اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۳:۳۵
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۵۵
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۰۰
طلوع آفتاب ۰۵:۱۶:۳۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۵۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۲/۱۱/۱۷ - ۱۴:۰۰
سخنگوی دولت مطرح کرد:

مجلس ناترازی بودجه ۱۴۰۳ را اصلاح کند

سخنگوی دولت گفت: نگاه دولت برای کنترل قیمت‌ها، تشکیل وزارت بازرگانی است، زیرا دولت معتقد است ساختارهای موجود برای کنترل قیمت‌ها کفایت لازم را نمی‌کند.

مجلس ناترازی بودجه ۱۴۰۳ را اصلاح کند

به گزارش سراج24؛ «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت در نشست خبری امروز (سه‌شنبه) خود ضمن گرامی داشت ایام الله دهه فجر و تسلیت روز شهادت امام موسی کاظم (ع)، گفت: در دو هفته گذشته رییس‌جمهور سفری به استان هرمزگان داشت که سفر پربرکتی بود و به همت مدیران جهادی و بخش خصوصی همراه با دولت، در بخش مسکن، راه، انرژی و بهداشت و درمان طرح‌های خوبی افتتاح شد.

وی افزود: پیرو فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در جمع تولیدکنندگان، رییس‌جمهور تاکید داشت تا برای تحقق این فرمایشات تدابیر و برنامه ریزی مناسب بر اساس محورهای سخنان مقام معظم رهبری صورت گیرد؛ از جمله برای برنامه‌ها، زمان‌بندی مشخص شد و دستورات لازم به وزرای نفت، اقتصاد، نیرو و جهاد که مخاطبان اصلی این سخنان بودند، صادر شد. در واقع، در اولین جلسه هیأت دولت پس از دیدار مقام معظم رهبری با فعالان اقتصادی، به فرمایشان ایشان لبیک گفته شد و زمان‌بندی برای اجرای این فرمایشات توسط وزارتخانه‌های مربوطه انجام شد.

بهادری جهرمی در ادامه، اظهار داشت: بعد از ۱۲ سال از تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار با آیین نامه آن موافقت شد. همچنین برای پیش بینی پذیری اقتصاد کشور، شرایط مناسب مورد توجه واقع شد. علاوه بر این، آیین نامه دیگری برای ماده ۲۴ تصویب شد که موارد و زمان بندی‌های بلند مدت دارد و موجب تسهیل در فضای کسب و کار خواهد شد.

وی ادامه داد: در طول این دو سال دولت جدید، مقررات و نظام نامه‌های گمرکی که محل گلایه واردکنندگان بود، فقط در سال گذشته به نصف کاهش یافته است. از سوی دیگر، زمان بررسی و پاسخ به استعلامات گمرکی هم که بیش از ۱۱ روز بود، به شش روز کاهش یافته است.

افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی ایران

سخنگوی دولت بیان کرد: شاخص امنیت کشور در سال گذشته افزایش یافته است، به گونه‌ای که در جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی شاهد افزایش سرمایه گذاری بودیم. همچنین در تأمین ارز در سال ۱۴۰۱ و در بخش صنعت و معدن ۶۳ درصد بیشتر از چهار سال قبل از آن بوده است.

وی با اشاره به توسعه تجارت خارجی کشور، اذعان کرد: در حوزه تجارت در ۱۷ کشور مراکز تجاری کشورمان فعال شده است که موجب تسهیل گری در کشورهای مقصد، بازارسازی برای تجار و صادرکنندگان کشورمان می‌شود، لذا با استفاده از این بازارهای صادراتی می‌توان به رونق کسب و کارهای داخلی کمک شایانی کرد.

سخنگوی دولت در خصوص ناترازی های تحمیل شده در بودجه ۱۴۰۳ به دولت، گفت: طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه، هزینه‌هایی که مجلس به لایحه بودجه اضافه کرده است، حداقل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان ناترازی به بودجه ۱۴۰۳ تحمیل شده است. این میزان ناترازی موجب کسری بودجه می‌شود و آثار تورمی دارد و امیدوارم همکارانم در مجلس شورای اسلامی در سایر مراحل بررسی بودجه، این ناترازی را اصلاح کنند.

