اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۹:۳۴
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۳۵
اذان مغرب ۱۹:۰۳:۲۸
طلوع آفتاب ۰۵:۲۱:۱۲
غروب آفتاب ۱۸:۴۴:۲۹
نیمه شب ۲۳:۱۷:۳۱
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۱/۰۳/۱۱ - ۱۹:۲۰

امروز در پاستور چه گذشت؟

حضور اعضای کابینه دولت سیزدهم در جمع خبرنگاران مستقر در حیاط دولت، امروز یک حاشیه جالب توجه داشت: عکس یادگاری و اهدای شاخه گل توسط معاون اول رئیس‌ جمهور به بانوان خبرنگار به‌ مناسبت ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و آغاز هفته کرامت.

امروز در پاستور چه گذشت؟

به گزارش سراج24؛ اعضای کابینه دولت سیزدهم امروز چهارشنبه و پس از پایان نشست هیأت وزیران مانند چهارشنبه‌های گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا به پرسش‌های آنان پاسخ دهند.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در گفت‌وگو با اصحاب رسانه مصوبات دولت را تشریح کرد و به سؤالات متنوع خبرنگاران پاسخ داد و از کمک ۷۰۰میلیاردی دولت برای جبران خسارات ناشی از ریزش متروژل آبادان و تأکید دولت بر برخورد قاطع با بانیان این حادثه سخن گفت؛ نشست خبری او رو به پایان بود که تعدادی از اعضای تیم اقتصادی دولت وارد حیاط پاستور شدند و محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، علی صالح‌آبادی رئیس بانک مرکزی و مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه پاسخگوی سؤالات اقتصادی خبرنگاران شدند؛ از توقیف اموال مالک متروپل تا افزایش درآمدهای غیرنفتی و اجرای قانون مالیات خانه‌های خالی،‌ آغاز قریب‌الوقوع ثبت‌نام وام مستأجران و تفویض برخی اختیارات تنظیم بازار به بانک مرکزی.

در ادامه، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نظر خود را درباره حضور فیلم برادران لیلا در جشنواره کن و اهدای جایزه به عوامل فیلم موهن عنکبوت مقدس بیان کرد، سیدحمید سجادی وزیر ورزش از چرایی عدم حضورش در جشن پیروزی «استقلال» گفت و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس سازمان بنیاد شهید هم از پرداخت کمک‌هزینه برای داروهای جانبازان از محل آزادسازی یارانه دارو خبر داد و علی سلاجقه نتایج سفرش به عراق و سوریه برای پیگیری حل معضل ریزگردها را تشریح کرد. 

افزایش ۶۰درصدی وصولی صادرات غیرنفتی

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: با پوشش کاملی که در بازارها انجام می‌دهیم قطعاً آرامش در بازار ارز ایجاد می‌شود؛ البته بانک مرکزی از ظرفیت قوانین موجود استفاده می‌کند و به‌زودی اختیارات ویژه‌ای هم برای بانک مرکزی اضافه می‌شود و می‌تواند به تعادل در بازار کمک زیادی کند.

«علی صالح‌آبادی» افزود: تلاش خواهیم کرد آنهایی که در بخش حواله و اسکناس تقاضای واقعی در بازار دارند پوشش کامل عرضه در بازارهای نیما و بازارهای متشکل ارزی را داشته باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: پوشش کامل عرضه و تقاضا در بازار می‌تواند آرامش را در بازار ایجاد کند.

وی گفت: در دو ماهه ابتدایی امسال نسبت به دو ماهه ابتدایی سال گذشته، حدود ۷.۵ میلیارد دلار نفت، فرآورده، میعانات، گاز و پتروشیمی داشتیم که سال گذشته در همین مدت حدود ۴.۵ میلیارد دلار بوده؛ یعنی بیش از ۶۰ درصد رشد در وصولی‌ها داشتیم.

