اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۲:۰۷
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۴۶
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۵۳
طلوع آفتاب ۰۵:۱۵:۲۲
غروب آفتاب ۱۸:۴۸:۴۱
نیمه شب ۲۳:۱۵:۵۴
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۲/۰۲/۱۶ - ۰۸:۰۰

صحرایی: 50 هزار مدرسه مربی پرورشی ندارند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 50 هزار مدرسه مربی پرورشی ندارند، گفت: در سال آینده کنکور اختصاصی تربیت معلم برگزار خواهیم کرد و دانش‌آموزان ممتاز فرهنگی، هنری، تربیتی و علمی و آموزشی را در فرایند جداگانه‌ای به دانشگاه فرهنگیان می‌بریم.

صحرایی: 50 هزار مدرسه مربی پرورشی ندارند

به گزارش سراج24؛ رضامراد صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه امروز تهران ضمن گرامیداشت یاد شهدای فرهنگی به ویژه شهیدان مطهری، رجایی و باهنر، اظهار کرد: گرامی‌ می‌داریم یاد و خاطره شهدایی که در ابتدای انقلاب از آموزش و پرورش به سایر دستگاه‌ها رفتند و انقلاب را در آن دوران و پیچ تاریخی سخت در اول انقلاب به سلامتی عبور دادند. 

وی با بیان اینکه واقعیت این است که آموزش و پرورش در هر کشوری، دستگاه آینده‌ساز و انسان‌ساز است، گفت: هر تصویری که برای آینده ایران می‌خواهیم، امروز در آموزش و پرورش باید بسازیم؛ معروف است که می‌گویند هر تصویری که از آینده کشورت دوست داری در ذهن خودت بسازی، سری به مدرسه سر کوچه و مدارس سطح شهر خودت بزن؛ سیمای امروز آموزش و پرورش، آینده ایران را نشان می‌دهد.  

* «مدرسه» تنگه احد نظام انقلاب اسلامی است

صحرایی با اشاره به اینکه به اعتقاد ما «مدرسه» تنگه احد نظام انقلاب اسلامی است، افزود: اگر می‌خواهیم کشور قوی داشته باشیم که می‌خواهیم باید توجه کنیم که شرط داشتن ایران قوی، آموزش و پرورش قوی، مدرسه قوی و معلم قوی است؛ معلم مؤمن، متدین، انقلابی، متخصص است و این شرط رسیدن به آینده قوی برای ما هست.

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش کارهای بزرگی انجام می‌شود، ادامه داد: آموزش و پرورش نهادی است که به لحاظ حجم و اندازه تقریبا معادل نیمی از کل دولت است و در نتیجه وقتی می‌خواهیم هر اتفاق مهمی در کشور رقم بزنیم، اگر در آموزش و پرورش برنامه‌ریزی کنیم، برنامه پیش‌بینانه و پیشگیرانه کردیم.

* باید خاک باغچه را عوض کنیم

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: اگر امروز مسأله آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و ... داریم که فکر می‌کنیم هر چه زودتر باید کشور را در آن مسائل بیمه کنیم، شرط این است که در آموزش و پرورش و با بچه‌ها، این کار را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در روزهای سخت کرونا یعنی سه سال تقریبا بچه‌ها تحت تأثیر کرونا و فصای مجازی بودند، اظهار کرد: امروز بعد از کرونا باید بگوییم چه برنامه‌ای برای نجات آن نسل داریم که از آموزش مجازی عبور کرده‌اند و هنوز هم در فضای مجازی هستند.

صحرایی ادامه داد: بر این اساس معتقدیم با تحولات سریعی که اتفاق افتاده، لازم است ساختارها‌، سازمان‌ها، مدارس، برنامه درسی و معلمان خود را برای این ساختار جدید آماده کنیم. به تعبیر حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، شرایط طوری است که باید خاک باغچه را عوض کنیم اگر می‌خواهیم درستش کنیم؛ با این خاک، ساختار و سازمان نمی‌توانیم آموزش و پرورشی داشته باشیم که وظیفه خود را نسبت اسلام، انقلاب، شهدا و امام ایفا کند.