بهادری جهرمی در خصوص اقدامات دولت در جذب و به کارگیری نخبگان، اظهار داشت: سازمان اداری و استخدامی مجوزهای لازم برای جذب نخبگان طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را صادر کرده است که برای جذب ۱۶۰ نخبه از سوی سازمان برنامه تأمین اعتبار هم شده است. علاوه بر اجرایی شدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سومین فراخوان جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی هم منتشر شده است. همچنین دفتر هیأت دولت نیز در ۱۲ عنوان شغلی اقدام به جذب نخبگان می‌کند. رشد ۸ برابری اشتغال در شرکت‌های دانش‌بنیان نیز از جمله اقدامات دولت در راستای حمایت از نخبگان است.

توجه به ظرفیت‌های بومی در اجرای پروژه‌های نفتی

سخنگوی دولت در خصوص ضرورت افزایش مشارکت بخش خصوصی در حوزه‌های نفتی، گفت: توجه به ظرفیت‌های داخلی، جایگزین نگاه به خارج در اجرای پروژه‌های نفتی شده است، لذا پیش از این رویکرد غلط نگاه به بیرون و بی‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی حاکم بود، اما در این دولت نگاه به درون در پروژه‌ها جایگزین نگاه به بیرون شده است و پیرو صحبت‌های مقام معظم رهبری، دولت اهتمام ویژه ای به واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی دارد. در این زمینه هم رییس‌جمهور دستور ویژه‌ای داده است مبنی بر بازنگری رویکرد واگذاری پروژه‌ها به سمت آنکه هرچه بیشتر از حال حاضر، از بخش خصوصی استفاده شود.

بهادری جهرمی در ادامه در خصوص زمان اجرای فرآیند مناقصات، بیان کرد: فرایند مناقصات معمولاً ۴۰ ماه طول می‌کشید، اما در دولت سیزدهم یعنی در همین مدت کمتر از ۴۰ ماه، شش قرارداد برای توسعه هفت میدان نفتی و گازی به ارزش چهار و نیم میلیارد دلار منعقد، تنفیذ و عملیات اجرایی آن نیز انجام شده است، در نتیجه آن ۱۹۰ هزار بشکه به تولید کشور افزوده شده است. همچنین پنج قرارداد برای هشت میدان نفتی و گازی به ارزش ۱۴ میلیارد دلار تا پایان امسال منعقد می‌شود.

وی بیان کرد: تقریباً در همه این قراردادها طرف حساب ما بخش خصوصی خواهد بود و در نتیجه این قراردادها، ما انتظار داریم که ۳۹۰ هزار بشکه نفت و ۳۰ میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت تولید کشور افزوده شود.

سخنگوی دولت در خصوص روند افزایشی قیمت‌ها و برنامه دولت برای کنترل بازارها به خصوص در ایام ماه مبارک رمضان، گفت: نگاه دولت برای کنترل قیمت‌ها تشکیل وزارت بازرگانی است، زیرا دولت معتقد است ساختارهای موجود، برای کنترل قیمت‌ها کفایت لازم را نمی‌کند.

وی افزود: برای آنکه نظارت مؤثری در بازار داشته باشیم، لایحه وزارت بازرگانی را تقدیم مجلس کردیم و بعد از آن هم لایحه تشکیل سازمان بازرگانی را تقدیم مجلس کردیم، اما همه اینها مسکوت مانده است و دولت همچنان در انتظار تصویب است. فعلاً همه بخش‌ها زیر نظر وزارت صمت جمع و یک معاونت برای این کار مشخص شده است و در سراسر کشور و در استان‌ها، مکلف به همکاری با این بخش برای کنترل و نظارت بر قیمت‌ها هستند.

وی ادامه داد: برای نوروز و ماه رمضان طرح‌هایی را در دستور کار دولت قرار دادیم که «طرح فجر تا فطر» از آن جمله است که بر اساس آن ۲۰۰ نمایشگاه عرضه مستقیم تولیدات به مصرف کننده‌ها پیش بینی شده است که برخی از آنها فعال و بقیه نیز تا عید فطر، فعال خواهند شد و به کار خود ادامه خواهند داد.

