اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۰/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۲

درایت رهبری مانع بدعت‌ها شد

فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه مشارکت بالا قطعاً به نفع ملت ایران خواهد بود،گفت:قهر با صندوق راه‌حل مشکلات نیست.

درایت رهبری مانع بدعت‌ها شد

به گزارش سراج24، عبدالحسین روح الامینی نماینده مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم و محمد عباسی از وزاری سابق و نماینده پیشین مجلس، شب گذشته (سه شنبه) در برنامه مجری به میزبانی حمیدرضا آصفی سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه حضور داشتند.

در این برنامه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که به تعبیری یکی از جنجالی‌ترین ادوار انتخابات ریاست جمهوری کشور محسوب می‌شود را مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

آصفی در آغاز برنامه خطاب به روح الامینی که فرزند خود را در حوادث سال ۸۸ از دست داد، گفت: شما فرزندتان را در آن دوران از دست دادید ولی در دایره رفتار کردید که مثال زدنی بود. این مهم است که انسان فرزندش را که عزیز است، از دست بدهد ولی خویشتن دار باشد و انصاف را رعایت کند.

نوع برخورد رهبری و حاکمیت با خسارت دیدگان مهم بود

روح الامینی در پاسخ به آصفی، گفت: حادثه‌ای که در سال ۸۸ بر ما عارض شد، ربطی به انتخابات نداشت. ما مثل همیشه در انتخابات فعال بودیم و کاری که فکر می‌کردیم درست هست را انجام می‌دادیم اما تلخی آن سال برای ما و آحاد ملت باقی است.

وی افزود: کمک خداوند محور این حادثه بود که موجب صبر بر آن شد. البته آن حادثه حزن انگیز هیچگاه از یاد ما نمی‌رود و بهشت زهرا رفتن ما ۱۲ سال است که ترک نمی‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در آن مقطع موضع ما این بود که اصل و فرع را گم نکنیم و از دایره انصاف خارج نشویم، خاطرنشان کرد: مگر در صدر اسلام که حاکمی بالاتر از پیامبر نداریم، خسارت ایجاد نمی‌شد؟ در حادثه‌ای که در یمن اتفاق افتاد پیامبر، امیرالمومنین را فرستادند تا جبران خسارت کند و آن حضرت حتی ظرف سگان آن طایفه خسارت دیده را جبران کرد و در گزارش به پیامبر فرمود که فراتر عمل کردم که از پیامبر راضی باشند.

روح الامینی گفت: در این واقعه هم تعدی صورت گرفت ولی نوع برخورد حاکمیت مهم بود. از همان ساعات اولیه که رهبر انقلاب از حادثه مطلع شدند موضوع را به شدت دنبال کردند و نسبت به ما پیشتاز بودند و حتی شنیدم ایشان از خیلی قبل تر دستور پیگیری داده بودند که دنبال نشده بود.

عباسی دیگر مهمان برنامه مجری نیز در این خصوص با بیان اینکه این رویداد مهم از جنبه‌های متعددی قابل بررسی است، تصریح کرد: سال ۸۸ پرشورترین انتخابات ادوار مختلف جمهوری اسلامی را تجربه کردیم و حتی رأی رئیس جمهور منتخب هم بالا بود.

قبل از انتخابات، برای آشوب برنامه ریزی کردند

وی افزود: برخی مسائل با حواشی همراه است ولی ما باید بتوانیم اصل و فرع را تشخیص دهیم. از یک سو بحث نظام است که باید چطور مدیریت و برخورد کند و از سوی دیگر مردم هستند. مشارکت مردم در آن انتخابات مثال زدنی بود ولی جریان‌هایی از داخل و خارج صحنه را ملتهب کردند و کسانی رمز تقلب را مطرح کردند که معلوم بود از قبل انتخابات دارند برای آشوب برنامه ریزی می‌کنند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: هر حاکمیتی باید بتواند با درایت این اتفاقات را پیش بینی و مدیریت کند. چون یکی از لوازم کار حکمرانی دقت نظر و پیش بینی حوادث و رویدادهایی است که ممکن است به نفع مردم نباشد.

