اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۲:۰۷
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۴۶
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۵۳
طلوع آفتاب ۰۵:۱۵:۲۲
غروب آفتاب ۱۸:۴۸:۴۱
نیمه شب ۲۳:۱۵:۵۴
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ - ۱۷:۰۳

فیلمسازانی که در راه جشنواره فجر هستند

41 فیلم؛ از محمد(ص) و چمران و روز رستاخیز تا کلاشینکف و آرایش غلیظ و آشغال‌های دوست‌داشتنی

فیلمسازانی که در راه جشنواره فجر هستند

به گزارش « سراج24 » همواره اولین جشنواره‌های دولت‌های تازه سر کار آمده جشنواره‌های مهمی‌اند چون در ابتدای دولت‌ها تقریبا تمام طرح‌ها مجوز ساخت می‌گیرند و فیلم‌های توقیفی دولت قبل نیز از محاق درمی‌آیند. کارهای برگزاری جشنواره آینده فجر نیز با انتخاب علیرضا رضاداد به عنوان دبیر وارد مرحله‌ی تازه‌ای شده است و از همین حالا خیلی‌ها مشغول پیش‌بینی اتفاقات جشنواره‌ی پیش‌رویند. لیست فیلم‌ها و کارگردانان مشغول کار هم نشان می‌دهد که با یک جشنواره‌ی پروپیمان و جنجالی طرف خواهیم بود. این گزارشی‌ست از آثاری که در مراحل مختلف آماده‌سازی به سر می‌برند و احتمالا در جشنواره حضور خواهند داشت. لیستی از 41 فیلم که برای اولین‌بارمنتشر می‌شود:

 

 

محمد(ص)- مجید مجیدی
 
پرخرج‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است و قاعدتا در صورت حضور اکثر جوایز جشنواره را نصیب خود خواهد کرد و کلیت جشنواره را تحت تاثیر حضور خود قرار خواهد داد. فیلمبرداری کار ظاهرا به پایان رسسیده است و اگر مراحل فنی پس از فیلمبرداری نیز به پایان برسد شاهد حضور فیلم عظیم مجید مجیدی در جشنواره امسال خواهیم بود. «محمد»(ص) به سال‌های کودکی و نوجوانی حضرت پیامبر(ص) می‌پردازد و قرار است یکی از بزرگترین آثار هنری جهان اسلام در رابطه با پیامبر اعظم باشد.
 
 
 
 
چ(چمران)- ابراهیم حاتمی‌کیا
 
در صورت عدم رسیدن محمد(ص) به جشنواره، خیلی‌ها از همین الآن آخرین فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا را شانس اصلی کسب بیشترین تعداد سیمرغ جشنواره‌ی آینده فجر می‌دانند. فیلمی که طرفداران حاتمی‌کیای قبل از «دعوت» امیدوارند بازگشت پرقدرتی باشد به دوران اوج محبوب‌ترین کارگردان سینمای ایران و همچنین یک تصویر زیبا از یکی از اسطوره‌های تاریخ ایران؛ «شهید مصطفی چمران»
 
 
 
روز رستاخیز- احمدرضا درویش
 
فیلم عظیم و پرخرج احمدرضا درویش در جشنواره قبل هم آماده نمایش بود اما او اعلام کرد حاضر نیست فیلم‌ش را در دولت اصولگرا به نمایش دربیاورد. «روز رستاخیر» پرخرج‌ترین فیلم جشنواره امسال-در صورت عدم حضور فیلم محمد(ص)- و یکی از عظیم‌ترین پروژه‌های تاریخ سینمای ایران است. فیلمی که روایتی‌ست از روز عاشورا و نکته‌ی مهم در مورد آن این است که تمام بودجه‌ی آن از خارج از کشور تامین شده است. باید منتظر بود و دید که فیلمی در مورد قیام عاشورا که تمام پول ساخت آن از خارج تامین شده است چه چیزی از آب درآمده است.
 
