اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۳:۳۵
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۵۵
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۰۰
طلوع آفتاب ۰۵:۱۶:۳۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۵۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۲/۱۲/۱۴ - ۱۳:۵۵

واکنش ایران به بیانیه ضدایرانی شیوخ منطقه

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه اخیر شورای وزیران شورای همکاری خلیج فارس بیان کرد: ایران انتظار دارد که همسایگان با رویکرد واقع گرایانه از اظهارات واهی پرهیز کنند. 

واکنش ایران به بیانیه ضدایرانی شیوخ منطقه

به گزارش سراج24؛ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص برگزاری انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در کشورمان، اظهار داشت: این انتخابات در فضایی امن سالم و پرنشاط با حضور هوشمندانه و با بصیرت ایرانیان در سراسر کشور برگزار شد و لازم است به هموطنان خود برای استفاده از این حق و فرصت مهم و البته به منتخبین راه یافته به دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری تبریک عرض کنیم و امیدواریم که منتخبین بتوانند در مسیر خدمت به مردم توفیقات روزافزونی را داشته باشند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران بر پایه مردم سالاری دینی از نخستین روزهای انقلاب برگزاری انتخابات را سرلوحه خود قرار داده و تا به امروز ۴۰ انتخابات موفق را داشتیم که در غرب آسیا بی نظیر است. هم به دولت و هم ملت بابت این موضوع تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم که به رغم تلاش دشمنان جهت کاستن از شور انتخاباتی، با موفقیت و با بصیرت عمل کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: از سوی دستگاه دیپلماسی به منتخبین ملت در مجلس شورای اسلامی تبریک می‌گویم و آمادگی خود برای همکاری هم افزا در راستای تحقق اهداف ملی را اعلام می‌کنم.

نشست جده؛ محصول تلاش دیپلماتیک ایران 

کنعانی افزود: یک رخداد مهمی را فردا در جده در مقر سازمان همکاری اسلامی در خصوص فلسطین شاهد خواهیم بود که دومین نشست وزاری امور خارجه اسلامی است که به صورت فوق العاده برگزار خواهد شد و هر دو نشست هم محصول تلاش دیپلماتیک ایران و برخی دیگر کشورهای عضو این سازمان است و باتوجه به جایگاه و اهمیت ویژه ای سازمان و اینکه فلسفه تشکیل این سازمان در خصوص مساله فلسطین بوده، انتظار این بود که در این بازه ۵ ماهه جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه شاهد اقدام موثر از سوی این سازمان می‌بودیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه شاهد این نبودیم که سازمان همکاری اسلامی آنگونه که باید به ایفای نقش خود در حمایت از فلسطین بپردازد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در سایه جنگ طلبی مقامات رژیم صهیونیستی و حمایت نامحدود آمریکا از آن، این جنگ ظالمانه به طور مستمر ادامه دارد و سازمان همکاری اسلامی فردا در معرض آزمون قرار دارد که نشان دهد چه میزان از ظرفیت خود در راستای حمایت از فلسطین استفاده خواهد کرد.

کنعانی بیان کرد: انتظار از رهبران کشورهای اسلامی این است که تصمیمی قوی و با اتفاق آرا در خصوص برداشتن گامی موثر برای دفاع از فلسطین اتخاذ کنند که فوریت موضوع برای توقف جنگ است. رژیم صهیونیستی از گرسنگی دادن مردم غزه به عنوان یک ابزار علیه آنها استفاده می‌کند و گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که ۹۰ درصد مردم غزه از گرسنگی رنج‌می‌برند و تکلیف کشورهای اسلامی در جلسه فردای سازمان همکاری اسلامی روشن است.

وی گفت: اولویت اول پایان جنگ غزه و دوم بازگشایی مسیرهای ارسال کمک‌های بشردوستانه و سوم ممانعت از تحقق سیاست کوچاندن مردم غزه است. ما از هرگونه رخدادی که منجربه توقف فوری جنگ و تجاوز رژیم صهیونیستی شود استقبال می‌کنیم.

واکنش به ادعاهای جدید در خصوص میدان آرش

وی در خصوص ادعای مطرح شده برخی کشورهای خلیج فارس در قبال حق استفاده از میدان گازی آرش گفت: لازم است اشاره کنیم که در این خصوص مواضع اصولی خود را مبتنی بر قوانین بین‌المللی بارها اعلام کردیم و طرح ادعاهای یکجانبه هیچ حقوقی را برای مدعی ایجاد نخواهد کرد. ما با مقامات کویتی بر تداوم مذاکرات فنی و حقوقی تاکید کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: نگاه ما در مناسبات با همسایگان تلاش برای ساختن فضایی مثبت و سازنده و تاکید بر موضوعات مشترک و دوستانه است و طرح این قبیل موضوعات در بیانیه‌های یکجانبه به هیچ وجه قابل قبول نیست.