صالح‌آبادی درباره افزایش قیمت دلار در بازار گفت: با پوشش کاملی که در این بازارها انجام می‌دهیم قطعاً آرامش در بازار ایجاد می‌شود؛ البته بانک مرکزی از ظرفیت قوانین موجود استفاده می‌کند و به‌زودی اختیارات ویژه‌ای هم برای بانک مرکزی اضافه می‌شود و می‌تواند به تعادل در بازار کمک زیادی کند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره پیش‌بینی‌ها برای قیمت دلار با ارائه گزارشی آماری گفت: وضعیت منابع ارزی کشور امسال نسبت به سال گذشته در تمام حوزه‌ها به مراتب بهتر شده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در دو ماهه ابتدایی امسال نسبت به دو ماهه ابتدایی سال گذشته، حدود ۷.۵ میلیارد دلار نفت، فرآورده، میعانات، گاز و پتروشیمی داشتیم که سال گذشته در همین مدت حدود ۴.۵ میلیارد دلار بوده؛ یعنی بیش از ۶۰ درصد رشد در وصولی‌ها و نه فقط درآمد داشتیم چون درآمد به معنای فروش نیست بلکه به معنای وصول است.

صالح‌آبادی بر همین اساس خاطرنشان کرد: در بانک مرکزی و در حوزه صادرات غیرنفتی با توجه به توان خوبی که داریم و عرضه خوبی که در بازار انجام می‌دهیم تعادل را در بازار ایجاد می‌کنیم.

معرفی ۵۶۰ هزار واحد مسکونی خالی به وزارت اقتصاد و دارایی

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که بین ۴۰ هزار تا ۷۰ هزار میلیارد تومان برای ودیعه مسکن دهک‌های پایین پیش‌بینی شده که به زودی مردم می‌توانند در سامانه ثبت‌نام کنند، به تشریح اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن پرداخت و گفت: در مورد بحث اجاره بسته اجاره‌بها تهیه و در ستاد تنظیم بازار تصویب شده است که به موجب آن سقف ۲۵ درصدی برای افزایش نرخ اجاره‌بها در تهران و شهرهای بزرگ در نظر گرفته شده است. 

وی افزود: آژانس‌های مسکن باید کارت‌های تخصصی و اعتباری از وزارت مسکن بگیرند و در سامانه مسکن ثبت‌نام کنند تا همه فعالیت‌ها رصد و کنترل شود و با وجود این سامانه می دانیم که به عنوان نمونه یک باب مسکن متعلق به چه کسی است و آن را با چه رقمی اجاره داده و حتماً باید اینها در سامانه ثبت شود. 

وزیر راه و شهرسازی در خصوص اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی گفت: ۵۶۰ هزار واحد مسکونی خالی به وزارت دارایی معرفی شده است که از این میزان هزار واحد اعتراض کردند و در حال بررسی است و از مالکان مابقی خانه‌ها اعتراضی دریافت نشده است. 

قاسمی با بیان این‌که حدود ۴۰۰ هزار خانه خالی جدید نیز گزارش شده است، افزود: خانه‌های خالی به‌گونه‌ای باید دیده شده که اگر اجاره ندهند ضرر سنگینی می‌کنند و اجرای این قانون فواید و آثار بسیار خوبی خواهد داشت.

وی در رابطه با آخرین وضعیت طرح احداث چهار میلیون مسکن از سوی دولت سیزدهم توضیح داد: درباره نهضت ملی مسکن با آقای رئیس جمهور جلسه داشتیم و قرار است تولید مسکن در کشور در دو بخش دو میلیونی را آغاز کنیم.

قاسمی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمار، بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحد از خاک‌برداری تا سقف‌کاری ساختمانی را در دست اجرا داریم.

وی ابراز امیدواری کرد تا ۲۸ خرداد که سالگرد آغاز به کار دولت است،‌ این میزان به حدود ۲ میلیون برسد تا در پایان کار دولت این وعده محقق شود و تأکید کرد نخستین سری این واحدها نیز از مهر ماه امسال تحویل خواهد شد و پس از آن به‌تدریج واحدها ماهانه به صاحبانش واگذار می‌شود.

