اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۴۵:۲۵
اذان ظهر ۱۲:۱۱:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۳۳:۲۹
طلوع آفتاب ۰۶:۰۹:۰۶
غروب آفتاب ۱۸:۱۵:۲۵
نیمه شب ۲۳:۳۰:۲۵
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۰/۰۷/۲۴ - ۱۵:۰۰
سرتیپ شهرام حسن نژاد:

در منطقه حرف‌های زیادی در حوزه پهپادی برای گفتن داریم

سرتیپ حسن نژاد گفت: همین الان هم در منطقه حرف‌های زیادی در حوزه پهپادی برای گفتن داریم در آینده این صحبت‌ها بیشتر خواهد شد و امیدواریم با تکیه بر جوانان غیور کشورمان این روند همچنان پایدار بماند و ما بتوانیم آن شعار ارتش برای مردم و در کنار مردم و با مردم را همیشه داشته باشیم.

در منطقه حرف‌های زیادی در حوزه پهپادی برای گفتن داریم

به گزارش سراج24؛ سرتیپ دوم شهرام حسن‌نژاد روز شنبه در گفت و گویی با اشاره به افزایش توان رزمی نیروهای مسلح  بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: آنچه امروز در نیروی زمینی و نیروهای مسلح اتفاق می‌افتد، نتیجه یک تفکر عمیق و تجربه بسیار ارزشمند از هشت سال دفاع مقدس است. هشت سال دفاع مقدس چشمه جوشان بی بدلیلی است که از آن استفاده‌های زیادی بردیم و خواهیم برد.

 وی اضافه کرد: دستیابی به علوم های‌تک و توانمندی‌های حوزه پرنده‌های بدون سرنشین نتیجه تجاربی است که در هشت سال دفاع مقدس داشتیم. در آن مقطع دوست داشتیم بتوانیم مناطق صعب‌العبور و کوهستانی را شناسایی و مراقبت کنیم تا  دشمن را متوقف کنیم. خاطراتی که در رابطه با فیلم مهاجر و آن چیزی که در ذهن جوانان آن روز نقش بسته بود امروز به طور کامل محقق شده است.

 فرمانده گروه پهپاد حضرت ولیعصر(عج) با تشریح ضرورت‌های استفاده از پهپادها در جنگ‌های امروزی گفت: تفکر استفاده از پهپادها در حقیقت طبق فرامین رهبر معظم انقلاب بود. ایشان در یکی از سخنان خود فرمودند که نیروی دریایی قبل از انقلاب پرنده‌های بدون سرنشین داشت، باید در ارتش این پرنده‌های بدون سرنشین را تقویت کنید و کاری انجام دهید که با شرایط فعلی امروز همخوانی و هماهنگی داشته باشد بنابراین ارتش با نصب العین قرار دادن فرامین رهبری و با استفاده از تجارب ارزشمند هشت سال دفاع مقدس وارد این حوزه شد.

سرتیپ حسن نژاد با بیان اینکه نیروی زمینی ارتش در ۱۲ سال گذشته به صورت جدی وارد حوزه پهپاد شده است، گفت: در سالهای اول نیازها و الزامات شناسایی و مراقبت در رزمایش‌ها، اقدامات در جوار مرزها و در حوزه‌های داخلی تفکر جدیدی در نیروهای مسلح ایجاد کرد در آن مقطع پهپادهای اولیه فقط برای شناسایی و مراقبت بود.

* نیروی زمینی از راهبرد دفاعی خارج شده است

وی با بیان این که در شرایط تحریم و تهدید توانستیم به پرنده‌های بدون سرنشین دست پیدا کنیم، گفت: پرنده‌های بدون سرنشین در نیروی زمینی و ارتش نتیجه تفکر و خلاقیت جوانان در جمهوری اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی است. تحریم و فشار حداکثری دستاوردی برای عاملان آن نداشت و امروز شرایط بسیار خوبی در حوزه پهپاد داریم به طوری که از پهپادهای شناسایی و مراقبت عبور کردیم.

سرتیپ حسن نژاد ادامه داد: امروز راهبرد نیروی زمینی از یک نیروی صرفا تدافعی خارج شده و نگاه آفندی دارد. با این تفکر صرفاً داشتن پرنده‌های شناسایی و مراقبت نمی‌توانست نیازهای ما را برطرف کند.

 وی خاطرنشان کرد: در پنج سال گذشته با عبور از پرنده‌های شناسایی و مراقبت که البته نگاه عمیقی به آنها داریم، به سمت پهپادهای چند منظوره رزمی، انتحاری و اخیراً هم به سمت پهپادهای جنگال پایه (جنگ الکترونیک) رفتیم تا بتوانیم جنگ الکترونیک را در صحنه عملیاتی مدیریت کنیم.

