اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۸:۰۳
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۲۴
اذان مغرب ۱۹:۰۴:۲۱
طلوع آفتاب ۰۵:۲۰:۰۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۵:۱۹
نیمه شب ۲۳:۱۷:۱۱
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۰/۱۱/۱۷ - ۰۹:۰۰

محکومیت قاتل شهید نیروی انتظامی شیراز نزد افکار عمومی

شامگاه چهارشنبه ۱۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۰؛ چشمان دختر هشت ساله و پسر ۱۳ ساله‌اش به در خانه دوخته شده است تا پدر قهرمان خود را در بازگشت از ماموریت حفظ امنیت شهر، دوباره در آغوش بکشند اما تقدیر به گونه‌ای دیگر رقم خورد؛ آنها سوگوار شدند، نه تنها آنها بلکه یک استان و یک کشور عزادار شد.

محکومیت قاتل شهید نیروی انتظامی شیراز نزد افکار عمومی

به گزارش سراج24؛علی اکبر رنجبر جانشین پاسگاه انتظامی روستای بیدزرد شیراز هنگام اجرای مأموریت با اراذل و اوباش درگیر شد و با آنکه مجهز به سلاح بود، طبق قانون عمل کرد و از سلاح خود در درگیری با اراذل استفاده نکرد؛ اینجا بود که فرد مقابل با استفاده از سلاح سرد (قمه)، این افسر وظیفه‌شناس پلیس را از ناحیه گردن به شدت مجروح کرد و این مامور انتظامی در اثر خون‌ریزی شدید به خیل شهدا پیوست. در این حادثه، یک سرباز وظیفه نیز مجروح و به بیمارستان منتقل شد.
تصاویر مربوط به لحظه شهادت، تشییع در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع)، خاکسپاری در گلزار شهدا و نیز لحظه دستگیری قاتل به سرعت در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد.
مخاطبان ایرنا نیز با ارسال دیدگاه‌های خود، ضمن ابراز همدردی با خانواده شهید رنجبر، از خدمات نیروی انتظامی و دیگر متولیان تامین امنیت در جامعه قدردانی کردند و خواهان حمایت قانونی بیشتر از آنها شدند. مجازات سریع و قاطعانه عامل شهادت مامور انتظامی شیراز از دیگر خواسته‌های مردم بود.

محاکمه قاتل شهید نیروی انتظامی شیراز در نزد افکار عمومی

محل شهادت شهید رنجبر

محکومیت اقدام قاتل
قاتل شهید علی اکبر رنجبر مامور انتظامی با تلاشهای شبانه روزی و اقدامات عملیاتی پلیس انتظامی استان و همکاری اطلاعاتی ویژه سربازان گمنام امام زمان(عج) ظهر جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ در شیراز دستگیر شد.
در این پیوند، مخاطبان بسیاری با ارسال دیدگاه‌های خود در قسمت نظرات مخاطبان اخبار ایرنا، اقدام اراذل و اوباش در به شهادت رساندن مامور وظیفه‌شناس پلیس را محکوم و با خانواده وی ابراز همدردی کردند.
مخاطبی در این زمینه نوشت: ننگ بر اراذل که فرزندانی را یتیم کردید و خانواده‌ای را داغدار.

ستایش رشادت و شهامت پلیس
برخی مخاطبان نیز با ارسال دیدگاه‌های خود، رشادت و شهامت پلیس و دیگر عوامل تامین امنیت در جامعه را ستودند.
مخاطبی در این زمینه نوشت:‌ پلیس ایران واقعا مراعات حال مردم را می‌کند و از جان خود می‌گذرد تا امنیت برقرار شود.
شهروندی نیز چنین ابراز عقیده کرد:‌ شهید رنجبر، آدم خوب و دل رحمی بود؛ چون می‌توانست به گونه‌ای دیگر در مواجهه با اراذل عمل کند.  
مخاطب دیگری نیز چنین خوشحالی خود را از دستگیری قاتل شهید اعلام کرد: دست بوس نیروهای امنیتی و انتظامی کشورمان هستیم؛ خدا خیرتان دهد که قاتل این شهید مظلوم را دستگیر کردید.
مخاطب دیگری هم پس از اعلام خبر دستگیری قاتل شهید رنجبر نوشت:  با درود و رحمت به روح مرد شجاعت و فتوت سرهنگ علی اکبر رنجبر که ناجوانمردانه توسط بزدلی ترسو به شهادت رسید؛ با شنیدن خبر شهادت این مرد بزرگ، این واقعه تلخ در دلم سنگینی می‌کرد ولی زمانی‌که خبر دستگیری قاتل را شنیدم کمی آرام شدم که جای تشکر دارد وانشاله بفوریت به دار مجازات آویخته شود و به مدت یک هفته بر سر دار بماند تا عبرتی برای اراذل و اوباش شود.

