اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۴۵:۲۵
اذان ظهر ۱۲:۱۱:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۳۳:۲۹
طلوع آفتاب ۰۶:۰۹:۰۶
غروب آفتاب ۱۸:۱۵:۲۵
نیمه شب ۲۳:۳۰:۲۵
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۱/۰۴/۱۶ - ۰۹:۱۵

هیأتی که برای جهاد تببین، جنایات غرب را رو می‌کند +عکس

در ایام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا احتمالاً بنر خداحافظی و حلالیت طلبی ترامپ را دیده بودید، این بنر از ابتکارات یک هیأت مذهبی به نام امام جعفر صادق(ع) در منطقه خزانه تهران است. سراغ آنان رفتم تا از این هیأت متفاوت بیشتر بدانیم.

هیأتی که برای جهاد تببین، جنایات غرب را رو می‌کند +عکس

به گزارش سراج24؛ امیرحسین کسائی: ایام انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود که عکس بنری به یکباره در فضای مجازی دست به دست چرخید. بنری که حاوی عکسی از ترامپ بود که زیرش نوشته بود؛ رفقا حلالم کنید. زیرا این بنر نام یک هیأت درج شده بود، هیأت امام جعفر صادق(ع). با جستجو، این هیأت را پیدا کردیم. در محله شهید بخارایی(خزانه) کوچه شهید صادقیان، حسینیه این هیأت را پیدا کردم.

هیأتی که به همسایگانش آگاهی می‌رساند

وقتی به کوچه رسیدم بنر جدیدی از آن‌ها متناسب با موضوع «حقوق بشر آمریکایی» نصب شده بود. گویی این کارشان برای اطلاع‌رسانی مناسبتی و محتوایی در قالب این بنر گرفته بود و اثر بخش شده بود. از کسبه اطراف نشانی هیأت را جویا شدم و از بنر پرسیدم. گفتند در مناسبت‌های مختلف بنرهای جالبی نصب می‌شود که ماهم خُرسندیم چون موجب آگاهی‌بخشی به ماست و گاهی هم مطالب و مفاهیم مهم و اجتماعی را به زبان ساده و بعضاً طنز اینجا بنر می‌کنند و می‌خندیم.


بنر هیأت درباره حقوق بشر آمریکایی که تازه نصب شده است

هیأتی متفاوت با سایر هیأت‌های معمول

وارد حسینیه شدم. یک فضای کوچک اما زیبا و ساده داشت. ورودی حسینیه تصاویر تعدادی شهید نصب شده بود. نامشان را مرور کردم. شهید ملاعتیان، شهیدان عاکفی و ...! مواجهه بعدیم در فضای حسینی، با کتابخانه‌هایی بود که در این فضا تعبیه شده بود. بعداً از مسئولین هیأت شنیدم کتاب‌هایی متناسب برای جوانان و حتی میانسالان انتخاب شده است که اعضای هیأت، به امانت می‌برند و مطالعه می‌کنند. خودشان هم کتاب هدیه می‌آورند تا دیگران مطالعه کنند.


تصاویر شهدایی که پای گذار هیأت امام جعفر صادق(ع) بودند

جعبه‌ای از کاغذ و خودکار وسط حسینیه!!

هنوز جمعیت حضور پیدا نکرده بود؛ البته من روز دوشنبه به هیأت رفتم که بنای برگزاری مراسم هفتگی نبود و بنا بود مراسم شورای سیاست‌گذاری و اندیشه‌ورز برگزار شود. در وسط حسینیه جعبه‌ای دیدم که در آن کاغذ و خودکار بود که در نوع خودش متفاوت بود. شنیدم در تمام برنامه‌های این هیأت این ماجرا پای ثابت جلسه است تا افراد نکته‌برداری کنند. این قطعات پازل نشان می‌داد با هیأتی متفاوت روبرو هستم.


هیأت امام جعفر صادق(ع) روزهای شنبه و پنجشنبه جلسات هفتگی دارد

بنری که در فضای مجازی غوغا کرد

محمد گنجی از مسئولان هیأت را در فضای حسینیه دیدم و با او به گپ زدن نشستم. ابتدا از ماجرایی شروع کردم که مرا به سمت این هیأت کشانده است. بنر محتوایی هیأت در ابتدای کوچه حسینیه که او می‌گوید: «کار این بنر را ما از حدود دو سال پیش آغاز کردیم و تصمیم گرفتیم در فضای بیرونی هیأت، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌رسانی داشته باشیم. به فراخور هر مناسبت، طرحی را آماده و نصب می‌کردیم که یکی از آن‌ها همان بنر ترامپ بود که در شبکه‌های اجتماعی هم بسیار چرخید. ترامپ که رأی نیاورد و شکست خورد، بنری با مضمون طنز ایجاد کردیم که ترامپ ایستاده بود و زیرش نوشته بودیم، رفقا حلالم کنید با دو استیکر خنده! زیر آن زده بودیم: «آقای ترامپ قمارباز تو باختی اما کار ما با تو تمام نشده است. هر نیمه شب ساعت 1:20 دقیقه منتظر ما باش. این بنر بسیار در فضای مجازی دست به دست شد و در استان‌های مختلف از آن چاپ کردند و زدند. این بنر امروز معنا پیدا کرده است، هم برای محله هم برای هیأت، هویت آورده است و شهرداری منطقه ۱۶ نیز آن را جزء بنرهای رسمی خود معرفی کرده است.»