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر (عج) نیروی زمینی ارتش درباره آموزش خلبان‌های پهپادی نیروی زمینی گفت: همانطور که از اسم این پرنده‌ها مشخص است، پهپاد پرنده‌ هدایت پذیر از راه دور است و خلبان‌ها در ایستگاه‌های کنترل پروازی حضور دارند و پرنده مأموریت خود را در کیلومترها دورتر از محل استقرار خلبان انجام می‌دهد.

سرتیپ حسن نژاد ادامه داد: آموزش‌ خلبان‌های پهپادی نیروی زمینی به صورت متمرکز و براساس نیازمندی نیروها است. در این زمینه نیروها بعد از آنکه دوره دانشکده افسری را پشت سر گذاشتند دوره هدایت و کنترل پرنده خاص و ویژه خود را در آن یگان مربوطه می‌گذرانند. خوشبختانه در سال‌های اخیر هم در حوزه تربیت خلبان‌های پهپاد و هم در حوزه تربیت عناصر فنی اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های تولیدات ایران در سال‌های اخیر اظهار کرد: قسمت عمده‌ای از پرنده‌های بدون سرنشین توسط صنعت دفاعی کشور تولید شده و این محصولات در یگان‌های عملیاتی مثل گروه پهپاد حضرت ولی عصر عجل الله مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

* ۲۴ ساعته آماده اجرای ماموریت هستیم

سرتیپ حسن نژاد ادامه داد: امروز مداومت پروازها و برد عملیاتی پهپادهای ما به گونه ای است که می‌توانیم به صورت ۲۴ ساعته در هر جایی که  مدنظر باشد و به ما ابلاغ شود، ماموریت‌های شناسایی و مراقبت و حتی رزم را انجام دهیم.

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر (عج) نیروی زمینی ارتش یادآورشد: واقعیت این است که جنگ‌ها به شکل گذشته و به صورت خطی و جبهه‌ای و به شکل سنتی نیستند. جنگ‌ها و مناقشات بیشتر به سمت جنگ‌های تاثیرمحور و استفاده از عمق عملیاتی دشمن رفته‌اند. با این نگاه جنگ‌ها هم به لحاظ محتوا و شکل متحول شده اند.  استفاده از پهپادها قسمتی از این تفکر را پشتیبانی می‌کند که باید به دنبال تجهیزات و عملکرد نوینی برای تاثیرگذاری بیش از پیش بر روی دشمن باشیم.

سرتیپ حسن نژاد اظهار کرد: امروز می‌توانیم با پرنده‌های بدون سرنشین در عمق عملیاتی دشمن نفوذ کرده و بصورت دورایستا اقداماتی انجام دهیم که اثرات زیادی بر روی نیروهای دشمن بگذارد. علاوه براین محل‌های از پیش تعیین شده و حساس را می‌توانیم با استفاده از پهپادها مورد هدف قرار دهیم.

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر (عج) نیروی زمینی ارتش  با اشاره به نقش برتری ساز پهپادها در صحنه عملیات اظهار کرد: البته داشتن چنین تجهیزاتی و استفاده از آنها در سازمان رزم به معنای این نیست که ما به دنبال جنگ هستیم. برای این که جنگی نداشته باشیم باید خودمان را قوی کنیم. ما قرنهاست که با کشورهای منطقه و به ویژه همسایه‌ها زندگی مسالمت آمیزی را داشته و داریم. هیچ گونه تهدیدی نه از جانب آنها و نه از جانب ما بوده است. اگر هم اتفاقاتی افتاده، نتیجه حضور و نقش‌آفرینی مخرب قدرت‌های بیگانه بوده است که ما آنها را هرگز برنمی‌تابیم.

این مقام نظامی کشورمان در بخش دیگری از این گفت و گو اظهار کرد: غیر از استفاده از پرنده‌های شناسایی و مراقبت که دارای دوربین‌ها و وسایل و تجهیزات دقیق هستند، پرنده‌های چند منظوره، انتحاری، رزمی و جنگال پایه ما هم تجهیزات متناسب با مأموریت خود را حمل می‌کنند که در این حوزه هم صنعت دفاعی کشور پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است.

