اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۵:۴۲
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۲۳
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۵۶
طلوع آفتاب ۰۵:۲۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۰۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۵۵
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۰/۱۱/۱۱ - ۲۱:۰۰

تصمیم‌گیری درباره راهپیمایی ۲۲ بهمن تا پایان هفته

رئیس ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی صبح امروز در نشستی خبری درباره برگزاری راهپیمایی یوم‌الله ۲۲ بهمن، گفت: ما نظر نهایی ستاد ملی مقابل با کرونا را خواهیم گرفت و احتمالا تا پایان هفته جاری به جمع‌بندی نهایی خواهیم رسید که راهپیمایی را در قالب متعارف برگزار کنیم و یا به شکلی دیگر.

تصمیم‌گیری درباره راهپیمایی ۲۲ بهمن تا پایان هفته

به گزارش سراج24؛ سیدنظام‌الدین موسوی، رئیس ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی صبح امروز، یازدهم بهمن، در نشست خبری اعلام اهم برنامه‌های ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: بهمن‌ماه ۱۳۵۷، سراسر خاطرات تلخ و شیرینی برای ملت شریف ایران است؛ روزهایی که با هدایت‌های داهیانه رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) به سرنگونی رژیم ستم‌شاهی منجر و بانگ پیروزی در کشور طنین‌انداز شد.

وی افزود: پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بدون‌شک معجزه‌ای الهی بود که به دست معجزه‌گر مردی از سلاله پاک پیامبر اعظم(ص) به انجام رسید و چشم امید مظلومان و مستضعفان جهان را به خود معطوف ساخت. اینک و پس از گذشت ۴۳ سال از آن روزهای خدایی ملت عزیز هنوز بر عهد خود پابرجاست و انقلاب اسلامی شکوفاتر از هر سال به مسیر خود ادامه می‌دهد.

رئیس ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی با بیان اینکه در مقطع خاصی از تاریخ تحولات جهان و هم‌چنین در موقعیت حساس و سرنوشت‌سازی از دوران انقلاب اسلامی قرار گرفته‌ایم، ادامه داد: اگر چه در دوسال گذشته با وجود شیوع بیماری منحوس کرونا، با اقدامات دلسوزانه دولت در واکسیناسیون عمومی و همراهی مردم بحمدالله کشور در شرایط خوبی قرار دارد و با تأکید مجدد به رعایت همه گونه دستورالعمل‌های بهداشتی مسئولیت ما ایجاب می‌کند تا با بزرگداشت ایام‌الله دهه فجر و با نگاه «جهاد روایت و تبیین» واقعیت‌ها، ریشه‌ها و آثار گوناگون انقلاب را در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بشناسیم و با روایتی صحیح به نسل‌های بعدی منتقل کنیم.

موسوی اضافه کرد: اینک جا دارد در چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ملت غیور و بابصیرت ایران اسلامی با وجود همه‌گونه مشکلات معیشتی و تحمل سختی‌های زندگی که بخش‌هایی از آن ناشی از  تحریم‌های ظالمانه دشمنان کینه‌توز به رهبری رژیم مستکبر آمریکا بوده، با وحدت و یکدلی، تمامی توطئه‌های آنان را خنثی سازند و ایام‌الله دهه فجر را به «جشن ملی ۱۴۰۰» مبدل سازند.

وی با بیان اینکه ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی با تشکیل ۲۶ کمیته مرکزی و گسترش آن در تمامی استان‌ها تا سطح شهرها، بخش‌ها و روستاهای کشور دستورالعمل‌هایی را پیش‌بینی و ارسال داشته است، اظهار کرد: اخبار واصله از دفاتر استانی نشان از شور و شوق همه اقشار مردمی و مسئولان برای برپایی جشن‌های ویژه ۱۴۰۰ دارد.

رئیس ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی افزود: از نخستین روزهای بهمن‌ماه با هدف آمادگی مردم برای برپایی جشن‌های دهه فجر توسط نهادها، ادارات و سازمان‌ها، مساجد، مدارس و تزئین و آذین‌بندی خیابان‌ها و میادین و معابر عمومی همراه بوده است.

موسوی با اعلام این مطلب که در این هفته برنامه­‌هایی برگزار شده و یا می­‌شود، گفت: «ادای احترام و نثار گل به مرقد منور بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) از سوی اقشار مردم، اقلیت­‌های دینی، مسئولان نهادها و سازمان‌ها و مقامات رسمی لشگری و کشوری»، «شست‌وشوی مرقد منور امام راحل عظیم‌الشأن با گلاب ناب کاشان از سوی برادران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کاشان امروز دوشنبه از ساعت ۱۱ صبح و با حضور آیت‌الله سلیمانی نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان،»، «تزئین و گل‌آرایی حرم مطهر امام راحل عظیم‌الشأن» و «آماده‌سازی و مهیا کردن حرم مطهر امام راحل برای استقبال از مردم به منظور برپایی مراسم آغازین جشن‌های دهه مبارک فجر در یوم‌الله دوازدهم بهمن» بخشی از برنامه‌های در نظر گرفته‌شده برای دهه فجر امسال هستند.

وی درباره زمان شروع مراسم دهه فجر انقلاب اسلامی عنوان کرد: مراسم رسمی آغازین جشن‌های دهه فجر انقلاب اسلامی هم‌زمان با لحظه تاریخی ورود حضرت امام خمینی(ره) به میهن اسلامی رأس ساعت ۹ صبح سه­‌شنبه دوازدهم بهمن با حضور ملت قدرشناس، اقشار مردم، خانواده معظم شهیدان و ایثارگران و مسئولان محترم لشگری و کشوری در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. برنامه‌های این مراسم در حرم مطهر امام راحل شامل «برنامه نمادین صدای هواپیما و تیک‌تاک ساعت و لحظه‌شماری مردم، همراه با بانگ تکبیر در ساعت ۹:۳۳ صبح»، «برنامه گروه حاملان قرآن و تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید»، «اجرای سرود همگانی دانش‌آموزان» و «قرائت پیام خانواده معظم شهیدان» هستند.

رئیس ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی درباره درباره برنامه‌های در نظر گرفته‌شده در محل جلوس امام خمینی(ره) اظهار کرد: یکی از برنامه‌های ویژه یو‌م­‌الله دوازدهم بهمن اجرای مراسم در محل جلوس حضرت امام خمینی(ره) است. روزی که امام عزیز پس از ورود به میهن اسلامی در سال ۱۳۵۷ به بهشت زهرا(س) آمدند و آن سخنرانی تاریخی را با حضور خیل عظیم مردم در کنار مزار شهدا ایراد فرمودند. این مراسم با هدف گرامیداشت سالروز ورود بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به میهن و ادای احترام نسبت به مقام شامخ شهدای انقلاب اسلامی همزمان با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر آغاز خواهد شد.

موسوی با اشاره به مراسم ویژه برای فروگاه مهرآباد گفت: این مراسم ازساعت ۹ تا۱۱ صبح روز دوازدهم بهمن در ترمینال شماره یک فرودگاه مهرآباد، با سخنرانی یکی از مسئولان و با اجرای سرود، برنامه‌های هنری و برنامه نمادین ورود حضرت امام خمینی(ره) به فرودگاه مهرآباد برگزار خواهد شد.

وی رژه موتورسواران در مسیر حرکت امام خمینی(ره) را از دیگر برنامه‌های دوازدهم بهمن عنوان کرد و افزود: رژه موتوری با حضور موتورسواران نیروهای مسلح، بسیج و دژبان و حرکت آنان به صورت نمادین در مسیر حرکت امام خمینی(ره) از فرودگاه مهرآباد تا بهشت زهرا(س) در سال ۱۳۵۷ است که «دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری در فرودگاه مهرآباد»، «میدان آزادی»، «خیابان آزادی»، «میدان انقلاب اسلامی»، «خیابان کارگر جنوبی»، «میدان بهداری»، «میدان نهم دی»، «میدان بهمن»، «بزرگراه شهید تندگویان»، «بزرگراه آزادگان»، «بزرگراه خلیج فارس (تهران – قم) نرسیده به عوارضی» و «آستان مقدس حرم امام راحل» از مسیرهای انتخاب‌شده برای رژه موتوری است و مسیر گلباران نیز می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی سایر برنامه‌های در نظر گرفته‌‎شده برای ایام‌الله دهه فجر را این‌چنین تشریح کرد: راه‌اندازی پویش پرچم، برپایی کمپین ملی دعوت به شرکت در برنامه‌های دهه فجر و راهپیمایی مجازی بهمن ۱۴۰۰ و راه‌اندازی راهپیمایی خودرویی و موتوری و راهپیمایی مجازی در صورت لغو راهپیمایی مردمی و حضوری.