 
متروپل- مسعود کیمیایی
 
فیلم‌های مسعود کیمیایی با آنکه در چند سال اخیر دارای کیفیت بالایی نبوده‌اند اما همواره دارای موافقان و مخالفان دوآتشه‌ی خود بوده‌اند و به خاطر شخص سازنده‌اش، همواره مهم و قابل بحث و حساسیت‌برانگیز. فیلم جدید هم طبعا از این قاعده مستثنی نخواهد بود. پس از همین حالا فیلم کیمیایی را یکی از فیلم‌های پربحث و مهم جشنواره بدانید.
 
 
طبقه حساس- کمال تبریزی
 
دومین همکاری مشترک کمال تبریزی و پیمان قاسم‌خانی بعد از «مارمولک» به دلیل داستان خاص‌ش احتمالا یکی از پربحث‌ترین فیلم‌های جشنواره امسال خواهد بود. فیلم جدید تبریزی داستان یک حاجی‌بازاری مذهبی را روایت می‌کند که بعد از مرگ همسرش او را در یک قبر دو طبقه دفن می‌کند اما پس از مدتی که سر مزار همسرش می‌رود متوجه می‌شود به اشتباه مردی غریبه در قبر دیگر دفن شده است! «طبقه حساس» که پیش از این نام‌ش «قبر دوطبقه» بود در دولت قبل چندسالی منتظر دریافت پروانه ساخت بود تا اینکه در روزهای آخر دولت دهم که تمام پروژه‌های روی زمین مانده بصورت فله‌ای مجوز ساخت گرفتند، موفق به دریافت پروانه ساخت شد و قطعا مراحل ساخت آن تا جشنواره امسال به پایان خواهد رسید.
 
 
مهمان داریم- محمدمهدی عسگرپور
 
نام محمدمهدی عسگرپور در چند سال اخیر با جنجال‌های پیرامون «خانه سینما» گره خورده است اما او امسال بعد از سال‌‌ها با فیلمی به جشنواره خواهد آمد که احتمالا جزو آثار مهم جشنواره سی‌و‌دوم خواهد بود. «مهمان داریم» داستان یک پدر و مادر شهید است که منتظر آمدن یک مهمان ویژه‌اند. باید منتظر ماند و دید که این مهمان ویژه کیست و آخرین اثر عسگرپور چه فیلمی از کار درآمده است.
 
 
رِد کارپت-رضاعطاران
 
«خوابم میاد»، اولین فیلم رضا عطاران در مقام کارگردان، در جشنواره دو سال قبل نظر منتقدان را چندان جلب نکرد و بسیاری آن را نسبت به سریال‌های تلویزیونی او یک پسرفت تلقی کردند. حالا او با یک فیلم کم‌خرج که در حاشیه‌ی جشنواره کن گذشته در فرانسه ساخته شده است در جشنواره‌ی پیش رو حاضر خواهد بود. اطلاعات زیادی از داستان فیلم جدید عطاران منتشر نشده است و باید منتظر ماند و دید که آیا عطاران با فیلم جدید‌ش در بین فیلم‌های مهم جشنواره‌ی پروپیمان امسال موفق خواهد بود یا خیر.
 
 
آرایش غلیظ- حمید نعمت‌الله
 
نعمت‌الله از همان کار اول‌ش، «بوتیک»، برای خودش طرفدارانی جدی در سینما دست‌و‌پا کرد. فیلمی که در یکی- دو هفته گذشته توسط منتقدان به عنوان یکی از بیست فیلم برتر بعد از انقلاب انتخاب شد. بعد از «بوتیک» سراغ ساخت «بی‌پولی» رفت که با تحسین بسیاری از منتقدان و البته مخاطبان روبه‌رو شد و با ساخت سریال ماندگار «وضعیت سفید» خودش را به عنوان یکی از تواناترین کارگردانان حال حاضر سینما و تلویزیون تثبیت کرد. حالا بعد از گذشت 6 سال از فیلم دومش در حال آماده‌سازی یک کمدی اجتماعی‌ست که فیلمنامه‌اش را با همکار قدیمی‌اش، هادی مقدم‌دوست، نوشته است. طبعا با کارنامه قابل قبول نعمت‌الله خیلی‌ها منتظر نمایش فیلم جدیدش هستند. باید دید او می‌تواند توقعات ایجاد شده را برآورده کند.
 
