اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۶:۳۳
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۱۴
اذان مغرب ۱۹:۰۵:۱۴
طلوع آفتاب ۰۵:۱۸:۴۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۶:۰۹
نیمه شب ۲۳:۱۶:۵۱
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۱/۰۷/۲۷ - ۱۱:۰۰

نشست بررسی طرح آموزش رایگان هنر

نشست بررسی طرح بزرگ «آموزش رایگان هنر» با حضور محمد حسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری و کارشناسان طرح در سالن جلسات خبرگزاری فارس برگزار شد.

نشست بررسی طرح آموزش رایگان هنر

به گزارش سراج24؛ نشست بررسی طرح بزرگ «آموزش رایگان هنر» با حضور محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری و کارشناسان طرح در سالن جلسات خبرگزاری فارس برگزار شد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال برگزاری طرح  «آموزش هنر برای همه» به منظور گسترش عدالت آموزش‌های فرهنگی و هنری در سراسر کشور است.

طرح مذکور در راستای شعار تحول و عدالت محوری دولت سیزدهم و برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستیابی به هدف توسعه اقتصاد هنر و کسب و کارهای فرهنگی و هنری و صیانت از هنرهای ملی، بومی و محلی، آموزش هنر برای همه - طرح گسترش عدالت آموزش های فرهنگی و هنری اجرا می‌شود.

مهم‌ترین شاخصه طرح این است که در مناطق محروم و کمتر برخوردار برگزار می‌شود، معطوف به کسب مهارت است و کلیه برنامه‌های مرتبط با آن بدون دریافت هزینه و کاملا رایگان خواهد بود.

در ابتدای نشست، محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری ضمن تشکر از خبرگزاری فارس برای مهیا نمودن شرایط جهت بحث و بررسی پیرامون ویژگی‌های این طرح با تاکید بر محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی، گفت: دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری مرجع اصلی و تخصصی نظام آموزشی فرهنگی و هنری در تمام کشور است و هدف این طرح توانمندسازی و توسعه برای ایجاد جامعه‌ای توانمند است. ما در حوزه دو بحث داریم. یک بحث عمومی هنر و دوم بحث تخصصی هنر. در بحث عمومی هنر، ارتقاء سواد هنری عموم مردم و مصرف کالای هنری مورد نظر است. در بحث تخصصی نیز بصیرت آفرینی، خلاقیت و نوآوری هنرمندان از اهداف اصلی به شمار می‌آید.

اسماعیلی افزود: ابتدا باید این مساله را توضیح دهم که ما دو مدل آموزش داریم. آموزش رسمی(آکادمیک) و آموزش غیررسمی که در آموزش رسمی بحث هنرستان‌های هنرهای زیبا نقش تعیین‌کننده‌ای در تربیت هنری جوانان دارد. بسیاری از هنرمندان برجسته و نام‌آور از دل همین هنرستان‌ها آمده و بالنده شده‌اند. ارزش‌های مهارتی، کار و دانش و طرح هنر برای همه که از همین دولت سیزدهم ناظر بر محرومیت‌زدایی طراحی شده برای استفاده در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم و مناطق مرزی در نظر گرفته شده و در حال اجرا است که دوره اول آن به تازگی به پایان رسید و دوره دوم طرح همین هفته آغاز خواهد شد. 

مدیر آموزش وزارت ارشاد در مورد تعداد و تنوع رشته‌های هنری مشمول این طرح توضیح داد: طرح هنر برای همه در قالب بیش از 50 رشته هنری و استانداردهای رشته‌های مختلف با تنوع و توزیع متمرکز بر شرایط و رشته‌های شهرها و استان‌ها و بسته به میزان استقبال رشته‌های هنری برنامه ریزی شده است.

وی افزود: مرحله اول طرح در 11 استان کلید زده شد و بعد به 21 استان افزایش یافت. خوشبختانه طرح با استقبالی کم‌نظیر مواجه شد و در همان مرحله اول 38 هزار نفر ثبت‌نام کردند. کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شد که این کلاس‌ها به دلیل همین استقبال تا شهریورماه تداوم یافتند.

