اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۶:۳۳
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۱۴
اذان مغرب ۱۹:۰۵:۱۴
طلوع آفتاب ۰۵:۱۸:۴۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۶:۰۹
نیمه شب ۲۳:۱۶:۵۱
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ - ۱۳:۲۵

معرفی 4 نفر برای 2 صندلی خالی!

چند ساعت بعد از معرفی اسعدیان و شاهسواری از سوی خانه سینما برای حضور در شورای پروانه ساخت،خانه سینما 2 نیز ساداتیان و شیخ‌طادی را به ارشاد معرفی کرد.

معرفی 4 نفر برای 2 صندلی خالی!

به گزارش « سراج24 »چند ساعت پس از معرفی همایون اسعدیان و منوچهر شاهسواری از سوی خانه سینما برای حضور در شورای پروانه ساخت، خانه سینمای ایرانیان (خانه سینما 2) نیز جمال ساداتیان و پرویز شیخ‌طادی را به عنوان نمایندگان این تشکل به ارشاد معرفی کرد.

 چشم و هم چشمی اهالی خانه سینما 2 جالب‌ترین اتفاق سینمایی روز گذشته بود. این در حالی است که وزارت ارشاد خانه سینمای ایران را به رسمیت می‌شناسد نه خانه سینمای ایرانیان را. تلاش خبرنگار «بانی فیلم» برای گفت‌و‌گو با جمال ساداتیان و پرویز شیخ‌طادی به جایی نرسید. اقدام شتابزده خانه سینما 2 را می‌توان حاصل سیاست‌های غلط جواد شمقدری در ایجاد تشکل‌های صنفی موازی در جهت اختلاف افکنی میان اهالی سینما دانست. حالا هم که مدیریت تازه سینمای در تلاش است تا وحدت را به خانواده سینما بازگرداند خانه سینما 2 در مواقعی مثل آنچه دیروز اتفاق افتاد به عنوان آلترناتیو به میدان می‌آید تا به شکاف و اختلاف میان اهالی سینما دامن بزند.

 

طلسم چهار ساله شکست

منوچهر شاهسواری و همایون اسعدیان به عنوان نمایندگان جامعه اصناف سینمای ایران در شورای پروانه فیلمسازی معرفی شدند.

خانه سینما اعلام کرد که« با عنایت به مصوبه هیات وزیران مبنی بر حضور نمایندگان خانه سینما در شورای پروانه فیلمسازی و با توجه به مذاکرات صورت گرفته با سازمان سینمایی، منوچهر شاهسواری و همایون اسعدیان به عنوان نمایندگان جامعه اصناف سینمای ایران برای حضور در شورای مذکور معرفی شدند.

خانه سینما امیدوار است در دور جدید فعالیت‌های این شورا شاهد رشد و رونق هر چه بیشتر سینمای کشور باشیم.»

در حالی نمایندگان خانه‌ سینما بعد از نزدیک به چهار سال به شورای پروانه فیلم‌سازی معرفی می‌شوند که موضوع معرفی و حضور نمایندگان خانه‌ سینما در شورای پروانه ساخت از جمله بحث‌ها و چالش‌هایی بود که اختلاف میان شمقدری رییس سابق سازمان سینمایی را با خانه‌ سینما آغاز کرد و پس از آن اوج اختلافات منجر به تعطیلی خانه‌ سینما شد.

آبان ماه سال 88 عبدالحسن برزیده نماینده‌ی خانه سینما در اعتراض به نحوه‌ عملکرد شورای پروانه ساخت و مشخص‌ نبودن برنامه‌های آن از حضور در این شورا استعفاء داد و عدم حضورنماینده‌ی دیگر خانه سینما و کناره‌گیری اکبر نبوی کارشناس این شورا از حضور در این جلسات، این بحث را به چالشی میان ریاست وقت سازمان سینمایی و خانه‌ی سینما تبدیل کرد.

با معرفی نمایندگان خانه‌ سینما، دیگر عضو مشخص شده‌ این شورا، جمال شورجه است که چندی پیش تایید کرد که عضو شورای پروانه ساخت است.

 

خانه سینمای ایرانیان هم به شورای پروانه ساخت

نماینده معرفی کرد


خانه سینمای ایرانیان هم با عنوان آنچه «خانه سینمای قانونی» نامیده است، دو نماینده برای عضویت در شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی معرفی کرد.

