اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۰/۱۰/۱۲ - ۱۱:۲۰

مقامات غربی درباره ترور سردار سلیمانی چه گفتند

ترور سردار شهید «قاسم سلیمانی» که از سال‌ها قبل به دلیل تاثیر و نفوذش در غرب آسیا و مقابله با داعش شخصیتی شناخته‌شده در دنیای غرب بود، با بازخوردها و واکنش‌های متعددی در بین مقام‌ها و شخصیت‌های مختلف آمریکایی و اروپایی همراه شد.

مقامات غربی درباره ترور سردار سلیمانی چه گفتند

به گزارش سراج24؛ تاثیرگذاری و نفوذ بی‌مانند حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مرد میدان مقاومت در مقابل تروریست‌های داعش و حضور تروریستی آمریکا در منطقه غرب آسیا، به تایید و اذعان بسیاری از مقام‌ها و کارشناسان غربی رسیده و دشمنان وی از او با القاب مختلف مانند دومین مرد قدرتمند ایران، قدرتمندترین عامل در خاورمیانه و فرمانده در سایه نام برده‌اند. نفوذ و اقتداری که سرانجام شهادت او را نه در میدان نبرد بلکه در حمله‌ای ناجوانمردانه و بزدلانه به تاریخ سیزدهم دی ماه سال ۱۳۹۸ به دست نظامیان تروریست آمریکایی رقم زد.

قمار خطرناک آمریکا برای حذف فیزیکی شخصیتی که از قدرتمندترین فرماندهان نظامی جهان و از پیشگامان عرصه مبارزه با گروه‌های تروریستی بود، عرصه را در منطقه غرب آسیا بیش از پیش بر تروریست‌های اشغالگر آمریکا تنگ کرد و میخی بر تابوت امپراتوری آمریکا در منطقه زد. 

خبر شهادت سردار سپهبد سلیمانی و «ابومهدی المهندس» نایب رئیس سازمان الحشدالشعبی به همراه چند نفر از رزمندگان مقاومت هنگام خروج از فرودگاه بغداد در حمله هوایی نظامیان تروریست آمریکایی از همان دقایق اولیه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و از او به عنوان نابغه‌ای جنگی یاد کردند که شهادتش معادلات منطقه را تحت تأثیر قرار داد و غرب آسیا را به لرزه درآورد.

مسئولان دولتی و امنیتی و کارشناسان و تحلیلگران کشورهای مختلف جهان از جمله در خود آمریکا و کشورهای اروپایی هم  واکنشی گسترده به این ترور نشان دادند که اغلب ناشی از ترس و واهمه آن‌ها از واکنش و انتقام‌جویی ایران و تشدید تنش‌ها در منطقه بود.

* واکنش‌‌های غربی به شهادت سردار مقاومت در عملیات تروریستی آمریکا

«اگنس کالامار» گزارشگر ویژه وقت سازمان ملل در امور مربوط به اعدام‌های فراقضائی، بدون محاکمه و خودسرانه در یکی از نخستین واکنش‌ها، ترور سردار شهید سلیمانی را مغایر قوانین بین‌المللی حقوق بشر خواند و گفت: هدف قرار دادن قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به احتمال قریب به یقین غیرقانونی و ناقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر است؛ خارج از زمینه خصومت‌ و تقابل فعال، استفاده از پهپاد یا دیگر اقدامات به‌ منظور کشتن افراد هرگز قانونی نیست.

وی چند ماه بعد نیز در گزارش ۴۴ صفحه‌ای خود به سازمان ملل متحد گفت به این نتیجه رسیده که عملیات آمریکا در ترور سپهبد سلیمانی نقض قوانین بین‌المللی بوده است.

کالامار در گزارش مذکور اعلام کرد برای اولین بار در ژانویه ۲۰۲۰، یک پهپاد مسلح یک مقام عالی‌رتبه دولت خارجی را در خاک کشوری ثالث هدف قرار داد و افزود هدف قرار دادن ژنرال سلیمانی و مرگ افراد همراه ایشان، مصداق قتل خودسرانه است که به موجب قوانین حقوق بشر بین‌المللی آمریکا مسئول آن است.

او در خصوص بهانه آمریکا برای انجام این حمله نیز اعلام کرد هیچ ادله‌‌ای مبنی بر اینکه ژنرال سلیمانی در تدارک حمله‌ای فوری علیه منافع آمریکا به خصوص در عراق بوده و برای جلوگیری از آن نیاز به اقدام فوری بوده ارائه نشده است.

این مقام سازمان ملل در گزارش خود افزود استفاده ایالات متحده از زور نه تنها معطوف به ایران بلکه معطوف به عراق بوده و آمریکا با قتل ژنرال سلیمانی در خاک عراق بدون کسب اجازه از بغداد تمامیت ارضی این کشور را نقض کرده است.

«کارل بیلت» نخست‌وزیر سابق سوئد و رئیس اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپا» هم در همان روز در رشته توییتی، در انتقاد از اقدام جنایتکارانه آمریکا، این اقدام را ضربه بر پیکر دیپلماسی خواند.

بیلت نوشت: بیایید فراموش نکنیم که اتحادیه اروپا به‌مدت بیش از یک دهه تلاش دیپلماتیک برای جلوگیری از بروز جنگ بین ایران و آمریکا داشته است. این تلاش‌ها در دوره سخت ترامپ نیز ادامه یافت. اما اکنون فضای دیپلماسی احتمالاً بسیار محدود است.

وی همچنین نوشت: با تبدیل عراق به صحنه نبرد بین آمریکا و ایران، دولت شکننده عراق بیش از این تضعیف شده و به احتمال زیاد فضا برای داعش و دیگر سازمان‌های تروریستی افزایش خواهد یافت.

«فدریکا موگرینی» مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به این جنایت در صفحه توئیتر خود نوشت: [ترور سردار سلیمانی] تنش‌زایی بسیار خطرناک در خاورمیانه بود. امیدوارم کسانی که هنوز به عقلانیت و خِرد اعتقاد دارند، پیروز شوند تا برخی از دستاوردهای دیپلماتیک گذشته حفظ گردد و از یک درگیری در مقیاس بزرگ اجتناب شود.

این حمله تروریستی به دستور ترامپ که مدعی بود با هدف جلوگیری از اقدام ایران علیه آمریکایی‌ها در منطقه صورت گرفت، اگرچه با حمایت و استقبال برخی مقامات و سناتورهای جنگ طلب نزدیک به وی مانند مایک پامپئو وزیر خارجه‌اش همراه شد، اما طیف وسیعی از انتقادات را در بین سیاستمداران این کشور به همراه داشت و بسیاری آن را دهن‌کجی دولت آمریکا به کنگره خواندند. 

«الیوت انگل» رئیس وقت کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که عملیات (تروریستی) علیه سردار سلیمانی بدون هیچ‌گونه اطلاع قبلی یا مشورت مشاوره با کنگره صورت گرفت.

«بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی دولت اسبق آمریکا به ریاست باراک اوباما، با انتقاد از سیاست‌های ترامپ در قبال ایران نوشت: ترامپ احتمالاً جنگی را بدون مطرح کردن در کنگره آغاز کرده است. من واقعاً امیدوارم که بدترین سناریو رخ ندهد اما همه چیز حول این وضعیت حاکی از در راه بودن تنشی جدی است.

«برنی سندرز» سناتور کهنه‌کار آمریکایی در توئیتر خود نوشت: تنش‌زایی خطرناک ترامپ، ما را به جنگ ویرانگر دیگری در خاورمیانه نزدیک‌تر کرده که می‌تواند به بهای جان‌های بی‌شمار و تریلیون‌ها دلار هزینه تمام شود.

وی با انتقاد از دستور ترامپ برای ترور سردار سلیمانی افزود: ترامپ وعده داد جنگ‌های بی‌پایان را تمام می‌کند اما این اقدام ما را در مسیر [جنگ] دیگری قرار می‌دهد.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه ترور سردار سلیمانی خطر افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها را دارد، گفت: آمریکا و جهان نمی‌تواند افزایش تنش‌ها به نقطه بدون بازگشت را تحمل کند.

«آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا با این ادعا که ترامپ بدون گرفتن مجوز از کنگره، دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرد، افزود: کنگره اجازه ترور او را نداد و مردم آمریکا جنگ با ایران نمی‌خواهند. اکنون باید همه گام‌های لازم را برای محافظت از نیروهای‌مان در برابر تشدیدِ ناگزیرِ تنش‌ها و مخاطرات برداریم.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا که در آن زمان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ این کشور بود، با انتقاد از دستور ترامپ برای ترور سردار سلیمانی گفت: بیانیه دولت می‌گوید هدف از این اقدام جلوگیری از حملاتی آتی ایران است، اما این اقدام یقیناً اثر عکس خواهد داشت.

«کریس مورفی» سناتور آمریکایی ضمن انتقاد از توجیه پنتاگون برای ترور سردار سلیمانی، گفت: سلیمانی دشمن آمریکا بود، در این شکی نیست. سؤال اینجا است آیا آمریکا بدون مجوز کنگره دومین فرد قدرتمند در ایران را ترور و به صورت دانسته یک جنگ منطقه‌ای بالقوه را آغاز کرده است؟

وی همچنین در توئیتی دیگر نوشت: توجیه ترور، بازداشتن حملات آتی ایران است، اما یک علت اینکه ما عموما مقامات سیاسی خارجی را ترور نمی‌کنیم این باور است که چنین اقدامی، کشته‌شدن آمریکایی‌ها را افزایش می‌دهد نه کاهش. این موضوع باید نگرانی جدی، فوری و واقعی امشب ما باشد.

«چاک شومر» رهبر دموکرات‌های سنا در واکنش به خبر شهادت سردار سلیمانی در حمله هوایی آمریکا به دستور دونالد ترامپ گفت: ترامپ از این پس برای هرگونه اقدام طولانی مدت علیه ایران نیاز به مجوز کنگره خواهد داشت.

«جیمز کلاپر» مدیر پیشین اطلاعات ملی آمریکا در واکنش به جنایت جدید این کشور با بیان این که به هیچ وجه فکر نمی‌کند که ایران واکنشی نشان ندهد، اعلام کرد: پس از این حمله، آمریکایی‌ها در منطقه در خطر هستند. این حمله اوضاع منطقه را بشدت مختل خواهد کرد.

«اد مارکی» سناتور دموکرات در واکنش به ترور سردار سلیمانی در توئیتر خود نوشت: اقدام ترامپ برای ترور آشکار (سردار) سلیمانی تشدید گسترده، عامدانه و خطرناک درگیری با ایران است. رئیس‌جمهور زندگی همه افراد در منطقه، نیرو‌های آمریکایی و غیرنظامیان را در معرض خطر قرار داد. اکنون نیاز به تنش‌زدایی داریم.

«تیم کِین» سناتور دموکرات در انتقاد از خودسری ترامپ در توییتر نوشت: من همین حالا یک قطعنامه برای جلوگیری از اقدام ترامپ علیه ایران مطرح کردم. رئیس‌جمهور طوری رفتار می‌کند که گویی کنگره وجود ندارد، اما این در قانون اساسی ما مطرح شده که باید پیش از هر گونه اقدام نظامی بحث و گفت‌وگو کرده و برای آن مجوز صادر کنیم.

«تولسی گابارد» کاندیدای دموکرات وقت انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، ترور سردار سلیمانی به دستور دونالد ترامپ را اقدام جنگی و نقص قانون اساسی آمریکا توصیف کرد.

او در این خصوص گفت: این عمل به‌روشنی اقدامی جنگی توسط رئیس‌جمهور است و از آنجا که بدون هیچ‌گونه اجازه یا اعلام جنگ از سوی کنگره انجام شده به‌ وضوح نقض قانون اساسی محسوب می‌شود.

«استفان والت» استاد آمریکایی دانشگاه و نظریه‌پرداز مطرح روابط بین‌الملل در توئیتر خود نوشت: تصور کنید اگر یکی از دشمنان ما یکی از اعضای ستاد مشترک ارتش آمریکا، قائم‌مقام وزیر خارجه یا مدیر اطلاعات ملی ما را ترور می‌کرد، چطور واکنش نشان می‌دادیم؟

«ریچارد هاس» رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در توییتی نوشت: اشتباه نکنید، هر جنگی با ایران شبیه جنگ سال١٩٩٠ خلیج (فارس) یا جنگ سال ٢٠٠٣ عراق نخواهد بود. جنگ در سراسر منطقه رخ خواهد داد. 

