اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۳:۳۵
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۵۵
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۰۰
طلوع آفتاب ۰۵:۱۶:۳۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۵۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۱/۱۰/۰۹ - ۱۳:۰۰

ماجرای اقدامات متهم «قره حسنلو»چیست؟

«حمید قره حسنلو» یکی از ۱۵ متهم پرونده شهادت «شهید عجمیان» است و این پرونده اکنون در دیوان عالی کشور همچنان در جریان رسیدگی قرار دارد؛ پرونده‌ای که البته برخی اصرار به تعیین تکلیف زودهنگام و شتاب به اعلام رأی نهایی آن دارند اما دستگاه قضایی در حال بررسی و تصمیم‌گیری است.

ماجرای اقدامات متهم «قره حسنلو»چیست؟

به گزارش سراج24؛ پنجشنبه ۱۲ آبان سال جاری به دنبال فراخوان‌های شبکه‌های معاند و ضد انقلاب برای تجمع در مراسم چهلم حدیث نجفی و برنامه ریزی اراذل و اوباش و حضور سایر افراد، اغتشاشگران مبادرت به انسداد مسیر اتوبان کرج – قزوین کردند که منجر به اختلال شدید در عبور و مرور و درگیری با ماموران انتظامی و مقاومت بسیج و سردادن شعارهای هنجارشکنانه به قصد مقابله با حکومت و ایجاد ناامنی شد.

در این بین شهید مدافع امنیت سید روح الله عجمیان برای کنترل تجمعات و بازگشایی مسیر اتوبان و بدون هیچ ادوات و بدون اینکه، کسی چنین ماموریتی به وی محول کند، در راستای کمک به رفع انسداد اتوبان در محل حضور یافت اما اغتشاشگران به نحو بسیار فجیع و ناجوانمردانه وی را با ضربات متعدد و با استفاده از چاقو و جسم سخت از قبیل سنگ، لگد و مشت به شهادت رسانند.

بلافاصله دادگستری استان البرز دست به کار شد و البته رئیس قوه قضاییه نیز در تماس تلفنی با حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز به تسریع در شناسایی و بازداشت عواملی که در شهادت بسیجی شهید عجمیان نقش داشتند، تاکید کرد.

دستگیری متهمان

۱۴ آبان ماه ۲ روز بعد از وقوع این حادثه، رئیس کل دادگستری استان البرز از دستگیری تعدادی از عوامل شهادت بسیجی سید روح الله عجمیان، توسط اداره کل اطلاعات استان البرز در منطقه کمالشهر کرج خبر داد.

صدور کیفرخواست برای ۱۱ نفر

۲۱ آبان یعنی یک هفته پس از دستگیری این افراد، فاضلی هریکندی از صدور کیفرخواست متهمان حادثه شهادت شهید عجمیان خبر داد و اعلام کرد که برای ۱۱ نفر که ۱۰ نفر مرد و یک زن هستند از سوی دادسرای عمومی و انقلاب کرج قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست صادر شد.

«افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم متعدد علیه امنیت کشور و حمله به مامورین نیروی مقاومت بسیج و فراجا و جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد که موجب اخلال شدید در نظم عمومی و ناامنی در کشور و منتهی به شهادت بسیجی حافظ امنیت، سید روح الله عجمیان شد»، «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شعاردادن، نشر و بازنشر محتوای مجرمانه در فضای مجازی» برخی از اتهامات متهمان است که در کیفرخواست قید شده است.

برگزاری نخستین جلسه دادگاه برای ۱۵ متهم

نهم آذر نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان شهید عجمیان برای ۱۵ متهم تشکیل و افساد فی الارض برای آنها مشخص شد. نماینده دادستان در بخشی از کیفرخواست قرائت شده در صحن علنی دادگاه گفت: با توجه به شکایت اولیای دم شهید سید روح الله عجمیان، گواهی پزشکی قانونی، بازسازی صحنه جرم، اظهارات و اقاریر صریح متهمان مبنی بر ارتکاب جرایم، کشف آلات و ادوات جرم از متهمان، بازبینی تلفن همراه متهمان و کشف مطالب مجرمانه در آن‌ها، تصاویر منتشره مبنی بر به شهادت رساندن بسیجی شهید سید روح الله عجمیان، از ریاست دادگاه تقاضای اعمال اشد مجازات برای متهمان و صدور احکام متناسب با جرایم متهمان را دارم.