* آماده استفاده از انواع پهپادها هستیم

سرتیپ حسن نژاد با اشاره به تغییرات شکلی و محتوایی جنگ‌ها و استفاده از ابزارهای الکترونیک اظهار داشت: امروز برای اینکه فضای جنگ و مناقشه را به سمتی ببرید که از وسایل و تجهیزات خود خوب استفاده کنید و از استفاده گسترده دشمن از تجهیزات جلوگیری کنید، باید از فضای الکترومغناطیس در صحنه عملیات استفاده کنید.  پهپادها این قابلیت را دارند که به صورت گسترده از فناوری جنگ الکترونیک  استفاده کرده و فضای عملیات و نبرد را برای اجرای عملیات و اجرای اقدامات نیروهای زمینی، دریایی و هوایی آماده کنند.

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر (عج) نیروی زمینی ارتش (نزاجا) در ادامه با اشاره به رزمایش فاتحان خیبر در مرزهای شمال غرب کشور گفت: ما خودمان را مدافعان این ملت و مردم می دانیم و در صف مقدم دفاع از این کشور هستیم. هر جا که احساس شود نیروی زمینی می‌تواند توانمندی‌های خود را برای حفظ و حراست از مرزهای جمهوری اسلامی ایران نشان دهد آنجا حاضر است و این روحیه و آمادگی را از هشت سال دفاع مقدس به اثبات رسانده است.

وی با بیان اینکه رزمایش فاتحان خیبر یک تمرین صحرایی بود، گفت: معمولا بعد از پایان هر دوره آموزشی و هر اقدام عملیاتی چه در حوزه پهپادها، چه در حوزه زمینی، تانکها، توپ‌ها و تجهیزات در یگان‌ها انجام می شود رزمایشی برای ارزیابی آمادگی نیروها انجام می‌دهیم تا نیروها آنچه را که بصورت تئوری آموزش دیده اند را در عمل اجرا کنند و رزمایش فاتحان خیبر هم با چنین هدفی اجرا شد.

 این مقام نظامی کشورمان گفت: همان طور که فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه این رزمایش گفت ما هیچ تهدیدی برای کشورهای همسایه و دوست نیستیم و کاری که انجام می‌دهیم در حوزه ماموریتی تعریف شده برای نیروهای مسلح است. در عین حال حضور کشورهای ثالث در مرزهای خود را تحمل نمی‌کنیم.

وی با تاکید بر این که بدنبال حفظ و افزایش توانمندی‌های دفاعی خود هستیم گفت: در رزمایش فاتحان خیبر از انواع پرنده‌های بدون سرنشین در حوزه شناسایی و مراقبت استفاده کردیم و این آمادگی را داشتیم و داریم که بر اساس تدابیری و دستوراتی که وجود داشته و اعلام می‌شود از سایر انواع پهپادها هم استفاده کنیم.

* اعتراف فرمانده‌ آمریکایی درباره توان پهپادی ایران

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر (عج) نیروی زمینی ارتش (نزاجا)   درباره توانمندی پهپادی نیروهای مسلح و به ویژه نیروی زمینی ارتش در سطح منطقه و دنیا افزود: اگر بخواهم درباره توانمندی‌های پهپادی ایران صحبت کنم باید به اقدام نیروهای متجاوز سنتکام در منطقه اشاره کنم که فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه گفته است که برتری هوایی در منطقه در دستان ما نیست آن هم به علت حضور گسترده پهپادهای نیروهای مسلح ایران است. فکر می‌کنم این اظهارات نشان دهده قدرت پهپادی ما در منطقه است.

سرتیپ حسن نژاد با بیان اینکه در حوزه ملی و منطقه‌ای دارای شرایط خوبی هستیم، گفت: تمام نیروهای مسلح به صورت گسترده از پهپادها و پرنده‌های بدون سرنشین و پشتیبانی‌های صنایع دفاعی استفاده می‌کنند و به سمتی می‌رویم که عملیات‌های کوچک و بزرگ را با استفاده از پهپادها حتی در یگان‌های کوچک خود اجرا کنیم.

* قرار نیست پهپاد جای جنگنده را بگیرد/ هر شرایطی یک نوع عملیات را دیکته می‌کند

وی در بخش دیگری از این گفت و گو و در پاسخ به این سوال که پهپاد چقدر می‌تواند جایگزین هواپیماهای جنگنده باشد و خلاء آن را در نیروهای مسلح پرکند، گفت: پرنده‌های بدون سرنشین چه از نظر ساخت و نگهداری و چه از نظر آموزش خلبانان‌ها تفاوت‌های زیادی با هواپیماهای باسرنشین دارد. اما نباید فراموش کرد که قرار نیست چیزی جای چیز دیگری را بگیرد.