 
پنجاه قدم آخر- کیومرث پوراحمد
 
کیومرث پوراحمد بعد از ساخت «اتوبوس شب» در سال 85 تنها یک سریال ناموفق به نام «پرانتز باز» ساخت که با شکست مطلق مواجه شد. او حالا بعد از هفت سال قرار است در یک همکاری مشترک دیگر با حبیب احمدزاده-نویسنده اتوبوس شب- یکی از چند فیلم دفاع مقدس امسال را بسازد. البته هنوز معلوم نیست مراحل ساخت «پنجاه قدم آخر» تا جشنواره به اتمام برسد و پوراحمد قطعا در جشنواره‌ی سی‌و‌دوم حاضر باشد یا خیر، ولی ظاهرا باید منتظر ساخت یک اثر دفاع‌مقدسی از جنس «اتوبوس شب» باشیم.
 
امروز- رضا میرکریمی
 
رضا میرکریمی سال گذشته با دو فیلم «تاج محل» و «خسته نباشید» که هردو فیلم‌اولی و از ساخته‌های حوزه هنری بودند به عنوان تهیه‌کننده در جشنواره حضور داشت و بعد از جشنواره نیز ساخت فیلم جدید خود را در سکوت کامل خبری آغاز کرد. در خلاصه داستانی که از «امروز» منتشر شده آمده است که: «یونس راننده‌ تاکسی کهنه‌کار، در پایانِ یک روز کاری به زن جوانی کمک می‌کند تا به بیمارستان برسد. غافل از اینکه در بیمارستان اتفاقات زیادی در انتظار اوست.» ظاهرا کار در روزهای آخر فیلمبرداری‌ست و پرویز پرستویی نیز نقش اصلی کار را برعهده دارد. باید دید میرکریمی بعد از پروژه‌ی پرخرج «یه حبه قند» که موافقان و مخالفان سرسختی هم یافت با چه اثری به جشنواره خواهد آمد و می‌تواند در میان تعداد زیادی از فیلم‌های پر سروصدا دست‌ِ پر از جشنواره برود یا خیر.
 
 
اذر، شهدخت، پرویز و دیگران- بهروز افخمی
 
افخمی آخرین‌بار با «بلک‌نویز» که در کانادا ساخته شده بود در جشنواره فجر حضور داشت که البته به دلیل اینکه فیلم ایرانی نبود چندان دیده نشد و مورد بحث هم قرار نگرفت، اما آخرین خاطره‌ها از حضور افخمی در جشنواره فجر با یک فیلم ایرانی برمی‌گردد به «فرزند صبح» و جنجال‌هایی که بر سر آن شکل گرفت. حالا باید دید افخمی بعد از کمدی مبتذل «سنپطرزبورگ» و فیلم‌های شکست‌خورده‌ی «فرزند صبح» و «بلک‌نویز» این‌بار می‌تواند با ساخت قصه‌ای از همسرش-مرجان شیرمحمدی- به روزهای خوب‌ش بازگردد یا همچنان مسیر شکست را خواهد پیمود؟
 
کلاشینکف- سعید سهیلی
 
سعید سهیلی بعد از اتفاقاتی که برای «گشت ارشاد» افتاد قسم خورد که فیلمی تندتر و صریح‌تر خواهد ساخت و با یک سیلی محکم جواب منتقدان را خواهد داد. حالا این همان فیلم صریح‌تر و آن سیلیِ محکم است!
 
لاله- اسی نیک‌نژاد
 
یکی از جنجالی‌ترین پروژه‌های سینمایی دولت دهم که کارنامه‌ی کاری کارگردان آن، «اسی نیک‌نژاد»، چندوقتی پررنگ‌ترین بحث فرهنگی ایران بود. خیلی‌ها قبل از موضعگیری اخیر رئیس جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی «لاله» را یکی از فیلم‌های پرحاشیه جشنواره آینده می‌دانستند اما صحبت‌های اخیر طباطبایی‌نژاد مبنی بر جلوگیری از دادن بودجه‌های بیشتر به این فیلم احتمالا مراحل ساخت آن را دچار مشکل خواهد کرد و بنابراین حضور این فیلم در جشنواره دچار تردیدهایی شده است.
 
