اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۴:۰۹
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۱۰
اذان مغرب ۱۹:۰۰:۴۹
طلوع آفتاب ۰۵:۲۴:۵۴
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۵۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۳۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۹/۲۴ - ۱۴:۲۳
دنباله سازی در سینمای ایران

برندهای محبوب برای تضمین گیشه می آیند

دنباله سازی یکی از سنت های پایدار صنعت سینماست. سنتی که در هالیوود و بالیوود به عنوان 2 صنعت بزرگ سرگرمی ساز جهان کاملاً جا افتاده است.

 برندهای محبوب برای تضمین گیشه می آیند

به گزارش « سراج24 » در بازاری که در آن عرضه و تقاضا حرف اول را می زند، هر محصول موفقی می تواند دنباله هایی را به همراه داشته باشد که با هدف تکرار موفقیت محصول اولیه تولید می شوند. ضمن اینکه گاهی اوقتا دنباله ها ضمن برخورداری از عناصر لازم برای توفیق تجاری به لحاظ هنری نیز حرف هایی برای گفتن دارند. در این زمینه می توان از «پدر خوانده» نام برد که پس از موفقیت «پدر خوانده» ساخته شد و بسیاری از منتقدان دنباله این فیلم را اثری به مراتب درخشان تر نامیدند.


سینمای ایران اما در زمینه دنباله سازی چندان موفق عمل نکرده است. مهم ترین دنباله های قبل از انقلاب سری فیلم های «صمد» بودند. پس از موفقیت تجاری «صمد و قالیچه حضرت سلیمان»، سازنده این فیلم هر سال یک د نباله با محوریت کاراکتر صمد جلوی دوربین برد که جزو یک نمونه ( «صمد و فولازره دیو» به کارگردانی زنده یاد جلال مقدم) بقیه این فیلم ها در گیشه به توفیق رسیدند.


در سال های پس از انقلاب موفق ترین دنباله سازی «کلاه قرمزی» بوده است. سال ها پس از توفیق تجاری «کلاه قرمزی و پسر خاله» سازندگان این فیلم تصمیم گرفتند «کلاه قرمزی و سروناز» را جلوی دوربین ببرند. سال گذشته سومین قسمت از سری فیلم های «کلاه قرمزی نیز به نمایش در آمد و در گیشه موفق عمل کرد. امسال نیز «شهر موش های 2» در حالی جلوی دوربین رفت که قسمت اول این فیلم سال 64 اکران شده بود. تهمینه میلانی نیز قصد دارد «آتش بس» را یک دهه پس از موفقیت «آتش بس» که اولین فیلم میلیاردی سینمای ایران بود جلوی دوربین ببرد.


علی سرتیپی:  تک روی، مهمترین عامل نداشتن دنباله های سینمایی در ایران است


تهیه کننده فیلم های پر مخاطبی چون «ورود آقایان ممنوع» می گوید: اینکه در سینمای ایران برعکس سینمای جهان فیلم های دنباله دار ساخته نمی شود ناشی از نداشتن تفکر تیمی میان سازندگان فیلم هاست.


علی سرتیپی در همین زمینه به خبرنگار «بانی فیلم» توضیح می دهد: در ایران اعضاء سازنده یک فیلم خیلی خوب با هم کار می کنند اما زمانی که موفقیتی برای یک فیلم حاصل می شود اعضاء اصلی این موفقیت را برای خود می دانند و قائل به یک کار تیمی نیستند. هر کسی سهم خود را در به وجود آمدن این موفقیت بیشتر می بیند. این در حالیست که باید همه بدانند که موفقیت این فیلم، حاصل کار جمعی و تیمی بوده که نتیجه داده. اگر چنین روحیه ای بر اعضاء فیلمی حاکم باشد مطمئن باشید این فیلم به نسخه 2 و 3 و بیشتر هم می رسد. در سینمای دنیا بسیار به کار گروهی و تیمی اهمیت می دهند و همین هم باعث می شود ما دنباله های متعددی از نسخه یک فیلم را شاهد باشیم. مدیرعامل فیلمیران همچنین در مورد اینکه آیا ادامه دادن یک فیلم موفق صرفاً رویکردی برای فتح گیشه است می گوید: قطعاً یکی از دلایل آن به دست آوردن گیشه مناسب است. فیلم های موفق در درجه اول به لحاظ گردش اقتصادی خوب دنباله دار می شوند. اما اینکه بتوانیم آزموده را تبدیل به آزموده ای بهتر با کیفیت بهتری کنیم به اتفاق خاص تبدیل می شود. ما در تولید فیلم «شهر موش های 2» تمام تلاشمان را در تمام جهات می کنیم.
وی همچنین در خصوص موفقیت فیلم «شهر موش های 2» در گیشه می گوید: به اعتقاد من گیشه ای که «شهر موش های 2» به دست می آورد قطعاً یک استثنا در تاریخ خواهد بود.
سرتیپی همچنین در مورد اینکه به نظر شما چه فیلم هایی در تاریخ سینمای ایران قابلیت دنباله دار شدن را دارند می گوید: موفقیت فیلم های «توفیق اجباری» (محمد حسین لطیفی)، «عروس»، «خواستگاری» (مهدی فخیم زاده) می توانست دنباله دار باشد.


