اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۳:۳۵
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۵۵
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۰۰
طلوع آفتاب ۰۵:۱۶:۳۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۵۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۲/۰۷/۲۵ - ۰۲:۰۰

بررسی پرونده کی‌روش در ایران؛ ناکامی‌ها پیاپی با آقای پرحاشیه و همیشه طلبکار

تیم ملی فوتبال ایران درحالی به مصاف قطر می‌رود که هدایت این تیم را کارلوس کی‌روش سرمربی سابق تیم ملی بر عهده دارد.

بررسی پرونده کی‌روش در ایران؛ ناکامی‌ها پیاپی با آقای پرحاشیه و همیشه طلبکار

به گزارش سراج24؛ تیم ملی فوتبال ایران درحالی در دیدار فینال جام بین المللی اردن برابر قطر قرار خواهد گرفت که هدایت عنابی‌پوشان را کارلوس کی‌روش سرمربی سابق تیم ملی ایران برعهده دارد و تقابل یوزها با مربی سابق خود در این دیدار می‌تواند موضوع جالب توجهی باشد.

حضور در ایران

به دنبال ناکامی تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱ و بعد از مذاکرات فدارسیون فوتبال ایران با این مربی پرتغالی و حضور وی در تهران، کی‌روش راهی ابوظبی شد و نظاره‌گر دیدار ایران و روسیه باشد تا در خصوص حضور در کشورمان تصمیم‌گیری کند. او که ابتدا با حضور در تیم ملی‌ ایران موافقت کرده بود در بهمن ماه با ارسال ایمیلی اعلام کرد به دلیل مشکلات شخصی نمی‌تواند در ایران کار کند اما بعد از مذاکرات صورت گرفته در نهایت وی از تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ رسماً سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران را تا پایان رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۴ را بر عهده گرفت. نخستین بازی رسمی کی‌روش با تیم ملی ایران در ۲۶ تیر ماه سال ۱۳۹۰ در ورزشگاه آزادی برابر ماداگاسکار بود که در نهایت این بازی با برتری یک بر صفر تیم ملی همراه شد.

بررسی پرونده کی‌روش در ایران؛ ناکامی‌ها پیاپی با آقای پرحاشیه و همیشه طلبکار

صعود دقیقه نودی به جام جهانی

تیم ملی فوتبال ایران در مرحله چهارم انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل، با تیم‌های ملی کره جنوبی، ازبکستان، قطر و لبنان هم‌گروه شد. اگرچه تیم ملی با کسب ۵ برد یک تساوی و ۲ باخت به عنوان صدرنشین راهی برزیل شد اما این تیم کار سختی را برای صعود در پیش گرفت. تیم ملی ابتدا ازبکستان را در تاشکند شکست داد و در تهران با قطر به تساوی بدون گل رسید. اما در بازی سوم در بیروت برابر لبنان شکست غیرمنتظره‌ای داشت و به این تیم با نتیجه یک بر صفر باخت اما بعد از آن موفق شد کرده را در تهران با همین نتیجه شکست دهد.

در دور برگشت کار در همان ابتدا گره خورد. شاگردان کی‌روش که ازبکستان را در خانه حریف برده بودند در شب بارانی آزادی برابر این تیم با یک گل شکست خوردند تا کار صعود به اما و اگر کشیده شود. ایران در سه بازی آینده خود درحالی باید به برتری می‌رسید که دو بازی در خارج از ایران بود و به نظر می‌رسید ناکامی تیم ملی با این مرد پرتغالی هم ادامه خواهد داشت. یوزها ابتدا با برتری برابر قظر در دوحه شانس صعود مستقیم را باز پس گرفت و بعد از آن در تهران در دیداری انتقامی با نتیجه ۴ بر صفر لبنان را درهم کوبید تا در بازی پایانی برای مسجل کردن صعود خود در سئول به مصاف کره‌جنوبی برود.

با توجه به جنگ روانی که سرمربی تیم ملی کره جنوبی یعنی چوی کانگ هی به راه انداخته بود حساسیت این بازی دوچندان شد. در این بازی حساس سرانجام رضا قوچان‌نژاد روی پاس آندارنیک تیموریان در صحنه‌ای که کمتر کسی فکر می‌کرد ایران بتواند روی دروازه کرده خطرساز شود دروازه ببرهای آسیا را باز کرد تا در نهایت با برتری یک بر صفر یوزها به عنوان صدرنشین راهی جام جهانی شوند. پس از این پیروزی کی‌روش با مشت گره‌کرده خود به سمت نیمکت کرده رفت تا قدرت خود را به رخ سرمربی حریف بکشاند.

