اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۳:۳۵
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۵۵
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۰۰
طلوع آفتاب ۰۵:۱۶:۳۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۵۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ - ۱۱:۴۳
در دیدار با مسئولین دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران

ایوبی: مسئله تعطیلی انجمن سینمای جوان اصلا در ذهن ما نمی‌گذرد

مسئله تعطیلی انجمن سینمای جوان اصلا در ذهن ما نمی‌گذرد و اتفاقا برعکس من فکر می‌کنم به وسیله انجمن سینمای جوان است که سازمان سینمایی می‌تواند به اعماق استان‌های کشور نفوذ کند.

ایوبی: مسئله تعطیلی انجمن سینمای جوان اصلا در ذهن ما نمی‌گذرد

 

به گزارش «سراج24»، حجت ا... ایوبی ریاست سازمان سینمایی و امورسمعی و بصری روز گذشته 29 مهرماه با حضور در هتل هویزه تهران و صرف صبحانه با مجموعه مدیران دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران با آنها به گفت و گو نشست.
 
در این دیدار ابتدا سرپرستان دفاتر ضمن معرفی خود و تبریک به ریاست سازمان سینمایی موارد خاص خود را در استانها بیان کردند که از آن جمله می توان به وضعیت آموزشی دفاتر و یکپارچه شدن سیستم آموزشی که موجب رضایت هنرجویان و خانواده آنها در استانها شده، تجهیز دفاتر و ایجاد امکانات اولیه تولید که سبب تولید آثار درخور در دفاتر سطح کشور شده و حضور نزدیک به چهل اثر در بخش مسابقه که از دست آوردهای تجهیز دفاتر است، بالارفتن سطح جشنواره های منطقه ای، ملی و بین المللی که نمونه بارز آن سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران بود، سامان یافتن وضعیت حقوق و دستمزد کارکنان ستاد مرکزی و دفاتر انجمن پس از سه دهه، رضایت مدرسین از مبلغ حق الزحمه ها و دریافت به موقع آن و از ارتباط تنگاتنگ مدیریت و مجموعه معاونین با سرپرستان دفاتر را ذکر کرد.
 
در ادامه ایوبی پس از شنیدن سخنان سرپرستان دفاتر، ضمن تشکر از برگزاری سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران و مثبت ارزیابی کردن آن گفت: بنده هم به نوبه خود این اعیاد را خدمتتان تبریک عرض می کنم و خسته نباشید می گویم و دست مریزاد بخاطر جشنواره خوبی که برگزار شد، مخصوصاً جناب آقای میرزاخانی که با علاقه و با انرژی سال های سال زحمت کشیدند و تلاش کردند و مهم ترین موفقیت آقای میرزاخانی و تیمشان ایجاد این همدلی و این اجماع نظری و عملی که در مدیرانشان می بینند.بنده هم سالیان سال در جاهای مختلف افتخار خدمت به اهالی فرهنگ و هنر را داشتم و سختی کار را در عرصه فرهنگ و هنر به خوبی حس می کنم.
 
وی با توجه به ادعای یکی از سرپرستان دفاتر مبنی بر اینکه مبلغ سی میلیون تومان بابت برگزاری همزمان جشنواره به دفتر انجمن تعلق گرفته اما تنها یک میلیون تومان آن را اداره کل در اختیار وی قرار داده گفت: می دانم که متاسفانه حقوق اهالی فرهنگ و هنر جزو الویت های آخر است. در سخنوری همه اهل سخن هستند و اهل شعر و ادب اما وقتی که کاهش بودجه و مشکلات مالی مطرح می شود اولین قربانی آن فرهنگ و هنر است.
 