به گزارش ایسنا «خانه سینمای ایرانیان» که در مواجهه با هیات مدیره خانه سینما در دوره مدیریت جواد شمقدری ایجاد و روند ثبت خود را در وزارت ارشاد پی گرفته بود، دو نماینده را برای عضویت در شورای پروانه ساخت معرفی کرد.

در متن این نامه که به امضای رییس هیات مدیره خانه سینمای ایرانیان رسیده، آمده است:

« جناب آقای دکتر ایوبی

ریاست محترم سازمان سینمایی کشور

سلام علیکم:

با صلوات بر محمد و آل محمد(ص)

پیرو آیین‌نامه هیات وزیران درخصوص حضور دو نماینده از خانه سینمای قانونی به شورای پروانه ساخت، بدینوسیله آقایان پرویز شیخ طادی و سید جمال ساداتیان بعنوان نمایندگان خانه سینما ایرانیان از دو صنف قانونی کانون کارگردانان و جامعه صنفی تهیه کنندگان برای حضور در شورای پروانه ساخت معرفی می شوند.

از توجه و عنایت شما سپاسگزارم».

در ماه‌های گذشته و پس از معرفی حجت‌الله ایوبی به‌عنوان رییس جدید سازمان سینمایی او بارها به یگانه بودن «خانه سینما» تاکید کرده و با بازگشایی ساختمان پلمپ شده این تشکل صنفی، برگزاری مجمع عمومی‌ آن را به هیات‌مدیره‌اش سپرده است.

اگرچه این اقدامات وی با واکنش‌های خانه سینمای ایرانیان روبرو شد اما در نهایت قرار شد صنوف خانه سینما روند ثبت قانونی خود را طی کرده، چند صنف تازه‌تاسیس به عضویت خانه سینما درآیند و هیات مدیره نیز سه ماه دیگر مجمع عمومی را برگزار کند تا سینمای ایران با همان یک «خانه سینما» طرف باشد.

این در حالی است که ظهردیروز  27 مهرماه و پس از اعلام اسامی همایون اسعدیان و منوچهر شاهسواری به عنوان نمایندگان خانه سینما در شورای پروانه ساخت، خانه سینمای ایرانیان نیز پرویز شیخ‌طادی و سیدجمال ساداتیان را به عنوان آنچه نمایندگان خانه سینمای قانونی نامیده، به سازمان سینمایی معرفی کرده است!

فقط دو نماینده به عنوان نمایندگان صنفی تحت عنوان تشکل خانه‌ سینما می‌توانند به شورای پروانه ساخت معرفی شوند.

 

رییس خانه سینمای2: دولت باید از قرارداد تعهدآور اجتناب ورزد

رییس خانه سینمای2 خطاب به هیات مدیره‌ی خانه‌ی سینما نامه نوشت.

به گزارش ایسنا او در این نامه آورده: «دوستان گرامی، اعضای محترم هیات مدیره خانه سینما، با توجه به جلسه مورخه 10 مهر ماه که با حضور آقای نوباوه وطن عضو محترم کمیسیون فرهنگی مجلس، آقای دکتر ایوبی ریاست محترم سازمان سینمائی، آقایان حیدری، عسگرپور و اینجانب در سازمان سینمائی برگزار و قرار شد خانه سینما از این آشفتگی رها و به سمت یک پارچه شدن و همگام کردن تمام صنوف قدم بردارد و اولین اصل توافق انجام شده برگزاری مجمع عمومی مورخه 15 مهر ماه صرفاً به منظور تصویب اساسنامه هیات هفت نفره بود که به حمدا... بدون تنش و به خوبی انجام شد، لازم دانستم مطالبی برای ادامه توافق‌نامه فوق به عرض برسانم:

1-در حفظ امانت داری کلامی و کتبی صیانت و دقت کنید. و نسب به ماموریت داده شده به هیات مدیره به مدت سه ماه طبق توافقنامه مسوولیت‌های لازم را انجام دهید.

2-شان و جایگاه صنوفی که قانونی شده‌اند و در ثبت شرکت‌ها و موسسات با موافقت وزارت ارشاد به ثبت رسیده‌اند،حفظ و تلاش برای تشویق کردن صنوف دیگر به سمت و سوی قانونی شدن تا زمان برگزاری مجمع عمومی دوم اقدام شود.