قره حسنلو متهم به افساد فی الارض

در این دادگاه که بازتاب گسترده‌ای در سطح رسانه‌های داخلی و خارجی داشت، یکی از متهمان «حمید قره حسنلو» فرزند محمد علی به اتهام افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، حمله به ماموران انتظامی و بسیج، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور بود که در رسانه‌های معاند به وضعیت این فرد بسیار پرداختند و او را فردی بی‌گناه جلوه دادند.

در دومین جلسه دادگاه که به اتهامات قره حسنلو پرداخته شد، در ابتدا نماینده دادستان درباره این متهم گفت که طبق مستندات جمع آوری شده و فیلم زمان ضرب و جرح شهید عجمیان روی انگشت اشاره دست چپ متهم حمید قره حسنلو آثار زخم و خونریزی مشهود است. زمانی که آرین فرزام نیا از پشت با کارد به شهید ضربه می‌زند، در دومین ضربه دست این متهم هم که همانجا حضور داشته زخمی می‌شود. همسر متهم که در محل حاضر بوده و از متهمان پرونده است در اظهارات خود گفته متهم یک لگد به بسیجی شهید زده است.

متهم قره حسنلو: اشتباه کردم

حجت الاسلام و المسلمین آصف الحسینی قاضی رسیدگی کننده به این پرونده و رئیس دادگاه سوالاتی را از متهم قره حسنلو پرسید و متهم هم در پاسخ به سوالات قاضی گفت که من بدون منظور فیلم گرفتم و هدفی نداشتم، اشتباه کردم. من به اشتباه این رفتارها را انجام دادم.

دوزادهم آذر نیز سومین جلسه دادگاه و ادامه رسیدگی به اتهامات دیگر متهمان برگزار شد و در پایان قاضی آصف الحسینی با اعلام ختم این جلسه از دادگاه، گفت: هیئت قضایی تشکیل جلسه خواهد داد و در صورت ختم جلسات این دادگاه، نتیجه آن را اعلام خواهد کرد.

حکم اعدام برای ۵ نفر در پرونده شهادت شهید عجمیان

۱۵ آذر، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه احکام بدوی متهمان پرونده شهادت شهید عجمیان را اعلام کرد و توضیح داد که در این پرونده برای ۱۶ متهم قرار جلب دادرسی صادر شد که سه نفر از این افراد کمتر از ۱۸ سال سن داشتند.

وی با اشاره اتهامات این افراد گفت: برای پنج نفر از این متهمان اتهام افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت ملی، حمله به ماموران، جنایتی که منجر به اخلال شدید در نظم و امنیت عمومی و منتهی به شهادت بسیجی حافظ امنیت شهید عجمیان شد، حکم اعدام صادر شده است.

ستایشی ادامه داد: ۱۱ متهم دیگر این پرونده از جمله سه متهم زیر ۱۸ سال نیز با توجه به نقش‌آفرینی و میزان تاثیر اقدامات آنها در شهادت شهید عجمیان به حبس‌های طولانی مدت محکوم شدند.

وی تاکید کرد: احکام غیرقطعی مربوط به دادگاه بدوی است و در صورت اعتراض طبق قانون در دیوان عالی کشور فرجام خواهی می‌شود.

پس از آنان جزئیات بیشتری از حکم بدوی محکومان پرونده شهادت شهید عجمیان اعلام شد که براساس احکام صادرشده برای پنج نفر از متهمان که اقدامات موثر و اصلی آن‌ها آنها از قبیل ایراد جرح شهید با چاقو و ضرب و جرح وی با سنگ، مشت و لگد و کشاندن شهید با بدن برهنه روی آسفالت خیابان منتهی به شهادت سید روح الله عجمیان گردید، به اتهام، افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، حمله به مامورین نیروی مقاومت بسیج و فراجا و جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد که موجب اخلال شدید در نظم عمومی و ناامنی در کشور و منتهی به شهادت بسیجی حافظ امنیت، سید روح الله عجمیان گردید به اعدام و ۱۱ متهم دیگر (از جمله ۳جوان حدود ۱۸ سال) نیز با توجه به نقش آن‌ها در اغتشاشات و میزان تاثیر اقدامات آن‌ها در شهادت سیدروح‌الله عجمیان به حبس های طویل المدت(تا ۲۵ سال) محکوم شدند.