محاکمه قاتل شهید نیروی انتظامی شیراز در نزد افکار عمومی

اقامه نماز بر پیکر شهید رنجبر به امامت نماینده ولی فقیه در استان فارس/ با حضور استاندار فارس و معاون ناجا

درخواست محاکمه فوری
محاکمه فوری و مجازات قاطع قاتل شهید رنجبر، درخواست شمار دیگری از مخاطبان خبرگزاری جمهوری اسلامی بود.
یکی از مخاطبان در این زمینه نوشت: اعدام فوری. تا خون شهیدمان خشک نشده، انتظارمردم اعدام هرچه زودتر قاتل است.
مخاطب دیگری نیز چنین پیام داد: اشد مجازات سریع قاتل در همان محل شهادت را تقاضا داریم.
مخاطبی دیگر هم تعبیر خاصی برای قاتل استفاده و اظهار کرد: این حیوانات را باید همان موقع دستگیری مجازات کرد، مگر گرگی به گله می‌زند، بازداشت و محاکمه می‌شود؟
"دلجویی خانواده شهید با انتقام زودتر" پیام دیگری بود که به نوعی از مسئولان درخواست سرعت بخشیدن به روند قضایی و محاکمه را مطرح می‌کرد.
کاربر دیگری نیز با اظهار اینکه باید با همان چاقو و به همان شکل اعدام شود، نوشت:‌ اعدام کمترین مجازات هست برای این شرور.
مخاطب دیگری هم چنین ابراز نظر کرد: باید جلوی چشم مردم، قاتل را قصاص کنند تا عبرتی باشد برای کسانی که قتل و نایت برایشان راحت است؛ با مجازات قاطعانه قاتل شهید، دیگر کسی جرات نخواهد کرد اینگونه به کسی چاقو بزند؛‌ مگر گناه شهید رنجبر چه بوده است که چنین گرفتار قاتلی بی‌رحم شد؟
 