موسوی ادامه داد: ناقوس کلیساها در روز دوازدهم بهمن به نشانه احترام به این روز تاریخی به صدا درمی­‌آید و مراسم مذهبی، فرهنگی و هنری در اماکن اختصاصی پیروان ادیان الهی برگزار می­‌شود. همچنین زنگ انقلاب در ۱۱۰ هزار مدرسه سراسر کشور در روز ۱۲ بهمن نواخته می‌شود.

وی اضافه کرد: اجرای مراسم ویژه دهه فجر در سازمان‌‌ها، نهادها و ادارات با توصیه و تشکیل ستادهای دهه فجر در آن دستگاه‌ها و برگزاری جشن‌های انقلاب، همایش و مانور یاوران انقلاب، نشست­‌های بصیرت‌افزایی، جشنواره سرودهای همگانی، مسابقات قرآن و عترت، دیدار با خانواده معظم شهدا، جشنواره نقاشی، مسابقه همگانی هم‌سرایان فجر، اردوی تربیتی و بصیرتی، برگزاری تورهای انقلاب و بازدید از حسینیه جماران، موزه عبرت، باغ‌موزه دفاع مقدس و کاخ موزه­‌ها، برگزاری مسابقات ادبی، نمایشگاه عفاف و حجاب، پرسمان­‌های دانش­‌آموزی، مسابقات ورزشی، برپایی نمایشگاه­‌های مدرسه­ انقلاب، برگزاری صبحگاه مشترک فجرآفرینان، برگزاری محفل شعر انقلاب، عیادت از جانبازان دفاع مقدس، برگزاری مسابقات کتاب­خوانی، وبلاگ­‌نویسی، روزنامه دیواری و نقاشی، برگزاری اردوی هم­‌عهدی با شهدا (زیارت قبور شهدا) در طول دهه فجر و اجرای سرودهای میدانی که فقط توسط جوانان و نوجوانان بسیجی پنج هزار اجرای میدانی سرودهای انقلابی را شاهد خواهیم بود.

موسوی ادامه داد: ویژه‌برنامه‌هایی در تمامی بقاع متبرکه و امامزادگان سراسر کشور در نظر گرفته شده است. همچنین مراسم بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی در تمامی حوزه‌های علمیه کشور و جشن­‌های انقلاب و یادواره شهدای انقلاب در بیش از ۶۰ هزار مساجد سراسر کشور برگزار خواهد شد.

 وی افزود: نشست‌های تبیینی و حلقه‌های معرفتی با نگاه «جهاد روایت و تبیین» در ۴۰ هزار پایگاه بسیج کشور و عموم مدارس کشور که بازگشایی شده‌اند، برگزار می‌شود. مثلاً فقط در سطح مدارس کشور  برگزاری ۸۰۰ نشست بصیرتی با موضوع گام دوم انقلاب برای دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه در همه مناطق آموزش‌وپرورش شهر تهران، اجرای مانور یاوران ولایت با مشارکت سازمان دانش‌آموزی در ۲۱ شهرستان استان تهران و مباحثه‌های تخصصی بیانیه گام دوم انقلاب با مشارکت مربیان و معاونان پرورشی و مبلغان مدارس امین در طول دهه فجر برگزار خواهد شد.

رئیس ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری مسابقات قرآنی، اجرای محافل انس با قرآن، مراسم تجلیل از خانواده معظم شهدا و ایثارگران، کرسی­‌های تلاوت، و برنامه‌های متنوع قرآنی توسط کمیته قرآن ستاد مرکزی دهه فجر گفت: همچنین برگزاری گفتمان­‌های دینی را در مدارس، مساجد و دانشگاه‌ها در دستورکار داریم. در کنار این برنامه سازمان­دهی و اعزام شبکه تبلیغی به‌منظور تشریح اهداف و دستاوردهای نظام، تولید محتوای فرهنگی و آموزشی در فضای مجازی و استفاده از شبکه اجتماعی «شاد» _ با توجه به ظرفیت فضای مجازی و شبکه دانش‌آموزی شاد تولید محتواهای مناسب برای تبیین اهداف انقلاب اسلامی بسیار حائز اهمیت است که هم به‌روز و هم قابل فهم  و ارتباط برای دانش‌آموزان نسل حاضر باشد _ را هم جزء برنامه‌ها قرار داده‌ایم.