ایوبی در ادامه افزودی: حالا اضافه کنید مشکلات و فراز و فرودها و چالش ها و... اتفاق بیفتد و گریبان فرهنگ را می گیرد و از نفس می اندازد. در سالهایی که گذشت در جامعه فرهنگ و هنر دچار یک بحران  شد. ما نمی خواهیم کسی را مقصر بدانیم ولی شرایط فرهنگی هنری در یک شرایط بد و نا به سامان قرار گرفت. شما در عرصه سینما، هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی هستید. دوران پرتلاطم و پرفراز و نشیب و پرآسیبی گذشت به ویژه در بین رشته های مختلف، سینما خیلی آسیب دید و مسائل و حاشیه هایی که برای سینمای ایران ایجاد شد وضع جامعه سینما را غیرطبیعی کرد و مشکلات و حاشیه هایی درست کرد که بخشی از انرژی مدیریت سینمایی کشور را حقیقتاً می گیرد و مسائلی هست که اصلا اهمیتی ندارد اما به آن پرداخته می شود.
 
وی با اشاره به سختی کار گفت: بنده خودم شب گذشته تا ساعت 30/11 در خدمت شما بودم و الان هم در خدمت شما هستم و ممکنه که من در یک منطق درستی عمل می کنم یا منطق غلطی حرکت می کنم ولی به هرحال دارم حرکت می کنم. کل وقت و انرژیم صرف می شود و در گذشته هم همینطور بوده است.
 
 
 
سادگی مجلس افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران برای من قابل ستایش بود
 
ایوبی در ادامه صحبت هایش به لزوم دور بودن از تلاطم ها و حرکت در مسیر درست فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: هنر آقای میرزاخانی و تیمشان این بود که در این تلاطم ها یک جزیره نسبتاً ثابتی را به نام انجمن سینمای جوانان ایران به وجود آوردند و حفظ کردند و اجازه ندادند که این حاشیه ها گریبان گیر انجمن سینمای جوان شود و این احساس بنده است. چه در جلسه ای که در خدمتتان بودیم وچه در فضایی که دیدم. در جلسه افتتاحیه و اختتامیه به خود ایشان هم گفتم سادگی مجلس برای من قابل ستایش بود. با ولخرجی های بی خود و بی اثر شدیدا مخالفم و اتفاقا همینگونه هم هست. این را هم به شما بگویم شما که همه هنرمندید، اصلا امروز زیبایی یعنی سادگی و این دکورهای پرخرج دیگه دورانشان گذشته. هنر یعنی اینکه در اوج سادگی ما بتوانیم زیبایی خلق کنیم و همه آثار مدرنی که امروز خلق می شوند حتی در تجسمی و معماری و... دیگه کارهای شلوغ و پرهزینه جواب نمی دهد یا رفتاری که ما با میهمانانمان داریم. متأسفانه ما برای جشنواره هامون مهمانان خارجی بسیار دعوت می کنیم و بعد هم با انها رفتاری می کنیم که اصلاً انتظارش را ندارند. بنده خودم در جاهای مختلف بزرگان سینمای ایران می آمدند که در تمام دنیا صاحب نام هستند، بهشان می گفتند شما در این هتل دعوت هستید دو روز هستید و بعد از دو روز چک اوت می شوند.
 
نتیجه این تشکیلات و جشنواره ها و انجمن ها در پایان باید بشود تولید و آموزش
 
ریاست سازمان سینمایی با اشاره به اهمیت متن به جای حاشیه گفت: الحمدا... من در این جشنواره این فضا را ندیدم و در اوج سادگی و درعین حال متن بیشتر از حاشیه بود. گاهی ما فراموش می کنیم که کل این تشکیلات و جشنواره ها و انجمن ها و این ساختمان برای چیست؟ این ها در پایان باید بشود تولید و آموزش. گاهی خود اینها برایمان موضوعیت پیدا می کند. گاهی ما اصل کار را فراموش می کنیم و همه هزینه ها صرف امور جاری می شود و از اصل غافل می شویم. به حمدا... این فضا را در مدیریت آقای میرزاخانی احساس نکردم و نمی کنم.
 
