اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۱/۰۵/۰۶ - ۱۱:۱۵

زاکانی: برای ساکنین شهر تهران یک میلیون مسکن کم داریم

شهردار تهران و سخنگوی دولت با حضور در نشست پایان دوره دفتر تحکیم وحدت در خصوص مشکلات موجود در کشور و شهر تهران و اقداماتی که در جهت رفع مشکلات و ارتقا شهر تهران صورت پذیرفته و یا در حال اجرا است، با دانشجویان گفت و گو کردند.

زاکانی: برای ساکنین شهر تهران یک میلیون مسکن کم داریم

به گزارش سراج24؛ سی و نهمین نشست پایان دوره دفتر تحکیم وحدت از ۲ تا ۶ مرداد ماه با شعار ساختار مردم سالار و تحول پایدار و با حضور جمعی از فعالین سیاسی و رسانه‌ای کشور در دانشگاه الزهراء آغاز به کار کرد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران و علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت با حضور در نشست پایان دوره دفتر تحکیم وحدت در خصوص مشکلات موجود در  کشور و شهر تهران و اقداماتی که در جهت رفع مشکلات و ارتقا شهر تهران صورت پذیرفته و یا در حال اجرا است، با دانشجویان گفت و گو کردند که در ادامه با پرسش و پاسخ دانشجویان همراه بود. در ادامه مشروحی از سخنان و سوالات مطرح شده از شهردار تهران و سخنان سخنگوی دولت سیزدهم در این نشست را میخوانید:

دانشجو: اهمیت جایگاه شفافیت در شهرداری تهران به چه صورت است و شهراری تهران در خصوص بحث فساد مالی چه برنامه هایی را دارد؟

زاکانی: شهر داری تهران به شدت به دنبال شفافیت و شفاف عمل کردن است  تا الان حدود 17 هزار و 600 میلیارد تومان در موارد مختلف توانستیم حق شهرداری را بگیریم و این ارقام همین طور در حال اضافه شدن است که نسبت به سالیان گذشته بسیار افزایش داشته است و این موضوع نشان دهنده اهمیت بحث شفافیت در شهرداری است. در این خصوص حدود 48 اقدام مختلف صورت پذیرفته بود که یکی از آن موافق و مابقی ناموفق بود. لذا یکی از مهمترین دغدغه و برنامه های ما در شهرداری تهران مقابله با فساد مالی است.

دانشجو: با توجه به نزدیک شدن به ماه محرم شهرداری تهران در خصوص ساماندهی به هیئت های مذهبی چه برنامه دارد؟

زاکانی: در خصوص ساماندهی به هیئت های مذهبی هفته گذشته از عطر سیب در میدان امام حسین رونمایی شد که بالغ بر 5000 هیئت مذهبی در این طرح تحت حمایت قرار خواهند گرفت کمک های مختلفی در این زمینه در حال انجام شدن است و این موضوع باعث افتخار ما است.

دانشجو: شهرداری تهران در خصوص کاهش جمع آوری پسماند های شهر تهران در ارات کوه چه برنامه ای دارد؟ 

زاکانی: ناظر بر مسئله پسماند ما حدود 64 پیمانکار تر و 22 پیمانکار خشک داریم. هزینه پسماند های شهر تهران حدود 4000 هزار میلیارد تومان هست که ما حدود 1000 میلیارد تومان میدهیم برای جمع آوری این پسماند از سطح شهر . اما با توجه به ساماندهی هایی که در چند ماه گذشته انجام دادیم فقط حدود 67 در صد از پسماند ها به ارات کوه میرود یعن روزانه 500 تا 5500 تن. ما داریم شرایط را به سمتی میبریم که این موضوع در سال های آینده به کمتر از 10 درصد برسد.

دانشجو: در خصوص کمیسیون ماده 100 و آمار شکایات و رای های که صادر میشود توضیحی بدهید.

زاکانی: در خصوص کمیسیون ماده 100 که در خصوص این است که اگر کسی تخلفی انجام بدهد به کمیسیون ماده 100 میرود در خصوص رای هایی که تا کنون صادر شده است حدود 23 درصد آن جرایم هستند 20 درصد تخریب اند و 57 درصد از رای ها منفع مردم صادر شده است. همچنین در میان آنهایی که تخریب هستند بخشی از آنها به واسطه کرونا قرار است که به جریمه تبدیل بشوند. ما معتقدیم که باید کاری کرد که تخلف صورت نگیرد و مطمئنا این موضوع منبع در آمد شهر داری نیست.