 
آشغالهای دوست داشتنی- محسن امیریوسفی
 
محسن امیریوسفی پیش از ساخت سومین اثرش، «آشغالهای دوست داشتنی»، ساخت فیلم «آتشکار» را در کارنامه داشت. «آتشکار» که که داستان‌ش پیرامون وازکتومی کردن یا نکردن یک مرد! می‌گذشت یکی از وقیح‌ترین و زننده‌ترین فیلم‌هایی‌ست که در سینمای ساخته شده است. فیلمی به تهیه‌کنندگی محمد آفریده- تهیه‌کننده یک خانواده محترم- که با وجود ضعف‌های شدید فرمی به دلیل تصویر معوجی که از ایرانیان به نمایش می‌گذاشت در جشنواره‌های زیادی تقدیر شد. با این کارنامه مدیران سینمایی دولت دهم تصمیم گرفتند تا مبلغی زیادی را در بنیاد فارابی برای ساخت سومین اثر وی کنار بگذارند. تصمیمی که حاصلش شد فیلمی که خود آن دولت نتوانست اکران‌ش کند. «آشغالهای دوست داشتنی» فیلمی در رابطه با فتنه88 است، تنها فیلم این دوره که یک موضوع صریح سیاسی را دستمایه کار قرار داده است و قطعا یکی از فیلم‌های پرحاشیه جشنواره‌ی پیش‌روست.
 
 
زندگی خصوصی آقای محمودی و بانو- روح‌الله حجازی
 
ادامه‌ی فیلم قبلی حجازی یعنی «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» است که به جشنواره‌ی گذشته هم ارائه شد اما توسط مدیران سینمایی دولت کنار گذاشته شد و حتی اجازه اکران بعد از جشنواره را نیز نیافت و توقیف شد. حالا ظاهرا با تغییر دولت فیلم آخر حجازی نیز مشمول بخشش آغاز کار دولت جدید قرار گرفته و پروانه نمایش دریافت کرده و سازندگان آن تصمیم گرفته‌اند یکبار دیگر فرم جشنواره را پر کنند.
 
 
پدرکشی- علیرضا نادری
 
شهرت علیرضا نادری بیشتر به دلیل فیلمنامه‌هایی‌ست که نوشته است. او نویسنده سریال‌های پرمخاطبی مثل «میوه ممنوعه» و «اشک‌ها و لبخندها» و فیلم سینمایی «کیفر» است و در تاتر نیز کارنامه پرباری دارد. اما حالا تصمیم گرفته است خودش پش دوربین بایستد و اولین فیلم‌ش را در مقام کارگردان تولید کند. البته در چند روز گذشته خبرهایی درمورد ایجاد حاشیه‌هایی بر سر انتخاب بازیگر در این فیلم شنیده شده است که احتمالا باعث نخواهد شد این فیلم به جشنواره امسال نرسد.
 
 
رنج و سرمستی- جهانگیر الماسی
 
اولین فیلم جهانگیر الماسی در مقام کارگردان یکی دیگر از فیلم‌های دفاع‌مقدسی جشنواره پیش‌روست. «رنج و سرمستی» از پروژ‌ه‌های ویژه‌ی دولت دهم است که حتی محمد احمدی‌نژاد نیز به بازدید از پشت‌صحنه آن رفت. فیلم درباره زن بارداری‌ست که توسط عراقی‌ها به اسارت گرفته می‌شود و فرزندش توسط آنها کشته می‌شود. در سال 82 که آغاز جنگ امریکا و عراق است وی در یک موقعیت جدید قرار می‌گیرد.
 
 
ماهی و گربه- شهرام مکری
 
شهرام مکری پیش از این در سال 86 با اولین اثرش «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» در جشنواره حاضر بود که البته هیچگاه به اکران عمومی درنیامد. «ماهی و گربه» دومین ساخته‌ی شهرام مکری‌ یک فیلم تجربی‌ست که تمام آن در یک برداشت(سکانس‌پلان) ضبط شده است و پیش از این در جشنواره ونیز جایزه ویژه‌ی نوآوری در محتوا را دریافت کرده است.
 