ساختار بودجه اصلاح می‌شود

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه وبودجه دیگر مقام دولتی بود که درباره آخرین وضعیت اصلاح ساختار بودجه به خبرنگاران گفت: در کوتاه مدت خروج نفت از بودجه امکان‌پذیر نیست و اصلاح ساختار بودجه هم فقط از طریق خروج نفت نیست و اصلاحات دیگری نیز لازم است؛ مانند این‌که بودجه ساده، قابل فهم و قابل رصد باشد و دستگاه‌ها و استان‌ها در قبال بودجه پاسخگو باشند. 

وی با اشاره به آغاز جلسات مشترک اصلاح بودجه، افزود: یکی از مأموریت‌های جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا طبق مأموریت‌های ابلاغی مقام معظم رهبری همین اصلاح ساختار بودجه است و مراحل اولیه کار هم به‌صورت جدی در سازمان‌ برنامه و بودجه شروع شده است.

میرکاظمی خاطرنشان کرد: امیدواریم با کمک مجلس و دست اندرکاران مسئول بتوانیم اصلاح ساختار بودجه را در صحن شورای عالی اقتصادی سران تصویب کنیم و بعد به مجلس برود. 

توقیف اموال مالک متروپل

«محمد مخبر» با بیان این‌که حادثه متروپل آبادان حادثه بسیار تلخی بود که در سایه تخلفات جدی مالک و مراکز صدور مجوز رخ داد، افزود: دولت تمام امکاناتش را برای رسیدگی به این حادثه بسیج کرده و اگر چه این حادثه و امکانات اختصاص یافته برای حل بحران اصلاً با بحران پلاسکو قابل مقایسه نیست، از تجربه پلاسکو استفاده کردیم که امیدواریم به زودی با جبران خسارت‌ها این موضوع تمام شود؛ البته اموال مالک توقیف شده تا از محل آن خسارت‌ها جبران شود.

معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره برنامه دولت برای ایمن‌سازی ۱۳۷ ساختمان ناایمن در تهران و دیگر شهرستان‌ها، گفت: رئیس جمهور به وزیر کشور دستور داد تا این ساختمان‌ها و مالکان آن‌ها را شناسایی کند و طی دستورالعملی از آنها بخواهد که ایمن‌سازی لازم را انجام بدهند.

مخبر همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این‌که ارزیابی شما از سبد غذایی مردم پس از آزادسازی قیمت‌ها چیست؟ اظهار داشت: یارانه‌های معیشتی ماه اول پرداخت و توسط مردم برداشت شد و برای ماه دوم نیز این مبلغ در حساب مردم وجود دارد. این جبران هزینه از طریق پرداخت یارانه‌ها برای عده‌ای از مردم در نظر گرفته شده اما برای برخی از دهک‌ها چنین جبرانی نداریم.

وی اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها را الزام قانونی دانست و تصریح کرد: یکی از اهداف این طرح این بود که یارانه‌ها هدفمند شود. تا قبل از این عده‌ای از این هدفمندی حداکثر استفاده را می کردند اما برخی از خانواده‌ها ماهانه یک شانه تخم‌مرغ هم نمی توانستند تهیه کنند.

مخبر ادامه داد: این طرح اثراتی بر روی همه کالاها دارد که در حال کار بر روی آن هستیم. ما اگر ارز ترجیحی را حذف نمی کردیم به دلیل تحولاتی که در حوزه بین‌المللی اتفاق افتاده و برخی مصوبات مجلس و مشکلاتی که برای تولیدکنندگان به وجود می‌آمد، گرانی را داشتیم.

