اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۰/۱۱/۲۷ - ۲۱:۴۰

تجهیز پهپادهای کمان نیروی هوایی ارتش به بمب نقطه‌زن قائم

فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: ماه گذشته توانستیم پهپاد کمان ۱۲ را به بمب قائم ۵ مجهز کنیم و با این کار پهپادهای کمان از ماموریت شناسایی به رزمی تبدیل شدند.

تجهیز پهپادهای کمان نیروی هوایی ارتش به بمب نقطه‌زن قائم

به گزارش سراج24؛ از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ در دیدار جمعی از فرماندهان، مسئولان و کارکنان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، بیعت کارکنان نیروی هوایی در ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ را برخاسته از عمق معرفت و بصیرت دینی توصیف کردند که در ادامه هم استمرار پیدا کرد. ایشان مبارزه عناصر داخل نیروی هوایی با توطئه‌های ضدانقلاب، حضور مؤثر در جنگ تحمیلی و تلاش برای قطع وابستگی به بیگانه را از نشانه‌های این استمرار توصیف کردند.

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR برای بررسی این موضوعات به گفت‌وگو با امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

 روز نوزده بهمن روز نیروی هوایی است. در آن‌روزهای سال ۱۳۵۷ کسی فکر می‌کرد که همافران نیروی هوایی با امام خمینی(ره) دیدار کنند؟

 روز نیروی هوایی یک‌روز خاص در تاریخ انقلاب اسلامی است. همیشه می‌گویم شروع سال کاری ما، روز نوزدهم بهمن‌ماه بعد از دیدار با فرماندهی معظم کل قواست. این ایام جزو بهترین روزهای زندگی‌ام بوده است. حتی درسالهای اخیر با توجه به شرایط ناشی از بیماری کرونا، این ملاقات هیچ‌وقت لغو نشده است. این نشان از توجه خاص حضرت آقا به این روز و این حماسه ماندگار است. واقعاً افتخار ما این است که روز نیروی هوایی در دهه‌ مبارک فجر واقع شده است.
 
حضرت آقا می‌فرمایند در زمان طاغوت، شاه خیلی به نیروهای مسلح مخصوصاً نیروی هوایی اهمیت می‌داد و خیلی هزینه می‌کرد. شاید این کلمه‌ زیبایی نباشد، ولی نیروی هوایی سوگلی رژیم پهلوی بود؛ یعنی این‌قدر به آن اعتقاد و توجه داشت. اکثر کارکنان نیروی هوایی، دوره‌های تخصصی و فنی و خلبانی خود را در آمریکا آموزش دیده بودند. شاه اصلاً فکر نمی‌کرد که از نیروی هوایی ضربه بخورد. حضرت آقا هم در فرمایشاتشان فرمودند که هایزر هم اصلاً فکر نمی‌کرد نیروی هوایی کاری کند.
 
رهبر انقلاب در دیدار اخیر راهنمایی خوبی به همه‌ ما کردند. یکی از دلایلی که نیروی هوایی به انقلابیون پیوست و به پیروزی انقلاب اسلامی سرعت بخشید و حماسه‌ نوزدهم بهمن را رقم زد این بود که کارکنان نیروی هوایی در بدنه‌ طاغوت بودند. حدود چهل پنجاه هزار مستشار آمریکایی در نیروی هوایی کار می‌کردند. وقتی کارکنان نیروی هوایی و همافرهای ما، استثمار و توهین‌ها و بی‌حرمتی‌های مستشاران آمریکایی‌ها را می‌دیدند، به ماهیت کثیف این رژیم منحوس پی بردند و به صفوف انقلابیون پیوستند. حضرت امام رحمةالله‌علیه می‌گفتند شما طاغوت را رها کردید و به اسلام پیوستید.

 بیعت همافران نیروی هوایی در ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ با حضرت امام (ره) چه نقشی در پیروزی انقلاب داشت؟

 وقتی که این اتفاق افتاد و عکس آن منتشر شد، عده‌ای گفتند این عکس مونتاژ است؛ اما حضرت امام خمینی(ره) گفتند نه! آن‌ها آمدند و با من بیعت کردند. وقتی امام این را گفت، موجی از انگیزه و انرژی در بین مردم ایجاد شد.
 