دانشجو: مسئله سگ گردانی در بوستان ها یکی از معضلات خانواده های مسلمان است شهرداری برای مقابله با این موضوع آیا برنامه ای دارد؟

زاکانی: در خصوص سگ گردانی در بوستان باید ذکر کنم که سگ گردانی در بوستان ممنوع است. مردم از این موضوع بسیار ناراحت هستند از این پدیده ای که در بوستان ها در حال رخ دادن است. اقدامی  که باید صورت گیرد بحث حصار کشی پارک هاست که از ورود حیوانات به پارک جلوگیری شود که این موضوع در حال بررسی است.

دانشجو: در خصوص مسئله مسکن و این که برنامه شهرداری در این خصوص چیست توضیحی بدهید.

زاکانی: در خصوص مسئله مسکن باید بگویم که تهران در حال حاضر برای ساکنین تهران یک میلیون مسکن کم دارد. همچنین این 300 هزار مسکن خالی که از آن نام برده میشود عمدتا در مناطق بالا ما هستند.
طبق اصل 31 قانون اساسی  که میگوید هر خانواده ایرانی در خور یک خانه شایسته است. و این موضوع تکلیف من مسئول است که باید پیگیر باشم. قرارگاهی را تامین کردیم به نام قرار گاه جهاد مسکن و امسال 180 هزار واحدرا برای کمک به ساخت هدف گذاری کردیم . ما این خانه ها را نمیسازیم بلکه وظیفه اصلی ما زمین و دادن پروانه ساخت است، باید ذکر کنم که در همین هفته 3000 واحد را کلنگ زده شد و هفته آینده 15000 واحد را کلنگ خواهیم زد. 
این یک ظلم به خانواده ایرانی است که 65 درصد از حقوقش را برای اجاره بدهد  و 51 درصد شهر هم اجاره نشین باشند این ظلم است که یک جوان 67 سال در نوبت باشد تا بتواند صاحب یک خانه بشود یکی از هدف های مهم ما در شهرداری تهران این است که سبد معیشتی مردم را کمک کنیم.  برای سبد معیشتی مردم سه کار در حال انجام شدن است اول در حوزه تره بار است بعدی در حوزه شهروند و سوم در حوزه مسکن است. الان میوه و تره بار ما 40 درصد زیر قیمت بازار است  و 49 در صد از 13000 هزار تن میوه و تره بار را ما توزیع میکنیم که قابل تامل است.

 در خصوص مسکن در سه حوزه برنامه ریزی کرده ایم

حوزه اول:  در خصوص این است که بتوانبم تسهیلات در ساخت مسکن ایجاد کنیم. پروانه ساخت در تهران میانگین 370 روز است ما در این چند ماهه تلاش کردیم و این عدد را به 60 تا 150 روز کاهش دادیم. وعده ما زیر 60 روز است. همچنین از ابتدا همین ماه پروانه شهرسازی را یک هفته ای صادر میکینم.

حوزه دوم:  در خصوص پلاک های فرسوده در تهران است که ما در تهران 4560 پلاک فرسوده داریم. سهم بافت فرسوده تهران حدود 7 درصد است و سهم پلاک های کل شهر 30 در صد است ما مصوبه ای را در کمیسیون ماده 5 تهیه کردیم که بتوانیم ساخت را ارتفاع بدهیم و برای کسی که میخواهد بسازد مقرون به صرفه باشد این موضوع جریان ساخت و ساز را ارتقاع میدهد سال 91 حدود  31 هزار پرونده برای ساخت و ساز در سال صادر شد و سال 1400 به حدود 5400  رسیده است که سقوط زیادی است و ما با برنامه هایی که داریم سعی در افزایش دوباره این اعداد داریم.

حوزه سوم: سعی داریم که از حق و سهم شهرداری بتوانیم مسکن هایی بسازیم برای زوج های جوان  و در اختیار مردم قرار بدهیم و از طرفی دیگر بتوانیم مسکن های استیجاری که میخواهیم باب کنیم خود شهرداری میدان دار این موضوع باشد ما مکلف هستیم که این کار را را انجام بدهیم و در خیلی از کشور های دنیا این کار در حال انجام شدن است.

ما تفاهم نامه ای را با جناب آقای رستم قاسمی نوشته ایم و آنها هم در زمینه های مختلف به ما کمک میکنند و اتفاقا یکی از موضوعاتی که ما در شهرداری تهران در حال دنبال کردن آن هستیم این است که ما هم با دولت و هم با ارگان های دیگر و مردم مشارکت کنیم و تهران را بسازیم. با وزارت راه شهرسازی تفاهم نامه ای را نوشته ایم و ایشان هم در بخش وام و هم در بخش مجوز ها و تسهیلات کمک زیادی میکنند.

همچنین به دنبال این هستیم که ساخت مسکن را صنعتی کنیم تا بازه 2 ساله ساخت را کاهش بدهیم.

در بخشی از مناطق شهر تهران که شاهد فرسودگی زیادی هستیم از قبیل منطقه  پانزده ، هجده و 20 و برخی از مناطق مرکزی، سرمایه گزاری هایی در حال انجام شدن است که بتوانیم این مناطق را به مناطق الگو در شهر تهران تبدیل کنیم.

لذا توجه ما به کل شهر هست و امیدواریم در آینده ای نزدیک بتوانیم در جهت کاهش مشکلات مسکن گامی بزرگ برداریم.

سوال: برنامه شهرداری تهران برای ارتقا حمل نقل عمومی اللخصوص مترو در شهر تهران چیست؟

زاکانی: در خصوص مسئله مترو در حال حاضر 143 ایستگاه ما فعال هست و برنامه ریزی که شده بود در خصوص این بود که تهران در سال 1420 از 11 خط مترو بهره مند باشد. ما با تلاش هایی که در حال انجام هستیم سعی داریم که تا  سال 1406 این موضوع عملی شود و تا 5 سال دیگر این اتفاق بیافتد.

امسال به لطف خدا حدود 12 ایسگاه افتتاح میشود. لذا مترو برای ما یک اولویت است. همچنین ما به سراغ اتوبوس و تاکسی ها هم رفته ایم و در آن زمینه ها هم برنامه هایی داریم ولی اولویت قطعی ما توسعه مترو است. چون تا الان 630 دستگاه واگن مقدماتش فراهم شده است و انشالله از سالیان آینده وارد خط  ها مشوند. اما در خصوص اتوبوس هدف گذاری ما برای امسال 3350 دستگاه اتوبوس است که باز سازی و نوسازی اضافه بر اتوبوس های موجود است که امید وایم در پایان امسال به آن برسیم یعنی علاوه بر بیش از 2000 اتوبوسی که الان فعال است 3350 تا نیز به آن اضافه خواهد شد.

در ادامه مشروحی از سخنان سخنگوی دولت در خصوص مسائل و مشکلات دولت سیزدهم از بدو روی کار آمدن و شیوه صحیح مهار کرونا را میخوانید:

از زمان آغاز دولت جدید زمان زیادی نمیگذره زمانی هم که دولت جدید بر روی کار امد مردم رضایتی نسبت به حاکمیت نداشتند و مردم میدیدند که مشکلات اقتصادی هر روز بیشتر میشود و تورم بالایی داریم و دولت برای اولین بار در شهریور 1400. به تورم حدودد 60 درصدی رسید.

و برای اولین ابر در تاریخ جمهوری اسلامی بیشتر از دوسال تورم بالای 30 و بالای 40 درصدی داشتیم به طور مثال اگر امسال یک وسیله ای را 100 هزار تومان میخریدیم سال بعد میشود 140 هزار تومان و  وقتی که یک کشوری یک سال تورم 40 درصد داشته باشد و مثلا رهن یک خانه 100 میلیون است سال بعد میشود 140 میلیون و برای سال بعدش که تورم کاهش پیدا کند میزان قیمت میشود حدود 160 میلیون یعنی یک فشار اقتصادی به مردم آمد و لی این فشار کوتاه مدت بوده اما برای اولین بار حدود 3 سال متوالی تورم بالای 30 و 40 در صد  را تجربه کردیم و این یعنی اینکه مثلا امسال قیمت خانه با تورم شده است 140 میلیون سال بعد میشود 190 میلیون و این فشار خیلی زیادی را به جامعه وارد میکند.

