به گزارش سراج24: هابیل درویش در حاشیه بازدید جمعی از مدیران مترو از پروژه مترو فرودگاه حضرت امام خمین(ره) تا شهر جدید پرند در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هر هفته در کارگاههای احداث مترو جلسات کاربردی و شورای هماهنگی برگزار میشود. که در این هفته جلسه شورای برنامهریزی در کارگاه متروی حضرت امام ـ شهر جدید پرند برگزار شد.
وی ادامه داد: این خط به طول 50 کیلومتر است که 32 کیلومتر آن تا حرم امام و 18 کیلومتر دیگر نیز از فرودگاه تا شهر جدید پرند است.
مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه اظهار داشت: پروژه احداث مترو فرودگاه حضرت امام و شهید جدید پرند توسط دولت دهم به شهرداری و متروی تهران واگذار شد که در این راستا یکصد میلیارد تومان از سوی دولت و یکصد میلیارد تومان دیگر نیز شهرداری تهران پرداخت کرد.
درویش به پیشرفت فیزیکی پروژه اشاره کرد و گفت: طراحی و مهندسی این پروژه 90 درصد پیشرفت داشته است و 11 دهنه از پلهای بزرگ این پروژه و 10 کیلومتر نیز ریلگذاری شده است.
وی با اشاره به اینکه این پروژه از 3 ایستگاه شهر آفتاب، فرودگاه حضرت امام و شهر جدید پرند تشکیل شده است، بیان داشت: در ایجاد ایستگاهها 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشتهایم.
مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه خاطر نشان کرد: دولت دهم در ایجاد متروی شهر جدید پرند اهتمام ویژهای داشت و قرار بود با تخصیص بودجه مورد نیاز تا پایان سال 92 فاز اول این پروژه به بهرهبرداری برسد. که متأسفانه بودجه مورد نیاز این بخش تأمین نشد.
وی به ویژگیهای این پروژه اشاره کرد و گفت: 12 کیلومتر از پروژه امام خمینی تا شهر جدید پرند زیرزمینی و بخشی از آن پل و بخش دیگر نیز زمینی است.
وی افزود: برای بهرهبرداری فاز نخست این پروژه قرار بود دولت 400 میلیارد تومان و شهرداری تهران نیز یکصد میلیارد تومان تقبل کند. که تاکنون 100 میلیارد تومان از تعهدات دولت برآورده شده است و شهرداری تهران نیز به تمام تعهد خود در این خصوص اقدام کرده است.
درویش با اشاره به اینکه برای اتمام پروژه متروی فرودگاه امام و شهر جدید پرند 500 میلیارد تومان نیاز است اظهار داشت: در صورتی که بودجه مورد نظر تأمین شود تا پایان سال جاری فاز نخست این پروژه تا خرداد سال 93 کل این پروژه به بهرهبرداری میرسد.
مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه افزود: پیشبینی ما این است که در فاز نخست این پروژه 500 هزار نفر در روز جابهجا شوند.
در ادامه درویش درباره تأمین قطارهای مورد نیاز مترو اظهار داشت: هر خط مترویی که میسازیم باید واگنهای آن نیز تأمین شود که در حال حاضر زیرساختها بیشتر از واگنهای مترو است.
وی ادامه داد: از محل فاینانس خط 3 ، 700 میلیارد تومان برای خرید واگن در نظر گرفتهایم که در این راستا 154 رامقطار خریداری شده است و از دو ماه دیگر وارد ناوگان حمل و نقل مترو میشود.
طرح احداث متروی تهران فرودگاه امام (ره) و شهر جدید پرند براساس موافقتنامه مورخ 25 فروردین 1389 فیمابین وزارت راه و شهرسازی و شرکت متروی تهران در حد فاصل ایستگاه شاهد، فرودگاه حضرت امام (ره) و شهر جدید پرند به طول 50 کیلومتر و به منظور تأمین دسترسی و اتصال به شبکه متروی تهران، نمایشگاه بینالمللی شهر آفتاب، شهر واوان، فرودگاه حضرت امام (ره) و شهر جدید پرند از سال 89 شروع و از ابتدای سال 91 اجرا و تکمیل عملیات زیرسازی، روسازی، ساخت تقاطعها و ایستگاههای شهر آفتاب، فرودگاه و شهر پرند در دستور کار و اولویت کاری مترو قرار گرفت.