عباسی با بیان اینکه باید از این حوادث عبرت بگیریم، گفت: افرادی که در مسئله تقلب می‌دمیدند، بعدها اشتباه خود را پذیرفتند که اینطور نبوده ولی آن مسائل، مسبب آشوب‌ها و حوادثی شد.

وی عنوان کرد: در همه دنیا همه موظفند به قانون تمکین کنند وگرنه ممکن است منجر به تجربه دیگر کشورهایی شود که مکرر دچار کودتا هستند و دنیا درباره اینها اینطور قضاوت می‌کند که مردم این کشورها فرهنگ رشد یافته‌ای ندارند.

وزیر اسبق وزرش و جوانان تصریح کرد: زیبنده بود که در کشور ما با این فرهنگ و تمدن و هویت بالای ملی و دینی همه قبول کنند که این انتخابات نیز مانند سایر دوره‌هاست و باید بدانند که نمی‌شود مسائل را با بازی به هم ریخت.

درایت رهبر انقلاب از برخی بدعت‌ها جلوگیری کرد

عباسی با اشاره به نقش بی‌بدیل رهبر انقلاب در کنترل آشوب‌های سال ۸۸، خاطرنشان کرد: قطعاً اگر درایت رهبر معظم انقلاب در آن مقطع نبود اتفاق دیگری رخ می‌داد چرا که عده‌ای سعی کردند با فشار، مسئله دیگری را جا بیندازند و خواستار برگزاری مجدد انتخابات شدند که با تدبیر رهبر انقلاب این اتفاق نیفتاد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بیش از سایر مسئولان نسبت به خسارت دیدگان دلسوزی کردند، گفت: دلجویی‌های بسیار خوبی انجام شد و خانواده‌های زیادی هم همچون خانواده روح الامینی که در آن مقطع خسارت دیدند با عظمت و کرامت برخورد کردند ولی این هم مهم بود که رهبر معظم انقلاب چطور برخورد کنند تا خانواده‌هایی از این دست احساس کنند که پشتوانه دارند.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید در این حادثه دست خارجی در کار بود؟، گفت: از قبل مشخص بود که رسانه‌های فارسی زبان خارجی آتش تهیه‌ای را برای التهاب آفرینی شکل داده‌اند و حوادث آن سال به خبر اول رسانه‌های معاند تبدیل شده بود، حتی در ۲۹ شهر آمریکا بیشتر از ایران نسبت به این موضوعات اعتراض صورت می‌گرفت که معلوم بود که انتهای قصه جای دیگر است.

می‌خواستند موج ۸۸ را کنترل کنند، اما موج آنها را هم برد

روح الامینی در تکمیل سخنان عباسی با بیان اینکه اطرافیان میرحسین موسوی به این مسئله باور نداشتند، اظهار داشت: وقتی قضایا اوج گرفت، من با یکی از معاونان ستاد موسوی که از معتمدان او بود صحبت کردم. وی از دوستداران رهبری است و به یاد دارم که دهه شصت و هفتاد از فعالان حزب جمهوری و از معتمدین حضرت آقا بود و دیده ام که رهبری او را در آغوش می‌گرفتند و نسبت به نظام انسان متدینی است.

وی ادامه داد: او را نصیحت کردم و گفتم این موجی که به راه افتاده، کنترلش به دست شما نیست. اما آنها اعتقادشان این بود که این موج را هدایت می‌کنند، در حالی که موج آنها را هم با خودش برد.

انتخابات ۸۸ معلول ناهماهنگی جبهه اصلاحات بود

مازنی در ادامه با بیان اینکه پدیده سال ۸۸ را باید از چند جهت مورد بررسی قرار داد، گفت: تاکنون سه انتخابات داشتیم که شکل جنبشی به خودش گرفته است، اولی انتخابات ۷۶ بود، چون تا پیش از آن، خروجی انتخابات مشخص بود اما در سال ۷۶ کاندیدایی که همه فکر می‌کردند رئیس جمهور نخواهد شد، رأی آورد و مقام معظم رهبری هم برای حماسه عظیم دوم خرداد پیام دادند و به خاتمی تبریک گفتند.