ایوبی با تاکید بر تلاش سرپرستان دفاتر باری جذب امکانات سایر دستگاه های فرهنگی استانها گفت:نکته دیگری که مهم است و فکر می کنم که شماها هم باید به آن توجه کنید این هست که همه امکانات را نباید از دولت بگیریم از سازمان سینمایی بگیریم از آقای میرزاخانی مطالبه کنیم. بخشی از آن طبیعتاً به ما بازمی‌گردد و فراهم می کنیم و بخش دیگری از آن جایگاهی که شما برای انجمن سینمای جوان خلق می کنید و این نکته خیلی مهم است. آقای میرزاخانی و تیمشون من فکر می کنم بیشترین امکانات رو از اعتبارشان و از روابط شخصیشان و دوندگی هایشان و تلاش هایشان خلق کردند. بنده هم هرجا که بودم به هیچ وجه به امکانات محدود دولت بسنده نکردم. بنابراین یک مقدار انتظار ما این است که شما در استان جایگاه انجمن سینمای جوانان ایران اینقدر بالا برود که بقیه افتخار کنند که با شما همکار هستند، به شما کمک کنند، از همه پتانسیل های که در استان وجود دارد که فراوان هم هست استفاده کنند. ظرفیت و انرژی خانواده ایرانی را هم شما در نظر بگیرید.
 
 
 
ظرفیت و انرژی خانواده ایرانی را  در نظر بگیرید
 
با اشاره یکی از سرپرستان دفاتر به بحث شهریه در دفاتر و درخواست سوبسید به فعالیت های آموزشی انجمن ایوبی گفت:  فرمودند که ما شهریه از هنرجویان نگیریم، مطمئناً اگر چنانچه جوان با استعدادی بود که نیاز به کمک داشت باید به آن کمک کنیم ولی خانواده ایرانی حاضرند فرش زیرپایشان را نیز بفروشند تا فرزندشان موفق باشد. این خاصیت خانواده ایرانی است. جای دیگه اینطوری نیست. به هیچ وجه در جامعه غرب خانواده حاضر نیستند خودشان را فدای فرزندشان بکنند ولی ما همه خودمان را فدای فرزندانمان می کنیم. بنابراین از انرژی باید استفاده کرد. اگر شما جایگاه ویژه ای برای انجمن سینمای جوان تعریف کنید در استان ها، مطمئن باشید که خانواده ها حاضرند بیش از این مبلغ هم کمک کنند تا بچه درس بخوانند.
 
 
 
سعی کنید خانه جوانی بسازید که همه مردم استان آنجا را خانه خود بدانند
 
 
 
ایوبی در ادامه با اشاره به ایجاد فضای فرهنگی در استانها به دست دفاتر انجمن گفت: من می خواهم بگویم که به هرحال شما هم سعی کنید خانه ای بسازید خانه جوان که همه مردم استان آنجا را خانه خود بدانند. واقعا باید تلاش کنیم که آقای میرزاخانی این موفقیت را داشت. سیاست به طور کلی از انجمن سینمای جوان برود کنار به خاطر اینکه ادبیات سیاسی به کار لطمه می زند. شما در حوزه ای که هستید اگر بزرگان منطقه در آن رفت و آمد نکنند بقیه هم نخواهند آمد. عرصه فرهنگ و هنر عرصه حذر نیست یعنی شما اگر هم در مرکز هم در تهران و هم در سازمان سینمایی، اگر بزرگان سینمای کشور دور و برمان نباشند و رفت و آمد نکنند اتفاقی نمی افتد چون اتفاق دست این هاست.
 
 
 
در عرصه مدیریت فرهنگی باید بدانیم که هماهنگ کننده هستیم
 
ریاست سازمان همچنین در خصوص نحوه برخورد با اهالی فرهنگ و هنر گفت: در اینجا حکومتی درکار نیست ریاستی در کار نیست. من رئیس چه کسی هستم؟ رییس اهالی سینمایی که خودشان فیلمنامه را می نویسند و می سازند و وقتی می خواهند مجوز بگیرند می آیند سراغ بنده. کاری با من ندارند. ما در عرصه مدیریت فرهنگی باید بدونیم که هماهنگ کننده هستیم، ستادیم،باغبانیم و در نهایت میزبانیم.
 