۵ ادعا و ۵ پاسخ

۲۳ آذر در حالی که پرونده همچنان در جریان رسیدگی قرار داشت، رئیس کل دادگستری استان البرز در واکنش به اظهارات یک وکیل دادگستری درباره اینکه قره حسنلو در حادثه شهادت شهید عجمیان نقشی نداشته و در روز حادثه به یک روحانی مجروح نیز کمک کرده است گفت که این موضوع صحت ندارد و متهم نیز تاکنون در این رابطه ادعایی نداشته است.

حسین فاضلی هریکندی در این باره اظهار کرد: نکته قابل توجه این است که محل شهادت شهید عجمیان که حمید قره حسنلو در این محل حضور داشته با محل ضرب و شتم طلبه مجروح شده فاصله قابل توجهی دارد و متهم نمی‌توانسته همزمان در ۲ محل حضور داشته باشد.

به فاصله چند روز بعد از آن؛ ادعاهای دیگری مبنی بر اینکه وکلای تعیینی حمید قره حسنلو امکان دسترسی و مطالعه پرونده موکل خود را ندارند؛ متهم امکان ملاقات ندارد و متهم ابتدا وکیل نداشته است مطرح شد و یکم دی ماه رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: با توجه به اینکه پرونده برای رسیدگی فرجامی به دیوان عالی کشور ارسال شده است، وکیل انتخابی حمید قره حسنلو برای مطالعه پرونده به دیوان مراجعه و پرونده را مطالعه کرده است و در آینده نیز برای مطالعه پرونده هیچ منعی ندارد.

همچنین یکی از اعضای خانواده این فرد ادعا کرده بود که وی امکان ملاقات با کسی را نداشته است و این در حالی بود که حسین فاضلی هریکندی در رابطه با پرونده حمید قره حسنلو گفت: اینکه ادعا شده حمید قره حسنلو در مرحله مقدماتی وکیل نداشته، درست نیست و وکیل تسخیری برای ایشان انتخاب شده بود.

در تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری به صراحت عنوان شده در جرایم علیه امنیت داخلی یا خارجی که مجازات آنها مشمول ماده ۳۰۲ این قانون است، در مرحله تحقیقات مقدماتی طرفین دعوی، وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تأیید قوه‌قضاییه باشد، انتخاب می نمایند. پرونده آقای قره حسلنو نیز مشمول این تبصره است و به دلیل اینکه آقای قره حسنلو در مرحله تحقیقات مقدماتی وکیل موضوع تبصره مذکور معرفی نکرده بود، مطابق مقررات قانونی وکیل تسخیری از سوی مقام قضایی برای ایشان انتخاب شد.

ادعایی که عنوان شده حمید قره حسنلو در مرحله مقدماتی وکیل نداشته، درست نیست و وکیل تسخیری برای ایشان انتخاب شده بود

وی افزود: در نتیجه ادعایی که عنوان شده حمید قره حسنلو در مرحله مقدماتی وکیل نداشته، درست نیست و وکیل تسخیری برای ایشان انتخاب شده بود.

رئیس کل دادگستری استان البرز ادامه داد: به محض اینکه حمید قره حسنلو اقدام به معرفی وکیل کرد، دستورات لازم برای ملاقات وکیل تعیینی با وی داده شد. حمید قره حسلنو به دلیل بیماری در بیمارستان بستری بود و به همین جهت ترتیب ملاقات ایشان با وکلای انتخابی در بیمارستان داده و وکالت نامه ها امضا شد و با توجه به اینکه ایشان بازداشت است، وکالت نامه تنظیمی به‌تأیید زندان هم رسید.

وی در رابطه با ادعای ممنوع الملاقات شدید بودن حمید قره حسنلو گفت: حمید قره حسنلو به دلیل بیماری در بیمارستان بستری است و همه اقدامات درمانی برای او انجام شده و در وضعیت مناسبی قرار دارد.

رییس کل دادگستری استان البرز بیان کرد : به دلیل اینکه حمید قره حسنلو بازداشتی محسوب می‌شود، غیر از کادر بیمارستان ملاقات اشخاص دیگر با وی براساس آیین نامه سازمان زندان ها انجام می شود و هیچ منعی برای ملاقات با وی وجود نداشته است.