وی با بیان این‌که حذف ارز ترجیحی یکی از پازل‌های برنامه دولت بود، از مردم به‌دلیل همراهی با دولت در اجرای این طرح قدردانی کرد و گفت: از مردم می خواهم مقداری حوصله کنند؛ چرا که این مسأله در واقع «عسر» قبل از فرج است. مردم بدانند همه گرانی ها ناشی از حذف ارز ترجیحی نیست و دستمزدها و حقوق ورودی ها و عوارض و ارزش افزوده‌ها و قیمت‌های جهانی افزایش یافته است.

گرانی بنزین اصلاً مطرح نیست 

مخبر در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال گران شدن بنزین و حامل‌های انرژی، خاطرنشان کرد: این بحث اصلاً در دولت مطرح نیست.

معاون اول رئیس جمهور با اعلام این خبر که از هفته آینده ۴ کالای بسیار اساسی و مهم قیمت مصرف‌کننده خواهند خورد، از مردم خواست در صورت مشاهده هر تخلفی در عرضه نرخ مصوب کالاها، آن را به سامانه ۱۲۴ سازمان تعزیرات حکومتی اطلاع دهند. مجوز جدی برای تعزیرات گرفته شده است که برخورد شدید با متخلفان پیش رو خواهد بود. 

مخبر با بیان این‌که هیچ کمبود کالایی در فروشگاه‌ها نداریم، افزود: یک گروه کالایی مهم نیز در حال برنامه ریزی است و به زودی قیمت مصرف کننده خواهد خورد. دولت به دنبال قیمت‌گذاری و تثبیت قیمت‌هاست و تنش‌های احتمالی مقطعی را هم مدیریت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه نان و دارو خط قرمز دولت است و حتی یک ریال نباید گران شود، گفت: با هر وسیله ای که نان را ارائه بدهیم نباید قیمت آن برای مردم تغییر پیدا کند. به دلیل قاچاق در منطقه و کمبود آرد و گندم در دنیا و ارزانی آرد در داخل کشور، اولویت اول این بود که این را بتوانیم به صورت کالابرگ به مردم بدهیم تا بتوانیم آرد را آزاد کنیم که مردم نان را با همین قیمت سابق تهیه کنند ولی قیمت آن منطقه‌ای شود تا قاچاق آن به صرفه نباشد.

معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به سوالی پیرامون سهمیه‌بندی نان در استان‌های قزوین و زنجان، گفت: ارزانی آرد در داخل کشور قاچاق را به صرفه کرده بود کما اینکه در کشور های همجوار با بعداز اجرایی شدن این طرح، قیمت های برخی کالاها چند برابر شد و مشخص شد که از داخل ایران استفاده میکردند. در زنجان و قزوین این کار انجام‌ شده است، دولت تا مطمئن نشود که بدون هیچگونه اختلالی این کار پیش خواهد رفت، این طرح، عمومی نخواهد شد و به صورت پایلوت ادامه خواهد یافت. این طرح از استان های کم‌جمعیت آغاز شده و در ادامه به سمت استان های پرجمعیت خواهد رفت.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال شیوع بیماری «آبله میمونی» در کشور، گفت: تاکنون هیچ مورد مثبتی از این بیماری در کشور نداشتیم اما در حال مطالعه و بررسی آن هستیم.

کمک به هزینه داروهای جانبازان از محل آزادسازی یارانه دارو

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران یکی دیگر از اعضای هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره بیمه‌های تکمیلی خانواده های ایثارگران گفت: بیمه‌های تکمیلی توانایی پرداخت مفید را نداشتند زیرا همیشه منابع آنها از مصارف شان کمتر بود به عنوان مثال سال ۱۴۰۰ که مصارف آنها بیش از ۵ هزار میلیارد تومان بود پولی که در بودجه برای آنها پیش‌بینی شده بود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود.

