به گزارش سراج24؛ سیاوش عیدیپور کارشناس مالیات در گفتوگویی پیرامون اصلاح نظام مالیاتی کشور اظهار کرد: در خصوص نارضایتی که برای پرداخت مالیات از سوی کسبه و بازاریان ایجاد شده باید به چند عامل اشاره کرد، هم سازمان و هم وزیر اقتصاد تقریبا در موضوعات بسیار تخصصی مانند مالیات که هر تبصره و موضوع آن حاصل سالها تجربه کارشناسان و ممیزیان مالیاتی است تجربه و تسلط کافی را ندارند و هر امضایی برای امور مالیاتی که از مقامات اقتصادی باشد به دلیل اینکه دانش و تجربیات مالیاتی نداشته و هر دو از بیرون به بدنه سیستم مالیاتی وارد شدهاند عواقب مالی را در پی دارد.
وی افزود: مالیات یک درآمد پایدار است بدون اینکه نقدینگی خلق کند و وقتی فشار به نقدینگی وارد نشود اقتصاد و تولید هر دو در مسیر صحیح خود حرکت میکنند.
کارشناس امور مالیاتی عنوان داشت: به هر میزان مالیات اخذ و ثروت توزیع شود سبب میشود زیرساختهای فنی، عمرانی و اجتماعی که کالاهای عمومی هستند بنا گذاشته و عدالت اجتماعی برای شهروندان بیشتر ایجاد شود.
عیدیپور بیان داشت: اگر سیستم مالیاتی ناکارآمد باشد افراد ثروتمند ثروتمندتر شده، مالیات کمتری میپردازند و اقشار متوسط و ضعیف از امکانات بینصیب میمانند که ابزار مالیات آن را عادلانه میکند و هر کسی ثروت بیشتری دارد مالیات بیشتری میدهد و این مالیات بیشتر به سفره عموم مردم بازمیگردد.
وی اضافه کرد: در پاسخ به این سوال که چرا درآمد بیشتر مساوی با مالیات بیشتر نیست، باید گفت ساختارها ناکارآمد است و این ساختارها قبلا در درون و بیرون ساختار مالیاتی شکل گرفته همچنین اطلاعات کافی از طریق سیستمهای هوشمند در اختیار نیست که درآمد شخص سنجش و براساس آن مالیات به خزانه کشور برگردد، بخشی هم که اخذ میشود اجرای آن در بازار سخت بوده چراکه دید عموم این است که شخصی که تراکنش کارتخوانش بیشتر است باید مالیات بیشتری دهد.
کارشناس اقتصاد با بیان اینکه بخشنامههای خامی صادر میشود که بستر مالیات را از مسیر مناسب خود خارج میکند، خاطرنشان کرد: بخشنامههای خامی از سوی سازمان امور مالیاتی صادر میشود که موجب سردرگمی میشود چون با افکار عمومی، اصناف و سندیکای کسبه، اتاق ایران و اتاق اصناف ناهماهنگ بوده که در این زمینه نیاز به فرهنگسازی و ایجاد آمادگی قبلی است و باید شرایط تورمی، افکار عمومی و... سنجیده شود، راه درست این است که از یک سال قبل اعلام شود که مثلا کارتخوانها مبنای توافق یا مبنای اظهارنامه مالیاتی قرار میگیرد تا پذیرش و آمادگی عمومی به وجود بیاید.
وی تصریح کرد: در همه کشورها فرار مالیاتی یک جرم و وصول آن یک خدمت به کشور است و اگر قرار باشد عدالت، امکانات و زیرساخت خوب داشته باشیم باید مالیات پرداخت شود چون نفت و منابع دولت تمام میشود اما اگر قوانین مالیاتی رعایت شود با مالیات میتوان امور کشور را اداره کرد.
این کارشناس امور مالیاتی تشریح کرد: اشتغال دو دو بستر رقابت سالم و وجود تسهیلات بانکی شکل میگیرد و بازار باید شرایط رقابت داشته باشد و منابع عادلانه به سمت توسعه روانه شود، وقتی مالیات داده شود بسیاری از فعالیتهای زیرزمینی شکل نمیگیرد و فعالیتها شناسنامهدار میشود که در این صورت هم سهم دولت پرداخت شده و هم اشتغال ایجاد میشود اما اگر اقتصاد به سمت زیرزمینی و دلالی پیش برود تولید ایجاد نشده و شغل پایدار نیز به وجود نمیآید و فرار مالیاتی شکل میگیرد که در بستر فرار مالیاتی نیز رقابتها سالم نیست و از نوع تبانی، دور زدن قانون و... است بنابراین ابتدا باید تولید تقویت شده تا اشتغال ایجاد شود و هزینههای اجتماعی از قبیل آسیبهای اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد و ... نیز کاهش یابد.
وی اضافه کرد: در کشور دو مبنای رشد داریم یکی رشد با درآمدهای نفتی ودیگری رشد بدون درآمدهای نفتی، یکی از دلایل اینکه طی چند سل اخیر رشد بالای 5درصد اقتصادی را داشته اما آنچنان تاثیری روی سفره مردم نمیگذارد درآمدهای نفتی است چون این درآمد به صورت عادلانه بین عموم مردم بازتوزیع نمیشود و درآمدهای اینچنینی اشتهای مصرفگرایی در مردم ایجاد کرده و تولید انجام نمیشود تا درآمد حاصل از آن بین مردم توزیع شود، به عنوان مثال رشدی که در گردشگری ایجاد میشود به سفره مردم وارد میشود چون تولید صورت گرفته اما درآمدهای نفتی سبب میشود زندگی افراد براساس سبک زندگی غربی شکل گیرد و وقتی توزیع درآمدها نیست، نظام مالی خانوار بهم میریزد اما اگر در کنار اینگونه درآمدها کشاورزی، صنعت و خدمات نیز رشد پیدا میکرد اثر آن روی به کارگیری نیروهای فنی دانشگاهی مشخص میشود و در نهایت منفعت آن به مردم میرسد.
وی گفت: اگر فقط درآمدهای دولت ذخیره شود چون زیرساخت نیست به تنهایی نمیتواند اشتغال ایجاد و کند و فقط رفاه نسبی ایجاد کرده و نوساناتی در تقاضای مالیاتی ایجاد میکند که در چند سال اخیر آن را تجربه کردیم.