گسترش همکاری‌های ایران و الجزایر با سفر آیت الله رئیسی

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر رئیس جمهور کشورمان به الجزایر تصریح کرد: سفر آقای رئیس جمهور در چهارجوب سفری دوجانبه و در پاسخ به دعوت رسمی رئیس‌جمهور جمهور الجزایر بود و اینکه الجزایر یکی از کشورهای مهم اسلامی و آفریقایی است و روابط دو طرف دوستانه و برادرانه و مبتنی بر گسترش روابط در حوزه‌های مختلف است. در مسائل منطقه و مساله فلسطین و تحولات غزه دیدگاه‌های مشترکی داریم و گفتگوی خوبی هم میان روسای جمهور دو کشور در این سفر در این زمینه صورت‌ گرفت.

کنعانی بیان کرد: مسیر پیشرفت در روابط دوجانبه باز هست و امیدواریم سطح روابط تجاری دو کشور هم پای مناسبات سیاسی دو کشور افزایش پیدا کند و اسنادی هم که در این سفر به امضا رسید زمینه ساز تحقق اهداف و اراده رهبران دو کشور برای توسعه مناسبات در همه زمینه‌های تجاری خواهد بود.

کنعانی بیان داشت: مواضع ما در خصوص بحران اوکراین روشن است و بارها گفتیم که جنگ راهکار نیست و از گفت و گو و راهکار سیاسی برای حل بحران اوکراین استقبال می‌کنیم و آماده میانجیگری در این ارتباط هستیم و طرح برخی موضوعات واهی علیه ایران را رد می‌کنیم و اینها را اتهاماتی از سوی کسانی می‌دانیم که خودشان صادرات تسلیحات گسترده‌ای به اوکراین دارند و موجبات آتش افروزی بیشتر را فراهم می آورند.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی بر مبنای ذات بحران آفرین خود به دنبال دامن زدن به تنش منطقه است. هر اقدامی که این رژیم علیه کشورها انجام دهد اقدامی در راستای ناامنی و تسری جنگ به منطقه است و مسئولیت های آن برعهده این رژیم و حامیان آن و از جمله آمریکا است که با ایفای نقش منفی و سواستفاده از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل باعث ناکارآمدی این شورا در تامین امنیت جهان شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: شکل دادن به ائتلاف‌های وهمی و خود خوانده در منطقه را اساسا کمک کننده به منطقه نمی‌دانیم و اینها را مخل نظم و امنیت می‌دانیم.

مقامات افغانستان حقوق آبی ایران را تامین کنند

کنعانی افزود: در خصوص حق آبه هیرمند و مسائل مرتبط با افعانستان، موضع ما روشن لست و بر اساس معاهده ۱۳۵۱ این یک حق اثبات شده است. مقامات سرپرستی افعانستان هم پایبندی خودشان بر این معاهده را اعلام کردند و انتظار داریم مقامات افعانستان فراتر از اظهارات، حقوق آبی ایران را تامین کنند.

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به بیانیه ضدایرانی

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه اخیر شورای وزیران کشورهای حاشیه خلیج فارس بیان کرد: همواره بر حاکمیت خود بر جزایر سه گانه تصریح کردیم و همواره بر اساس قوانین بین‌المللی بر این حق خود تاکید کردیم و شورای همکاری خلیج فارس در جایگاهی نیست که بخواهد در این ارتباط اظهار نظر کنند. صدور بیانیه‌های یکطرفه نافی فضای مثبت روابط میان ایران با کشورهای این منطقه است. ایران انتظار دارد که همسایگان با رویکرد واقع گرایانه از اظهارات واهی پرهیز کنند. 

کنعانی در خصوص اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق تصریح کرد: در این ارتباط که حاصل اراده طرفین به منظور تامین امنیت مشترک دو کشور بود توافقنامه تا حدود قابل توجهی اجرایی شده و کمیته امنیتی مشترک میان دو طرف بر روند اجرای توافقنامه تشکیل شده و مشورت‌ها و گفت‌وگوهایی میان دو طرف وجود دارد و دولت عراق هم در این زمینه خود را متعهد می‌بیند.

وی در خصوص روابط میان ایران و روسیه گفت: روابط گسترده‌ای با روسیه در زمینه‌های مختلف داریم و ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات آمریکایی را قاطعانه رد و بی اساس تلقی می‌کنیم و طرح ادعاهای بی اساس مبنی بر همکاری میان ایران و روسیه در موضوعات مرتبط با تحولات منطقه‌ای و جنگ اوکراین را مبتنی بر رویکرد سیاسی تلقی می‌کنیم. ایران بر اساس حقوق شناخته شده خود همکاری‌های دوجانبه را با کشورهای دوست ادامه می‌دهد.

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص تفاهمات میان ایران و مجارستان در راستای افزایش همکاری‌های تجاری، اظهارداشت: این سفر به میزبانی وزارت اقتصاد ایران و به جهت برگزاری نشست مشترک اقتصادی دو طرف صورت گرفت. نشست‌های تخصصی و کارشناسی بین دو هیات برگزار شد. همچنین مذاکرات دوجانبه‌ای هم میان وزرای امور خارجه دو طرف صورت گرفت و فرصتی بود که طرفین ابعاد همکاری‌های فی مابین را بهتر بررسی کنند و زمینه های لازم برای افزایش سطح تجاری دو طرف بیش از پیش فراهم آورند. 