بررسی پرونده کی‌روش در ایران؛ ناکامی‌ها پیاپی با آقای پرحاشیه و همیشه طلبکار

در نهایت تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ که در گروه ششم قرار داشت علی رغم نمایش قابل قبولی که داشت با قبول شکست برابر آرژانتین و بوسنی و تساوی برابر نیجریه با کسب یک امتیاز در گروه خود در رده آخر قرار گرفت و به میهن بازگشت. در این بازی‌ها ایران با تساوی صفر بر صفر برابر نیجریه، برای نخستین بار در رقابت‌های جام‌جهانی موفق به ثبت کلین شیت شد.

اشتباه داور و ضربات مرگبار پنالتی؛ یوزها ایستاده مردند

جام‌ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۵ درحالی در استرالیا برگزار شد که تیم ایران ابتدا در مرحلهٔ گروهی موفق شد بحرین را با نتیجه ۲ بر صفر شکست دهد و در بازی دوم با تک گل سرادر آزمون موفق شد قطر را یک بر صفر شکست دهد. در بازی پایانی گروه نیز در حالی که بازی تا دقایق پایانی برابر امارات با نتیجه صفر - صفر پیگیری می‌شد که رضا قوچان‌نژاد موفق شد گل برتری ایران را وارد دروازه امارات کند تا یوزها ضمن صعود به عنوان صدرنشین برای نخستین بار در تاریخ رقابت‌های جام ملت‌ها در هر سه بازی دور گروهی به برتری برسند.

در مرحله یک چهارم نهایی، ایران با عراق روبرو شد که پیش از شروع جام ملت‌ها در یک بازی دوستانه این تیم را شکست داده بود. ایران که با تک گل‌ آزمون از حریف پیش افتاد اما بن ویلیام با یک کارت قرمز بحث‌برانگیز در نیمهٔ اول ایران را ده نفره کرد تا عراقی‌ها گل خورده را جبران کنند و بازی به وقت‌های اضافی کشیده شود. در اوقات تلف شده شاگردان کی‌رشو دو باز از حریف عقب افتادن اما با تلاش زیادی که انجام دادند و جبران دو گل در اواخر وقت اضافه بازی را به تساوی ۳ بر ۳ رساندند اما در نهایت در ضربات پنالتی ایران ۷ بر ۶ شکست خورد و حذف شد.

بررسی پرونده کی‌روش در ایران؛ ناکامی‌ها پیاپی با آقای پرحاشیه و همیشه طلبکار

بعد از حذف ایران از جام ملت‌ها قرارداد سرمربی پرتغالی تیم ملی اینبار به مدت ۳ سال و تا پایان جام جهانی ۲۰۱۸ تمدید شد. این موضوع حواشی مختلفی را در برداشت. از مبلغ قراردادوی که به همراه کادرفنی در دوره نخست ۹ میلیارد تومان دریفات کردند و درخواست افزایش ۷۰ درصدی توسط کی‌روش در دوره دوم گرفته تا انتقاد برخی از پیشکسوتان از رفتارهای این مربی همه و همه باعث شد تا انتخاب مجدد این مربی مورد انتقاد و بحث قرار گیرد.

کی‌روش و نرسیدن؛ عادت همیشگی در قدم‌های پایانی

تیم ملی برخلاف دوره قبلی کاملا صعود بدون دردسری به جام جهانی داشت و در گروهی کره‌جنوبی، ازبکستان، قطر، چین و سوریه حضور داشتند با کسب ۲۲ امتیاز در ۱۰ بازی بدون شکست مقتدرانه در صدر جدول قرار گرفت و بعد از روسیه میزبان و برزیل سومین تیمی بود که جواز حضور در جام‌جهانی ۲۰۱۸ را کسب کرد.