وی افزود: انتخابات دوم که شکل جنبشی پیدا کرد انتخابات دهم بود و بغض ناشی از آن به انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ هم شکل جنبشی داد. اگر به آثار موسیقایی آن زمان و حضور مردم و حرکت‌ها دقت شود، به خصوص بعد از رد صلاحیت مرحوم هاشمی این موضوع تشدید شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم بیان کرد: سال ۸۸ معلول ناهماهنگی جبهه اصلاحات در سال ۸۴ بود که معین، مهرعلیزاده، مرحوم هاشمی و کروبی به اتفاق نرسیدند و در جبهه اصولگرایی هم اگر واقع بینانه نگاه کنیم همین اتفاق افتاد،چون احمدی نژاد هم کاندیدای اصلی این جبهه نبود.

مازنی تصریح کرد: سال ۸۸ به نوعی احساس می‌شد که حادثه سال ۸۴ باید به نوعی جبران شود و لذا از هر سو به میدان آمدند. از یک سو دوستان اصولگرایی که ناطق سخنگوی آنها بود در کنار موسوی قرار گرفت، کروبی دوباره به میدان آمد و مرحوم هاشمی و خاتمی هم در کنار میرحسین موسوی قرار گرفتند.

وی شور انتخاباتی سال ۸۸ را شیرین‌ترین و زیباترین خاطره آن دوران برشمرد و گفت: تصویری که در ذهن من از آن روزها باقی مانده این است که وقتی از مسجد به طرف خانه می‌رفتم خیابان‌ها پر از جوانانی بود که گرم یک گفتوگوی تمام عیار مؤدبانه و بانشاط بودند و برای کاندیدای مورد علاقه خود تبلیغ می‌کردند.

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: چیزی که باعث، آن اتفاقات شد مداخلات افرادی بود که نقش نظارت و اداره انتخابات را داشتند. مانند اینکه الهام به عنوان حقوقدان شورای نگهبان در مصلی به طرفداری از احمدی نژاد سخنرانی کرد و در ادامه مسیری که صدا و سیما در پیش گرفت که در برنامه "دیروز امروز و فردا" از طرف مقابل کسی را برای پاسخگویی نیاورد.

روح الامینی در این خصوص گفت: اینطور نیست. من و خانم ابتکار با هم میهمان آن برنامه بودیم.

مازنی پاسخ داد: از جایی که «اطاعت» آمد، از آن به بعد یک طرفه شد.

روح الامینی تصریح کرد: شما کم لطفی می‌کنید. از وقایع بعد از اعلام نتایج انتخابات و لشگرکشی خیابانی و مسائل هفته اول که نمی‌توان عبور کرد. شما از اینها عبور کردید و به ماجرای چند ماه بعد از این پرداختید. آن برنامه برای تحلیل وقایع چند ماه پیش از آن بود.

مازنی هم نتیجه سال ۸۸ را یک بازی باخت-باخت برای نیروهای درون نظام خواند و گفت: مسئله همه ما این است که اصل انقلاب در معرض مخاطره قرار گرفت و به حریم ولایت فقیه و جمهوریت نظام تعرض شد و دشمنان سو استفاده کردند.

وی ادامه داد: امروز حرفم این است که نباید در گذشته بمانیم. باید گذشته را تحلیل کنیم و از آن راهی بگیریم برای عبور از آینده و آن راه، چیزی جز گفت وگو و تفاهم ملی بر سر اولویت‌ها نیست.

نصیحت مهم رهبر انقلاب به آصفی

آصفی در این تکمیل سخنان مازنی، اظهار داشت: اگر اوضاع بعد از انتخابات خراب شد به دوران تبلیغات پیش از انتخابات باز می‌گردد. یعنی آن مناظرات و آن ادبیات قدری مردم را عصبی کرده بود و بعدش هم که دیگر صدا و سیما مناظرات دو نفری برگزار نکرد.