فرماندهی آموزش‌های هوایی، اولین جایی بود که انقلابیون اسلحه‌خانه‌ها را باز کردند و اسلحه‌ها را به مردم دادند و ‌آن‌ها توانستند مقابل گارد شاهنشاهی بایستند. با آن کار، کارستانی کردند و توانستند پیروزی انقلاب را تسریع کنند. احساس می‌کنم این حرکت و حماسه نیروی هوایی باعث شد که نیروی زمینی هم سریع‌تر به مردم بپیوندد. در واقع،‌ این حرکت نیروی هوایی محرّک و جهشی برای هم‌بستگی بسیار سریع بین نیروهای ارتش شد تا به صفوف انقلابیون بپیوندند و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی را رقم بزنند.

 وضعیت فعلی این نیرو را در چه سطحی ارزیابی می‌کنید؟

 نیروی هوایی یک نیروی تجهیزات‌محور است. قبل از انقلاب، هواپیماها، دوره‌های فنی، تسلیحات هوایی همه آمریکایی بود. ما یک نیروی تجهیزات‌محور بودیم و مستشار هم داشتیم؛ یعنی تمام کارهای ما دست مستشارهای نظامی بود. وقتی آن‌ها رفتند نیروی هوایی با یک‌سری هواپیمای بدون مستشار ماند.
 
وقتی هواپیمای ما به مأموریت می‌رفت و برمی‌گشت، امکان داشت مورد اصابت گلوله قرار بگیرد، یا قطعه‌ای از آن اشکال پیدا کند و نیاز به تعمیرات و بازسازی داشته باشد. آن موقع، هیچ کشوری به ما یک قطعه‌ گلوگاهی نمی‌داد و کسی هم جرئت نداشت به ما قطعه بدهد. با این وضعیت، حضرت آقا به‌عنوان نماینده حضرت امام در شورای عالی دفاع، روحیه خودباوری و ما میتوانیم را با حمایت از جهاد خودکفایی در بدنه نیروی هوایی و نیروهای مسلح دمیدند و بعد از آن به عنوان رئیس جمهور و رئیس شورای عالی دفاع با حمایت همه جانبه، ساختار جهاد خودکفایی را در نیروهای مسلح ایجاد و تقویت کردند و جهادگرهای ما پای کار آمدند و شب و روز هم نداشتند؛ چون وقتی هواپیماهای ما از مأموریت برمی‌گشت، قطعاتی اشکال پیدا می‌کرد و نیاز به تعویض و تعمیر داشت. همراهی حضرت آقا با پیشنهاد تشکیل جهاد خودکفائی و تصویب آن پیشنهاد، پایه و اساس موفقیت نیروی هوایی در زمان هشت سال دفاع مقدس بود.
 
زمانی بود که عزیزان فنی‌ و صنعتگر ما اصلاً اجازه‌ دست‌زدن به هواپیما را نداشتند، ولی الآن ما مطالبه و درخواست هواپیمای بومی کردیم و آن‌ها پای کار آمدند و خدا را شکر پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته و داریم. به شما قول می‌دهم که در سال‌های آتی خبرهایی خواهید شنید که عده‌ای فکر می‌کنند رؤیاست. دانشمندان، جوانان و نخبه‌های ایرانی دارند این کارها را انجام می‌دهند. ان‌شاء‌الله ما می‌توانیم کارهای ارزشمندی بکنیم، الآن هم کارهایی کردیم، ما هواپیماهای جنگنده آذرخش، صاعقه، کوثر و هواپیمای آموزشی پرستو را ساختیم، حتی هواپیماهای کوچک مثل پی‌سی۷ را هم به‌روز کردیم.
 
چند سال فرمانده پایگاه تبریز بودم. در آنجا یک اسکادران از هواپیمای صاعقه‌ ما، هنوز با بهره‌برداری عملیاتی قابل قبول پرواز می‌کنند. صاعقه، هواپیمایی با مأموریت پشتیبانی نزدیک خیلی خوب و به قول ما بچه‌های پروازی، «در دست» است. هواپیمای یاسین را هم ساخته‌اند و الآن دارند روی جت آموزشی‌ کار می‌کنند و ارتقائش می‌دهند. واقعاً صنعتگران وزارت دفاع با همکاری نیروی هوایی خوب کار می‌کنند. در واقع، ما باید در ساخت هواپیما پابه‌پای آن‌ها پیش برویم و کمک کنیم. اگر کمک نکنیم، نمی‌شود؛ یک دست صدا ندارد. ما باید با هم کار کنیم و الآن هم در حال پیشرفت هستیم. صنعتگران ما به‌سمت تجهیزکردن هواپیماها و تسلیحات بومی هم رفته‌اند. به‌جرئت می‌توان گفت در چهار رزمایش گذشته شاهد درخشش تسلیحات نقطه‌زن‌، دورایستا و افزایش برد موشک‌های ساخت خودمان بودیم.
 