فاضلی هریکندی در رابطه با ادعای اینکه حمید قره حسنلو در شهادت شهید عجمیان هیچ نقشی نداشته است، گفت: طبق تحقیقات انجام شده، حمید قره حسنلو و همسرش به دنبال فراخوانی که ازسوی رسانه های معاند برای شرکت در چهلم فردی به نام حدیث نجفی اعلام شده بود، در محل حادثه حاضر شدند و ضمن حضور در آشوب ها از صحنه اغتشاشات فیلم گرفته است و فیلم نیز در گوشی ایشان موجود بوده است.

قره حسنلو و همسرش به دنبال فراخوانی که ازسوی رسانه های معاند برای شرکت در چهلم فردی به نام حدیث نجفی اعلام شده بود، در محل حادثه حاضر شدند و ضمن حضور در آشوب ها از صحنه اغتشاشات فیلم گرفته است و فیلم نیز در گوشی ایشان موجود بوده است

وی ادامه داد:همچنین حمید قره حسنلو مدعی است که هیچ اقدامی در مورد شهید عجمیان انجام نداده است در حالی که یکی از متهمان پرونده به نام آرین فرزام نیا که صراحتا اقرار کرده است که ضرباتی را با چاقو به کتف و گردن شهید وارد کرده، یکی از ضربات چاقوی وی به دست حمید قره حسنلو برخورد کرده است.

رییس کل دادگستری استان البرز تصریح کرد: حسب اظهارات متهم فرزام نیا، حمید قره حسنلو یقه زیر پیراهن شهید عجمیان را گرفته بود که ضربه چاقوی وی که قصد داشته به شهید عجمیان بزند به دست حمید قره حسنلو برخورد می کند و بریدگی دست وی که در فیلم های صحنه شهادت مشخص است به همین جهت بوده است.

فاضلی هریکندی ادامه داد: حمید قره حسنلو در دادگاه نیز به صراحت اعلام کرده است که یکی از قصورهای وی این بوده است که به عنوان یک پزشک به وظیفه خود در مورد شهید عجمیان عمل نکرده است.

وی تاکید کرد: احکام صادر شده در دادگاه در مورد متهمان این پرونده، غیرقطعی است و پرونده برای رسیدگی فرجامی به دیوان عالی کشور ارسال شده است و شعبه دیوان نیز تاکنون در خصوص این پرونده اتخاذ تصمیم نکرده است.

شایعه نامه‌نگاری یکی از مقامات کشور برای لغو حکم اعدام

پس از آن شایعات دیگری مطرح شد؛ اینکه روز ۲۹ آذر خبری مبنی بر نامه‌نگاری یکی از مقامات کشور برای لغو حکم اعدام حمید قره‌حسنلو (یکی از متهمان پرونده) و موافقت با این درخواست منتشر شد همچنین یکی از روزنامه‌های رسمی روز بعد از آن این خبر را تایید کرد و از لغو حکم این متهم نوشت؛ این در حالی بود که مرکز رسانه قوه قضاییه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که «در مورد پرونده متهمان جنایت ۱۲ آبان سال جاری در استان البرز حکم قطعی ای صادر نشده است و پرونده متهمان شهادت سیدروح‌الله عجمیان در دیوان عالی کشور در حال بررسی است و سیر قضایی و طبیعی خود را طی می کند؛ به همین دلیل نامه‌نگاری در این خصوص موضوعیت ندارد.»

مرکز رسانه قوه قضاییه تصریح کرد: احکام براساس قانون صادر و پس از طی روند دادرسی و تشریفات قانونی نهایی می‌شوند.

هنوز پرونده این محکوم در دیوان عالی کشور در جریان رسیدگی قرار دارد اما باز هم چهارشنبه هفتم دی ماه اخباری مبنی بر نقض حکم اعدام این محکوم منتشر شده بود که «امیر هاشمی» مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور با انتشار یک توئیت اعلام کرد: «در پی انتشار برخی اخبار غیر رسمی در رسانه‌های مجازی مبنی بر صدور رأی در پرونده عجمیان، تاکنون هیچ حکمی در این پرونده صادر نشده و پرونده یاد شده در دیوان عالی کشور جاری و در حال رسیدگی است.»

این پرونده همچنان تعیین تکلیف نهایی نشده و در جریان بررسی قرار دارد اما عده‌ای که به نظر نمی‌رسد نیت خیری هم برای متهم و هم برای حاکمیت داشته باشند، با اصرار و پافشاری هر روز در حال جریان‌سازی هستند.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••