وی تاکید کرد: البته صدا و سیما حسن نیت داشت ولی از دستش در رفت و شاید بهتر می‌شد آن جلسات را اداره کرد ولی ادبیاتی که در آن جلسات به کار برده شد، اوضاع را خیلی خراب کرد.

سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی ادامه داد: خاطرم هست وقتی به عنوان سخنگوی وزارت خارجه انتخاب شدم خدمت رهبر انقلاب رفتم تا نصیحتی کنند. کلیدی ترین حرف ایشان که هیچگاه از یادم نرفته و نخواهد رفت این بود که فرمودند «فلانی! خداراشکر کن که در جایی قرار گرفته‌ای که باید برای سخن گفتن فکر کنی و مسئولانه حرف بزنی». اگر مسئولان ما فقط این جمله را سرلوحه قرار دهند فکر می‌کنم خیلی از مشکلات حل می‌شود.

شورش علیه جمهوریت؛ بزرگترین خسارت فتنه ۸۸

روح الامینی در ادامه برنامه گفت: خانواده من و خیلی از خانواده‌های دیگر در سال ۸۸ خسارت دیدند اما بزرگترین خسارت حیثیت نظام جمهوری اسلامی است که به آن تعرض شد.

وی با اشاره به وقایع سال ۸۸، عنوان کرد: راهپیمایی روز قدس برای ما حیثیتی است ولی شعارهایی که در آن روز سرداده شد موجب شکسته شدن این حریم شد و بعدها این جسارت‌ها به عاشورا کشیده شد. اینها همه برای انقلاب خسارت بود و بزرگترین خسارت شورش علیه جمهوریت بود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه حضرت آقا بارها اینها [سران فتنه] را نصیحت کردند و به دیدار آنها رفتند و در هفته اول و در خطبه ۲۹ تیر اتمام حجت کردند، گفت: من فکر می‌کنم برای نسلی که انقلاب و دوران دفاع مقدس را ندیده و حتی سال ۸۸ را درک نکرده است، مجموعه عبرت‌های سال ۸۸ آنها را واکسینه کرد و تا ده‌ها سال شورش علیه جمهوریت را پایان داد.

روح الامینی خاطرنشان کرد: دخالت حضرت آقا در آن مسائل حمایت از شخص برنده نبود. کما اینکه در ۹۲ هم این اتفاق افتاد ولی ایشان در دفاع از مردم سالاری دینی ایستاد. لذا معتقدم این بازی باخت باخت نمی‌شود ولی برد برد هم نیست چون خسارت‌هایی وارد شد ولی نظام سیاسی کشور را واکسینه کرد.

وی افزود: این روزها هم افرادی که دور از انتظار بود، احراز صلاحیت نشدند و حضرت آقا از نجابت برخی از اینها تعریف کردند و برای برخی‌هایشان پیام دادند که رفتار شما نجیبانه بود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در ۹۲ رد صلاحیت اسطوره‌ای مانند مرحوم هاشمی اتفاق افتاد که چقدر ایشان خوب برخورد کرد و در مقابل کسی را معرفی کرد که با سه درصد او را به ریاست جمهوری رساند. به نظرم این رفتار مرحوم هاشمی عبرت ۸۸ بود.

روح الامینی رفتار سال ۹۲ را یک رفتار رقابتی خواند و گفت: موسوی و یارانش اگر در سال ۸۸ رفتار درستی را در چارچوب قانون انجام می‌دادند و لشگرکشی خیابانی نمی‌کردند و هشت ماه ادامه نمی‌دادند تا کشور به جایی برسد که دشمن طمع کند، اوضاع جور دیگری می‌شد.

عده‌ای با رمز تقلب در کشور التهاب آفرینی کردند

عباسی با طرح این سوال که چرا نیاز به تحلیل این رویداد است؟، گفت: در آن سال در یک اتفاق اسفبار ضدانقلاب در قالب منافقین و برخی چهره‌ها به خودش اجازه داد به مقدسات نظام توهین کند و آن حوادث حلاوت حضور باشکوه ