به گزارش سراج24: حقانی در نطق پیش از دستور خود در ابتدای جلسه علنی امروز شورا گفت:
«گرمای هوا این روزها رو به خنکی نهاده و آرام آرام میرود تا شهروندان تهرانی سرما را در شهر خود تجربه کنند. بیشک شهر تهران در زمستان نیازمند تدابیر و پیشبینیهایی است که تنها به مخازن شن و مصرف خطرناک نمک خلاصه نمیشود. هر سال تهران و سایر کلانشهرهای کشورمان در فصل سرما دچار مشکل بزرگی به نام وارونگی هوا یا اینورژن میشوند. این وارونگی بیشک امسال هم گریبانگر مردم بیدفاع شهر ما خواهد شد و افزایش غلظت آلایندهها در این ایام مشکلی بر انبوه مشکلات روزمره پایتخت خواهد افزود افزون بر آلایندههای شیمیایی موجود در هوا که حاصل دود انبوه حضور انواع اتومبیلها، اتومبیلهای شهری و بیرونشهری، کامیونها، موتورسیکلتها و احیانا صنایع و دستگاههای غیر متحرک و دودزا و گرمازاست، گرد و غبارهایی که منشاء اصلی آنها اراضی بیابانی سوریه و عراق است و به صورت ریزگردهای معلق در هوا (کوچکتر از 5 میکرون) و تا فاصلههای زیادی پیشروی مینمایند، 21 استان ایران را با بروز مشکلات زیادی از جمله بیماریها تحت تأثیر قرار میدهد.
جدا از منشاء خارجی آن از کشورهای همسایه احداث سدهای بدون مطالعه و با توهم توسعه و بر هم زدن اکوسیستم سازگار با طبیعت و انهدام شغل پایدار و شریف کشاورزی و در مقابل مشاغل ناپایدار و به شدت وابسته نیز مزید بر علت و اضافه شدن ریزگردها در شهرهای کشورمان است.
این ریزگردها در شهری مثل تهران همراه با هوای آلوده، محملی بر جابجایی سایر آلایندههای گازی و شیمیایی و حرکت و ورود به دستگاه تنفسی و ریههای مردم شده و خطر را برای سلامتی انسانها دو چندان میکند.
بهرهمند شدن شهروندان از هوای پاک و سالم به منظور زندگی توأم با سلامتی برای انجام فعالیتهای فردی و اجتماعی حق مسلم هر شهروند است و همانطور که مردم باید به آب سالم دسترسی داشته باشند باید از هوای سالم نیز برخوردار باشند که متأسفانه امروزه به دلیل بروز ناهنجاریهای زیست محیطی مردم از هوای پاک و سالم که ابتداییترین مطالبه حقوق شهروندی است محروم ماندهاند.
عدم پیگیری جدی دستگاههای اجرایی، تعدد دستگاههای مسئول رفع آلودگی و فقدان مدیریت واحد شهری و تصمیمگیری برای شهر تهران در کارخانجات خودروسازی و بسیاری موارد دیگر این روزها مردم تهران را بر آن داشته که با تمهیدات فردی از جمله استفاده از ماسک در خارج از منازل و تهیه دستگاههای تهویه خانگی چشم به رسانه ملی دوختهاند تا به جای شنیدن خبرهایی از اقدامات مؤثر مسئولان در بحث آلایندههای زیست محیطی منتشر شنیدن تعطیلیها به خاطر آلودگی هوا باشند و تعطیلی پایتخت که ضرر و زیان اقتصادی و اجتماعی زیادی را به همراه دارد تنها تصمیم برای کنترل وضع موجود تشخیص داده شود.
برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران (ناشی از حمل و نقل) حول 7 محور شامل یک) تولید خودروهای استاندارد، دو) خروج خودروهای مستعمل و غیر استاندارد، سه) بهبود سیستم حمل و نقل عمومی بخصوص ریلی (مترو)، چهار) ارتقای کیفیت سوخت، پنج) معاینه فنی سالانه و مستمر خودروها، شش) مدیریت بسامان ترافیک و هفت) آزادسازی عمومی و آموزشهای لازم در سطوح مختلف در سال 1379 براساس تبصره یک ماده 10 آییننامه اجرایی تبصره 82 قانون برنامه 5 ساله دوم و ماده 104 قانون برنامه پنجساله سوم یکی از راهبردهای کاهش آلودگی هوای کلانشرهای کشور است که برنامهای جامع جهت رسیدن به این هدف تلقی میشود و توسط گروهی از کارشناسان و مدیران خبره و فهیم کشورمان تهیه شده که به شرط اجرای کارآمد پاسخگوی همه مسائل کاهش آلودگی هواست و بنده به عنوان عضو کوچکی از جامعه محیط زیست اذعان و تأکید دارم که مسئله آلودگی هوای تهران مثل سایر امور تنها با تبصره و ماده و برگزاری جلسات متعدد حل نخواهد شد و نیاز به همت والای مسئولان و دستاندرکاران و همکاری بخشی، بین بخشی و فرابخشی دارد که مشارکت مردم نقش اصلی را بر عهده خواهد داشت.