الآن در دنیا روی هواپیمای بدون‌سرنشین خیلی سرمایه‌گذاری می‌شود. ما اگر در این زمینه پا پس می‌کشیدیم، عقب می‌افتادیم. دانشمندان و متخصصین ما در جمهوری اسلامی دارند تلاش‌های ارزشمندی می‌کنند. عقب نیستیم‌، اما این دلیل نمی‌شود که توقف کنیم. باید روزبه‌روز با علم دنیا پیش برویم.
 
در نیروی هوایی به لطف پروردگار و حمایت‌های بی‌دریغ سلسله مراتب فرماندهی توانستیم پهپاد کمان۱۲ را بسازیم که برای گشت و شناسایی بسیار ارزشمند است و صفر تا صد این پهپاد ساخت خودمان است. ماه گذشته هم توانستیم این پهپاد را به بمب قائم ۵ مجهز کنیم؛ بمبی که ساخت وزارت دفاع است. با این کار، پهپادهای کمان از مأموریت شناسایی به رزمی تبدیل شدند. پهپاد غول‌پیکر دیگری هم ساخته‌ایم. پروژه ساخت این پهپاد تأیید شده و در حال انجام پروازهای آزمایشی است. این پهپاد می‌تواند مأموریت‌های با زمان پروازی بالا و حمل مهمات گسترده را انجام بدهد. هم‌زمان با ساخت هواپیماهای باسرنشین، ساخت هواپیماهای بدون ‌سرنشین هم در دستور کار قرار دارد.

 مهمترین مأموریت‌های امروز نیروی هوایی چه چیزهایی است؟

 اولین مقوله‌ای که در آن موفق بودیم و هستیم، همان تدبیر تشکیل جهاد خودکفایی‌ رهبر معظم انقلاب است. یکی از دغدغه‌های ایشان چه بود؟ این بود که ما باید خودکفا شویم، باید جهادمان را فعال‌تر کنیم و نهضت قطعه‌سازی را راه بیاندازیم. نباید پا پس بکشیم. باید در میدان باشیم و هواپیما و سایر تجهیزات را آماده کنیم.
 
با توجه به منویاتی که فرمانده معظم کل قوا در حکم انتصاب بنده برای نیروی هوایی بر آنها تاکید کردند، باید برنامه‌ریزی کنیم، باید نیروی هوایی دانشمند و تراز جمهوری اسلامی ایران درست کنیم تا در مقابل تهدیدات هوایی در هر سطح و مدلی بایستیم.
 
ما وقتی پرواز می‌کنیم، بیشتر سمت‌هایمان را می‌بینیم، به‌خاطر اینکه باید روی هوا شش‌دانگ حواسمان جمع باشد. پس، باید سطح دیدمان در این زمینه هم بالا باشد و علم روز را فراموش نکنیم. ما باید از نخبگانمان هم استفاده کنیم. ما دانشمندان بزرگی در کشور داریم. نباید بگذاریم ظرفیت آنها از دست برود. ما باید از این جلوگیری کنیم. در بین سربازانی که برای نیرو می‌آید، ده‌ها نخبه عالی هست. باید آن‌ها را انتخاب کنیم. حضرت آقا فرمودند آقای واحدی! به این‌ها کار بدهید، کارهای خوبی را که انجام می‌دهند، استفاده کنید و بعد به مردم بگویید.

 چقدر از ظرفیت افسران جوان استفاده میشود؟

 در «گام دوم»، جوانان نوک پیکان هستند. باید از امیر سرتیپ خلبان نصیرزاده تشکر کنم که این راه را شروع کردند و بنده دارم ادامه می‌دهم. ما توجه خاصی به جوانان و نخبه‌پروری داریم. با نخبگانمان جلسه می‌گذاریم و از آن‌ها استفاده می‌کنیم. در رزمایش‌های اخیر و در دهمین رزمایش فدائیان حریم ولایت، اولین باری بود که از رزمایش‌ سنتی به رزمایش جدید رشد کردیم. اکثر پایگاه‌ها، پهپادها و هواپیماهای با سرنشین ما درگیر این رزمایش بودند. کنترل متمرکز با اجرای غیرمتمرکز بود. در پست فرماندهی به همراه مسئولان ارتش دیدم که هواپیماهای بدون‌سرنشین می‌رفتند و بمب پرتاب می‌کردند.
 