اسماعیلی در مورد تجربه‌ای که از مرحله اول کسب شده و ایراد‌یابی و گرفتن باگ‌های طرح گفت: ما حین برگزاری مرحله اول به بازنگری کلاس‌ها در یک جغرافیای خاص برای بهره‌برداری بهتر از این طرح مبادرت کردیم و سپس آن را به تمام استان‌ها تعمیم دادیم. ما برای مرحله دوم تا آخر مهرماه ثبت‌نام داریم و از آبان‌ماه نیز به صورت حضوری و آن‌لاین(برخط) کلاس‌ها را برگزار خواهیم کرد.

یک نکته مهم در اینجا قابل ذکر است که در هر استان بر اساس شرایط خاص استان، استانداردهای هنری را مشخص و برنامه ریزی کرده‌ایم.

وی گفت: خروجی این طرح در سه حلقه خلاصه می‌شود، حلقه اول «آموزش»، حلقه دوم «تولید» و حلقه سوم بحث «فروش» آثار هنرجویان است. هدف ایجاد کسب و کار و رونق بخشیدن به آموزشگاه‌ها و موسسات هنری و نیز عرضه و فروش آثار هنری بخصوص در مناطق مرزی در قالب برگزاری نمایشگاه آثار ارائه شده توسط هنرمندان و وصل کردن آن‌ها به بازار است. این کلیت طرح بود که امیدواریم با مشارکت دیگر دستگاه‌ها به شرایط بهتری برسیم. 

اسماعیلی در مورد مشارکت نهاد‌ها در این طرح با وزارت ارشاد افزود: سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام(ره) و ستاد کل نیروهای مسلح(بخش مهارت آموزی سربازان) در این طرح با ما مشارکت دارند. رسانه ملی هم پای کار است و ما اخبار و تیزرها و ویدیوهای تبلیغاتی و پروموشن طرح را در اختیار صدا و سیما قرار داده‌ایم تا مردم بیشتر با آن آشنا شوند. 

وی افزود: محل برگزاری این طرح با این وجود که در تمام استان‌ها برگزار می‌شود همانطور که ذکر شد اولویت با مناطق محروم است زیرا دو هدف رایگان بودن آموزش و اشتغال‌زایی از عمده اهداف طرح هستند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری ارشاد در مورد نحوه ثبت‌نام هنرآموزان توضیح داد: متقاضی به سامانه دفتر برنامه‌ریزی و آموزشها وارد شده و بخش ویژه آموزش هنر برای همه همراه با توضیحات کامل رشته‌ها و ظرفیت‌ها و مشاغل مرتبط و ...) و رشته مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند.

وی افزود: ما در این طرح دو سطح مقدماتی و سطح پیشرفته داریم. برای تمامی هنرجویانی که دوره‌شان را به پایان می‌رسانند مدرک با «کد ایسکو» صادر می‌شود. کد ایسکو یک کد بین‌المللی است که برای مشاغل تعریف شده و در تمام دنیا اعتبار دارد.

نکته مهم دیگر اینکه عزیزانی که فاقد مدرک تحصیلی دیپلم هستند، می‌توانند با طی کردن رشته مرتبط و دلخواه، و بعد از آن با اخذ مدرک ما و تنها با پاس کردن واحدهای عمومی، می‌توانند از آموزش و پرورش دیپلم بگیرند.

اسماعیلی در مبحث آموزشی و اینکه هر هنرجو چقدر مجاز به بهره از این کلاس‌ها است، توضیح داد: ما در این دوره بیشتر به آموزش‌های اولیه و پایه‌ای می‌پردازیم و در ادامه به آموزش‌های تکمیلی می‌رسیم. این روند در نهایت به اخذ مدرک دیپلم هنری منتهی خواهد شد.