موسوی ادامه داد: راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی، تجلیل از دانشجویان محجبه و اساتید برتر، نمایش فیلم‌های منتخب جشنواره عمار در دانشگاه‌ها و  سخنرانی زندانیان سیاسی و مبارزان انقلاب در مراکز دانشگاهی از دیگر برنامه‌های مهم برای ایام‌الله دهه فجر است. از سوی دیگر کمیته بسیج شهرستان‌های استان تهران نمایشگاه طرح‌های جهش تولید و محصولات ایرانی و کالاهای تولیدشده توسط بسیج کارخانجات، اصناف و بازاریان و مهندسان صنعتی و کشاورزی در بعضی میادین و معابر عمومی شهرهای استان تهران برقرار می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تمهیدات و اقدامات انجام‌شده برای مراسم یوم‌الله ۱۲ بهمن گفت: بیش از دو هزار خبرنگار، تصویربردار و عکاس مراسم ۱۲ بهمن را در تهران و تمامی استان‌های کشور پوشش خبری می‌دهند که حدود ۱۱۰ خبرنگار از رسانه‌های خارجی هستند.

موسوی ادامه داد: با شرکت واحد اتوبوسرانی و شرکت مترو تهران هماهنگ شده تا به‌صورت رایگان مردم را از ساعت ۶:۳۰ صبح به محل مراسم منتقل کنند. همچنین هماهنگی لازم برای برقراری غرفه‌های فرهنگی، هنری، نمایشگاهی و پذیرایی از شرکت‌کنندگان در مراسم انجام شده است.

وی مراسم ویژه میهمانی لاله‌ها را یکی دیگر از برنامه‌های در نظرگرفته‌شده برای دهه فجر عنوان کرد و گفت: همه ساله در اولین پنجشنبه دهه فجر، عطرافشانی و گلباران مزار شهدای گران‌قدر از سوی مردم انجام می‌شود. این مراسم روز پنجشنبه این هفته از ساعت ۱۴:۰۰ تا ۱۶:۰۰ در بیش از ۱۹ هزار گلزار شهدای سراسر کشور و هم‌زمان در  بهشت زهرا(س) و ۳۸۰ گلزار شهدا در استان تهران با حضور مسئولان و اقشار مردم و خانواده معظم شهدا و ایثارگران برگزار می‌شود و مزار شهدای انقلاب اسلامی در تهران توسط بالگرد گلباران می‌شود.

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مراسم میهمانی لاله‌ها علاوه بر بهشت زهرای تهران در گلزار شهدای قزوین به‌عنوان نمونه شهری و در روستای قلعه‌چندار استان البرز به‌عنوان نماد گلزار نمونه روستایی و با هماهنگی کمیته پیروان ادیان الهی هرساله در مزار شهدای یکی از ادیان برگزار می‌شود که امسال این مراسم بر سر  مزار شهدای آشوریان واقع در اسلامشهر تهران و رأس ساعت دو بعدازظهر برگزار و قبور مطهر این شهدا عطرافشانی و گلباران خواهد شد.

موسوی در این نشست خبری در پاسخ پرسش خبرنگاری مبنی اینکه آیا موکب‌های مذهبی در طول ایام‌الله دهه فجر برپا می‌شود، گفت: در برخی شهرها هیئات مذهبی به ما پیشنهاد برپایی موکب را دادند که البته به‌دلیل شرایط کرونایی شاید نتوانیم آن را اجرا کنیم. برنامه‌های دهه فجر آن‌قدر گسترده و متنوع هستند که عدد دقیقی از این برنامه‌ها در اختیار نیست و این مواردی که مطرح کردم، برنامه‌هایی است که از قبل مشخص شده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال لغو راهپیمایی ۲۲ بهمن عنوان کرد: دو اصل را در ستاد برای خودمان مقرر کردیم؛ اول اینکه مراسم‌ دهه فجر را با شکوه برگزار خواهیم کرد و در این مراسم‌ از ایده‌های مختلف استفاده می‌کنیم، اما اصل دوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، زیرا در شرایط کرونایی حساس قرار داریم که ما در برنامه‌هایمان این اصول را در نظر گرفته‌ایم. اگر شرایط نامناسب باشد به یک شکل دیگر برگزار خواهیم کرد و اگر شرایط مناسب باشد به شکل متعارف برگزار خواهد شد.

رئیس ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اعلام زمان دقیق نتیجه تصمیم‌گیری درباره برگزاری یا برگزارنشدن راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: ما باید نظر نهایی ستاد ملی مقابله با کرونا را دریافت کنیم تا مشخص شود که راهپیمایی به شکل سال‌های گذشته و پرشور برگزار خواهد شد یا اینکه باید از روش‌های جایگزین استفاده کرد و ستاد مقابله با کرونا نتیجه را تا آخر این هفته به ما اطلاع خواهد داد.

منبع: ایکنا
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••