 
مردن به وقت شهریور- هاتف علیمردانی
 
هاتف علیمردانی بعد ار ساخت دو اثر اولش «راز دشت تاران» و «یک فراری از بگبو» در سینمای کودک به یکباره سراغ ساخت یک فیلم اجتماعی رفت و «به خاطر پونه» را ساخت که همسو با موج سال‌های اخیر مضمون «خیانت» را دستمایه کار قرار داده بود. «به خاطر پونه» سال گذشته در جشنواره حاضر بود اما در بخش خارج مسابقه به نمایش درآمد و چندان مورد توجه قرار نگرفت و این‌روزها روی پرده هم فروش چندانی نداشته است. علیمردانی برای ساخت سومین اثرش یکبار دیگر سراغ یک داستان اجتماعی رفته است و باید دید که این‌بار موفق به ساخت یک فیلم اجتماعی تاثیرگذار خواهد شد یا خیر.
 
 
شهرموش ها2- مرضیه برومند
 
شهرموش‌ها یکی از محبوب‌ترین آثار کودک در سینمای ایران است و حالا پس از سال‌ها مرضیه برومند بر اساس پیشنهاد منیژه حکمت تصمیم به ساخت قسمت دوم آن گرفته است. تصمیمی که در همین ابتدا صدای اعتراض برخی از جمله محمدعلی طالبی دیگر کارگردان شهرموش‌ها1 را درآورده است که چرا حقوق معنوی او رعایت نشده است. در همین مدت افراد زیاد و البته گاها بی‌ربطی مثل محمد خاتمی هم در مورد این فیلم اظهار نظر کرده‌اند و باعث خبرسازی این پروژه شده‌اند. معمولا دنباله‌هایی که بر فیلم‌های محبوب سینمای ایران ساخته شده‌اند موفق نبوده‌اند باید دید این فیلم به جشنواره خواهد رسید و مانند فیلم اول اثر موفقی خواهد شد یا خیر.
 
 
سایه روشن- فرزاد موتمن
 
بعد از ساخت کمدی مبتذل «پوپک و مش‌ماشاالله» و فیلم‌های شکست‌خورده‌ای مثل «جعبه موسیقی» و «بیداری»، ظاهرا فرزاد موتمن می‌خواهد با «سایه‌روشن» به روزهای ساخت «شب‌های روشن» بازگردد. تهیه‌کننده‌ی کار جمال ساداتیان است که معمولا فیلم‌هایش با حاشیه‌هایی همراه است.
 
 
ساکن طبقه وسط- شهاب حسینی
 
یکی از فیلم‌‌اولی‌های مهم امسال که با آن شهاب حسینی نیز به جرگه‌ی کارگردانان خواهد پیوست. از عنوان فیلم این‌طور برمی‌آید که شاهد فیلمی در رابطه با طبقه متوط شهری خواهیم بود. نویسنده‌ی کار «محمدهادی کریمی‌« است که سال قبل با فیلم بسیار ضعیف «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» در جشنواره حضور داشت و برای اولین‌بار خودش در این کار بازیگری را نیز تجربه کرده است. به جز محمدهادی کریمی، حسین یاری، فرهاد اصلانی، ساره بیات، هنگامه قاضیانی، طناز طباطبایی، آنا نعمتی، بابک حمیدیان، نیما رئیسی و حسین محجوب نیز در فیلم اول حسینی ایفای نقش می‌کنند. باید دید شهاب حسینی با این فیلم پربازیگر شروع خوبی در مقام کارگردان خواهد داشت یا خیر.
 
 
شیار143- نرگس آبیار
 
نرگس آبیار سال گذشته با اولین ساخته‌اش «اشیا از آنچه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند» در جشنواره حضور داشت و با آنکه اولین اثرش از کارگردانی نسبتا خوب و قابل بحثی برخوردار بود از به علت ضعف قصه و ریتم بیش از حد کند اثرش، چندان موفق نبود و هنوز به نمایش عمومی نیز درنیامده است. «شیار143» دومین ساخته اوست که با محوریت «توجه به نقش زنان در دفاع مقدس»ساخته شده است و یکی از پروژه‌های مورد حمایت وزارت ارشاد دولت قبل به حساب می‌آید.باید دید آبیار پس از ساخت یک اثر شهری کم‌خرج و کم‌بازیگر از پسِ ساخت یک اثر دفاع‌مقدسی برآمده است یا خیر.
 
 
یک داستان خانوادگی- بهرام توکلی
 
 رجا نیوز می نویسد، بهرام توکلی با «پرسه در مه» و «اینجا بدون من» نشان داد که به تکنیک فیلمسازی مسلط است و با همین دو-سه فیلم هم به یک کارگردان معتبر در سینمای ایران تبدیل شد و هم برای خود طرفداران سرسختی دست‌و‌پا کرد، اما سال گذشته با «آسمان زرد کم‌عمق» یک پسرفت شدید در فیلمسازی داشت و با یک فیلم ضعیف و بی‌مخاطب در جشنواره حاضر شد که تا به امروز هم موفق به اکران نشده است. حالا اما شنیده می‌شود که توکلی تصمیم دارد با یک فیلم جدید در جشنواره امسال نیز حضور یابد. چیزی زیادی از فیلم جدید توکلی شنیده نشده است و تولید کار هم هنوز شروع نشده، اما ظاهرا قرار است توکلی فیلم جدید را نیز با همکاری سعید ملکان بسازد.
 
 
اشباح- داریوش مهرجویی
 
خود مهرجویی و دوستداران متعصب‌ش می‌گویند فیلم جدید او قرار است بازگشتی باشد به دوران اوج او. یک فیلم جدی که قرار است خاطره تلخ چند سال اخیر را پاک کند. اما کسانی که فیلم‌های چند سال اخیر استاد! را بدون تعصب و واقع‌بینانه دیده‌اند زیاد به این شایعات و حرف و حدیث‌ها توجه نخواهند کرد.
 
 
معراجی‌ها- مسعود ده‌نمکی
 
معراجی‌ها قرار است یک سریال باشد برای پخش از رسانه‌ی ملی، اما ظاهرا مسعود ده‌نمکی می‌خواهد «معراجی‌ها» را ابتدا به عنوان یک فیلم سینمایی در جشنواره شرکت دهد و سپس منتظر پخشش از تلویزیون باشد. داستان کار جدید ده‌نمکی درباره تصمیم به خاکسپاری تعدادی از شهدای گمنام تفحص شده در یکی از دانشگاه‌هاست که گروهی از دانشجویان مخالف این کار با تحریک استاد گنجی اقدام به آشوب و جنجال در دانشگاه می‌کنند و ...... فارغ از بحث‌های تکنیکی و محتوایی، طبعا همین که «معراجی‌ها» ساخته‌ی ده‌نمکی است یعنی کار جنجالی و پربحثی خواهد بود.
 
 
به تهران خوش آمدید- رضا سبحانی
 
تولید جدید موسسه شهیدآوینی که سال گذشته با «گام‌های شیدایی» در جشنواره حضور داشت. در یکی دو ماه گذشته انتخاب تورج اصلانی به عنوان مدیر فیلمبرداری این پروژه جنجال‌های بسیاری را برانگیخت. منتقدان اعتقاد داشتند موسسه آوینی به عنوان یک موسسه انقلابی نباید از فیلمبردار فیلم ضدایرانی و غیراخلاقی «فصل کرگدن» در کارهای خود استفاده کند. درنهایت مدیران موسسه پای حرف خود ایستادند و «به تهران خوش آمدید» را با حضور تورج اصلانی و همچنین رضا سبحانی- کارگردان رژیم طلایی- به عنوان کارگردان تولید کردند. منتظر رونمایی از تولید جدید موسسه شهیدآوینی در جشنواره هستیم.
 
 
بلوک 9 خروجی 2- علیرضا امینی
 
بعد از «انتهای خیابان هشتم» ظاهرا باید منتظر یک فیلم اجتماعی تلخ و سیاه دیگر از علیرضا امینی باشیم. امیر جعفری‌، پانته‌آ بهرام‌، حمیدرضا آذرنگ‌ و شبنم از بازیگران «بلوک 9 خروجی 2» هستند. هنوز از خط داستان اصلی آن چیز زیادی منتشر نشده است. اما مراحل ساخت فیلم تمام شده است و سازندگان آن به احتمال فراوان فرم حضور در جشنواره را پر خواهند کرد.
 