وی در خصوص چگونگی برآورد مشارکت و نیازمندی‌های هنری خاص هر شهر و استان گفت: ظرفیت‌سنجی با بهره از همکاری ارشاد استان و نهادهایی که در شهرها می‌توانستند به ما کمک کنند، صورت گرفته است. ازاینرو برای هر استان مشخص کرده‌ایم که چه رشته‌هایی تدریس شود. البته یک سری رشته‌ها هستند که در همه شهرها و استان‌ها متقاضی خود را دارند و این رشته‌ها در تمام استان‌ها مشترک بوده ولی برخی رشته‌ها خاص یک استان هستند که در دیگر استان‌ها متقاضی ندارند برای نمونه آموزش «دوتارنوازی خراسان» که خاص آن منطقه است و متقاضی فراوانی هم دارد لیکن در جنوب کشور متقاضی ندارد. ازاینرو تمام رشته‌ها براساس ظرفیت و کشش منطقه نیازسنجی شده است.

اسماعیلی تاکید کرد: کسانی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند از ابتدا تا انتها یک ریال نمی‌پردازند. البته هر نفر با یک کد ملی می‌تواند تنها در یک رشته و در دو مقطع مقدماتی و پیشرفته از کلاس‌ها بهره ببرد. آموزش‌ها را هم به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که ناظر بر زیست بوم همان منطقه منجر به تولید و آموزش و با تاکید بر جلوگیزی از مهاجرت جوانان باشد.

وی در مورد بخش آموزش غیرحضوری گفت: برای دوره‌های غیرحضوری از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های پیشرفته بهره گرفته شده که حقیقتا در برخی موارد از آموزش حضوری هم بهتر است چراکه هنرجو هم‌زمان می‌تواند هم استاد و مربی را ببیند و توضیحاتش را بشنود هم می‌تواند منابع آموزشی را در اختیار داشته باشد و از همه مهم‌تر اینکه کلاس غیرحضوری کاملا دوطرفه است و هنرجو نیز می‌تواند در کلاس مشارکت داشته باشد.

اسماعیلی در مورد تنوع رشته‌های هنری گفت: ما نگاه فرابخشی داشته‌ایم به گونه‌ای که حتی بسیاری از رشته‌های حوزه صنایع دستی که ذیل وظایف ما تعریف نشده‌اند را هم در طرح و به خاطر علاقه و استقبال هنرجویان هر منطقه در طرح آموزش‌های رایگانمان بگنجانیم. این نکته را هم عرض کنم آموزشگا‌ه‌هایی که در شهرستان‌ها هستند و هنرجو دوست دارد دوره‌اش را در آنجا بگذراند، ما هزینه آن آموزشگاه را می‌پردازیم.

مدیرکل برنامه‌ریزی و آموزش وزارت ارشاد در آخر گفت: ما تا الان در ذیل همین طرح 15 عنوان کتاب مهارتی تالیف، چاپ و منتشر کرده‌ایم. این کتاب‌ها در سایت معاونت آموزش در دسترس همگان قرار دارند و می‌توانند به صورت آن‌لاین و آف‌لاین از آن‌ها استفاده کنند.

ضمنا در حال طراحی 20 رشته استاندارد جدید فرهنگی رسانه‌ای و تبلیغاتی هستیم که بر اساس شرایط نیاز روز جامعه تعریف می‌شوند. بودجه این طرح از قرارگاه محرومیت‌زدایی در مرکز وجود دارد که برای این امور تامین اعتبار می‌کند و ما اعتبار این طرح را از دولت گرفتیم و از محل بخش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و عدالت فرهنگی تامین اعتبار شد.

در آخر این را هم عرض کنم که در حال ضبط گنجینه آموزش‌های هنری هستیم. برنامه‌ای که در آن اساتید پیشکسوت و صاحب نام را آورده و هرآنچه را که از هنر و تجربه دارند به صورت صوتی و تصویری ضبط می‌کنیم. این کار دو خروجی مهم دارد. اول اینکه تمام هنر و تجارب چند دهه یک استاد را آرشیو و ضبط می‌کنیم و دوم اینکه هم هنرجویان امروز و هم آیندگان می‌توانند از هنر این اساتید بهره ببرند. این طرح البته به تازگی و با چند استاد پیشکسوت آغاز شده و بناست تا در حد توان از تمام هنرمندان صاحب نام در این طرح بهره بگیریم.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••