 
 
وی افزود: اگر میهمانان ما نیایند و دور و بر ما نباشند مطمئن باشید بودجه هم باشد کاری انجام نمی شود. در غیر این صورت بودجه هم نباشد خیلی از کارها انجام میشود. من نمی خواهم بگویم بودجه ای درکار نیست، بلکه میخواهم بگویم نگاهمان را باید رفیع‌تر کنیم و انجمن سینمای جوان و خانه ای که در آنجا تأسیس کردید باید بشود خانه همه فرهنگ و هنر ایران. بخش‌های مختلف. این امید بنده است و سعی هم می کنیم که انشا ا... هم در مرکز و هم در استان ها این جایگاه رفیع و بلند برای شما حفظ شود.
 
 
 
عدالت فرهنگی اقتضا می کرد به جای هزینه‌های میلیاردی با اندک امکاناتی خانه شما را آباد می کردیم
 
ایوبی در ادامه با اشاره به جایگاه رفیع انجمن گفت:بنده هم بر این باور هستم که خیلی از این هزینه هایی که می کنیم در کشور که فکر می کنیم کار مهمی می کنیم واقعا عدالت فرهنگی اقتضا می کرد که بخشی از این هزینه های میلیاردی را ما نمی کردیم به جایش با اندک امکاناتی خانه شما را آباد می کردیم، جوانان کشور را شاد می کردیم و این مدرسه واقعی سینمای ایران را تقویت می کردیم. مطمئن باشید این کار را خواهیم کرد.
 
معاون وزیر ارشاد در ادامه تصریح کرد:مطمئن باشید در هزینه ها دقت می کنیم همه مدیران ما دست پاک هستند و همه اهل صرفه جویی اند و همه شان هم اتفاقا به این باور رسیده اند که انجمن سینمای جوان جای بسیار مهمی است.
 
 
 
مسئله تعطیلی انجمن سینمای جوان اصلا در ذهن ما نمی گذرد
 
در پاسخ به سئوال یکی از سرپرستان دفاتر مبنی بر شایعه تعطیلی دفاتر و نگرانی آنان از این بابت ایوبی با تاکید گفت:مسئله تعطیلی انجمن سینمای جوان اصلا در ذهن ما نمی گذرد و اتفاقا برعکس من فکر می کنم به وسیله انجمن سینمای جوان است که سازمان سینمایی می تواند به اعماق استان های کشور نفوذ بکند و خوب گفت آقای جعفری جلوه که شما هم بازوهای فکری ما و هم اجرایی ما هستید در همه استان ها و مطمئن باشید اگر پای ما به استانی بیفتد حتما به شما سرخواهیم زد اگر اولین جا نباشید اما جزو جاهایی هستید که ما به شما سر خواهیم زد.
 
 
 
شما را نماینده سازمان سینمایی در کل استان ها می‌دانیم
 
ایوبی همچنین گفت:شما را نماینده سازمان سینمایی در کل استان می دانیم و در عمل هم انشاا... این را نشان خواهیم داد. برای تجهیزاتتان هم فکری خواهیم کرد و مشورت می کنیم و بودجه و امکاناتمان را می سنجیم. ضمن اینکه باز هم فکر می کنم جایگاه انجمن سینمای جوان که خیلی روند رو به رشد و خوبی را در پیش دارد. آقای میرزاخانی و تیمشان خیلی گام های بلندی برداشتند و امیدواریم این روش ادامه پیدا کند.
 
 
 
شما می تواند دانش را به سینما برگردانید
 
رئیس سازمان سینمایی همچنین در خصوص امنیت شغلی کارکنان انجمن در استانها هم گفت:مسئله امنیت شغلی فقط مسئله شما نیست. در جامعه سینمایی کشور خیلی ها دارند کار می کنند ولی متأسفانه در سینمای کشور فقط بازیگر و کارگردان دیده می شوند. لشکر عظیم سینمای کشور که سینما را سرپا نگه می دارند در پشت صحنه هستند و دیده نمی شوند. همه مشکل امنیت شغلی دارند و ما داریم تلاش می کنیم که یک فکر اساسی بکنیم برای کلیت سینمای کشور. بنده هم مطمئنم اگر امنیت شغلی داشته باشید بهتر می توانید کار خود را انجام دهید. بنده باز هم میگم شما مدرسه سینمای ایران هستید و من سینما را با تئاتر مقایسه می کنم و واقعا سطح تئاتر بسیار بالاست.
 