سخنگوی دولت با اشاره به افتتاح طرح‌ها در ایام دهه فجر، گفت: ۲۴۰۰ پروژه به ارزش ۴۱۰ هزار میلیارد تومان در دهه فجر افتتاح می‌شود. بخشی از این طرح‌ها و پروژه‌ها افتتاح شده و بقیه نیز تا پایان دهه فجر افتتاح خواهند شد که از این میان، ۱۵ طرح مربوط به وزارت نفت با مجموع سرمایه‌گذاری ۲.۲ میلیارد دلاری است و موجب افزایش تولید گاز و نفت و گازرسانی به شهرها و روستاها خواهد شد.

بهادری جهرمی در ادامه تاکید کرد: تمامی اعضای هیأت وزیران در دهه فجر حداقل به یک استان سفر خواهند کرد.

ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان در این دولت ۳ برابر شده است

سخنگوی دولت در خصوص جذب نخبگان در شرکت‌های دانش بنیان، بیان کرد: جذب نخبگان در شرکت‌های دانش بنیان و حمایت از آنها در دستورکار دولت قرار دارد. از طرفی ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان در این دولت ۳ برابر شده و حمایت‌های مختلفی از این شرکت‌ها صورت گرفته است. ۴ هزار فرصت بورسیه برای جذب نخبگان در خودروسازی‌ها و نفتی‌ها و فولادی‌ها، ایجاد شده است. همچنین در حوزه جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی هم مصوباتی داشته ایم. امروز روز آخر سومین فراخوان جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی است و دفتر هیأت دولت هم در این فراخوان ۱۲ پست برای جذب نخبگان در کمیسیون‌های تخصصی دولت درخواست داده و همه این فرآیندها برای اشتغال نخبگان در حال انجام است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه تلاش دولت در جهت عدالت در استخدام و جذب نیروی کار است، اظهار کرد: در راستای ایجاد اشتغال دولت شش مسیر را در پیش گرفته است و روش‌های استخدامی بر پایه آزموی‌های عمومی را در دستور کار خود قرار داده است. سه آزمون فراگیر و هشت آزمون نیز به صورت اختصاصی برگزار شده است که بیش از ۱۲۰ هزار نفر ظرفیت استخدام این آزمون‌های استخدامی بوده است.

گام بعدی دولت برای ایجاد اشتغال، تسهیل شرایط خوداشتغالی است

بهادری جهرمی تاکید کرد: گام دوم دولت برای ایجاد اشتغال، تسهیل شرایط خوداشتغالی است که مهم‌ترین اقدام صورت گرفته در این راستا را می‌توان تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بیان کرد.

وی از ایجاد سامانه جست‌وجوی شغل در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به عنوان سومین اقدام دولت نام برد و بیان کرد: در حوزه اشتغال بخش خصوصی و به منظور دسترسی آسان و برابر آحاد جامعه، سامانه جست‌وجوی شغل در وزارت کار فعال شد، در این سامانه فرصت‌های شغلی کارآفرینان بخش خصوصی در معرض دید عموم کارجویان قرار می‌گیرد. همچنین مجموعه‌هایی که دولت حمایت‌های تسهیلات از آنان داشته است، از طریق این سامانه هدایت می‌شود که جذب نیروی کار به صورت عادلانه انجام پذیرد.

سخنگوی دولت بورسیه‌های شغلی و دولتی، جذب ویژه نخبگان در دستگاه‌های دولتی و حل مسایل پیش‌روی کسب و کارها را از دیگر اقدامات دولت در خصوص افزایش اشتغال بیان کرد و ادامه داد: بیش از ۶۵۰۰ کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشته‌اند. همچنین در سفر هفته گذشته رییس‌جمهور به استان هرمزگان، بیش از ۶۰۰ کارخانه دیگر نیز فعال و به جمع صنایع خارج شده از رکود اضافه شدند.