در جام‌جهانی، ایران درحالی در گروه دوم این رقابت‌ها قرار گرفت که با توجه به حضور اسپانیا، پرتغال و مراکش در این گروه، گروه مرگ رقابت‌ها را به خود اختصاص داد. شاگردان کی‌روش در بازی ابتدایی خود به لطف گل به خودی دیرهنگام عزیز بوحدوز، موفق شدند حریف سرسخت آفریقایی خود یعنی مراکش را یک بر صفر شکست دهند تا ایران بعد از ۲۰ سال به دومین پیروزی خود در تاریخ جام جهانی دست پیدا کند. در دومین تقابل ایران علی رغم نمایش جالب توجهی که برابر اسپانیا داشت برابر این تیم با نتیجه یک بر صفر شکست خورد تا کار صعود به دور بعدی به بازی آخر کشیده شود. در آخرین بازی، کی‌روش به مصاف تیم کشورش یعنی پرتغال رفت. کوروشما در دقایق پایانی نیمه نخست با یک ضربه‌ای تماشایی دروازه علیرضا بیرانوند را باز کرد تا امید یوزها پرپر شود.

در نیمه دوم درحالی که یوزها به دنبال جبران گل خورده بودند داور به سود پرتغال اعلام پنالتی کرد که علیرضا بیرانوند در یک دوئل تک‌به‌تک برابر کریستیانو رونالدو، سنگربان تیم ملی موفق شد ضربه پنالتی وی را مهار کند تا امید شاگردان کی‌روش زنده بماند. در دقایق پایانی بازی به دنبال حملات پیاپی ایران داور به سود تیم ملی اعلام پنالتی کرد که کریم انصاری‌فرد موفق شد دروازه پرتغال را باز کند تا بازی به تساوی کشیده شود. در ادامه مهدی طارمی نیز فرصت داشت گل دوم را به ثمر برساند که با بی دقتی موقعیت را از دست داد تا بازی درنهایت با این نتیجه به پایان برسد. این تساوی می‌توانست منجر به نخستین صعود ایران به دور دوم جام جهانی شود اما با تساوی اسپانیا و مراکش، این اتفاق محقق نشد و پرتغال و اسپانیا به مرحله بعدی صعود کردند.

بررسی پرونده کی‌روش در ایران؛ ناکامی‌ها پیاپی با آقای پرحاشیه و همیشه طلبکار

بعد از جام‌جهانی و عدم صعود تیم ملی به دور گروهی علی‌رغم نمایش خوب یوزها قرارداد کی‌روش تا پایان جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ تمدید شد. ایران در این مسابقات، با پیروزی مقابل یمن و ویتنام و تساوی با عراق، از گروه چهارم این رقابت‌ها به عنوان صدرنشین به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کرد و در آن مرحله، با تیم سوم گروه ششم یعنی عمان دیدار کرد که در نهایت به برتری ۲ بر صفر رسید. در مرحله یک چهارم نیز تیم ملی مقابل چین قرار گیرد که ایران در این بازی، چین را با نتیجهٔ ۳ بر صفر شکست داد و راهی نیمه نهایی شد. ایران در حالی در دیدار نیمه نهایی به مصاف ژاپن رفت که این بازی صدمین حضور کی‌روش بر روی نیمکت تیم ملی بود تا مرد پرتغالی از این حیث صاحب رکوردی تاریخی و دست نیافتنی شود.

در این بازی ژاپنی‌ها روی اشتباه مدافعان تیم ملی موفق شدند دروازه ایران را باز کنند تا یوزها نخستین گل خود در این رقابت‌ها را دریافت کنند. با دریافت این گل شیرازه تیم از هم پاشید و بعد از آن ایران ۲ گل دیگر خورد تا در نهایت با شکست سه بر صفر برابر ژاپن شاگردان کی‌روش از دور این رقابت‌ها کنار روند و متحمل سنگین‌ترین شکست خود در تاریخ جام ملت‌ها و همچنین برابر ژاپن شوند. به دنبال حذف تیم ملی و شکست سنگین برابر ژاپن و سیل انتقادات و حواشی به وجود آمده فدارسیون قرارداد کی‌روش را تمدید نکرد تا وی بعد از ۸ سال حضور در ایران از یوزها جدا شود.