به‌جرئت می‌گویم که بالای ۸۵درصد کارکنان پروازی و فنی ما جوان هستند. ما به جوان‌ها میدان دادیم و دیدیم می‌شود. ایرانی وقتی بخواهد، می‌تواند. همیشه می‌گوییم خواستیم و توانستیم، پس باید به جوانانمان ارزش بدهیم. جوان‌های ایرانی واقعاً توانمندند. باید عزت و احترامشان را داشته باشیم. نباید جوانمان را دل‌سرد کنیم. باید برای جوانمان محیط را آماده کنیم. با جوان هم باید با زبان خودش رفتار کرد. یکی از ویژگی‌های فرمانده موفق، حاکمیت بر دل‌هاست.

 آمادگی نیروی هوایی برای مقابله با تهدیدات دشمنان در چه سطحی است؟

 در فرمایشات حضرت آقا هم بود که تهدیدات از همه جهت است. به قول ما، حمله‌های گروهی‌ به ما می‌شود؛ یعنی حملات هم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است، هم امکان دارد نظامی باشد. بخش نظامی‌ آن را خدمتتان عرض کنم.

اول اینکه دکترین‌ ما، دکترین دفاعی است. ما هر کاری که می‌کنیم برای دفاع از خودمان است، ما چشمداشتی به هیچ‌جا نداریم، ولی اگر بخواهیم هرچه را که داریم رو کنیم، عرصه برای دشمنان بسیار تنگ می‌شود. به آن‌ها اعلام می‌کنم که اگر فکر دست‌درازی به مرزها و خاک ما را داشته باشند، نیروهای مسلح دستشان را قطع می‌کنند. امتحان هم نکنند؛ چون این امتحان برایشان سنگین است.
 
ما تجهیزات هواپیماها را به‌روز کردیم. خیلی از صنعتگرهایمان تسلیحاتی درست کردند که دشمنان فکرش را نخواهند کرد. من به آن‌ها می‌گویم که این فکر را از ذهنشان خارج کنند،‌ چراکه ما آماده‌تر از هر روزیم. کاری کرده‌ایم که کم‌ترین هواپیمای زمین‌گیر و بیشترین هواپیمای آماده را داشته باشیم. خلبانان جوان هم بهتر از قدیمی‌ها پای کار هستند. خلبانی آمد به من گفت اگر به من بگویید صددرصد کشته میشوم، باز هم می‌روم و هیچ ترسی ندارم. خب، این یک قدرت و اعتقاد قلبی و غیرت دینی می‌خواهد.
 
خدا را شکر ما توانستیم، ولی این کافی نیست. ما باید بیشتر تلاش کنیم. باید روی ایمان‌ و اعتقاداتمان کار کنیم و تخصص‌هایمان را مطابق با علم دنیا پیش ببریم. نیروی هوایی، نیرویی آماده، پای کار و آماده فرمان فرماندهی کل قواست.

 ارتباط و تعامل‌ نیروی هوایی ارتش با نیروی هوافضای سپاه پاسداران و دیگر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی چطور است؟

خدا را شکر ارتباط خیلی خوب است. اگر من در یک زمینه پیشرفت کنم، مطمئنم سردار حاجی‌زاده خوشحال می‌شود. ایشان هم پیشرفتی کند، من خوشحال می‌شوم؛ چون برای جمهوری اسلامی ایران است و ما باید برای آن تلاش کنیم. الآن خدا را شکر موازی‌کاری نیست. اصل این تعامل به نفع مردم و کشور است و واقعاً دل دشمن را خالی می‌کند. امیر سرلشکر موسوی، فرمانده محترم کل ارتش واقعاً یک فرمانده‌ بسیجی و ولایی است. اگر این فرهنگ در ذهن ما جاافتاده، من می‌گویم امیر موسوی باعثش شده است؛ چون فرمانده خیلی مؤثری است و خدا را شکر می‌گویم که تعامل ما خیلی خوب است و روزبه‌روز بهتر می‌شود. این تعامل و برادری برای ایران و انقلاب اسلامی است، برای کسی نیست. قول می‌دهم تا روزی که در این مسند باشم، سعی می‌کنم این هم‌بستگی و برادری و دوستی را روزبه‌روز ارتقاء بدهم تا بتوانیم برای ایران اسلامی خدمت کنیم و باعث سرافرازی و قدرت نیروی جمهوری اسلامی شویم. ما اگر قدرتمند و متحد باشیم، هیچ‌کس نمی‌تواند به ما نگاه چپ کند. تا الآن هم وحدتمان باعث‌شده پیروز باشیم.

  •  
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••