3-خانه سینما باید خانه همه سینماگران و همه تخصص‌ها و بخش‌های مختلف باشد، پذیرش صنوف جدید در خانه سینما می‌بایست در دستور کار هیات مدیره برای بررسی و ارائه به مجمع عمومی باشد.

4-لازم است هیات مدیره به صورت جدی و به دور از حب و بغض و با درایت جهت وفاق صنفی و همگرایی برای اهداف صنوف مشترک تلاش صادقانه‌ای مبذول کند که صنوف به سمت یکی شدن قدم بردارند و طبق توافق انجام شده تا یکی شدن صنوف مشترک مجمع عمومی آنان برگزار نشود. سازمان سینمائی مسئولیت این امر مهم را داشته و تمکین کردن از این امر جزو تعهدات هیئت مدیره خواهد بود.

5- این هیات مدیره بعنوان دولت موقت و انتقالی صرفاً برای قانونی کردن صنوف و برگزاری مجمع عمومی دوم است لذا از هرگونه توافق و قرارداد تعهدآور می‌بایست اجتناب ورزد. بگذارید هیات مدیره بعدی آزادانه و به دور از تعهدات هیات مدیره فعلی انجام وظیفه کند.

از این پس آنچه می‌ماند خوبی و صداقت در گفتار نیک و کردار نیک است و شایسته است همگان در دولت تدبیر و امید به سمت قانون برویم و جایگاه صنفی خود را محکم کنیم و از حقوق حقه اعضاء خود دفاع کنیم و در پیشگاه خداوند متعال متعهد شویم که جز خدمت به اعضای خود و ایجاد آرامش بین آنان و تلاش برای امنیت شغلی و معیشتی و بالندگی سینمای ارزشی جمهوری اسلامی ایران قدم برنداریم.

 

اسعدیان: رئیس خانه سینما 2 هرازگاهی مطالبی را در جهت شادابی و مفرح شدن فضای سینما بیان می کنند

همایون اسعدیان به «بانی فیلم» گفت: رییس خانه سینما 2 هر از گاهی لطف کرده مطالبی را بیان می کنند که باعث تفرج خاطر اهالی سینما می شود و این معرفی نماینده به شورای پروانه ساخت هم از همان مسائلی است که در جهت شادابی و مفرح شدن فضا گفته شده.

وی افزود: این یک قانون بود که طبق آیین نامه هیات وزیران در شورای پروانه ساخت 2 نماینده از طرف خانه سینما (طبق عرف یک کارگردان و یک تهیه کننده) معرفی شوند.

این قانون همواره بود و نتایج مثبتی هم داشت تا جایی که آقایان دیگر علاقه ای به حضور نمایندگان خانه سینما در آنجا نداشتند و آیین نامه را کنار گذاشتند. عملا نظارت صنفی را از این قضیه برداشتند که بتوانند به راحتی به هر کسی که دلشان می خواهد مجوز تهیه کنندگی و کارگردانی بدهند و پاسخگو هم نباشند. البته این جریان خروجی مثبتی هم نداشت. خروجی شان این بود که کسانی به تهیه کنندگان اضافه شدند که اساسا امتیازهای تهیه کنندگی را نداشتند و همچنین همین قضیه برای کارگردانان هم وجود داشت.

وی ادامه داد: امیدوارم آقای ایوبی که دارد تمام مسائلی که در این سال ها مختوم مانده بود را دوباره اجرا می کند و به جای اصلی اش برمی گرداند، حرکت شان ادامه دار باشد و به زودی شاهد برگشت شورای صنفی اکران به خانه سینما باشیم و هم من و هم آقای شاهسواری بتوانیم به عنوان نمایندگان این نهاد صنفی در آنجا حضور مثبتی داشته باشیم. این کارگردان که از سوی خانه سینما به عنوان نماینده این تشکل صنفی به شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی معرفی شده است،‌ درباره حضورش در این شورا به ایسنا نیز گفت: تا آنجا که مطلعم حضور نمایندگان خانه سینما در شورای پروانه ساخت فیلم‌های سینمایی، بر اساس آیین‌نامه هیات وزیران انجام می‌شود که متاسفانه در دوره مدیریت آقای شمقدری و از سه‌سال گذشته نادیده گرفته شد. براساس این آئین‌نامه در هر دوره، باید یک تهیه‌کننده و یک کارگردان از سوی خانه سینما در این شورا حضور داشته باشند تا تشکیلات صنفی هم در فرایند صدور مجوزها اعلام نظر کند.