هیچ‌جا ایران نمی‌شود

بعد از جدایی از تیم ملی ایران، کی‌روش راهی فوتبال آمریکایی جنوبی شد و هدایت تیم ملی کلمبیا را بر عهده گرفت. در زمستان سال ۲۰۱۹ کی‌روش با قراردادی سه ساله سرمربی جدید تیم ملی فوتبال کلمبیا شد. او تنها مربی اروپایی-آفریقایی تیم‌های ملی آمریکای جنوبی و چهارمین سرمربی اروپایی بود که پس از فریدریش دونفلد، زلاتکو وسلینوویچ و بلاگویه ویدینیچ سرمربی تیم ملی فوتبال کلمبیا شد. او در اولین گام با کلمبیا در کوپا امریکا حاضر شد. کلمبیا با مربی‌گری او با ۹ امتیاز در گروهی که آرژانتین در آن قرار داشت با شکست ۲ بر صفر این تیم مقام اول را به خود اختصاص داد. با این‌حال کلمبیا در یک‌هشتم نهایی توسط شیلی و در ضربات پنالتی، حذف شد.

کلمبیا با کی‌روش در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ ابتدا ونزوئلا را شکست داد وبا شیلی به تساوی رسید. اما در ادامه شرایط برای کلمبیا کاملا تغییر کرد آنها در خانه برابر اروگوئه ۳ بر صفر شکست خورد تا این بدترین شکست خانگی کلمبیا در ۸۰ سال اخیر باشد و در ادامه در کمال ناباوری با نتیجه ۶ بر یک برابر اکوادور شکست خورد تا در دسامبر ۲۰۲۰ طبق توافقی دو طرفه از کلمبیا جدا شود. در ادامه کلمبیا از صعود به جام‌جهانی باز ماند تا کی‌روش سهم بزرگی در این ناکامی داشته باشد.

کی‌روش بعد از دوری نزدیک به یک سال از میادین پیشنهاد فدارسیون مصر را پذیرفت و راهی این کشور شد. وی در جام‌ملت‌های آفریقا با درخشش سنگربان خود موفق شد حریفان را در ضربات پنالتی شکست دهد و راهی دیدار فینال شود. در دیدار فینال اما در ضربات پنالتی حریف سنگال نشد تا کی‌روش یک ناکامی دیگر را در کارنامه خود به ثبت برساند. در مرحله مقدماتی جام‌جهانی نیز بعد از حضور در دور سوم انتخابی این تیم برای کسب جواز حضور در جام جهانی به مصاف سنگال برود. مصر پس از پیروزی یک بر صفر در قاهره در داکار یک بر صفر شکست خورد تا باز هم ضربات پنالتی سرنوشت کی‌روش را مشخص کند و این بار همانند دیدار فینال جام ملت‌ها بازهم مصر شکست خورد تا سنگال راهی جام‌جهانی شود و به کار خود در مصر پایان دهد.

بررسی پرونده کی‌روش در ایران؛ ناکامی‌ها پیاپی با آقای پرحاشیه و همیشه طلبکار

اینبار ایران او را به جام جهانی برد

دراگان اسکوچیچ اگرچه توانست تیم ملی ایران را در شرایطی که در آستانه حذف از دور مقدماتی جام‌جهانی داشت مقتدرانه به قطر برساند اما با حضور دوباره مهدی تاج در فدراسیون فوتبال وی از سمت خود برکنار شد تا کی‌روش برای دومین دوره و سومین بار در جام‌جهانی هدایت یوزها را بر عهده بگیرد. ایران با هدایت کی‌روش در جام جهانی۲۰۲۲ در بازی اول با نتیجه ۶ بر ۲ تحقیر شد و به انگلیس باخت. این شکست سنگین‌ترین شکست تاریخ فوتبال ایران در تاریخ جام جهانی بود و جز سه شکست سنگین‌ ایران در تاریخ خود بوده است. تیم ملی برخلاف نمایش ضعیف در بازی با انگلیس در بازی دوم با گل‌های دقیقه ۹۹ روزبه چشمی و دقیقه ۱۰۳ رامین رضاییان دو بر صفر تیم ملی فوتبال ولز را شکست داد تا در آستانه صعود به دور بعدی رقابت‌ها قرار گیرد.

ایران در بازی سوم در حالی برابر آمریکا قرار گرفت که با یک تساوی نیز برای نخستین بار به دور حذفی رقابت‌های جام جهانی می‌رسید. اما شاگردان کی‌روش در یک بازی ضعیف و نمایش ناامیدکننده درحالی که کمتر کسی فکر می‌کرد با نتیجه یک بر صفر شکست خورد تا باز هم ایران با این مربی پرتغالی در یک تورنمت دیگر ناکام باشد. به دنبال این نتیجه کی‌روش از تیم ملی جدا شد و هدایت قطری‌ها را برعهده گرفت.

