اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۵:۴۲
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۲۳
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۵۶
طلوع آفتاب ۰۵:۲۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۰۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۵۵
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۹/۱۶ - ۱۶:۳۵

یک پیشنهاد ملی و بدون هزینه به دولت

رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به ۹۰ سال سابقه امدادی جمعیت هلال احمر و با توجه به دارا بودن تجهیزات، امدادگران و ظرفیت‌های دارویی، داوطلبی و بین‌المللی گفت: مسئولیت مدیریت بحران کشور را بدون داشتن هزینه‌ای برای دولت می‌پذیریم.

یک پیشنهاد ملی و بدون هزینه به دولت

به گزارش سراج24 به نقل از تسنیم با توجه به پایان زمان 5ساله دوره آزمایشی فعالیت سازمان مدیریت بحران، محمود مظفر رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفت‌وگو با تسنیم، با ارائه پیشنهادی به رئیس جمهور و دولت یازدهم اظهار داشت: هلال احمر با توجه به پتانسیل‌، تجربه و ظرفیت‌های امدادی در داخل کشور و همچنین عرصه بین‌المللی به دولت پیشنهاد می‌دهد تا حداقل برای یک سال متولی اصلی حوزه بحران در کشور شود. این پیشنهاد در حالی ارائه می‌شود که با توجه به بودجه‌های انقباضی کشور هیچ هزینه‌ای نیز برای دولت دربر نخواهد داشت.

وی در توضیح ارائه چنین پیشنهادی عنوان کرد: مدیریت حوزه امداد و نجات یک مدیریت یک‌واحد می‌خواهد و نباید زمان در مقوله حوادث و امدادرسانی از بین برود. بر این اساس هلال احمر با توجه به تجربه بیش از 90 سال خود و مهارتی که در امداد رسانی دارد آمادگی پذیرفتن مسئولیت مدیریت بحران کشور را برای یک سال به‌عهده دارد.

مظفر تصریح کرد: فعالیت‌های امدادی منوط به کار تجربی و مهارت‌محوری است و هلال احمر نیز در طول این 90 سال مهارت‌های بسیاری آموخته است. ظرفیت و پتانسیل‌های مدیریت بحران هلال احمر نیز بالا است و باید کنار این مسائل به تجهیزات بالقوه هلال احمر در حوزه امداد و نجات نیز اشاره کرد که در حال حاضر دارای 17 بالگرد امدادی، پایگاه‌های متعدد امداد و نجات جاده‌ای، انبارهای مملو از تجهیزات امدادی، سگ‌های تجسس و خودروهای نجات و آمبولانس به‌همراه تعداد قابل توجهی از امدادگران باتجربه در سراسر کشور است.

رئیس سازمان امداد و نجات به وجود مؤسسه علمی هلال ایران نیز اشاره کرد و افزود: کنار ارائه خدمات امدادی مقوله آموزش‌های آکادمیک نیز به امدادگران ارائه می‌شود. همچنین با توجه به وجود سازمان داوطلبان، ظرفیت استفاده از خدمات داوطلبانه که از طریق خیّرین و نیکوکاران صورت می‌پذیرد نیز قابل توجه است. بر این اساس سازمان جوانان هلال احمر نیز از ظرفیت بالقوه جوانان در اقدامات بشردوستانه بهره می‌گیرد.

مظفر ادامه داد: بر این اساس در هیچ جمعیت ملی هلال احمر دنیا چنین ظرفیتی که در هلال احمر ایران وجود دارد مشاهده نمی‌شود. در جمعیت هلال احمر حتی معاونت درمان و توان‌بخشی نیز وجود دارد که می‌تواند نیاز آسیب‌دیدگان در حین حادثه و بعد از آن را برای مقولاتی مانند تجهیزات اورتز و پروتز را نیز تأمین کند.

وی بیان داشت: یکی دیگر از ظرفیت‌های هلال احمر مقوله تأمین و تهیه دارو است که با توجه به وجود کارخانه‌های داروسازی، داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش دارویی می‌توان در زمان‌های بحرانی داروهای مورد نیاز را نیز تأمین کنیم.

مظفر ادامه داد: با توجه به اینکه رئیس جمعیت هلال احمر براساس انتخابات و به‌صورت مردمی برگزار می‌شود ابلاغ آن توسط رئیس جمهور صورت می‌پذیرد. بر این اساس جمعیت هلال احمر یک نهاد مردمی و با شاخص‌های حاکمیتی تعریف شده است. بنابراین هیچ سازمانی در کشور چنین پتانسیل و شرایطی ندارد.