وی ادامه داد: متأسفانه تک روی در سینمای ایران یکی از مهمترین دلایلی است که باعث می شود فیلم ها دنباله نداشته باشند. اما اینکه می شنویم فیلم «آتش بس 2» ساخته می شود یک اتفاق خوب است. با شناختی که از خانم میلانی داریم قطعاً «آتش بس 2» هم می تواند موفق باشد.


وی در خصوص اینکه قرار بود «ورود آقایان ممنوع 2» ساخته شود می گوید: ساخت دنباله این فیلم منتفی شده ولی هنوز قطعی هم نیست.


تهمینه میلانی: «آتش بس 2» ربط مستقیم به «آتش بس 1» ندارد


کارگردان فیلم «آتش بس» که این روزها در تدارک ساخت بخش دوم این فیلم است می گوید: داستان«آتش بس 2» ربط مستقیم به فیلم آتش بس 1» ندارد و شخصیت ها ی آن با آنکه در ابتدای شکل گیری ، شباهت بسیاری به شخصیت های فیلم آتش بس 1 داشتند ، اما به مرور ودر طول بازنویسی های متعدد تغییر کردند. در واقع در فیلم نامه ی جدید ، تنها از قالب طنز  و اسم آتش بس برای ادامه طرح معضلات اجتماعی و روانشناختی جامعه بهره گرفتیم . به بیان دیگر نام آتش بس به عنوان یک تیتر برای پایان دادن به روابط متفاوت  و غلط خانوادگی واجتماعی است . در واقع آتش بس به معنی آن است که به این  جنگ بی ثمر پایان دهیم و برای بهتر شدن روابط ، با تکیه به تجارب و مباحث علمی  در بهبود وضعیت خانوادگی ، روانی و اجتماعی خود تلاش کنیم .


کارگردان فیلم «سوپر استار» در توضیح بیشتر به خبرنگار «بانی فیلم» می گوید: خیلی پیشتر در خصوص موضوع داستان فیلم «آتش بس»، با مشاوره با یکی از روانپزشکان صاحب نام ایرانی 4 طرح فیلم نامه ، که داستان و کانسپت متفاوتی داشتند نوشته بودم، نوشته اول با کانسپت آشنایی با کودک درون فیلمی شد که به تولید رسید، و شما به نام اتش بس 1 دیدید . داستان دوم در خصوص مفهوم خوشبختی در زندگی مدرن امروزی در جامعه نیمه سنتی و نیمه مدرن است. موضوع فیلم نامه سوم در مورد خانم های جوانی است که به زعم جامعه و خانواده از سن ازدواج ایشان گذشته است و به عناوین مختلف تجت فشار خانواده و جامعه قرار دارند و فیلم نامه ی چهارم در مورد نوجوانانی است که بدلیل تفاوت نگرش در نسل ها ، مشکلات و جنگ های بی ثمری با خانواده ی خود دارند . طرح تمام این فیلم نامه ها نوشته شد. و با تحقیق مفصل و کارشناسی روانشناختی ، به نتیجه رسید .