وی خاطرنشان کرد: تا پیش از مدیریت آقای شمقدری در تشکیلات سینمایی، خانه سینما نمایندگانی تاثیرگذار در شورای پروانه ساخت داشت. به عنوان مثال در دوره‌ای آقایان رییسیان و صدرعاملی و در دوره‌ی دیگر آقایان هنرمند و شاهسواری نماینده خانه سینما در شورای پروانه ساخت بودند و توانستند برای همکاران خود بسیار تاثیرگذار باشند. رییس کانون کارگردانان با ابراز امیدواری از اینکه سایر اتفاقات نادرستِ پایه‌ریزی شده در دوره گذشته نیز به روال قبل بازگردد‌، گفت: اکنون رویه‌های غیرقانونی و غیرمنطقیِ در پیش گرفته شده توسط مسئولان دولت قبل کم‌کم در حال تغییر و بازگشت به شرایط عقلانی است‌. تداوم این روند برای سینماگران جای امیدواری دارد و ان‌شاءالله که ادامه داشته باشد.

 

جمال شورجه: به صلاح نیست برای معرفی نماینده به شورای پروانه ساخت مسابقه بگذارند

جمال شورجه نیز درباره معرفی دو نماینده از سوی «خانه سینما» و «خانه سینمای ایرانیان» گفت: اینکه برای معرفی دو نماینده در شورای پروانه ساخت، مسابقه گذاشته شود، شاید خیلی به صلاح نباشد.

این عضو شورای پروانه ساخت در گفت‌وگو با ایسنا درباره معرفی اعضای جدید این شورا از سوی «خانه سینما» بیان کرد: از اینکه معرفی نماینده به شورای پروانه ساخت در دوره موقت آماده‌سازی شرایط برای برگزاری مجمع عمومی عادی در حیطه اختیارات هیات‌مدیره فعلی خانه سینما است‌ یا خیر‌، اطلاعی ندارم.

وی در عین حال با اشاره به معرفی دو نماینده از سوی دو تشکل «خانه سینما» و «خانه سینمای ایرانیان» اظهار کرد: شاید مناسب‌تر بود که مجمع عمومی قانونی خانه سینما برگزار و هیات مدیره جدید انتخاب می‌شدند و سپس آن هیات‌مدیره نمایندگانی را به شورای پروانه ساخت معرفی می‌کرد. در این صورت وضعیتی که امروز شاهدش بودیم ایجاد نمی‌شد.

این تهیه‌کننده و کارگردان در پاسخ به این پرسش که آیا معرفی دو نماینده تا زمان انتخاب هیات‌مدیره جدید در سه ماه آینده کارهای صدور پروانه ساخت را با مشکل مواجه نمی‌کرد؟، تصریح کرد: خیر. شورای پروانه ساخت می‌تواند بدون حضور دو نماینده هم تشکیل جلسه بدهد. در این صورت حداقل اختلاف جدیدی ایجاد نمی‌شد.

جمال شورجه در پایان سخنانش گفت: شورای پروانه ساخت تاکنون دو جلسه بدون حضور دو نماینده خانه سینما برگزار کرده است‌. در واقع فکر می‌کنم اینکه مسابقه معرفی دو نماینده به شورای پروانه ساخت گذاشته شود، شاید خیلی به صلاح نباشد.

پاسخ معاون آثار سازمان سینمایی درباره‌ نماینده‌ خانه سینما در شورای پروانه ساخت

معاون آثار سازمان سینمایی هرگونه اظهارنظر درباره عضویت نمایندگان تشکل‌های صنفی در شورای پروانه ساخت را به پس از معرفی رسمی آن‌ها موکول کرد.

محمد احسانی  درباره معرفی نمایندگانی از سوی «خانه سینما» و «خانه سینمای ایرانیان» برای عضویت در شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی اظهار کرد: هنوز به شکل رسمی نامه‌ای برای معرفی نمایندگان صنوف در شورای پروانه ساخت به دست من یا آقای ایوبی نرسیده است.

وی درباره موضع سازمان سینمایی درباره اینکه کدام یک از تشکل‌های صنفی «خانه سینما» یا «خانه سینمای ایرانیان» می‌توانند برای عضویت در شورای پروانه ساخت، نماینده معرفی کنند،‌ تصریح کرد: ابتدا باید نامه رسمی معرفی نمایندگان به دست ما برسد و سپس در این‌باره اظهارنظر خواهد شد/بانی فیلم

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••