اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ - ۱۴:۳۸

حمایت همه‌جانبه رهبر معظم انقلاب از سلامت مردم

رهبر معظم انقلاب اسلامی از اوایل شیوع بیماری کرونا در کشور همواره به سلامت مردم توجه ویژه داشته‌اند به طوری که از نظر ایشان تعارضی بین علم و دین وجود ندارد و پیروی از نظرات کارشناسان متعهد و معتقد در دوران کرونا باید جزو لاینفک زندگی مردم باشد.

حمایت همه‌جانبه رهبر معظم انقلاب از سلامت مردم

به گزارش سراج24؛ محمد رضازاده: رهبر معظم انقلاب از همان روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا در جهان بر همراهی مردم با کادر درمان تاکید جدی داشتند، به طوری که ایشان در تمامی مراسم‌ها مقید بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک بوده‌اند. همچنین با تزریق واکسن کرونا آن هم از نوع ایرانی توانایی‌های متخصصان داخلی را مورد تشویق و تمجید قرار دادند و همواره تمام دستگاه‌های اجرایی کشور را موظف کردند از سلامت مردم حمایت کنند.

با آغاز شیوع بیماری کرونا در اواخر سال ۹۸ و آشکار شدن نشانه‌های همه‌گیری این بیماری در سراسر جهان، رهبر انقلاب دو محور مهم را در بیانات خود مورد توجه قرار دادند که مرور و توجه به آنها با گذشت دو سال از شیوع بیماری خالی از لطف نیست؛ ایشان به عنوان یک فقیه دینی و رهبر سیاسی همواره بر رعایت توصیه‌های پزشکان و کارشناسان تاکید داشته‌اند که همین امر نشان می‌دهد از نگاهشان تعارضی بین علم و دین وجود ندارد و پیروی از نظر کارشناسان متعهد و معتقد نظام سلامت جزو لاینفک زندگی ایشان است.

لغو سخنرانی نوروزی سال ۱۳۹۹ درحرم رضوی از جمله اقدامات مهم رهبر معظم انقلاب به شمار می‌رود. این مراسم سیاسی و دینی که چشم‌انداز مسیر کلی حرکت آینده‌ کشور در سال پیش رو را تعریف می‌کند درحالی لغو شد که در سه دهه‌ گذشته این رویداد به‌طور منظم و مستمر برگزارشده و برای نخستین مرتبه بود که ایشان در راستای حمایت از سلامت مردم و اعتماد به کارشناسان نظام سلامت از برگزاری این مراسم پرهیز کردند.

برگزاری جسله ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رهبر انقلاب از جمله اقدامات راهبردی است که نشان می‌دهد سلامت مردم همواره مورد توجه ویژه ایشان قرار داشته است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، لازمه‌ اِعمال مدیریت صحیح و مناسب در این بحران را «اتخاذ تصمیم‌های قاطع حاکمیتی»، «اقناع افکار عمومی» و «همکاری همه دستگاه‌ها و همچنین همکاری مردم» دانستند و افزودند: «البته این همکاری فقط مختص مقابله با کرونا نیست بلکه باید در همه‌ مسائل بخصوص مسائل سیاسی وجود داشته باشد زیرا کشور که دارای ملتی قدرتمند، نظام نوپدید و سخن جدید است، به‌طور طبیعی با مسائل مهمی در عرصه جهانی و داخلی مواجه است.»

*توصیه‌های عالمانه و راهبردی رهبر انقلاب برای مقابله با کرونا

در ادامه این جلسه رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از اقدامات ستاد ملی مقابله با کرونا و کمیته ‌ای وابسته به آن، عملکرد کادر درمان و سلامت را بسیار درخشان و جهاد فی سبیل‌الله خواندند و در ادامه توصیه‌های مهمی را بیان کردند که در ادامه به مرور آنها می‌پردازیم: 

- لزوم راه اندازی فوری یک عقبه قرارگاهی و عملیاتی برای اجرای تصمیمات ستاد ملی مقابله‌ با کرونا و نظارت بر اجرا.

- محوریت وزارت بهداشت برای تعیین مصادیق محدودیت‌ها. هنگامی که وزارت بهداشت، مصادیق محدودیت را تعیین کرد، بقیه‌ دستگاه‌ها باید بدون در نظر گرفتن ملاحظات دیگر، آنها را رعایت و اجرا کنند.

- کنترل دقیق مبادی ورودی کشور، محدودیت ترددهای غیرضرور بین شهری به همراه اقناع مردم و اِعمال سخت‌گیرانه ضوابط در ناوگان حمل و نقل شهری و محیط‌های عمومی، از جمله مصادیق محدودیت‌ها است که مسئولیت اصلی اجرا و نظارت، با شورای امنیت کشور و نیروی انتظامی است.

- آموزش همگانی درباره‌ راه‌های شیوع و شیوه‌های پیشگیری به صورت محله‌محور و با استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج و البته با محوریت وزارت بهداشت و همکاری وزارت ارشاد و صداوسیما» و «لزوم تصویب جرائم سختگیرانه برای افرادی که مرتکب تخلفات بزرگ از ضوابط بهداشتی می‌شوند» توصیه‌های دیگر رهبر انقلاب اسلامی به مسوولان برای مقابله با کرونا بود.

- در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی توسط دولت. ضمن آنکه خیّرین و مردم نیز باید وارد میدان شوند.

-  تأکید بر «به حداقل رساندن مراجعات به دستگاه‌های اجرایی با افزایش خدمات الکترونیک».

*تأمین اجتماعی موظف به اقدام برای بیمه بیکاری

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به حضور پر شمار نیروهای داوطلب در ماه‌های اول شیوع بیماری و خدمات مؤثر آنان همانند کمک به پرستاران، ضدعفونی کردن دستگاه‌ها و معابر، راهنمایی خانواده‌ها و کمک به افراد سالمند، استمرار این فعالیت‌ها را مورد تأکید قرار دادند و از نیروهای داوطلبِ مخلص و جوانان مؤمن و صالح خواستند بار دیگر وارد میدان شوند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه برخی افراد بیکار شده در اثر کرونا، بیمه‌ بیکاری ندارند، گفتند: تأمین اجتماعی موظف است برای حل این مشکل اقدام کند که البته در این قضیه نیز ورود خیّرین از برترین انفاق‌ها است.

تاکیدات رهبر انقلاب بر حمایت از سلامت مردم باعث شد مسیر تعطیلی اماکن متبرکه‌ کشور از جمله حرم رضوی در ابتدای سال ۱۳۹۹ هم هموار شود. اتفاقی که در طول تاریخ تشیع یک اقدام بی‌سابقه محسوب می‌شد. لغو دیدارهای حضوری و تبدیل آن به ارتباطات زنده‌ تصویری، توصیه برای برگزاری مراسم شب‌های قدر با قواعد سخت‌گیرانه‌ بهداشتی و پزشکی، تذکر خاص به مسوولان برای رعایت اصول اوّلیه‌ بهداشتی به‌خصوص استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌ اجتماعی، تأکید به لزوم تبعیت همه‌ افراد از تصمیمات ستاد ملی کرونا درباره‌ راهپیمایی اربعین، مطالبه‌ ضابطه‌گذاری حاکمیتی برای کاهش و تعطیلی بعضی فعالیت‌ها و سفرها در دوران بیماری و برگزاری مراسم و آیین‌های دینی از قبیل مراسم عزاداری در حسینیه امام خمینی رحمه‌الله‌علیه بدون حضور جمعیت از جمله رفتارهای معنادار ایشان در این مدت بود.

*تاکید بر ساخت واکسن ایرانی مقابله با کرونا

توصیه‌های راهبردی و حکیمانه رهبر انقلاب به مردم و مسوولان که نقش پررنگی در تدوین پروتکل‌های بهداشتی و کاهش آمار مرگ و میر بیماران داشت بر کسی پوشیده نیست. از سوی دیگر، رهبر انقلاب از همان روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا که بسیاری از کشورهای دنیا با شوک ناشناخته بودن این بیماری مواجه شده بودند بر تولید واکسن داخلی و پژوهش برای تولید داروها برای مقابله با کرونا تاکید داشتند و فرمودند «من امیدوارم ان‌شاءالله در زمینه مبارزه با ویروس کرونا مثل بسیاری از زمینه‌های دیگر بتوانیم هنر استعداد ایرانی را به دنیا نشان بدهیم و جوان‌های ما بتوانند واقعاً این ویروس را هر چه زودتر بشناسند و واکسن مقابله‌ با آن را فراهم کنند.»

*توجه ویژه به شعار ما می‌توانیم

حمایت ایشان از محصولات تولید داخل و توجه ویژه به شعار «ما می‌توانیم» باعث شد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن چندین شرکت داخلی گام در مسیر تولید واکسن بگذارند و سرانجام اولین واکسن ایرانی کرونا با نام «برکت» توانست با گذراندن مراحل بالینی مجوز مصرف اضطراری را دریافت کند. ایشان دراین خصوص فرمودند: « واکسنی که برای کرونا آماده شد مایه‌ افتخار است؛ این را انکار نکنند؛ این مایه‌ عزّت یک کشور است، مایه‌ افتخار کشور است... سعی نکنند این را انکار کنند.»

حمایت رهبر انقلاب از نیروهای جوان، مومن و انقلابی بدون شک پشتوانه عظیمی برای دانشمندان جوان بود، توجه به روحیه انقلابی و اتکا به توانایی های داخلی از مواردی است که در همه حوزه ها به عنوان یک اصل مورد تاکید رهبر انقلاب بوده است. موضوعی که در مسئله تولید واکسن نیز مورد توجه قرار گرفت و ایشان در بخشی دیگر از سخنان خود فرمودند: «هر جایی که ملّت ما همّت کرد، توانست کارهای بزرگ انجام بدهد ... آخرین مورد، همین مسئله‌ واکسن کرونا است. خب جوان‌های ما منتظر نماندند که دست‌های بخیل خارجی‌ها به ما واکسن بفروشند ... از همان روزهای اوّل شروع کردند به تلاش‌کردن، کارکردن؛ از طرق مهمّی در زمینه‌ واکسن کار کردند تا رسیدند به واکسن.»