سرتیپ حسن نژاد با بیان اینکه هر شرایط منطقه عملیاتی یک نوع برداشت و عملکرد را به ما دیکته می‌کند، اظهار کرد: ممکن است در جایی استفاده از پرنده‌های بدون سرنشین کارآمدی خوبی داشته باشد اما در جایی لازم باشد از پرنده‌های سرنشین‌دار و بالگردها به طور گسترده استفاده کرد. اگر به رزمایش‌های نیروی زمینی توجه کنید می‌بینید که ترکیبی عمل می‌شود. چرا که داشتن عملکرد ترکیبی در اچرای عملیات به مراتب راه‌گشاتر و قابل استفاده تر و اثربخش‌تر از این است  که بخواهیم چیزی را جایگزین چیز دیگری کنیم.

* مزیتهای پهپادی ایران/ بومی بودن و تناسب با شرایط آب و هوایی متنوع

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر (عج) نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه عملکرد پرنده های سرنشین دار هم در سال‌های اخیر فوق‌العاده افزایش پیدا کرده است، گفت: دیگر نمی‌شود از سرنشین‌دارها مثل آن چیزی که در گذشته از آن یاد می‌کردیم که هدفی باشد و عملیاتی را در عمق انجام دهد، یاد کنیم. تاکتیک‌ها و شیوه‌های جدید و استفاده از تکنولوژی جدید استفاده از پرنده های سرنشین دار را هم بسیار قدرتمند کرده است.

سرتیپ حسن نژاد درباره مزیت پهپادهای ایرانی گفت: بزرگ‌ترین مزیتی که نسبت به پرنده‌های بدون سرنشین در منطقه و جهان داریم این است که پرنده‌های ما بومی و کاملا ایرانی است یعنی کاملاً از یک تکنولوژی بومی در ساخت، بکارگیری، اورهال کردن استفاده کردیم و می کنیم. ما در رابطه با تامین زنجیره تولید پهپاد وابسته به هیچ کشوری نیستیم و این بزرگترین مزیت ماست. جایگزین کردن این چرخه و تداوم آن برای ما ممکن است.

 این مقام نظامی اظهار کرد: این نکته بسیار مهمی است که ما بتوانیم در طول یک فرایند عملیاتی و کار عملیاتی دائم خیالمان راحت باشد که خودمان تولید کنیم، نیروها را آموزش دهیم و از تجهیزات بهره برداری کنیم و اگر پرنده مشکلی برایش پیش آمد آن را اورهال کنیم.

وی افزود: علاوه براین پهپادهای ایرانی متناسب با شرایط منطقه‌ای از نظر آب و هوایی، سوق الجیشی مناطق مختلف کشور طراحی و ساخته شده اند. ایران دارای فصول مختلف جوی است و پرنده‌های ما می‌توانند در شرایط مختلف جوی، در دریا، کوهستان، کویر و در شرایط آب و هوایی مختلف مأموریت انجام دهند.

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر (عج) نیروی زمینی ارتش ادامه داد: نکته دیگری که مزیت ایجاد می‌کند علاقه‌مندی جوانان کشورمان به این حوزه است. متوسط سنی کسانی که در این حوزه کار می‌کنند فوق‌العاده پایین است این نشان دهنده این است که آینده از آن این جوانان است و ما می توانیم نه فقط در حوزه پهپاد و جنگال بلکه در حوزه‌های مزیت ساز دیگرهم وارد شویم.

وی درباره آینده پهپادها و برنامه نیروی زمینی ارتش در جهت ارتقای توان پهپادها گفت: علم مانند جریان رودخانه است که هیچ سدی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. ما به ملت ایران این قول را می‌دهیم که در حوزه پرنده‌های بدون سرنشین یا بحث‌های جنگالی تا حدی پیش برویم که نه تنها لبه فناوری علم بلکه فراتر از آن حضور داشته باشیم.

* در منطقه حرف‌های زیادی برای گفتن داریم

وی با بیان اینکه راهبرد نیروهای مسلح استفاده گسترده از علوم جدید و های‌تک است، گفت: اگر این نگاه را در لایه های مختلف تولیدی، بکاری گیری و عملیاتی داشته باشیم نتیجه این خواهد شد که آینده، آینده درخشان و پرامیدی است.  

سرتیپ حسن نژاد تاکید کرد: همین الان هم در منطقه حرف‌های زیادی در حوزه پهپادی برای گفتن داریم در آینده این صحبت‌ها بیشتر خواهد شد و امیدواریم با تکیه بر جوانان غیور کشورمان این روند همچنان پایدار بماند و ما بتوانیم آن شعار ارتش برای مردم و در کنار مردم و با مردم را همیشه داشته باشیم.