محمد مرادی از مسئولین هیأت امام جعفر صادق

هیأتی که در خزانه به سیاسی بودن شهره است

این هیأت در سال ۱۳۶۰ توسط شهید علی ملاعتیان، شهید داوود جعفری، برادران شهید ابراهیم و محمد عاکفی، شهید قاسم محمدی و جمع دیگری مانند محمد موحد عینی‌زاده و محمد مرادی راه‌اندازی شده است. از گنجی که درباره تاریخچه هیأت جویا شدم من را به محمد مرادی از پیشکسوتان هیأت ارجاع داد. در گوشه‌ای از هیأت او را که پیرمردی باصفا و خوش رو بود، دیدم. سراغش رفتم تا از تاریخچه هیأت بشنوم. او می‌گوید: «این هیأت در آن دوران که همه نام سیدالشهدا(ع) و فرزندان ایشان را روی مجالس می‌گذاشتند، با نگاه و تمرکز روی مسائل علمی و اندیشه‌ای به عنوان امام جعفر صادق(ع) نامگذاری شد. هیأت ما مجالس خود را در مسجد علی بن موسی‌الرضا(ع) به همت مصطفی رحیمی آغاز کرد. او نویسنده کتاب «بابانظر» است که در مجلس ما، سخنران و خرج دهنده بود و مجری‌گری را به بچه‌های هیأت یاد داد. از همان روز اول، هیأت ما در خزانه به عنوان سیاسی شناخته شد. اکثر اعضای هیأت ما از نیروهای سپاه بودند. در دوران دفاع مقدس از سال ۶۰ تا ۶۸ نیز، هیأت ما یا درحال اعزام نیرو یا بحث درخصوص جنگ و خاطره‌گویی از جبهه بود. بعد از پایان جنگ هم زمزمه «کجایید ای شهیدان خدایی» از زمزمه‌های پُرتکرار مراسم‌ها و سینه‌زنی‌های هیأت است.»


محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه یکی از سخنرانان این هیأت است

هیأتی که قرآن و عترت را توامان مدنظر دارد

گنجی که همراه من پای صحبت آقای مرادی نشسته بود در تکمیل این اطلاعات می‌گوید: « هیأت ما در ابتدا سیار بود و خانه به خانه می‌چرخید اما از حدود ۴ - ۵ سال پیش که حاج حسین مرادی دارفانی را وداع گفت، بخشی از خانه ایشان توسط فرزندانش به هیأت اختصاص پیدا کرد و تجهیز شد. از آن زمان این حسینیه واقع در خزانه محل دائمی هیأت شده است. هیأت ما هرهفته پنجشنبه شب‌ها جلسه ثابت دارد. شنبه‌ها جلسه تفسیر قرآن با تدریس دکتر محمد موحد عینی‌زاده را داریم که مانند کلاس درس برای خواهران و برادران برگزار می‌شود و در آن تفسیر قرآن بیان می‌شود. هرهفته دوشنبه‌ها نیز جلسه اندیشه‌ورزی هیأت برگزار می‌شود.»