*عدم‌تبعیض در زمان تزریق واکسن

سرانجام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز جمعه ۱۴۰۰/۴/۴ دُز اول واکسن کوو ایران برکت را دریافت کردند و در مورخه ۱۴۰۰/۵/۱ نیز دُز دوم واکسن را دریافت کردند. رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از تزریق واکسن تأکید داشتند که تمایلی نداشته‌‌اند از واکسن خارجی استفاده کنند و منتظر واکسن ایرانی ماندند؛ چراکه باید این افتخار ملی را پاس داشت و تا وقتی امکان پیشگیری و علاج در داخل وجود دارد از آن استفاده کرد، البته واکسن ایرانی که حاصل تلاش دانشمندان جوان ایران است از سطح ایمنی‌زایی بالایی نیز برخوردار است. این مسئله حتی تا بدان حد برای رهبر معظم انقلاب اسلامی مهم و حیاتی بود که زمان آغاز واکسیناسیون هموطنان در بازه‌ سنی بالای ۸۰ سال از دریافت واکسن خارجی خودداری کرده منتظر واکسن ایرانی ماندند.

مسئله حائز اهمیت دیگر برای رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید بر زمان تزریق واکسن بود که موجب ایجاد تبعیضی دراین‌باره نشود، حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به همسالان خود بسیار دیرتر موفق شدند واکسن دریافت کنند. به همین دلیل بود که ایشان پس از تزریق واکسن دوز اول بیان فرمودند: «علاوه بر اصرار به استفاده از واکسن ایرانی، تأکید داشتم که دریافت واکسن در نوبت طبیعی خود انجام شود که امروز بحمدالله افراد بالای ۸۰ سال و همسن بنده، اغلب واکسن را دریافت کرده‌اند».

*تقدیر از کادر بهداشت و درمان

اعتماد و توجه ویژه به زحمات پزشکان و پرستاران از همان روزهای ابتدای شیوع بیماری در کشور ، و تقدیر از کادر درمان و رهنمودهای متعدد به مسئولان مختلف برای تسهیل کار کادر درمان نیز از نگاه رهبر انقلاب مغفول نماند و موافقت با اختصاص جایگاه «شهید» برای آن دسته از کادر درمان که در فرایند مبارزه با این بیماری همه‌گیر جان خود را فدا کرده بودند از مهم‌ترین شاخص‌های این بخش است.

*تقید کامل به شیوه‌نامه‌های بهداشتی

رهبر معظم انقلاب در تاریخ  ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ نیز در دیدار با جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، برای چندمین بار بر توجه به توصیه های پزشکان تاکید کردند تا این نکته را به مردم و مسوولان یادآوری کنند که ریشه کن شدن کرونا تنها از راه مباحث علمی امکان پذیر است؛ رهبر انقلاب در این دیدار فرمودند: «من مقیدم به شیوه‌نامه‌هایی که پزشکان اعلام می‌کنند. بنده تقید دارم، یعنی وظیفه می‌دانم برای خودم که آنها را عمل کنم و عمل می‌کنم. اصرار روی ماسک دارم و این نوبت سوم تزریق این واکسن را هم من انجام دادم. توصیه می‌کنم به مردم عزیزمان که به هر حرف متخصصین و صاحب‌نظران این رشته توجه کنند و گوش کنند. آنچه که آنها صلاح می‌دانند و لازم می‌دانند انجام بدهند».

به گزارش فارس، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طی دو سال گذشته نشان دادند که سلامت مردم از جمله دغدغه‌های اصلی ایشان بوده است و اکنون با با ورود سویه امیکرون به کشور، توجه به توصیه‌های ایشان باید بیش از پیش مورد توجه مردم و مسوولان قرار گیرد. بر اساس گفته کارشناسان تزریق دز سوم واکسن کرونا می‌تواند بدن را ۸۰ تا ۹۰ درصد در مقابل امیکرون مقاوم کند لذا این اقدام باید به اولویت افراد تبدیل شود. با عادی انگاری و کاهش آمار رعایت پروتکل‌های بهداشتی طی ماه‌های اخیر زنگ خطر شیوع افزایش مرگ و میرها را به صدا آمده است. لذا لازم است با توجه به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب و ملاک قرار دادن دستورالعمل‌های بهداشتی در آستانه ورود به سال جدید میزان ابتلا و مرگ و میر هموطنان را کاهش دهیم و شاهد داغدار شدن خانواده ها در سال جدید نباشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••