وی افرود: بر این اساس برنامه‌های تحولی جدی در آموزش و پرورش در دست اقدام است؛ از مهم‌ترین آنها تربیت معلم است؛ تربیت معلم، مهم‌ترین وظیفه دستگاه حاکمیتی است. معلم خوب تضمین‌کننده آینده خوب است. همه چیز بد باشد، معلم خوب باشد، کار درست می‌شود اما اگر همه چیز خوب باشد، معلم خوب نباشد، کاری درست نمی‌شود. این موضوع یک مسأله خیلی مهم است.

* نظام گزینشی معلم باید به طور اساسی متحول شود

صحرایی اضافه کرد: یک کشاورز خوب، بهترین بذرش را برای سال بعد مزرعه‌اش نگه می‌دارد؛ من کشاورز زاده هستم، یادم هست وقتی محصول برداشت می‌کردیم، پدر می‌گفت نخود یا گندم فلان قطعه از زمین را برای بذر سال بعد نگه داریم چون محصولش خوب بوده است؛ بهترین‌های ما باید به تربیت معلم بروند.

وی با تأکید بر اینکه نظام گزینشی معلم باید به طور اساسی متحول شود و معلمان باید در طول دوره خدمت بارها و بارها سنجش شوند و صلاحیت‌های حرفه‌ای، عمومی و تخصصی آنها اصلاح شود، گفت:  دانشگاه معلم‌پرور فرهنگیان باید به طور اساسی تقویب شود. متأسفانه در سال‌های گذشته دانشگاه فرهنگیان را رها کرده بودیم؛ اگر دانشگاه فرهنگیان از روز تأسیسش به همان اندازه که آموزش و پرورش خروجی داشت، ورودی داشت و همچنین زیرساخت‌های آن تقویت می‌شد، اکنون وضعیت‌ آموزش و پرورش‌ ما اینگونه نبود.

* در سال آینده کنکور اختصاصی تربیت معلم برگزار خواهیم کرد

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های تربیت معلم، مثل کبد کشور می‌مانند و خون تازه باید به آموزش و پرورش بدهند؛ خون تازه نیامده است و در نتیجه آسیب دیدیم و ان‌شاءالله در برنامه پیش رو، آن را اصلاح می‌کنیم. 

وی با بیان اینکه ان‌شاءالله در سال آینده کنکور اختصاصی تربیت معلم برگزار خواهیم کرد، افزود:  دانش‌آموزان ممتاز فرهنگی، هنری، تربیتی و علمی و آموزشی را در یک فرایند جداگانه‌ای به دانشگاه فرهنگیان می‌بریم و معتقدیم اگر در دانشگاه فرهنگیان، برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم حتما کارمان را بهتر پیش خواهیم برد.

* تحول از اتاق معلم و کلاس شروع می‌شود نه از اتاق وزیر

صحرایی اضافه کرد: باید برای معلمان فعلی هم برنامه‌ریزی کرد. معلمان، سرمایه‌های اصلی ما هستند ولی سال‌هاست دوره‌های آموزشی حین خدمت خوب برای معلمان نمی‌گذاریم؛ برنامه‌ریزی شده است که ان‌شاءالله از امسال با یک مرکز ملی توانمندسازی سرمایه نیروی انسانی آموزش و پرورش، معلمان را ارتقا دهیم و نظامات تشویقی‌مان را به میزان شایستگی‌های معلمان گره بزنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سند تحول بنیادین به جای اینکه تمرکز بر مدرسه‌، بر اتاق وزیر تمرکز کردیم، اظهار کرد: تحول از اتاق معلم و کلاس شروع می‌شود نه از اتاق وزیر؛ امروز «مدرسه» مهم‌ترین مسأله ما هست. خودتان شاهدید که چطور دشمنان می‌خواهند کاری کنند که مدرسه هراسی شود و مرجعیت مدرسه را از بین ببرند. در حالی که مدرسه جایی است که دانش‌آموزان و آینده‌سازان ما در آنجا تربیت می‌شوند. 