همانطور که اشاره رفت این ورژن پدیدهای طبیعی و جوی است و ما هماکنون توان مدیریت اتمسفر را نداریم راهکارهایی نظیر آبپاشی، ایجاد باران مصنوعی و پاشیدن مواد روی زمین که هیچ ریشه علمی ندارد دردی را از آلودگی هوا کم نمیکند بنابراین تنها راه علمی و عملی پیش رو کاستن از منابع تولید آلایندگی است اما هماکنون در حالی که به سرعت به روزهای سرد نزدیک میشویم لازم است با ایجاد راهکارهای عملی کوتاه مدت سلامت مردم شریف و عزیز تهرانی را در زمستان پیش رو تا حدودی حفظ نماییم.
متاسفانه بعد از مطالعات صورت گرفته در دهه 70 نه در شهرداری و نه در دولت قدم جدی به منظور بررسی علمی آلودگی هوا و اجرای راهکارها علیرغم تصویب قوانین مؤثر و مختلف برداشته نشد، بطوریکه از سال 84 تاکنون استاندارد تولید خودروها، ارتقای آنچنانی نداشته است.
طبق مصوبه 16/12/90 هیئت دولت مقرر بود تا ابتدای سال 91 سوخت با استاندارد یورو 4 از ابتدای سال 92 سوخت با استاندارد یورو 5 توزیع شود که این مهم هنوز به طور کامل محقق نشده است. مشخص است که نمیتوان آلودگی هوا را فوری و یکساله در شهر تهران حل نمود زیرا نه تنها امکانات مذکور زمانبر و هزینهبر است بلکه متاسفانه برخی از موارد خارج از اراده مدیریت شهری است نظیر مدیریت بر تثبیت خاک و کشورهای همسایه، مدیریت در تولید خودروها، نظارت بر تولید و استاندارد سوخت مصرفی و .... اما شهرداری تهران با مدیریت بر ناوگان حمل و نقل عمومی و خدمات شهری، مدیریت طرح ترافیک و معاینه فنی مؤثر و کارآمد میتواند اثرگذاری مهمی در بحث آلودگی هوای شهر داشته باشد.
مهمترین اقداماتی که میتواند در ماههای آتی بر بحث وارونگی دما و انباشت آلایندهها در تهران مؤثر باشد به شرح زیر خلاصه میشود:
1) جلوگیری مؤثر: بدون اغماض و مداوم از تردد خودروها و موتورسیکلتهای دودزا که متاسفانه این روزها در تهران کم نیستند جلوگیری شود در کنار آن از تردد خودروهای فاقد برگه معاینه فنی که این روزها تقریبا به فراموشی سپرده شده است یا کمتر اجرا میشود نیز ممانعت به عمل آید.
2) تعویض کاتالیستهای خودروها، اعم از خودروهای معمولی یا پر پیمایش بخصوص تاکسیها که عمر آنها به پایان رسیده و این کار میتواند تا 80 درصد از آلایندگی آنها بکاهد علیرغم تخصیص بودجه 2 میلیارد تومانی در شورای سوم که مقرر بود 10 هزار تاکسی با صرف این بودجه تعویض کاتالیست شوند تا آنجا که بنده اطلاع دارم یک دهم این تعداد انجام شد.
3) نظارت بر مدیریت بر تولید آلودگی خودروهای سنگین؛ اتوبوسهای شرکت واحد و خدمات شهری و از آن مهمتر نصب فیلتر دوده DPF بر روی خودروهایی که از نظر فنی این قابلیت را دارند.
4) از رده خارج کردن مینی بوسهای فرسوده که بدون هیچگونه نظارتی در شهر تهران تردد مینمایند.
5) از حالا مردم را نسبت به پدیده وارونگی هوا از طریق رسانه ملی و سایر رسانهها هشدار و توصیه نمایید که هنگام اوج آلودگی برای حفظ سلامت خود و دیگران کمتر از خودروهای شخصی استفاده نمایند و با مراجعه به مراکز معاینه فنی از سلامت خودروی خود از نظر آلایندگی مطلع شوند.
بدون شک با همکاری و یاری شهروندان گرانقدر ایجاد هوای پاک در شهر تهران دور از دسترس نیست، شهرهایی نظیر توکیو و مکزیکو سیتی در شرایط بسیار نامناسب تهران قرار داشتند ولی عزم جدی دولتها و همکاری و همیاری مردم خط پایانی بر مشکلات آنها کشید.
از نیروی انتظامی و پلیس محترم راهنمایی و رانندگی که طلایهدار و پیشروی امنیت و سلامت مردم کشور و شهرمان بوده و خواهند بود انتظار داریم با عزم جدی و همیشگی نه در طرحهای ضربتی چند روزه و تنها در روزهای اوج آلودگی هوا بلکه به طور مستمر و دائم از تردد خودروهای دودزا اعم از عمومی، دولتی و خصوصی جلوگیری نماید.
از همه خواهران و برادران عزیز شورای اسلامی شهر تهران تقاضا دارم تا با مطالعه و بررسی دقیق مصوبات قبلی هیئت محترم دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر در دورههای گذشته و سایر سازمانهای ذیربط از جمله برنامه پنجساله دوم شهرداری تهران، کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری را در انجام رسالت خویش یاری نمایند کاری که خوشبختانه در شورای سوم و کمیسیون عمران و محیط زیست شهری به خوبی به انجام رسید.