ویژگی‌های شهید سلیمانی از زبان مقامات و کارشناسان غربی

سردار سلیمانی بدون شک سرشناس‌ترین نظامی ایرانی در دنیاست که نامش با مبارزه با داعش و پایان دادن به حیات این گروه تروریستیِ زاده آمریکا و غرب در خاورمیانه گره خورده و حتی سال‌ها قبل از ترور او بارها به دلیل نقش مؤثرش در تحولات منطقه مورد توجه و ستایش فرماندهان و نظامیان آمریکایی که تجربه حضور در خاورمیانه را داشته‌اند، قرار گرفته بود. 

جلد نشریه آمریکایی نیوزویک نوامبر ۲۰۱۴؛ دشمن آمریکا اکنون در حال نابود کردن داعش است

«دیوید پترائوس» فرمانده بازنشسته ارتش آمریکا و مدیر پیشین سیا که سابقه فرماندهی سازمان تروریستی (سنتکام) را در کارنامه دارد، درباره شهید سلیمانی گفته بود: او مهم‌ترین دشمن ایرانی ما در طول چهار سال حضورم در عراق بود، [و] قطعاً زمانی که من فرمانده فرماندهی مرکزی بودم و حتی زمانی که مدیر سیا بودم. او بی‌تردید برجسته‌ترین و مهم‌ترین شخصیت ایرانی در منطقه و مهم‌ترین معمار تلاش‌های ایران برای تحکیم کنترل بر هلال شیعی و فرمانده عملیاتی ابتکارات مختلف به عنوان بخشی از آن تلاش بود. 

او همچنین در اظهارنظری در سال ۲۰۱۳ شهید سلیمانی را «دشمنی شایسته» توصیف کرده و گفته بود: وقتی عکس‌های او را می‌بینم چند فکر به ذهنم می‌رسد... چیزی که می‌گویم این است که او فردی بسیار توانا و مدبر، دشمنی شایسته است. او دست خود را خوب بازی کرده است اما این یک بازی طولانی است، پس بیایید ببینیم وقایع چگونه رخ می‌دهند.

«دکستر فیلکینز» نویسنده مجله آمریکایی نیویورکر در گزارش سپتامبر ۲۰۱۳ خود به سردار شهید لقب «فرمانده در سایه» به عنوان کسی که در حال بازطراحی خاورمیانه بود، داد که بعد بارها در رسانه‌های غربی دیگر تکرار شد.

در همین گزارش، «جان مگوایر» افسر سابق سیا شهید سلیمانی را «قدرتمندترین عامل در خاورمیانه» خوانده است.

وی همچنین در مستندی، در تشریح خصوصیات سردار سلیمانی در برخورد ناخواسته‌ای که با این شهید بزرگوار داشته، می‌گوید خصوصیات‌های فرماندهی به شکل برجسته‌ای در او مشهود بود. 

«میک والاس» نماینده ایرلندی پارلمان اروپا هم در واکنش به پیام توییتری نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا در آستانه دومین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی تأکید کرد که هیچ‌کس به اندازه شهید سلیمانی برای شکست داعش در عراق خدمت نکرده است.

وی در این پیام توییتری نوشت: «در حالی که آمریکا و همپیمانانش مسئول پیدایش داعش و تسلیح گروه‌های جهادی هستند، هیچ‌کس به اندازه ژنرال سلیمانی برای شکست داعش در عراق تلاش نکرد. وقتی به دست آمریکا به قتل رسید، محکومیت جامعه بین‌المللی کجا بود؟»

نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه هفتم دی در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، با انتشار نماهنگی از سردار سلیمانی نوشت: شما را به دیدن این نماهنگ کوتاه دعوت می‌کنیم که در سفارت در بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی گردآوری کردیم. این قهرمان برای برقراری صلح در منطقه تلاش کرد و سنگری محکم در برابر گسترش افراط‌گرایی و تروریسم بود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••