 
سالتو- علی رفیعی
 
بعد از ساخت دو فیلم «ماهی ها عاشق می شوند» و «آقا یوسف» خیلی‌ها معتقد بودند علی رفیعی نیز مانند خیلی از کارگردانان موفق تاتر، در سینما موفق نخواهد بود چون کارگردانی در مدویم سینما به کلی متفاوت از تاتر است. اما علی رفیعی حتی بعد از واکنش سرد مخاطبان و منتقدان در برابر «آقایوسف» بازهم تصمیم گرفت فعالیت در سینما را ادامه دهد. سالتو یک فیلم اجتماعی‌ست به تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری که قصه اصلی آن هنوز منتشر نشده است اما فاطمه معتمدآریا نقش اصلی آن را برعهده دارد.
 
 
فصل فراموشی فریبا- عباس رافعی
 
فیلم‌های عباس رافعی هیچگاه آثار جنجالی و پرخبری نبوده است. اما اتفاقاتی که سر صحنه فیلم اخیرش افتاد «فصل فراموشی فریبا» را به یکی از فیلم‌های پرخبر یکی دو ماه اخیر تبدیل کرد. ظاهرا بخش زیادی از کار جدی عباس رافعی به شیوه مستند و با دوربین مخفی فیلمبرداری شده است و سر فیلمبرداری یکی از صحنه‌ها عوامل با یک گروه قاچاقچی واقعی درگیر می‌شوند و حتی به کتف ساره بیات-بازیگر اصلی کار- نیز آسیب‌هایی می‌رسد.
 
«فصل فراموشی فریبا» روایت داستان زنی است که گذشته نامتعارفش بر روی زندگی عاشقانه‌اش سایه انداخته و تلاش وی برای فرار از این گذشته سرنوشت نافرجامی را برای او رقم می‌زند.
 
 
زندگی جای دیگری است- منوچهر هادی
 
«یکی می‌خواد باهات حرف بزنه»، دومین ساخته‌ی منوچهر هادی، یکی از غافلگیری‌‌های جشنواره دو سال قبل بود و یک پیشرفت بزرگ برای هادی بعد از ساخت «قرنطینه». فیلمی که یکتا ناصر نیز به خاطر بازی در آن توانست سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل را نصیب خود کند. هادی با اعتبار همین فیلم توانست اعتماد رسانه‌ی ملی را نیز جلب کند و «خداحافظ بچه» را برای ماه رمضان بسازد. «زندگی جای دیگری است»، سومین کار منوچهر هادی، داستان زندگی داود، بهیار مجرب بیمارستان است که بیماران مبتلا به مرگ را احیا می‌‌کند اما حالا مرگ به سراغ او آمده است و ... حامد بهداد، پارسا پیروزفر، نیکی کریمی و یکتا ناصر نیز بازیگران اصلی فیلم هستند.
 
 
چگونه آموختیم پیتزا بخوریم و خوشبخت باشیم- مسعود جعفری‌جوزانی
 
ظاهرا قرار است مسعود جعفری‌جوزانی پس از به سرانجام نرسیدن «کوروش کبیر» با «چگونه آموختیم پیتزا بخوریم و خوشبخت باشیم» در جشنواره سی‌ودوم فیلم فجر حاضر شود. البته وی در حال حاضر درخواست پروانه ساخت فیلم خود را ارائه داده و در انتظار صدور آن است و اگر مراحل صدور پروانه ساخت و تولید فیلم به سرعت طی شود، باید نام جوزانی را نیز به فهرست بلند کارگردانان سرشناس حاضر در جشنواره امسال اضافه کنیم.
 
«چگونه آموختیم...» یک کمدی شلوغ است که داستانش در فضای معاصر روایت می‌شود. داستان این فیلم درباره حرص و طمع و تمایل افراد برای کسب قدرت در شرایط ویژه است و وضعیتی که خیلی از انسان‌ها در آن شرایط درونیات خود را نشان می‌دهند. فیلم جدید جوزانی با توجه سوژه‌اش احتمالا جزو آثار بحث‌ برانگیز جشنواره امسال خواهد بود. البته اگر سازندگان آن بتوانند مراحل ساخت آن را تا جشنواره به اتمام برسانند.
 
