اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۳:۳۵
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۵۵
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۰۰
طلوع آفتاب ۰۵:۱۶:۳۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۵۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۲/۳۰ - ۱۲:۴۵
مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد؛

دلایل افزایش اعتبارات حقوق کارکنان در بودجه 92

مرکز پژوهشهای مجلس دلایل افزایش اعتبارات جبران خدمات کارکنان در قالب بودجه سال 92 را اعلام کرد.

دلایل افزایش اعتبارات حقوق کارکنان در بودجه 92

 

به گزارش «سراج24»، دفتر مطالعات برنامه و بودجه مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی در خصوص بررسی لایحه بودجه سال 1392 کل کشورو جبران خدمات کارکنان دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی نظام اداری و مدیریت، اعلام کرد: در بخش اول اعتبارات مربوط به پرداخت حقوق کارکنان دولت که تحت عنوان جبران خدمات کارکنان در فصل اول اعتبارات هزینه ای درج می شود، بررسی شده است.

در بخش دوم هم به بررسی ابعاد حقوقی و فنی مفاد بندهای «79» ، «80» ، «81» ، «82» و «86» لایحه بودجه سال 1392 کل کشور می پردازد که احکامی را در رابطه با نظام اداری و مباحث مربوط به نیروی انسانی دولت در بردارد.

مرکز پژوهش‌ها درباره افزایش اعتبارات فصل اول (جبران خدمات کارکنان) بیان شده تاکید می کند: این موضوع به معنای پذیرش لزوم چنین افزایش و تامین آن از منابع ناسالمی چون کاهش ارزش پول ملی نیست و چنین نکاتی در گزارش های مرتبط به استحضار نمایندگان خواهد رسید تا درباره آن تصمیم گیری کنند.

1-
اعتبار فصل اول (جبران خدمات کارکنان) در سال 1392 به نسبت سال 1391، با افزایش 60 درصدی ( 184,559 میلیارد ریال) مواجه شده و از رقم 313,742 میلیارد ریال در سال 1391 به رقم 502,134 میلیارد ریال در سال 1392 افزایش یافته است .

احتمالا حدود 63,000 میلیارد ریال از این افزایش، ناشی از افزایش ضریب ریالی سالیانه است و مابقی آن از جابه جایی اعتبارات هزینه ای نشات می گیرد، به نحوی که اعتبار فصل جبران خدمات کارکنان در لایحه بودجه سال 1392 کل کشور، علاوه بر حقوق و مزایای کارکنان شاغل، شامل حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری، جانبازان حالت اشتغال و مستمری والدین شهدا نیز می شود. بنابراین علت افزایش 60 درصدی اعتبارات فصل جبران خدمات کارکنان دولت علاوه بر افزایش ضریب ریالی سالیانه شاغلین دستگاه های اجرایی، ناشی از تغییر رویکرد دولت از حیث فصل بندی اعتبارات هزینه ای در بودجه است.

2-
به موجب بند «86» ماده واحده لایحه بودجه 1392، دولت همانند سنوات گذشته این اجازه را از مجلس شورای اسلامی خواسته است تا بتواند اعتبارات هزینه ای را نسبت به اعتبارات مصوب وزارتخانه ها و موسسات دولتی برای تامین کسری احتمالی ناشی از هزینه های اجنتناب ناپذیر و تعهدات و مطالبات و حقوق نیروی انسانی تا سقف 20 درصد (20درصد) از اعتبارات هر یک از ردیف های منظور شده در جداول و پیوست های این قانون با تصویب دولت ، افزایش دهد.

3-
اعتبار حقوق و مزایای مستمر ملی و استانی در سال 1392 به نسبت سال 1391 با افزایشی 106.7 درصدی (200,071 میلیارد ریال) مواجه شده است. علت این افزایش ناشی از جابه جایی اعتبارات مربوط به حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری، حقوق جانبازان حالت اشتغال و والدین شهدا مندرج در اعتبارات بنیاد شهید و امور ایثارگران و بخشی از اعتبارات دادگستری جمهوری اسلامی ایران، از ستون سایر هزینه ها به ستون حقوق و مزایای مستمر کارکنان دولت است که رقمی حدود 150,000 میلیارد ریال را شامل می شود.

4-
بند «81» لایحه بودجه سال 1392 کل کشور همانند سال گذشته اجرای ماده (17) قانون مدیریت خدمات کشوری را منحصر به امور خدمات اداری دستگاه های اجرایی کرده است. این حکم در سال گذشته نیز توسط دولت در لایحه پیشنهاد شده بود که مورد موافقت مجلس شورای اسلامی قرار گرفت .

بخش دوم بند «81» نیز بیان می دارد تعیین نصاب معاملات موضوع قانون برگزاری مناقصات به مواردی که معامله بر اساس مزایده انجام می شود، تسری می یابد. این پیشنهاد می تواندن دارای توجیه فنی و قابل قبول نیز باشد.

5-
بند «82» لایحه بودجه سال 1392 ، همانند سال گذشته، شرایط جدیدی را برای اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت در نظر گرفته است. اگر چه اصلاحات مورد نظر آثار مثبتی را به لحاظ کاهش بار مالی قانون و جلوگیری از خروج نیروی انسانی کارآمد و متخصص از بدنه نظام اداری را به همراه دارد ، اما به لحاظ بودجه ای و شیوه تامین اعتبار پیش بینی شده در این بند از ماده واحده، واجد اشکالاتی است . ضمن اینکه شایسته تر آن است که این قانون در قالب لایحه ای مستقل و به صورت قانونی دائمی مورد اصلاح قرار گیرد.

6-
اعتبارات مربوط به حقوق و مزایای مستمر کارکنان دستگاه های استانی در سال 1392 با 31 درصد (5,152 میلیارد ریال) رشد به نسبت سال 1391 مواجه شده که در مقایسه با سرجمع افزایش اعتبارات هزینه ای از رشد نسبتا مناسبی برخوردار بوده است. این در حالی است که استان های زنجان، اردبیل و کهگیلویه و بویراحمد از بیشترین رشد (متوسط 40 درصد) و استان های سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، بوشهر و آذربایجان غربی از رشد کمتری به نسبت سایر استان ها (متوسط 24 درصد) برخوردار شده اند.

 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••