رئیس سازمان امداد و نجات گفت: جمعیت هلال احمر ارتباط بسیار گسترده‌ای نیز با صلیب سرخ‌های دنیا دارد و در حال حاضر نیز جزو 20 کشور در شورای حکام صلیب سرخ جهانی است.

مظفر تصریح کرد: مقولات ارزیابی، جست‌وجو، نجات، اسکان و تغذیه اضطراری جزو 90 درصد اقداماتی است که جمعیت هلال احمر در حوادث انجام می‌دهد و 10 درصد باقی‌مانده نیز مربوط به بازسازی است که به‌عهده بنیاد مسکن است. بر این اساس جمعیت هلال احمر با توجه به تجربیات امدادی در دریا، کوهستان، برف و کولاک، جاده و... این آمادگی را دارد تا مسئولیت مدیریت بحران کشور را به‌طور آزمایشی برای یک سال و بدون دریافت هیچ هزینه‌ای از دولت بپذیرد.

وی ادامه داد: در بحث امدادرسانی در حوادث تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها از جمله وزارت رفاه، وزارت بهداشت، کمیسیون راه‌ها، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و راهداری‌ها و... مشارکت دارند. بر این اساس هلال احمر می‌تواند بین تمام این سازمان‌ها هماهنگی ایجاد کند، به‌طور مثال در زمان حادثه رؤسای جمعیت هلال احمر در استان‌ها با دریافت حکم از استانداری به وظیفه هماهنگی و اقدامات لازم نیز بپردازد.

مظفر گفت: البته در حال حاضر کسانی هم که در سازمان مدیریت بحران کنونی فعالیت می‌کنند با توجه به بودجه‌های اندکی که دارند، از تجارب و پتانسیل خوبی برخوردارند و اگر این افراد در جمعیت هلال احمر تعریف شوند بهترین بهره‌وری را می‌توان از آنها داشت.

وی در مثالی درباره مدیریت یک‌پارچه و یک‌واحد در حوزه امدادی کشور عنوان کرد: مثلاً وقتی زلزله یا حادثه‌ای مانند سیل رخ می‌دهد امدادگران هلال احمر نخستین گروهی هستند که در سر صحنه حادثه حضور پیدا می‌کنند و حال این در شرایطی است که چند ساعت بعد سازمان مدیریت بحران نامه‌نگاری می‌کند که مثلاً در چنین منطقه‌ای حادثه‌ رخ داده است، در حالی که امدادگران هلال احمر در این چند ساعت اقدامات گسترده‌ای انجام می‌دهند و منتظر این دستورات و نامه‌نگاری‌ها نمی‌شوند.

مظفر بیان داشت: سازمان مدیریت بحران در زمان‌های حادثه همیشه اقدام به پیشنهاد برای نوع و چگونگی و میزان خسارات برای بازسازی‌ها می‌کند و هرگز نقاط ضعف و قوت امدادرسانی را در نظر نمی‌گیرد، بنابراین باید حلقه‌های اضافه در مقوله مدیریت بحران کشور حذف شود تا بتوانیم به‌طور مستقیم و با سرعتی بیشتر و بدون موازی‌کاری در حوادث به آسیب دیدگان امدادرسانی کرد.

وی ادامه داد: در طول چند سال اخیر به‌دلیل اعتقادی که دولت‌های نهم و دهم به سازمان مدیریت بحران نداشتند بودجه آن را به استانداری‌ها ارائه می‌کردند. بنابراین در حال حاضر نیز این ظرفیت وجود دارد تا هلال احمر با توجه به ظرفیت، پتانسیل، تجهیزات، امدادگران، مهارت و تجارب امدادی داخلی و بین‌المللی و با استفاده از ظرفیت داوطلبان، خیّرین، جوانان و NGOها مسئولیت مدیریت بحران کشور را بپذیرد.

مظفر خاطرنشان کرد: براین اساس برای شروع، جمعیت هلال احمر این آمادگی را دارند که مسئولیت مدیریت بحران کشور را یک سال بپذیرند و در این زمینه حاضریم با هر گروه و اشخاصی درباره این پیشنهاد به بحث و گفت‌وگو بنشینیم.

محمود مظفر رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفت‌وگویی بر فعالیت غیرقانونی سازمان مدیریت بحران نیز انتقاد کرده بود. (لینک خبر)

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••