وی ادامه داد: مسلماً کسی که نمی‌تواند هزینه‌های خود را پرداخت کند، خدمات خود را کاهش می‌دهد و این موضوع موجب نارضایتی ایثارگران شده بود. با لطفی که مجلس و دولت انجام دادند سرانه هر ایثارگر برای بیمه تکمیلی از ۱۶۷ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ به ۳۵۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: بنابراین ما حساب دیگری کردیم که از محل آزادسازی یارانه دارو با ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو به ما کمک شود. البته من مبلغ دقیق آن را نمی‌دانم زیر آن را پوشش نمی‌دهد ما با احتساب ارز ۴۲۰۰ تومانی، سرانه‌ای را که ما پیش‌بینی کرده‌ایم پوشش می‌دهد.

نظر وزیر ارشاد درباره «عنکبوت مقدس»

«محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فیلم «عنکبوت مقدس» گفت: این فیلم موهن در خارج از کشور و اردن فیلمبرداری شد و فیلم مجوز ساخت نداشت. عوامل فیلم مقیم خارج از کشور هستند و اگر داخل کشور بودند، مشمول برنامه‌های تنبیهی می‌شدند.

وی در عین حال تصریح کرد: طبق قانون فیلم‌هایی که به جشنواره خارجی می‌روند باید مجوز اکران داشته باشند چون اسکار فیلم بدون مجوز نمی‌پذیرد اما جشنواره کن اینطور نبود و به عوامل فیلم «برادران لیلا» اعلام شده بود بدون اخذ مجوز نروند و چون مجوز اکران نگرفتند، مشمول اعمال قانون می‌شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این‌که آیا عدم اکران فیلم «برادران لیلا» به گیشه ضربه نمی‌زند، گفت: اکران هر فیلم منوط به گذراندن مراحل قانونی دریافت مجوز است اما عوامل این فیلم قانون را رعایت نکردند و عزم ما در دوره جدید بر رعایت قانون است.

اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که اگر «برادران لیلا» مجوز اکران نداشت، چرا برای جشنواره فیلم فجر دعوت شده بود، توضیح داد: جشنواره فیلم فجر نیاز به مجوز اکران در داخل ندارد و هیأت داوران در واقع اثر را داوری می‌کند.

وی اضافه کرد: نشست با عوامل فیلم برگزار شد و از آنان خواسته شد مجوز بگیرند و سازمان سینمایی هم این را به عوامل فیلم اعلام کرده بود اما توجه نشد. ما مکلف به اجرای آیین نامه‌ای هستیم که در سازمان سینمایی هست و بنا بر این است که فیلم اکران نشود؛ گرچه ممکن است تبصره‌ای داشته باشد.

امضای تفاهم‌نامه برای حل معضل ریزگردها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، به رایزنی‌های سازمان محیط زیست با مقامات عراق و سوریه برای حل معضل آلاینده‌ها اشاره کرد و گفت که در روزهای اخیر به کشورهای منشأ اصلی ریزگردها سفر و با مسئولان این کشورها درباره تأثیر ریزگردها بر کشورمان رایزنی و گفت‌وگو شده است.

علی سلاجقه افزود: در عراق نشست بسیار مفصلی با نخست‌وزیر و وزرای محیط زیست، خارجه، کشور، کشاورزی و منابع آبی داشتیم که همگی به اتفاق بر موضوع ابتکار منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران مبنی بر همسویی و همگرایی برای حل مشکل نظر واحد داشتند. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که قرار شد تفاهم‌نامه‌ای در ۲۱ تیر ماه با طرف عراقی امضا شود، گفت که جلسات کارشناسی برای پیگیری این موضوع از این به بعد انجام خواهد شد.

سلاجقه همچنین تأکید کرد: در سوریه نیز تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که در گام نخست به‌صورت آزمایشی در شهر دیرالزور سوریه اجرایی خواهد شد.

رمزگشایی از غیبت وزیر ورزش در جشن پیروزی استقلال

حمیدرضا سجادی وزیر ورزش و جوانان درباره حضور نداشتن خود در جشن پیروزی تیم فوتبال استقلال که برخی آن را ناشی از اختلافش با مدیرعامل استقلال دانستند، شایعات را نادرست دانست و گفت: من به‌دلیل مشغله کاری فرصت ندارم همه مسابقات را بروم و نبودم در این مراسم به‌معنی زاویه داشتن نیست.