شعرخوانی و برنامه ادبی پای ثابت مجالس هفتگی این هیأت است

پای ثابت برنامه‌های هیأت بخش ادبی و شعرخوانی است

همانطور که شنیدیم هیأت امام جعفر صادق(ع) به سیاسی بودن شهره است، در ایام انتخابات جلسات رنگ و بوی سیاسی به خود می‌گیرد و سخنرانان سیاسی در هیأت حاضر می‌شوند و بحث‌ها حول محور انتخابات می‌چرخد. تداوم بحث‌های سیاسی، این هیأت را به محل رجوع مردم برای گرفتن مشورت در ایام برگزاری انتخابات تبدیل کرده است. این سیاسی‌بودن اما ناشی از چیست؟ از گنجی این سوال را پرسیدم که این‌گونه می‌گوید: «هیأت ما شاید با مجلس عادی اندکی متفاوت باشد. این هیأت سخنران‌محور است. مراسم با قرائت قرآن شروع می‌شود اما بعد از قرائت قرآن و مرور ترجمه آن، مجری پشت تریبون هیأت قرار می‌گیرد. او تقریبا همه کاره جلسه است و زمان‌بندی برنامه‌ها را در دست دارد. به صلاحدید او ممکن است زمان برنامه‌ای کم یا زیاد و یا حتی حذف شود. مجری‌ها در هیأت ما به فراخور تخصص، مطالعه و مناسبت روز، در قالب برنامه‌ای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای، محتوا هم ارائه می‌کنند. البته بعضی از اوقات کارگاه اندیشه در هیأت شکل می‌گیرد و مجری با دست پُر پشت تریبون می‌نشیند و در حد یک سخنرانی کامل، بحث‌های تخصصی خود را برای حاضرین ارائه می‌کند. فمینیسم، علوم شناختی، سبک زندگی و سواد رسانه‌ای از جمله کارگاه‌های اندیشه‌ای بوده است که در هیأت برگزار شده است. بکی دیگر از بخش‌های خاص این هیأت، بخش ادبی است و در هرجلسه، ارائه شعری صورت می‌گیرد که حتی بسته به مناسبت، زیرصدای موسیقی هم در مجلس پخش می‌شود. که بسیار هم به انتقال حس کمک می‌کند.»


مهدی سعیدی از مسئولین هیأت امام جعفر صادق(ع)

در این هیأت سخنران را سوال پیچ می‌کنند

هنوز گویی به جواب نرسیده بودم و تصور می‌کردم ماجرای این تفاوت و سیاسی بودن را باید از کم و کیف منبر این هیأت پیدا کنم. برای همین سراغ مهدی سعیدی رفتم که هم سخنران و هم از ایده‌پردازان اصلی محتوای هیأت است. او می‌گوید: «تمام این برنامه‌ها که تاکنون شنیدید، جدای از فضای محتوایی سخنرانی و منبر است. شاید بخش متفاوت دیگر این هیأت نیز سخنران‌هایش باشد که خاص هستند. در هیأت ما، حسن عباسی، سعید قاسمی، سید یاسر جبرائیلی، محسن مهدیان، تقی دژاکام، عبدالمطهر محمدخانی، محمدصادق کوشکی، محسن عابدی، محمد موحد، عباس اسکندری و ... سخنرانی کردند. اکثراً در این هیأت مکلاها منبر می‌روند اما روحانیون هم دعوت می‌شوند اما در انتخاب منبری‌ها، رویکرد اندیشه‌ای و مطالب آن‌ها مورد اهمیت است. در هیأت ما منبر یک طرفه جایی ندارد، در بین سخنرانی ممکن است سوال و جواب شود و حتماً در پایان هم سوال داریم. مطالب به صورت مباحثه ارائه می‌شود. تلاش داریم در هیأت، موضوعات روز بحث شود تا اعضای هیأت در جمع‌های خود به تبیین مسائل مختلف بپردازند.»


کتاب جنایات غرب که مهدی سعیدی آن را با کمک اعضای هیأت نوشته است

کتابی با ۸۰۰ صفحه که  در جشنواره حقوق بشر آمریکایی برتر شد

کتابی در این هیأت دیدم به نام «جنایات غرب» ورق که زدم متوجه شدم، نویسنده آن همین آقای مهدی سعیدی از اعضای هیأت است و حتی در مقدمه‌اش ذکر شده بود که این کتاب با همت اعضای هیأت امام جعفر صادق(ع) تالیف شده است. ماجرا را از سعیدی جویا شدم که می‌گوید: «من عضو هیأت تحریریه هفته‌نامه صبح صادق هستم که در این هفته‌نامه ستونی به نام جنایات غرب براساس مطالعات خودم راه انداخته بودم. از سال ۹۴ به من پیشنهاد شد تا این مطالب را به کتابی تبدیل کنم. جمعی ۵ نفره از برادران و خواهران هیأت، تیم تحریریه این کتاب شدند و شروع به مطالعه بیش از ۱۵۰ کتاب کردند. در این حین تصمیم گرفتیم روی این موضوع عمیق‌تر و جدی‌تر کار کنیم، برای همین کار و تیم را گسترش دادیم. اگر درخصوص جنایات غرب صحبت شود همه اذهان به سمت آمریکا و انگلیس می‌رود، درحالی که بلژیک، اسپانیا، ایتالیا، هلند و ... هم جنایات بسیاری داشتند. این تلاش‌های گروهی، به کتابی با ارزش منتهی شد که معتقدم گام اول در این مباحث است و صرفاً برای ایجاد پایه‌ای در این مباحث شکل گرفت. جدای از آن در فضای مجازی و در نرم‌افزاهای تلگرام، اینستاگرام و ایتا هم کانالی با عنوان جنایات غرب برای انتشار مطالبی در این خصوص شکل گرفت که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته است. این کتاب و کانال در جشنواره حقوق بشر آمریکایی در سال ۹۷ به عنوان برتر انتخاب و تقدیر شد.»