وی با تأکید بر اینکه مدیر مدرسه بسیار مهم است، بیان کرد: مدیر مدرسه جزو مشاغل حساس است؛ ضوابط انتخاب یک مدیر مدرسه باید از ضوابط انتخاب هر مدیرکلی در هر وزارتخانه‌ای بالاتر باشد. چون بهترین نسل را به آنها می‌سپاریم. اما مدیران مدارس ما با تنگناهای بسیار زیادی، مدرسه را تحویل می‌گیرند. 

*50 هزار مدرسه، معاون پرورشی ندارند 

صحرایی تصریح کرد: امروز در شرایطی هستیم که نزدیک به 50 هزار مدرسه، معاون پرورشی ندارند و باید در اولویت کارهایمان به آن توجه کنیم؛ چطور می‌توانیم مدرسه‌ای با 500 دانش‌آموز داشته باشیم اما مربی و معاون پرورشی برای آن نداشته باشیم؛ چه کاری مهم‌تر از این داریم؛ این همه بودجه فرهنگی کشور به جای اینکه صرف مدرسه شود، صرف آسیب‌های اجتماعی می‌کنیم؛  هر کاری که می‌خواهیم در آینده انجام دهیم، امروز می‌توانیم در مدرسه انجام دهیم.

وی با تأکید بر اینکه امر تربیت یک امر پیچیده و چند وجهی است، گفت: در سند تحول بنیادین، مثلت مدرسه، مسجد و خانواده تضمین‌کننده تربیت اصلی و اصیل است. خوشحالم که به شما اطلاع دهم که با کمک شهردار تهران تفاهم کردیم 350 مدرسه در شهر تهران را با 350 مسجد پیوند بزنیم. ان‌شاءالله از تهران این کار را شروع کنیم و در شهرهای دیگر هم دنبال خواهیم کرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول بنیادین یک سند ملی است و آموزش و پرورش مجری آن هست، گفت: همه باید به آموزش و پرورش کمک کنند. سیاست‌های کلی تحول در آموزش و پرورش به وزیر آموزش و پرورش ابلاغ نشده بلکه به رؤسای سه قوه ابلاغ شده است اما آموزش و پرورش در این میدان تنها مانده است. سند تحول بنیادین باید یک دغدغه ملی و آموزش و پرورش به مسأله ملی و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، به مسأله اول کشور تعریف شود.

وی با تأکید بر اینکه مسیر هر چیزی که در آینده می‌خواهیم از آموزش و پرورش می‌گذرد، افزود: حمایت‌های رهبر معظم انقلاب، اصلی‌ترین سرمایه ما هست و خدارا شکر که رئیس‌جمهور در این مسأله ورود جدی کرده است؛ صبح امروز به جلسه سازمان برنامه و بودجه رفته بودم که این سازمان رویکرد بسیار متفاوتی نسبت به گذشته پیدا کرده است و در باب درک این مسأله که آموزش و پرورش اصل است باید بگویم خود درخت اینجاست، هر شاخه‌ای که می‌خواهیم این درخت داشته باشد، ساقه و ریشه باید مستحکم باشد. 

صحرایی با بیان اینکه ان‌شاءالله شاهد این باشیم که در مدرسه و آموزش و پرورش تحول جدی ایجاد شود، افزود: ان‌شاءالله نگاشت نهادی، حقوقی، رسانه‌ای و مدرسه‌ای برای سند تحول با سرعت آماده خواهد شد و سند تحول در برنامه هفتم توسعه خواهد نشست. 