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر (عج) نیروی زمینی ارتش گفت: ما در ابتدای جنگ حتی برای خرید سیم خاردار هم مشکل داشتیم. این اتفاقات باعث شکل گیری این باور در جوانان ما شد که جز خودمان و توانایی‌های خودمان و بازوان توانمند خودمان کسی به ما کمک نمی کند.

سرتیپ حسن نژاد در بخش دیگری از این گفت و گو با مقایسه ساختار و بدنه ارتش با قبل از پیروزی انقلاب گفت: بدنه ارتش قبل از انقلاب و در حین انقلاب هم با انقلاب بود. آن چیزی که امروز ما به آن دست پیدا می‌کنیم برپایه واساس آن بدنه ساخته شده است و این برای ما ذخیره بسیار ارزشمندی است.

* بدنه ارتش همواره همراه مردم و انقلاب بوده است 

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر (عج) نیروی زمینی ارتش افزود: در سال اول جنگ توانستیم بر پایه همین بدنه و حضور مستمر آنها ماشین جنگی دشمن را متوقف کنیم. هوانیروز ما در جبهه‌های مختلف، نیروهای زمینی بر روی زمین و نیروی دریایی ما در دریا خوش درخشیدند. در سال اول جنگ کامل نیروی دریایی عراق از بین رفت، در هوا چند هزار سورتی پرواز داشتیم.

 وی ادامه داد: مگر می‌شود عملیات زمینی را بدون پشتیبانی نیروی هوایی انجام داد قطعا نیروی هوایی در این مساله نقش مهم و بسزایی در کنار نیروی زمینی داشته است. اینها تجاربی را برای ما داشت. بعضی جاها باعث شد که ما به لحاظ علمی و تکنولوژیک وارد فضاهای جدید شویم.

 فرمانده گروه پهپاد ولیعصر نیروی زمینی ارتش تاکید کرد: آن تفکر و ذهنیتی که باید برای ما بسازند، در اختیار ما بگذارند و ما فقط  بهره‌برداری کنیم کاملاً کنار رفت و ما توانستیم موفقیت‌های زیادی را کسب کنیم. شخص مقام معظم رهبری با فرامین و تدابیری که در این حوزه داشتند، در تکوین شخصیت ارتش بسیار موثر بودند.

سرتیپ حسن نژاد گفت: ما با رشادت و علاقمندی و تفکر و رشد و پیشرفت به مرحله ای رسیدیم که خیلی از تجهیزات و تسلیحات خود را در جهادهای خودکفایی می سازیم. آموزش‌ها را خودمان به عهده گرفتیم و در مسائل علمی و تکنولوژی به جایی وابسته نیستیم.

این مقام نظامی کشورمان گفت: علاوه براینها، این تفکر که بتوانیم در سازندگی کشور و معیشت مردم نقش آفرین باشیم در چند سال اخیر در ارتش خیلی رشد کرده است و همه نتیجه آن تفکر است. امروز نیروی زمینی ارتش هرجا نیاز باشد حضور دارد. شاهد بودیم که حضور گسترده ای در زلزله کرمانشاه و سیل گلستان داشت.   الان هم که کم آبی در مناطق مختلف کشور وجود دارد، در کنار سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و عناصر مردمی حضور دارد. همه اینها نشان دهنده این است که نیروی زمینی ارتش یک رشد بسیار سازنده را همگام با انقلاب داشته است.

وی درباره تاثیر گذاری کرونا در ماموریت های نیروی زمینی ارتش گفت: تمام ماموریت‌های محوله را بر اساس برنامه‌هایی که پیش‌بینی کردند، انجام دادیم. نیروهای نظامی این گونه نیست که در مقابل بعضی از مسائلی مثل این ویروس بخواهند سریع عقب نشینی کنند و یا اینکه شرایط آنها متفاوت شود. البته تاثیر دارد ولی تاثیر چندانی در ماموریت‌های ما نداشت. حضورمان در مرزها ادامه داشت، ماموریت‌هایمان را ادامه دادیم و حتی نیروی زمینی مأموریت‌های جدیدی را برای خود معرفی کرد.

سرتیپ حسن نژاد در پایان با بیان اینکه اعتماد مردم عزیزمان جمهوری اسلامی به نیروهای مسلح بیش از گذشته است، گفت: به عنوان عضو کوچکی از نیروی زمینی و نیروهای مسلح که در بخش پهپادی کار می‌کنم این اطمینان را می‌توانم به مردم بدهم که اگر پهپاد نشد با چنگ و دندان از این مملکت دفاع می‌کنیم.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••