 
حراج- حسین شهابی
 
حسین شهابی سال گذشته با اولین فیلم‌ش، «روز روشن»، بالاتر از توقعات ظاهر شد و توجه خیلی‌ها را به خود جلب کرد. «روز روشن» با آنکه مانند خیلی از آثار اجتماعی این سال‌ها قصاص را دستمایه کار قرار داده بود اما برخلاف خیلی از این‌ آثار «ضدقصاص» نبود و همین هم علاوه بر جذابیت و کارگردانی خوب‌ش، بزرگترین مزیت‌ش به حساب می‌آمد. حالا شهابی ظاهرا با یک فیلم اجتماعی دیگر که با محوریت سه زن ساخته خواهد شد می‌خواهد به جشنواره فجر امسال بیاید. البته اگر بتواند مراحل ساخت فیلم جدیدش را تا جشنواره به پایان برساند.
 
عصبانی نیستم- رضا درمیشیان
 
دو سال قبل «بغض» را در جشنواره داشت که به فیلم محبوب روشنفکران تبدیل شد اما در اکران شکست خورد و مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفت. حالا در سکوت کامل خبری فیلم دومش را آماده کرده است و بازیگر اصلی آن نیز مانند فیلم اول باران کوثری است. خط داستان اصلی «عصبانی نیستم» هنوز منتشر نشده است و باید دید که فیلم دوم درمیشیان بازهم دل روشنفکران را خواهد برد؟
 
 
سهراب- علی‌ قوی‌تن
 
علی قوی‌تن که در دوسال گذشته با آثار ضعیف «آفتاب، مهتاب، زمین» و «پرواز بادبادک‌ها» در جشنواره حضور داشت ظاهرا به دلیل شباهت ظاهری‌اش با سهراب سپهری تصمیم گرفته است فیلمی در رابطه با این شاعر بسازد. خودش می گوید: بیشتر اوقاتی که در خیابان در حال تردد هستم مردم از من می خواهند که با انها عکس بگیرم وقتی از انها میپرسم که ایا مرا می شناسید میگویند به خاطر شباهتت به سهراب است که میخواهیم با تو عکس بگیریم.
 
 
سهراب-جلال فاطمی
 
جز علی قوی تن ظاهرا امسال جلال فاطمی هم که ساخت فیلم «نخودی» را در کارنامه دارد و سال گذشته نیز در فیلم «خسته نباشید» به عنوان بازیگر حضور داشت تصمیم گرفته است از زندگی سهراب سپهری فیلمی بسازد. از قرار معلوم فاطمی خواهرزاده‌ی سهراب سپهری نیز هست و به همی‌خواهد فیلمی درباره‌ی او بسازد. فیلم جلال فاطمی در مرحله پیش‌تولید قرار دارد و فیلم قوی‌تن در انتظار پروانه ساخت است. باید منتظر بود و دید که کدام فیلم به جشنواره می‌رسد.
 
ملبورن-نیما جاویدی
 
یک فیلم اولی است که ظاهرا پتانسیل بالایی برای جلب نظر روشنفکران دارد. یک فیلم اجتماعی با بازی مانی حقیقی و پیمان معادی و نگار جواهریان که از قرار معلوم یکی از آثاری خواهد بود که الگو گرفته از سینمای اصغر فرهادی هستند. از حالا که اخبار زیادی درباره فیلم اول جاویدی منتشر شده است و باید دید در جشنواره هم همین قدر دیده خواهد شد؟
 
ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه-ابراهیم ابراهیمیان
 
یک فیم اولی دیگر که البته دومین فیلمی است که نازنین بیاتی- پدیده بازیگری جشنواره گذشته-در جشنواره اینده خواهد داشت. صابر ابر دیگر بازیگر کار اول ابراهیمیان است و فیلم روایت داستان ریحان و طاهاست که مدتیست به واسطه یک آگهی در روزنامه مشغول پرستاری از پیرمردی به نام منوچهر آصف هستند. به زودی در خانه آصف حوادثی رخ می دهد که طاها و ریحان را دچار استیصال کرده و آنها را بر سر دوراهی تصمیم گیری قرار می دهد و ...
 
 
هفتمین روز- بیتا الهیان
 
یک فیلم‏اولی از یک کارگردان زن که اولین پلان آن در حضور مهتاب نصیرپور و محمد رحمانیان بازیگر و کارگردان مطرح تئاتر که به تازگی به
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••