محاکمه قاتل شهید نیروی انتظامی شیراز در نزد افکار عمومی

درخواست حمایت از ماموران امنیتی و انتظامی
برخی مخاطبان نیز با اشاره به اقدام مطابق با قانون شهید رنجبر در عدم استفاده از سلاح با وجود برخورداری از اسلحه، تقاضای اصلاح قانون با هدف حمایت از ماموران امنیتی و انتظامی در برقراری نظم و امنیت در مواجهه با اراذل و اوباش را مطرح کردند.
مخاطبی در این زمینه، در بخش نظرات خبر شهادت شهید رنجبر در سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی نوشت: با آرزوی رحمت و غفران الهی برای شهید رنجبر، چرا مامور انتظامی نباید در مقابل افراد شروری که او را تهدید به مرگ کرده از اسلحه استفاده کند؟
شهروند دیگری نیز اینگونه به بیان دیدگاه خود پرداخت: به نظر من استفاده نکردن شهید رنجبر از سلاح برای دفاع از خود حتی با وجود تهدید جدی، بخاطر عواقبی است که بعد از شلیک احتمالی با آن رو به رو می‌شد، انتظار است پلیس در مقابل اراذلی که امنیت همه جامعه را به هم می‌زنند قاطعانه برخورد کند؛ پلیس را در مسیر تامین امنیت نباید تنها گذاشت و باید با اصلاح قانون، به او اجازه داد که اجازه ناامنی را به اراذل و اوباش ندهد.
مخاطبی هم در باب مظلومیت محیط‌بانان همچون پلیس در مواجهه با مجرمان سخن گفته و نوشته است: قانون بکار گیری سلاح چه برای نیروی امنیتی و چه محیط بانان باید اصلاح شود، حتی اگر در اصلاح این قانون، اراذل و اوباش به درک واصل شوند، باید حامی مجریان قانون بود.
کاربر دیگری نیز چنین پیام داد: در ارتباط با هر شخصی که با سلاح سرد یا گرم در جامعه حضور پیدا کند و بخواهد امنیت جامعه به هم بزند باید به نیروهای امنیتی اختیار آتش سریع از کمر به پایین داده شود تا دیگر شاهد این گونه حوادث نباشیم.
مخاطبی هم چنین نوشت:‌ لعنت خدا بر اراذل و اوباش، پلیس و نیروی انتظامی را در زمینه تیراندازی و آموزش دفاع از خود، حمایت کنید.
شهروند دیگری نیز اصلاح قانون بکارگیری اسلحه را خواستار شد و نوشت:‌ پسندیده نیست که اسلحه در دست پلیس باشد اما اجازه استفاده از آن در برخورد با اراذل که امنیت جامعه را به خطر می‌اندازند، نداشته باشد. در زمان استفاده از اسلحه در برخورد با مجرمان خطرناک نیز پلیس باید از حمایت قانونی برخوردار باشد و جریمه و پیامدهای بعدی را از جیب خود پرداخت نکند.
مخاطب دیگری نیز پیام داد: تصمیم‌گیران باید ابتدا به فکر حفظ جان ماموران تامین امنیت باشند؛ با قوانین فعلی، اگر شهید رنجبر به سمت قاتل، تیری را شلیک می‌کرد، او را مواخذه می‌کردند که چرا تیراندازی کردی؛ باید پلیس را حمایت کرد تا بتواند از خود دفاع کند و از تامین امنیت مردم دفاع کند.
شهروندی دیگری نیز نوشت:‌ ادامه پیدا کردن جرایمی همچون اختلاس و احتکار و اقدامات اراذل و اوباش به این دلیل است که حکم صادره درباره آنها از جرمی که مرتکب شده‌اند، سبک‌تر است؛ ضمن اینکه احکام باید قاطعانه اجرا شود.در صورت اجرای قاطعانه احکام می‌توان مانع از عرض اندام متخلفان را گرفت.

شهادت شهید رنجبر مامور انتظامی شیراز، موجی از محکومیت این اقدام اراذل و اوباش را در سطح ملی در پی داشت.
رییس‌جمهور شنبه 16 بهمن‌ماه جاری با تسلیت شهادت مأمور نیروی انتظامی توسط اراذل و اوباش در شیراز گفت: پلیس در ارتباط با مردم باید ضمن اقتدار از مهربانی و تدبیر برخوردار باشد اما مقابله با اشرار و کسانی که جان و ناموس مردم را به خطر می اندازند یک ضرورت است و لازم است از نظر حقوقی و قضایی از اقدامات پلیس نیز پشتیبانی شود.
آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: مقابله با اشرار و کسانی که با شرارت امنیت مردم را به خطر می‌اندازند خواست مردم است و باید با آنان مقابله و از جان و ناموس مردم نیز حفاظت کرد.
محمد هادی ایمانیه استاندار فارس نیز در پیام تسلیتی به مناسبت شهادت علی اکبر رنجبر مامور نیروی انتظامی شیراز گفت: بر همگان وظیفه است با شناسائی علل و عوامل ایجاد کننده چنین حوادثی و برخورد قاطع بازوی توانمند قانون در جلوگیری از تکرار چنین حوادثی باشند. 