وی ادامه داد: همچنین میان ایران و مجارستان مشورت‌های خوبی در خصوص موضوعات منطقه ای و بین‌المللی صورت گرفته که در بازه‌های مختلف به صورت تلفنی و حضوری این گفت‌وگوها به شکل مستمری در جریان است.

تعهد پاکستان به اجرای خط لوله گازی

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مشارکت گازی ایران و پاکستان هم تصریح کرد: به دنبال پیگیری‌های مقامات ایران و مذاکرات مستمر هیات‌های انرژی دو کشور، طرف پاکستانی متعهد شد فاز اول این پروژه را به طول ۸۰ کیلیومتر اجرایی کند. اجرای این پروژه در کمیته انرژی دولت پاکستان هم به تصویب رسید.

وی افزود: ایران در سال ۲۰۱۴ عملیات خودش را شروع کرده بود. طرف پاکستانی در شهریور ۱۳۹۸ درخواستی داشت این پروژه تا ۲۰۲۴ میلادی تمدید شود. در سطح وزیر نفت کشور ما و وزیر انرژی پاکستان گفت‌وگوهایی انجام شد. تصمیم طرف پاکستانی در چارچوب این مذاکرات بود.

پیام خودسوزی نظامی آمریکایی در حمایت از فلسطین

کنعانی در خصوص خودسوزی یک نظامی آمریکایی در مخالفت با جنگ طلبی رژیم صهیونیستی بیان کرد: جهانیان پیام را از اقدام این نظامی آمریکایی دریافت کردند، جمعیت گسترده‌ای که در برخی شهرهای آمریکا در محکوم کردن جنگ طلبی رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا از این رژیم اعلان کردند، متوجه دولت آمریکا است. اینها صداهای رسایی است که همه جهان شنیدند و بعید است که دولت مردان آمریکا نشنیده باشند و اگر آنها بهایی برای ملت خود قائل هستند باید جنگ عزه را متوقف و به حرف مردم کشور خود و جهان گوش کرده و دست از حمایت از رژیم صهیونیستی بردارند.

تشریح روابط ایران و افغانستان

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سرمایه گذاری طالبان در چابهار نیز گفت: همکاری‌های ما با دولت سرپرستی افغانستان اهداف و اصول اعلام شده روشنی دارد. کمک به ثبات و توسعه افغانستان اصول راه‌گشایی در تنظیم مناسبات میان ایران با دولت سرپرستی است. ثبات در افغانستان به ثبات در منطقه و امنیت منطقه بسیار کمک می‌کند.

وی ادامه داد: تحکیم امنیت مرزها هدف اصولی ایران است. اقتصادی سازی مرزها به تامین امنیت مرزهای دو کشور کمک می‌کند. ایران از منظر اخلاقی و سیاست همسایگی و پیوند عمیق خویشاوندی افغانستان را برای خود ضرورت تلقی می‌کند. در این چارچوب توسعه همکاری‌های اقتصادی مبتنی بر منافع دو کشور را کمک کننده به اصول تلقی می‌کنیم و تلاش‌های لازم را انجام خواهیم داد.

کنعانی بیان کرد: موضوع حق آبه ایران جرو مطالبات ایران است و ما در همه گفت وگوها این موضوع را به عنوان اصل اساسی مورد توجه قرار داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تغییرات ژیوپلیتیکی در منطقه تصریح کرد: موضع ایران همان موضعی است که اعلام کرده و تغییری ایجاد نشده است. ما با تغییر مرزها مخالفیم.

کانال‌های دیپلماتیک همچنان با واسطه فعال هستند

سخنگوی وزارت خارجه درباره انتخابات در آمریکا بیان داشت: موضوع انتخابات آمریکا را موضوع داخلی تلقی می‌کنیم. آنچه که برای ما مهم است رفتار دولت آمریکا نسبت به ایران است. تغییرات روسای جمهور در آمریکا امری مرتبط با مردم این کشور است. انتظاری که از دولت‌های آمریکا داشتیم این بود که از مداخله در امور داخلی ایران خودداری کنند و در تعامل با احترام رفتار کنند.

وی گفت: با برجام هم آمد و رفت دولت‌ها تغییری در تعهد این کشور ایجاد نخواهد کرد. دولت آمریکا به طور یکجانبه خارج شد و مسئولیت‌ها متوجه آمریکاست. در خصوص برجام هدف اصلی ما لغو تحریم‌های ظالمانه و برخورداری ملت از حقوق تعریف شده در چارچوب این قرارداد است. کانال‌های دیپلماتیک همچنان با واسطه فعال هستند.

کنعانی افزود: چارچوب‌های دیپلماتیک باقی است و تغییری ایجاد نشده است. ما پایبند به میز مذاکره هستیم و در صورت حسن نیت طرف مقابل امکان جمع بندی مذاکرات و بازگشت همه طرف‌ها همچنان وجود دارد.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••