او ادامه داد: تمام برنامه‌ریزی‌ها و حمایت‌ها انجام شده تا همه تیم‌ها موفق شوند و کیفیت عملکردشان افزایش یابد و هم به استقلال که بعد از چند سال توانست دل هواداران را شاد کند و هم به تیم پرسپولیس خسته نباشید می‌گویم.

وزیر ورزش و جوانان درباره حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و تمهیدات انجام شده برای بازی‌های مقدماتی گفت: هنوز گزارشی درباره لغو بازی با تیم ملی کانادا به من ارائه نشده اما باید در این چند ماه منتهی به مسابقات جام‌ جهانی در کنار تیم ملی باشیم.

سجادی گفت: همه دوست داریم کیفیت عملکرد تیم ملی فوتبال متفاوت از گذشته باشد و برای هماهنگی‌های لازم جهت بازی‌های تدارکاتی به قطر می‌روم.

‌دولت با بانیان فاجعه آبادان برخورد می‌کند

سخنگوی دولت گفت که هیأت وزیران تصویب کرده ۷۰۰ میلیارد ریال برای جبران بخشی از هزینه‌های حادثه‌دیدگان ساختمان متروپل از محل منابع مدیریت بحران پرداخت شود تا بعداً مالک ساختمان همه خسارت‌ها را بپردازد.

«علی بهادری جهرمی» با تسلیت درگذشت جمعی از هموطنان در حادثه ناگوار ریزش ساختمان متروپل آبادان، گفت: دولت با جدیت هرگونه کوتاهی از هر مقام محلی در این فساد را پیگیری و با بانیان این فاجعه برخورد می کند. 

وی افزود: از آنجا که زمان زیادی از صدور مجوز نمی گذرد، برخوردهای لازم اعمال می شود و به ویژه شهردار و اعضای شورای شهر وقت باید در این زمینه پاسخگو باشند.

کمک ۷۰میلیارد تومانی دولت به خسارت‌دیدگان

سخنگوی دولت با تصویب کمک ۷۰۰میلیارد ریالی برای تأمین بخشی از هزینه‌های مورد نیاز جهت جبران خسارت حادثه‌دیدگان از محل منابع مدیریت بحران در عین حال تأکید کرد که هزینه‌های خسارت‌دیدگان در این سانحه را باید مسببان آن پرداخت کنند که بعداً از محل فروش اموال آنها انجام خواهد شد. 

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت همچنین گفت که در جلسه امروز هیأت دولت با توجه به مشکلات مربوط به واگذاری واحدهای صنعتی اطراف تهران و لزوم ساماندهی آنها برای پیشگیری از بروز فاجعه مشابه متروپل برای کارگران این واحدها، آیین نامه واحدهای صنعتی حومه تهران به تصویب رسید.

بهادری جهرمی توضیح داد که این موضوع پیش از این در کارگروهی با حضور استاندار تهران و مسئولان وزارتخانه‌های صمت و نیرو بحث و بررسی شده بود.

وی با قدردانی از حضور ۶ روزه وزیر کشور در آبادان گفت که «دکتر وحیدی در این چند روز در وسط میدان ناظر و مجری روند کارها بوده تا بتوانیم این بحران را ان‌شاءلله هرچه‌سریع‌تر پشت‌سر بگذاریم.

سخنگوی دولت گفت: بانیان وضع موجود اینقدر مشکل پیش پای مردم و دولت گذاشته‌اند که هر روز چندین کار برای انجام وجود دارد.

بهادری جهرمی افزود: یکی از مسائل و معضلات وجود ساختمان‌هایی است که متأسفانه با نظارت‌های ضعیف و تخلفاتی که در شهرداری ها یا سازمان نظام مهندسی انجام شده، احداث شده‌اند و خطرآفرین هستند.

