

تامین زمین نیازمندان از سوی دستگاه‌های حمایتی

پژمان با اشاره به طرح مسکن اجتماعی برای اقشار کم درآمد گفت: هنوز خروجی و برنامه‌ای برای دهک‌های نیازمند در نظر گرفته نشده است.

وی تاکید کرد: در مدت آغاز به کار دولت با دستگاه‌های حمایتی همچون کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و سازمان تامین اجتماعی مذاکراتی صورت گرفته تا در صورت نیاز به زمین در هر نقطه از شهرها سازمان ملی زمین و مسکن به آن‌ها کمک کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این سازمان آمادگی تامین زمین برای نیازمندان شناسایی شده از سوی این دستگاه‌های حمایتی را دارد.

پژمان با اشاره به طرح مسکن اجتماعی که پیشتر به عنوان مسکن مهر یاد شده بود، گفت: قرار نیست این زمین ها و واحدهای مسکونی در مناطق متوسط و ضعیف کشور ایجاد شوند تا بازتاب اجتماعی داشته باشد.

وی با بیان این‌که نمی‌خواهند بازتاب منفی از ساخت واحدهای مسکن اجتماعی در کشور ایجاد شود، افزود: مسکن اجتماعی در سطح شهرها پراکنده خواهد بود.

آخرین وضعیت مسکن مهر

پژمان آخرین وضعیت واحدهای مسکن مهر را عنوان و اظهار کرد: نیمی از یک میلیون و ۲۴۶ هزار واحد مسکن مهر تاکنون افتتاح شده است.

وی افزود: کل واحدهای مسکن مهر دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد بود که اکنون دو میلیون و ۱۶۰ هزار واحد در حال ساخت هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که واحدهای مسکونی مهر از طریق زمین بدون هزینه و تسهیلات بانکی تامین مالی شده‌اند، گفت: ۹۰۰ هزار واحد مسکن مهر خود مالک بوده‌اند و مابقی از تسهیلات بانکی و دولتی استفاده کرده‌اند.

پرداخت مابه‌التفاوت به پیمانکاران مسکن مهر

پژمان با اشاره به این‌که در حال حاضر یک میلیون و ۲۴۶ هزار واحد مسکن مهر در حال ساخت است، اظهار کرد: ۵۱ درصد از این تعداد به صورت خود مالک و ۴۹ درصد با تسهیلات دولتی در حال ساخت هستند.

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به افزایش مواد و مصالح ساختمانی به دلیل تورم گفت: برخی پیمانکاران تورم را پیش بینی نمی کردند و در حال حاضر تمایل به افزایش قیمت‌ها و تعدیل محاسبات قبلی دارند.

وی تاکید کرد: طبق بخش نامه‌ای که به کلیه استان‌ها ابلاغ شده است مابه التفاوت این هزینه برای پیمانکاران در نظر گرفته می شود.

۴ دهک نیازمند تامین مسکن از سوی دولت

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سه دهک نیازمند یارانه و تسهیلات مسکن گفت: هفت دهک نیازمند مسکن در کشور وجود دارد که سه دهک می تواند با تسهیلات دولتی صاحب خانه شوند و چهار دهک دیگر نیازمند تامین مسکن از سوی دولت هستند.

وی افزود: باید امکان تشویق برای اخذ تسهیلات مسکن برای این اقشار در نظر گرفته شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اخذ مالیات از واحدهای مسکونی با معاملات مکرر گفت: دولت باید از مکانیزم بازار آزاد مسکن حمایت کند اما قصد دخالت دراین بخش را ندارد.

ابزارهای جانبی برای تعدیل قیمت مسکن

به گفته پژمان برای این که نبض بازار مسکن در اختیار دولت باشد ابزارهای جانبی همچون مالیات برای واحدهای مسکونی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: مسکن از جمله بخش های مهم اقتصاد کشور است به گونه‌ای که ۳۰ درصد از اقتصاد کشور متعلق به مسکن است.

افزایش جمعیت شهری به ۷۲ درصد

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: طی سال‌های گذشته جمعیت کشور روند رو به رشدی در پیش گرفته بدون این که از اوایل ۵۰ کنترل جمعیت شهر تهران برنامه ریزی شده بود اما براساس طرح آمایش سرزمین باید جمعیت شهرهای بزرگ به شهرهای اطراف و شهرهای جدید سرریز شوند.

پژمان افزود: از چهار دهه گذشته تاکنون جمعیت و محل استقرار مردم مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

به گفته وی، چهار دهه گذشته ۷۰ درصد جمعیت کشور در روستاها و ۳۰ درصد جمعیت به صورت پراکنده در شهرها بوده‌اند اما امروز جمعیت شهری به ۷۲ درصد و جمعیت روستایی به ۲۸ درصد رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که این روند در سطح جهان طبیعی است گفت: استقرار مردم در شهرها به تناسب شناسایی امنیت، فرهنگ و اوضاع اجتماعی مورد اهمیت قرار می گیرد.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••