همچنین ما در ده سال گذشته تقریبا رشد اقتصادی محسوسی هم نداشتیم یعنی جمعیت افزایش پیدا کرده تورم هم افزایش داشته و رشد اقتصادی هم زیاد نبوده . و توان اقتصادی مردم هم بسیار کم و منفی بوده همچنین فاصله طبقاتی هم افزایش پیدا کرده و در هشت سال دولت روحانی ثروتمندان ثروتمند تر و فقیران فقیر تر شدند یعنی سرانه درآمد هم مساوی تقسیم نشده و قسمت ثروتمندان بیشتر و قسمت فقیران کمتر شده است. این فضای شهریور 1400 است که دولت جدید برروی کار آمدو همچنین واردات ما بیشتر از صادرات ما بود و ما بیشتر واردات داشتیم.

کشور ما 8 سال به دنبال مذاکره بود و مذاکره با غرب را کلید حل مشکلات میدید و هر مشکلی را میخواستند با مذاکره حل کنند و مردم هم بسیار ناامید و ناراضی بودند چون دولت نتوانسته به مطالباتش از طریق برنامه ریزی که کرده بود برسد مطالباتی که به آن امید بسته بود.

در حوزه بین الملل هم همین موضوع بود و جمهوری اسلامی میخواست ازطریق مذاکرات به خواسته هایش برسد ولی این اتفاق نیافتاد در حوزه سیاسیت داخلی نیز میزان مشارکت مردم در انتخابات گویای همه چیز است که نشان دهنده نارضایتی مردم از سیاست داخلی است و کمترین میزان  مشارکت را در انتخابات نسبت به دوره های گذشته شاهد بودیم این یعنی مردم از عملکرد حاکمیت راضی نیستند.

دولت جدید در این فضا وارد میدان شد و در شهریور سال 1400 کشور به نوعی در یک بی دولتی بود و کرونا روزی 700 تا کشته میگرفت و و تمامی مراکزی آموزشی ما هم تعطیل بودند

دولت جدید یک شعار اساسی داده بود و میگفت: "جان مردم نان مردم".

 چون در حوزه های اساسی کشور یکی حوزه سلامت بود که روزی 700 نفر به دلیل کرونا کشته میدادیم و مسائل اقتصادی که به مردم فشار آورده بود.

دولت تمام قد در ابتدا تمام تلاش خود را در بحث ورود واکسن انجام داد  هنوز رئیس جمهوری منتخب رئیس جمهور نشده بود که کار های واردات واکسن آغاز شد.

دو کاری که در ابتدای امر انجام شد یکی واردات واکسن و دیگری تکمیل انبار های کالا های اساسی بود کالای های اساسی ما در شهریور 1400 در بهترین حالت 30 درصد ظرفیت داشتند و وضعیتی بحرانی در بحث کالا های اساسی بود و به دلایل نارضایتی ها ما نمیتوانستیم این موارد را اعلام کنیم واردات واکسن هم درابتدای امر کاری بسیار سخت بود و خیلی از کشور ها اصلا واکسن نمیفروختن  کشور ما در حالت عادی هم به دلیل تحریم ها کار سختی در واردات دارد چه برسد به این که فروش واکسن از سوی کشور های دیگر هم سخت شده بود و خیلی از کشور ها حاضر به فروش نمیشدند تجربه نشان داده هر موقع دولت و مردم جدی به وسط میدان بیایند هیچ مشکلی حل نشدنی نیست و شرایط در ابتدای امر به شیوه ای بود  که خیلی از ارگان ها به دنبال سهمیه برای واکسن بودند.

اما در حال حاضر کشور ما در جایگاهی قرار دارد که از لحاظ مهار کرونا از سوی نهاد های بین المللی تقدیر شده است و درخیلی از حوزه ها مثل واردات واکسن و تزریق واکسن رکورد شکنی کردیم.

فاصله بین موفقیت و شکست در خیلی از حوزه های اساسی مثل سلامت در همین فاصله حدود 10 یا 11 ماه قابل مدیریت است.

در یک دوره ای رسانه های خارجی خیلی به دنبال این بودند که چرا واکسن وارد نمیشود اما در عرض 6 ماه موضعشان به طور کلی عوض شد و به دنبال این رفتند که چرا در ایران واکسن زدن اجباری است و این یک موفقیت برای مردم و دولت است.

گزارش از محمد رمضانی

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••