وی خاطر نشان کرد: رئیس جمهور در جلسه گذشته هیأت دولت با تأکید بر شناسایی این املاک و سازه‌ها به وزرای کشور و راه و شهرسازی مأموریت داد با همکاری سایر نهادها و دستگاه‌ها، صاحبان آنها را مکلف به مقاوم سازی کنند تا شاهد بروز آسیب‌ها و رویدادهای مشابه نباشیم.

کاهش ریزگردها نیازمند همکاری کشورهای همسایه دارد

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره برنامه دولت برای حل معضل گرد و غبار، گفت: متأسفانه چند سالی است که گرد و غبار مهمان کشور ما شده و وزارت امور خارجه مأمور شد با کشورهایی که عامل اصلی‌ این ریزگردها هستند، رایزنی و همکاری‌های لازم را داشته باشد که موضوع در دست پیگیری است.

بهادری جهرمی ادامه داد: رئیس سازمان محیط زیست اخیراً سفری به عراق و سوریه داشت که منشاء اصلی ریزگردها هستند و توافقات خوبی با مقامات این دو کشور حاصل شده و قرار است این توافقات با همکاری وزارتخانه‌های نیرو، نفت و جهاد پیگیری و اجرایی شوند.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور هم در این خصوص با نخست وزیر عراق تلفنی صحبت و تأکید کرده کاهش ریزگردها نیازمند همکاری مشترک کشورهای همسایه است.

سخنگوی دولت با اشاره به ارائه گزارشی از وضعیت فروش نفت و عواید نفتی در دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ در جلسه هیأت دولت، گفت: فروش نفت نسبت به شرایط تحریمی از وضعیت قابل قبولی برخوردار بوده و بازارهای جدید جهانی هم در حال توسعه است و از این حیث امید به پیشرفت روزافزون در کشور می رود.

بررسی مراحل نهایی آیین نامه رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون عمومی دولت

وی درباره تدوین آیین نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان گفت: کمیسیون امور عمومی دولت در حال بررسی متن آیین نامه است و حتی در روزهای تعطیل هم در این باره تشکیل جلسه داده است.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: برای دولت مهم است که آیین نامه رتبه‌بندی معلمان زودتر تصویب شود اما برای آن‌که همه معلمان عزیز از مزایایی که رتبه‌بندی برای نظام آموزشی در نظر گرفته بهره‌مند شوند، ضروری است آیین نامه با دقت تنظیم شود که بحمدالله مراحل نهایی بررسی را در کمیسیون می‌گذراند.

عادلانه‌سازی یارانه‌ها شکاف‌های اجماعی را کاهش می‌دهد

سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگاری که مدعی شد اصلاحات اقتصادی دولت در شرایط تحریم و تورم منجر به افزایش شکاف اجتماعی شده و از او خواست راهکارهای دولت برای حل مشکل تحریم و تورم را توضیح دهد، گفت: دولت در حال عادلانه‌سازی یارانه‌ها یا مردمی‌سازی یارانه‌هاست و یارانه‌ها به‌جای این‌که به عده‌ای خاص یا به افرادی که رانت دارند اختصاص پیدا کند، به تمام مردم اختصاص پیدا کرده و قریب به ۸۰ میلیون جمعیت ما مستقیم یارانه دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: کارشناسان زیادی درباره این طرح نظر داده‌اند و من ندیدم که تا الآن کارشناسی گفته باشد این طرح منجر به افزایش شکاف طبقاتی شده باشد.

بهادری جهرمی با بیان این‌که بر خلاف مطلب مطرح شده، این طرح منجر به کاهش شکاف طبقاتی می‌شود، اظهار داشت: این نظام پرداخت به کاهش شکاف طبقاتی کمک می‌کند و حتی کارشناسان منتقد اعتقاد دارند این طرح قدرت خرید دهک‌های پایین را افزایش می‌دهد و شکاف طبقاتی را پایین

می‌آورد؛ لذا با توزیع مردمی قدرت خرید افزایش یافته و این طرح دولت در راستای کاهش شکاف طبقاتی است.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••