شماری از مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی بر ضرورت اصلاح قانون بکارگیری سلاح تاکید کرده‌اند. همدردی با خانواده شهید رنجبر و محکومیت اقدام اراذل و اوباش به استان فارس محدود نبود و برخی مجامع نمایندگان استان‌ها در مجلس شورای اسلامی و مسئولان دیگر استان‌ها نیز بیانیه هایی در این زمینه صادر کردند.
از آن جمله، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به شهادت مامور ناجا در درگیری با اراذل و اوباش در توییتی از ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی انتظامی خواست تا در اسرع وقت اصلاحات مورد نیاز درباره «قانون استفاده از سلاح» برای مامورین ناجا را به مجلس ارائه کنند تا خارج از نوبت مورد بررسی قرار گیرد.
روح الله نجابت نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس نیز در توییتی نوشت: پس از شهادت شهید علی‌اکبر رنجبر ضمن پیگیری از معاونت حقوقی و امور مجلس ناجا از کارشناسان توانمند مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درخواست کردم پیش‌نویس اصلاح قانون نحوه استفاده از سلاح را تهیه کنند.
ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت: قانون استفاده پلیس از سلاح گرم را تغییر خواهیم داد؛ آنچه که مسلم است باید قانون حمل سلاح برای نیروهای انتظامی و پلیس در مواقع ناامنی و مقابله با حوادث تقویت شود.
رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: قانون بکارگیری سلاح توسط پلیس در مقابله با اراذل و اوباش خشن در قالب لایحه‌ای از سوی مسئولان انتظامی و امنیتی یا طرحی دوفوریتی در مجلس شورای اسلامی به طور جدی دنبال می شود.
علیرضا پاک فطرت به ایرنا گفت: براساس اسناد و فیلم‌هایی که از لحظاتی قبل از شهادت این شهید والامقام وجود دارد وی می توانست با سلاحی که در دست دارد در زمانیکه مورد هجوم ناجوانمردانه این فرد اوباش قرار گرفت با شلیک،این فرد را از پای درآورد اما این مامور وظیفه شناس صبوری و استقامت را پیشه کرد اما در مقابل فرد اراذل با ناجوانمردی گلوی این سرهنگ نیروی انتظامی را با چاقو برید و وی را به شهادت رساند.
وی با بیان اینکه باید بررسی شود که آیا پلیس درمقابل اراذل و اوباش که با چاقو و دشنه به ماموران حمله ور می شوند اجازه بکارگیری سلاح را دارد یا خیر؟، گفت: اگر این اجازه به پلیس داده نشده که باید سریعا فرماندهی انتظامی کشور لایحه‌ای را به مجلس ارایه دهد و این آمادگی اکنون در مجلس وجود دارد که اجازه بکارگیری سلاح را صرفا دربرابر اراذل و اوباش به پلیس بدهد.
پاک فطرت اضافه کرد: مجلس قطعا با صدور مجوز استفاده از سلاح در مقابل اراذل و اوباش موافق است اما این مساله با موضوعات دیگری ازجمله افرادی که در دفاع از حق خود تجمع اعتراضی و یا راهپیمایی مسالمت آمیز دارند تفاوت دارد.
وی تاکید کرد: نیروهای نظامی و انتظامی و کلیه کسانیکه در حوزه امنیت جامعه و کشور در تلاش هستند باید دربرابر شروران و اراذل و اوباش حق استفاده از سلاح داشته باشند به نحویکه دستگاه قضایی نیز این افراد را محاکمه نکند و اگر قرار باشد این محاکمه در مواردی خاص مطرح باشد اینکار نباید در ملاء عام انجام شود زیرا اقتدار پلیس باید حفظ شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور نیز در نامه‌ای خطاب به رئیس کل دادگستری استان فارس در پی شهادت مظلومانه مامور نیروی انتظامی شهید علی اکبر رنجبر در بیدزرد شیراز و دستگیری متهم، بر ضرورت تسریع در رسیدگی  و دادرسی به صورت فوق العاده تاکید کرد.
در نامه مرتضوی مقدم آمده است: حادثه تلخ و جنایت هولناکی که منجر به شهادت یکی از مأموران خدوم نیروی انتظامی شد قلوب همه را جریحه دار کرد و مطالبه عمومی را در مورد برخورد با برهم زنندگان نظم و امنیت جامعه برانگیخته است.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••