تهمینه میلانی در توضیح بیشتر در خصوص اینکه آیا ساختن ادامه این فیلم «آتش بس 2» برای فتح گیشه است می گوید: کارگردانی نیستم که صرفاً برای فتح گیشه فیلم بسازم. من و همسرم در فیلم هایی که می سازیم ،  به مخاطب فکر می کنیم و همواره سعی در جلب توجه مخاطب هستیم و  هرگز صرفا برای گیشه فیلم نساخته ایم. اما در هر صورت فیلم های ما،  اغلب این شانس را داشته است که در گیشه هم موفق باشد ، چرا که در تمام این فیلم ها به ارتقا سلیقه و نظر مخاطب اندیشیده و تلاش بسیاری کرده ایم تا هم از لحاظ فنی (دکور، فیلمبرداری، صدابرداری و ...) و هم از نظر بازی های خوب و هم از لحاظ موضوع و محتوای داستان قدمی فراتر از فیلم های قبلی برداریم .


او در خصوص اینکه آیا ادامه ساخت فیلم «آتش بس» می تواند همان موفقیت را تکرار کند می گوید: نمی توانم پیش داوری کنم. این امر ، به مجموعه شرایط اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی ، اکران و صد البته به عوامل فیلم بستگی دارد.


تلاش ما در فیلم «آتش بس 2» اینست که نشان بدهیم جنگ در خانواده و جامعه را باید تمام کرد و آتش بس داد ، تا با بکارگیری عقل ، خرد و تجربه راه را برای گفتکو  و یافتن را ه حل باز کرد .معتقدیم بسیاری از ارتباطات امروز در جامعه نیازمند کارشناسی است. وقت آن رسیده است که به ارتباطات غلط و ویرانگر که حاصلی جز تخریب و اتلاف انرژی ندارد ،پایان و آتش بس داد .


امیدواریم یک روز شرایطی فراهم شود تا یک فیلم طنز سیاسی هم در این زمینه بسازیم و با ساخت آن همه گروه های مختلف سیاسی و اجتماعی  را تشویق به آتش بس کنیم به این معنی که این مملکت متعلق به همه گروههای فکریست. ساخت چنین فیلمی با این مضمون آرزوی مااست ، که شایدبا نام آتش بس دیگری ، یک روز آن را بسازیم .


وی در ادامه در خصوص اینکه چرا فیلم های موفقی چون «دیگه چه خبر» و «سوپراستار» دنباله نداشتند می گوید: برای ساخت یک فیلم ، موضوع آن باید به من انگیزه بدهد و مرا به تشویق وا دارد .معمولا راجع به ساخت یک فیلم جدید از پیش تصمیم گیری نمی کنم ، منظورم اینست که باید موضوع خودش را به من تحمیل کند ، نه اینکه از پیش با توجه به موفقیت یک فیلم در گیشه،  بخواهیم که قسمت دوم آن را بسازیم .


البته فیلمی مثل «سوپراستار» می توانست ادامه پیدا کند و با تغییر شخصیت در مورد سوپر استار های ورزشی و سیاسی  فیلم های جدیدی ساخته شود ، اما هنوز ایده ی جذابی در این زمینه به فکرم نرسیده است . البته سالها پیش با خانم ماهایا پطروسیان به دلیل تجربه ی موفق همکاری ، بر روی فیلم نامه جدیدی که می توانست ادامه ی منطقی فیلم «دیگه چه خبر» باشد ، مدتی بحت کردیم و من روی آن کار کردم. اما به دلیل گرفتاریهای متعد ی که برای هر دوی ما پیش آمد به نتیجه مطلوب دست پیدا نکردیم .


کارگردان فیلم «یکی از مادو نفر» درجواب سوال ما در مورد دعوت به همکاری  از بازیگران وعوامل پشت صحنه ی فیلم آتش بس 1 گفت : تلاش بسیاری شد ، تا از بسیاری از بازیگران وعوامل صحنه و پشت صحنه دعوت به عمل بیاید ، اما متاسفانه همیشه شانس با ما یار نیست وبسیاری از این دوستان و همکاران درگیر پروژه های دیگری هستند ، به همین جهت ، به احتمال زیاد  فیلم آتش بس 2 با گروه جدیدی ساخته خواهد شد ، که البته با توجه به مضمون جدید آن ، تاثیر منفی بر فیلم نخواهد داشت .


کارگردان فیلم دوزن ادامه می دهد: فیلم نامه «آتش بس 2» در عین داشتن قالب طنز ، بسیار کاربردی است و می تواند ، راه را برای گفتگو میان زوج های جوان و میانسال جامعه  باز کند . تلاش ما اینست که با طرح موضوع این فیلم، آیینه ای را از زندگی  ، مقابل مخاطبان بگذاریم تا اشکالات روابط خانوادگی و اجتماعی خود را در این آیینه ببینند./بانی

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••