اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۳:۳۵
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۵۵
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۰۰
طلوع آفتاب ۰۵:۱۶:۳۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۵۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۲/۰۵ - ۱۱:۴۱
سالن ها پر از تماشاگر؛

گیشه ها، شرمنده «رسوایی» شدند!

اگر فروش فیلم ها در اکران اول بهار را با وضعیت گیشه در اغلب ماه های سال گذشته مقایسه کنیم به این نتیجه می رسیم که اکران نوروزی، گیشه سینماها را بهاری و پررونق کرده است،

 گیشه ها، شرمنده «رسوایی» شدند!

به گزارش « سراج24 » ، اما اگر فروش فیلم ها در اکران نوروزی را با فروش نوروزی چند سال اخیر مقایسه کنیم می بینیم که وضعیت فقط از اکران پرحاشیه نوروز ۹۱ بهتر بوده است. با این همه نمی توان انکار کرد که فروش قابل توجه فیلمی چون «رسوایی» توانست سینماداران را پس از مدت ها رکود، با رونقی قابل توجه همراه کند. ضمن اینکه «حوض نقاشی» و «تهران ۱۵۰۰»، نیز کارکرد قابل قبولی در گیشه داشتند.


با تعدادی از سینماداران درباره وضعیت اکران بهار گفت و گو کرده ایم.


تعداد تماشاگران سینما کم شده است


رییس انجمن سینماداران و مدیر مجموعه سینمایی ماندانا وضعیت فروش فیلم ها در فروردین را از چند جهت قابل ارزیابی دانست.
قاصداشرفی در این باره به خبرنگار «بانی فیلم» توضیح داد: چیدمان اکران نوروزی با رایزنی های فراوان و کارشناسی شده در نهایت چیدمان خوبی شد و فیلم های اکران شده در بهار بضاعت و پتانسیل جذب مخاطب را داشتند. از طرف دیگر مخاطبان هم با میل و رغبت به دیدن فیلم های روی پرده رفتند و نکته مهم دیگر اینکه حاشیه هم گریبان سینمای ایران را نفشرد.


او افزود: هم طراحی اکران و هم کیفیت فیلم ها شروع خوبی را برای سینمای ایران در سال ۹۲ رقم زد. اتفاق مثبت و خوب در آغاز سال انرژی مثبت برای کل سال سینمای ایران است اما از جهت دیگر هم می توان اکران بهار را قابل ارزیابی دانست.
اشرفی بیان کرد: تعطیلات نوروزی و مسافرت مردم در عید و همچنین تعطیلی مدارس و دانشگاه ها دلیلی بود که ما افت تماشاگر را در سالن ها شاهد بودیم.


به عنوان یک سینمادار، فروش فیلم ها به لحاظ رقم معیار موفقیت اکران بهار نمی دانم چون امسال بهای بلیت هم افزایش یافته و فروش ریالی فیلم ها به همین دلیل بالاتر رفته است. بیشترین معیار برای ارزیابی اینجانب به لحاظ تعداد بیننده و تماشاگر است که از این منظر می توانم بگویم سینمای ایران سال ۹۲ با ریزش مخاطب مواجه بود. آن طور که انتظار می رفت تعداد تماشاگر و مخاطب بالا برای دیدن فیلم ها مراجعه نکردند.


او در پایان صحبتش پیشنهاد داد: هر شش ماه یا انتهای هر سال مدیران و مسؤولان سینمایی جلساتی تشکیل دهند و معایب کاهش مخاطب را موشکافی کنند و برنامه ریزی و استراتژی درست برای جذب مخاطب به سالن ها به کار بگیرند.


فروش فوق العاده سینما آزادی


رضا سعیدی پور در سخنانی ارزیابی خود را از اکران بهار سینماها تنها در سینما آزادی بیان کرد و گفت: در سال های گذشته در نوروز در سینما آزادی شاهد بودیم که تنها یک یا دو فیلم در گیشه به موفقیت دست پیدا می کرد و این دو فیلم بودند که می توانستند سالن های کاملاً پر داشته باشند، اما فیلم های دیگر معمولاً آن طور که باید و شاید با اقبال مخاطب مواجه نمی شدند و دو فیلم پرمخاطب سینماها و سالن های دیگر را تحت شعاع قرار می داد.