ایوبی خاطرنشان کرد: در عرصه سینما فیلمنامه نویسی متأسفانه هنوز به عنوان یک هنر فاخر و برجسته مطرح نیست شما می تواند دانش را به سینما برگردانید. انجمن سینمای جوان می تواند سطح دانش سینمای کشور را بالا ببرد. کار شما علاوه بر آموزش و تحقیق و پژوهش شناختن استعدادهای خوب، و تهیه کننده های قابل شما هستید که امید ما در استان هستید.
 
وی ادامه داد: اما از شما انتظار داریم که در فرهنگ سازی هم شما وارد عرصه شوید. بروید بزرگان را پیدا کنید و ارزش و اهمیت فیلم را توضیح دهید به هرحال من فکر می کنم با شما می توانیم یک انقلاب فرهنگی را در استان، یک جنبش فرهنگی و حرکت رو به جلوی فرهنگی را و یک سینمای خوب و امیدوارکننده را رقم بزنیم. شما می توانید به مردم یاد دهید و فرهنگ سازی کنید که به سینما بروید.
 
سینمای جوان می تواند به کلیت سینمای ایران کمک کند
 
ایوبی همچنین گفت: من بر این باور  و اعتقاد قلبی و راسخ هستم که سینمای جوان می تواند به کلیت سینمای ایران کمک کند و سینمای جوان می تواند بازوی توانای فکری و اجرایی ما باشد. می تواند به ما کمک کند که حرکت های ملی را در کشور تقویت کنیم.
 
من از دو جهان به سینما نگاه کردم
 
ایوبی با تاکید بر نقش سینمای ایران بر جهان ادامه داد: ما در ایران فیلم دیدن و کنسرت رفتن بلد نیستیم چه برسد به فیلم کوتاه، ولی دنیا بلد است. من از دو جهان به سینما نگاه کردم از نگاه سینمای ایران به آن نگاه نکردم، یک نگاه از دنیای غرب بود که می دیدم که سینمای ایران را چقدر ستایش می کنند و برایم فوق‌العاده ارزشمند بود. نگاه دیگر از نگاه ایرانی بود. من سه چهار سال مدیر اکو بودم من در این تاجیکستان و افغانستان قدم زدم و اینها ادامه تمدن ایرانی هستند و نگاهشان به سینمای ایران التماس آمیز است. آنها دنبال هویت سازی هستند و از ایران می خواهند که از جوان ایرانی مطالبه کنند و ما می توانیم در سینمای منطقه حرف اول را بزنیم و نقش واقعی سینمای ایران را پیدا کنیم.
 
 
 
شما در کاروان سینمای امید جایگاه بلندی نزد من و سازمان دارید
 
رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد: مهمترین حرف وزیر در دولت جدید عدالت فرهنگی است و این یعنی یک برابری فرهنگی که باعث جلوگیری از ناهنجاری می‌شود. در دنیا برای دسترسی به سینما و موسیقی فکر شده است و عدالت یعنی هم دسترسی مردم به کالاهای فرهنگی و هم عدل یعنی اینکه هرکسی در جایگاه خودش و به نوبه خودش باشد.
 
در پایان این نشست که دو ساعت به طول انجامید میرزاخانی خطاب به ایوبی گفت: جا دارد تبریک بگوییم به خانواده سینمای جوان که سکاندار سینمای فرهنگ و هنر کشور چنین دیدگاه وسیع و مهمی به انجمن و حوزه آن دارد ما قبلا هم توفیق صحبت با شما داشتیم و امروز موجب شد این دوستان با انرژی و امید و سرشار از توان و بروز احساسات به شهرهای خود برگردند واین احساسات را به هنرمندان استان ها اعلام می کنند و از مباحث حمایتی که شما برای انجمن تدارک دیده اید بهره مند شویم.
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••