بهادری جهرمی اذعان کرد: مجموع اقدامات دولت موجب کاهش نرخ بیکاری از ۱۰ درصد در ابتدای دولت به نرخ ۷.۶ درصد شده است که این میزان کمترین میزان نرخ بیکاری از سال ۱۳۸۴ تا کنون است.

سخنگوی دولت در خصوص سوال اینکه آیا قرار است در راه‌اندازی معدن مس دره زرشک استان یزد که با مخالفت سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت نیرو مواجه شده بود تجدید نظر صورت گیرد، اظهار کرد: هر گونه مطالعه مجدد باید با مشارکت و تأیید وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود. برای دولت، امر توسعه فرع بر حفظ محیط زیست است و اگر مشخص شود که مطالعه‌ای اشتباه بوده است قطعاً در اجرای آن تجدیدنظر خواهد شد.

حمایت از بخش خصوصی در برنامه هفتم آمده است

بهادری جهرمی درباره تاکید رهبری انقلاب در خصوص توجه به بخش خصوصی و برنامه دولت در این زمینه، گفت: در لایحه برنامه هفتم به صراحت بر حمایت از بخش خصوصی موادی آمده است. همچنین بر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به عنوان الگوی بخش خصوصی نیز تاکید شده است.

وی با اشاره به بخش صنعت فضایی کشور، بیان کرد: در حوزه صنعت فضایی که تا پیش از این عموماً نظامی‌ها فعال بودند، در این دولت برای اولین بار مجوز شرکت خصوصی فعال در این زمینه صادر شد و نمایندگان بخش خصوصی در نمایشگاه فعالیت‌های فضایی حضور داشتند.

بهادری جهرمی ادامه داد: در زمینه برق و نیرو و سایر وزارتخانه‌ها به ویژه پس از تصویب آیین نامه سال گذشته در خصوص حمایت از دانش بنیان‌ها، این شرکت‌ها فعال شده اند.

با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، جهش تولید بنزین داشته‌ایم

سخنگوی دولت درباره افزایش مصرف بنزین، تصریح کرد: در زمینه تولید بنزین متوسط تولید با متوسط مصرف در ایام عادی تقریباً برابر است. همچنین در ایام پرمصرف پالایشگاه‌ها به صورت مقطعی دچار ناترازی می‌شویم که وزارت نفت از روش سوآپ غیرهمزمان برای تولید یا تأمین بنزین استفاده می‌کند. همچنین با کمک شرکت‌های دانش بنیان جهش تولید بنزین داشته ایم و همکاری خوبی بخش خصوصی با وزارت نفت در زمینه تولید داشته است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در زمینه مصرف نیز اولویت دولت انتقال به سمت تولید خودروی عمومی برقی بوده است که با شهرداری‌های کلان شهرها و وزارت صمت اقدامات خوبی برای تولید اتوبوس و تاکسی و ون برقی شده است. در عین حال ناوگان حمل و نقل فرسوده را نوسازی می‌کنیم. روز گذشته نیز شاهد تحویل تعدادی ناوگان ریلی بودیم. همچنین در توسعه پتروپالایشگاه ها هم اقداماتی شده است با این حال، حل این ناترازی ها عزم ملی می‌خواهد و همه باید در زمینه کاهش خودروهای تک سرنشین یا اجرای معاینه فنی اقدام کنیم. در سال‌های گذشته هم بیشتر شاهد بودیم که کلانشهرها از طرح‌های زوج و فرد استفاده می‌کردند.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره ادعای آمریکایی‌ها در زمینه عملیات سایبری علیه کشورمان، بیان کرد: مرتباً هجمه‌های مختلفی علیه مردم ایران از جمله سایبری انجام می‌شود که هدف آنها هجمه قرار دادن مردم است. وقتی به پمپ بنزین‌ها حمله می‌کنند، می‌خواهند به مردم ضربه بزنند و مجموعه‌های وزارت ارتباطات، وزارت اطلاعات و پدافند غیرعامل عموماً و به اتفاق این هجمه‌ها را کنترل و با آن مقابله می‌کنند و با خیلی از این حمله‌ها مقابله می‌شود و حمله‌های مورد نظر آنها محقق نمی‌شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••