سعیدی پور توضیح داد: اما امسال سینما آزادی شاهد موفقیت همه ۵ فیلم به لحاظ استقبال مخاطب بود و هر ۵ فیلم اکران نوروزی، به نسبت خوبی با اقبال مخاطب مواجه بودند.


او گفت: اینطور می توانم بگویم که اکران فروردین فیلم ها در سینما آزادی با ضریب اشغال صندلی بالایی به نسبت سال های گذشته همراه بود و ما در سال های گذشته در فروردین در سینما آزادی ضریب اشغال صندلی کمتری را شاهد بودیم.


وی با بیان اینکه فروردین سینمای ایران در سال ۹۲ فوق العاده بود گفت: در اکران بهار امسال شاهد بودیم برخی از فیلم ها در سر گروه خود موفق نبودند اما در سینما آزادی هر ۵ فیلم به عقیده من خوب فروختند.


مدیر سینما آزادی در بخش دیگری از صحبت خود بیان کرد: یکچنین گیشه مناسبی در ابتدای سال ۹۲ به ما گوشزد می کند که اگر چیدمان اکران پایه و اساس درستی داشته باشد قطعاً در طول سال گیشه سینما موفق خواهد بود.


وی گفت: گیشه فروردین ثابت کرد چند فیلم خوب می تواند اکران طول سال را اگر بر اساس چیدمان درست باشد تضمین کند.


«قاعده تصادف» و «تهران ۱۵۰۰» مناسب اکران نوروز نبودند


داریوش بابائیان نیز با بیان اینکه مردم در فروردین زمان استراحت بیشتری دارند و برخی خانواده ها به دلایل خاصی به مسافرت نمی روند گفت: دراین دوره زمانه هزینه های مسافرت برای یک خانواده بسیار سنگین است و برخی خانواده ها به جای تقبل هزینه های بالا تصمیم می گیرند که از مکان های عمومی و مجتمع های تجاری و سینماها برای تفریح استفاده کنند.


مدیر سینما صحرا به خبرنگار «بانی فیلم» توضیح داد: فیلم های اکران شده در فروردین امسال تنوع اکران در آنها لحاظ شده بود اما در چیدمان فیلم ها می شد تصمیمات بهتری هم گرفت.


او گفت: فیلم خوب با ساختار قوی «قاعده تصادف» می توانست در اکران و زمان دیگری نمایش داده شود. به عقیده من نوروز زمان اکران فیلم «قاعده تصادف» نبود، اما فیلم های «رسوایی»، «رژیم طلایی»، «حوض نقاشی» برای نمایش در نوروز با ذائقه مخاطب همخوانی داشت.


او افزود: به عقیده من حتی فیلم «تهران ۱۵۰۰» باید فصل مدارس و تابستان به اکران می رسید. سالن هایی که این فیلم را نمایش داده بودند خصوصا سینماهای شهرستان از اکران این فیلم ناراضی بودند. مردم به دلیل چهره های سرشناسی که در این فیلم بودند به دیدن این فیلم می رفتند اما با یک فیلم انیمیشن مواجه می شدند، اما با رضایت مردم یا بی رضایت مردم به هر حال این فیلم فروش خوبی در گیشه دست پیدا کرد.
او گفت: فیلم معمولی «رژیم طلایی» با توجه به نوع ساختاری که داشت توانست در رقابت با فیلم های بزرگی چون «رسوایی» و «حوض نقاشی» گلیم خود را از آب بیرون بکشد. گرچه معتقدم فیلم «رژیم طلایی» اگر در یک موقعیت طلایی تر اکران می شد فروش بیشتری می توانست داشته باشد.