کتاب و کانال جنایات غرب در جشنواره حقوق بشر آمریکایی در سال ۹۷ به عنوان برتر انتخاب و تقدیر شد

طرح جنایات غرب، نوعی تهاجم و جهاد تبیین است

اعضای این هیأت تلاش می‌کنند هر زمان که مقام معظم رهبری بیاناتی دارند، کارگاه اندیشه برگزار کنند و ابعاد مختلف بیانات ایشان را تبیین کنند و نقش و وظایف خود را تعیین کند. زمانی که ایشان از جهاد تبیین سخن گفتند، چندین کارگاه اندیشه تشکیل شد و در این جلسات به این نتیجه رسیدند که مطرح کردن جنایات غرب خود نوعی تبیین و تهاجم در این عرصه است. سعیدی می‌گوید: «سیاست جزئی از انقلاب اسلامی ایران شده است و ما نیز به عنوان یک هیأت انقلابی نمی‌توانیم نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشیم. تمام گفت‌وگوها و چالش‌هایی که در یک جنبش دانشجویی مطرح می‌شود، در هیأت ما در سطح بالاتری وجود دارد. هیأت جای آموزش است و ما منبر را به صورت پرسش و پاسخی به پیش می‌بریم و این موجب جذابیت است. جامعه ما امروز پر از شبهه است؛ اگر هیأت برای پاسخ وارد نشود آیا مدرسه و رسانه آماده پاسخ دادن به این شبهات هستند؟ رهبر انقلاب هم یکی از پایه‌های مهم برای جهاد تبیین را هیأت اعلام کردند.»

اگر فردی به هیأت نیاید، جویای حالش می‌شوند

مسئولین این هیأت روال جالبی دارند و اعضای ثابت خود را می‌شناسند و در جلسات هیأت بی سروصدا، غیبت افراد را ثبت می‌کنند و اگر تعداد غیبت‌ها زیاد شود، جویای حال او می‌شوند تا اگر کسالت یا مشکلی داشته است، برطرف کنند. در جلسات این هیأت در مناسبت‌های خاص که به صورت خانوادگی برگزار می‌شود، حدود ۲۰۰ نفر شرکت دارند.


اعضای این هیأت ماهانه در قالب برنامه اردویی به زیارت مزار شهدا می‌روند

برنامه‌های اردویی خاص هیأت امام جعفر صادق(ع)

این هیأت از ۴ جمعه ماه، یکی را جلسه دعای ندبه برگزار می‌کند که در آن هم سخنرانی در باب مهدیت برقرار است. یکی دیگر از جمعه‌ها هم سر مزار شهدا در بهشت زهرا به صورت خانوادگی می‌روند. معینی می‌گوید: «در زمان حضور در بهشت زهرا معمولاً یکی از رزمندگان دفاع مقدس را ما را همراهی می‌کند و سر مزار هر شهید از خاطرات و خصلت‌ها و فعالیت‌های او می‌گویند. در طول سال نیز سه برنامه اردویی در این هیأت برگزار می‌کنیم. تا پیش از اپیدمی کرونا هرسال سفر زیارتی اربعین، سفر زیارتی مشهد و یک اردوی تفرحی به شمال کشور داریم. امسال هم با فروکش کردن کرونا هم برای سفر زیارتی مشهد مقدس هم برای سفر اربعین برنامه‌ریزی کرده‌ایم.


اردوی جهادی پل دختر اعضای هیأت امام جعفر صادق(ع)

هیأت اندیشه‌ای و متفاوت امام صادق(ع) توانسته است در منطقه خود جای خوبی میان مردم باز کند و مورد توجه باشد. در جلسات هفتگی این هیأت، شاید کمتر به سینه‌زنی پرداخته شود اما تلاش می‌شود، در بخش‌های محتوایی و منبر هیأت مطالبی ارائه شود که معرفت‌افزا باشد. آن‌ها در حوزه خدمات اجتماعی هم فعال هستند و ۵۰ خانواده نیازمند حاشیه تهران زیر مجموعه خیریه هیأت است و در کمک‌های مختلفی مانند پرداخت ودیعه و اجاره مسکن و ... از برنامه‌های آن‌هاست. در ایام کرونا این هیأت ۵ مرتبه بسته‌های معیشتی میان نیازمندان توزیع کرد و در ایام عید غدیر نیز طبخ هزاران پرس غذای گرم را در دستور کار دارند. این هیأت قابلیت این را دارد که برنامه‌ها و اقداماتش الگویی برای دیگر هیأت‌ها باشد تا بار و اهمیت بیشتری به منبر هیأت بدهند و صرفاً به روضه و سینه‌زنی که آن هم دارای اهمیت بسیاری است، بسنده نکنند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••