آقای پرحاشیه

حضور کی‌روش از همان ابتدا در فوتبال ایران با حواشی و انتقادات زیادی همراه بود و رفته رفته بیشتر هم شد. این مربی بارها و بارها به دلیل نتیجه گرایی و عدم بازی تماشایی و اتکا به بازی تدافعی مورد انتقاد قرار گرفت. مخصوصا اینکه این مربی در بازی‌های که باید نتیجه لازم را کسب می‌کرده ناکام مانده است. یکی دیگر از موضوعات مورد مناقشه در خصوص کی‌روش رقم قرارداد وی بوده است تا جایی که گفته ‌می‌شد وی برای پیروزی برابر تیم‌های همچون ماداگاسکار و سیرالئون نیز پاداش گرفته است از طرفی نیز وی با حقوق دو میلیون دلاری هفتمین سرمربی گران جام‌جهانی ۲۰۱۸ بوده است در حالی که فدراسیون با مبلغی کمتر از این می‌توانست مربیان همچون گرت ساوت‌گیت، هروه رنار، خوزه پکرمن و زلاتکو دالیچ را به خدمت بگیرد.

از طرفی نیز انتخاب دستیاران ایرانی این مربی نیز حاشیه‌های زیادی را به وجود آورد و انتخاب دستیاران ایرانی وی بیانگر این موضوع‌ست که او چندان به این انتخاب اهمیتی نمی‌داده است و همین موضوع مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان بوده است. همچنین گفته می‌شود وی در مسائل مدیریتی فدراسیون همچون برگزاری و برنامه ریزی مسابقات لیگ برتر و انتخاب سرپرست تیم ملی نیز به صورت مستقیم دخالت داشته است.

کی روش در ۹ سال حضور در تیم ملی ایران در ۵ رویداد (۳ جام جهانی و ۲ جام ملت‌های آسیا )حاضر شد و توفیق چندانی کسب نکرده تا تقریبا با یک پرونده شکست خورده ایران را ترک کند. در مدت زمان حضور وی در ایران این مربی پرتغالی حواشی زیادی را به وجود آورد. او در زمان حضور خود با بازیکنانی همچون، هادی عقیلی، سیدمهدی رحمتی و شجاع خلیل زاده دچار مشکل شد و در نهایت آنها از تیم ملی کنار گذاشته شدند. این مربی یک لیست از بازیکنان مورد علاقه خود را در اختیار داشت و فارغ از عملکرد آنها همواره آنها را به تیم ملی دعوت می‌کرد که بارزترین نمونه آن قبول هدایت تیم ملی در جام‌جهانی ۲۰۲۲ بود که با دگرگون کردن تیم ملی لقب مسن‌ترین تیم ملی جام‌ را به خود اختصاص داد.

یکی از مهم‌ترین موضوع‌های مورد مناقشه در مورد این مربی در آستانه جام‌جهانی ۲۰۲۲ رقم خورد در جایی که او ۴ دروازه‌بان را با خود برد و با توجه به مصدومیت امید ابراهیمی هیچ بازیکنی را به تیم ملی دعوت نکرد و تنها تیم این جام لقب گرفت که با یک بازیکن کمتر در این رقابت ها حضور دارد. هنوز هم کسی دلیل این انتخاب کی‌روش را نفهمیده است و به نطر می‌رسد هیچ وفت نیز مشخص نشود. همچنین او علاقه شدیدی به بازیکنان دو تابیعتی داشت و در تیم ملی از بازیکنانی همچون اشکان دژاگه، رضا قوچان نژاد و سامان قدوس استفاده کرد هر چند در این میان بازیکنانی که غالبا کیفیت نامطلوبی داشتند به تیم ملی دعوت شدند. از طرفی نیز او در دوره‌های مختلف با سرمربیان تیم‌های لیگ برتر از جمله برانکو ایووانکویچ و امیر قلعه‌نویی درگیری‌های داشته است که همین حواشی تمرکز تیم را در برهه‌های مختلف بر هم زد.

بررسی پرونده کی‌روش در ایران؛ ناکامی‌ها پیاپی با آقای پرحاشیه و همیشه طلبکار

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••