بابائیان بیان کرد: من در مجموع ۸۰ درصد چیدمان فروردین چیدمان درستی بود و فیلم های «حوض نقاشی» و «رسوایی» به انضمام «تهران ۱۵۰۰» در گیشه موفق شدند.


امسال به مراتب بهتر از پارسال بود


اسماعیل هویدا مدیر سینما بهمن که در سالن هایش دو فیلم «رسوایی» و «حوض نقاشی» نمایش داده شد معتقد است: امسال چیدمان اکران، چیدمان مناسب تری به نسبت سال گذشته داشت گر چه می توانست این چیدمان رنگ بهتری به خود بگیرد.


هویدا به خبرنگار «بانی فیلم» گفت: فصل نوروز فصلی ست که همه سینماگران دوست دارند فیلمشان در این زمان اکران شود و تلاش هم در این باره می کنند اما در هر صورت ظرفیت اکران با چند فیلم همراه می شود.


وی افزود: سالی که نکوست از بهارش پیداست. هم مخاطب، هم ما صاحبان سینما از اکران فیلم های نوروزی راضی هستیم. وقتی مخاطب از سالن سینما بیرون می آید رضایت را از سیمایش می توانیم حس کنیم، اما می توانست در این چرخه گزینه های بهتری هم قرار بگیرد. وی گفت: در هر صورت اکران فروردین ۹۲ به مراتب بهتر از سال گذشته بود. پارسال در چیدمان اکران ضعف به چشم می آمد.


اگرچه سال گذشته برخی از فیلم ها با استقبال مخاطب همراه بود، اما می شد در این زمان فیلم های دیگری را اکران کرد تا از بروز برخی مشکلات جلوگیری به عمل آورد.


در هر صورت سال خوبی را سینمای ایران در سال ۹۲ آغاز کرد. در ادامه با هوشمندی مناسب می توانیم اکران عید فطر و تابستان را هم موفق ببینیم.


* کاش همه فیلم ها مثل «رسوایی» می فروختند


مدیر پردیس سینمایی شکوفه گفت: استارت فروش فیلم ها در اولین فصل سال ۹۲ استارت خوب و موفقی بود، اما این شروع خوب تضمینی نیست که طول سال در سینمای ایران رونق حاکم باشد.


امیر قطبی به خبرنگار «بانی فیلم» توضیح داد: پیش از اکران بهار، پیش بینی می کردیم که «رسوایی» به داد سینما برسد و همین طور هم شد. از روزی که «رسوایی» در سینماها نمایش داده شد تا به امروز چیزی نزدیک به ۴۰ روز می گذرد و ما شاهدیم که فیلم «رسوایی» فروشش شبیه به اخراجی هاست و اتفاقاً در شهرستان هم این فیلم با اقبال بالای مخاطب همراه است.


او ادامه داد: پردیس سینمایی شکوفه از روز سوم فروردین تا ۱۸ فروردین روزی نزدیک به ۸ میلیون فروش داشت. به هر حال تعطیلات را هم باید در کاهش مخاطبان در فروردین ۹۲ مؤثر بدانیم. مسافرت های نوروزی و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها تأثیر بسزایی در گیشه داشت، اما در هر صورت باید بگوییم که فیلم رسوایی باعث رونق گیشه در فروردین بود. قطبی در بخش دیگری از صحبت خود گفت: بپذیریم که سینما با نمایش فیلم زنده و پویاست، اما یکچنین فروش های بالایی را در طول سال در سینمای ایران شاهد نیستیم. اکران فروردین تمام شد. در نوبت های بعد یکچنین انفجار فروش را شاهد نیستیم. ما از الان منتظریم برای اکران عید فطر چه اتفاقی برای سینماها می افتد.


او گفت: در طول سال ۳ یا ۴ فیلم هستند که به گیشه خوب دست پیدا می کنند، اما این به معنای اینکه طول سال سینما با یکچنین آمار و ارقامی مواجه است خیر.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••