وی به موضوع مربی پرورشی اشاره کرد و گفت: واقعا توقع‌مان این است که کمک شود چرا که در تمام مدارس‌مان به مربی پرورشی نیاز داریم. «وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ» این آیه باید سرلوحه و شعار آموزش و پرورش باشد. آنقدر که روی آموزش ایستادیم، روی پرورش نایستادیم. اگر سرانه مدارس را به شما بگویم، حیرت می‌کنید و ان‌شاءالله این از مسائلی است که با کمک دولت و مجلس باید پیش ببریم. 

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مسأله هویت، اظهار کرد: هویت اسلامی ـ ایرانی ما ارکانی دارد که در تمام این ارکان باید در همه سطوح آموزش و پرورش مورد توجه باشد. از برنامه درسی، محتوا، معلم و مدرسه گرفته تا فضای آموزشی و فعالیت‌های یادگیری و حتی امتحانات. در صدر آنها، دین اسلام جزئی از هویت ما هست.

وی ادامه داد: حجاب و عفاف و حیا، حب وطن و ایراندوستی، پرچم، مقاومت و پایداری، یاری مظلومان جزئی از هویت ما محسوب می‌شود. تمام آموزش و پرورش باید برای هویت بجنگد و فعالیت کند و ان‌شاءالله این کار را خواهیم کرد.

*  نباید آموزش و پرورش را سیاسی اداره کنیم

صحرایی با بیان اینکه مسأله بسیار مهم ما این است که آموزش و پرورش به اولویت اول کشور تبدیل شود، اظهار کرد: نباید آموزش و پرورش را سیاسی اداره کنیم و نباید اجازه دهیم که آموزش و پرورش وارد حاشیه‌ها شود. 

وی اضافه کرد: اگر آموزش و پرورش قوی شود، ایران قوی است و قوی‌ترین خواهد شد. هر کار بزرگی که می‌خواهیم در کشور انجام دهیم، مسیر آن، آموزش و پرورش است. در آموزش و پرورش هم معلم، مدرسه و محصل، سه رکن کار است. محتوای برنامه درسی و آزمون‌ها در کنار آنهاست و تمام اینها باید با هم هماهنگ شود و نگاه فرایندی و سازوار به امر تعلیم و تربیت از کودکستان تا دانشگاه باشد.

* چرا باید مدارس و دبیرستان‌های ما به دالان دانشگاه تبدیل شوند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: هنوز هم نمی‌توانیم پاسخ مطالبه رهبر معظم انقلاب را بدهیم که چرا 12 سال، بهترین دوران عمر فرزندان این کشور در اختیار ما هست ولی وقتی می‌خواهد خارج شود، هیچ مهارتی ندارد. چرا باید اینطور باشد؟ چرا باید مدارس و دبیرستان‌های ما به دالان دانشگاه تبدیل شوند به جای اینکه به دالان بازار و مهارت تبدیل شوند؟ 

وی افزود: بنابراین تقویت آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در صدر فعالیت‌های ما خواهد بود ولی ما در این موضوع به کمک نیاز داریم؛ امروز در تنگنای شدید معلم و نیروی انسانی هستیم. حجم وسیعی از بازنشستگی در وزارت آموزش و پرورش پیش‌بینی می‌شود و باید همه کمک کنند تا از آن عبور کنیم و درگیر مسائل جزئی نشویم و به اصل مطلب که تعلیم و تربیت است، بپردازیم. 

صحرایی گفت: لازم می‌دانم به عنوان یک معلم، خدا را به خاطر نعمت ولایت شکر کنم که هر وقت رخوت و سستی در کار ما می‌آید، نفس مسیحایی او، همه چیز را زنده می‌کند؛ در این تربیون و از اینجا، صمیمانه از رهبر معظم انقلاب به خاطر فرمایشات گهربار و حکیمانه الهی‌شان تشکر می‌کنم و به ایشان قول می‌دهم و تعهد می‌کنم که در مقام رئیس دانشگاه فرهنگیان فعلا هر چه می‌توانیم در تربیت معلم خوب بکوشیم و در تربیت نسل خوب کوتاهی نکنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••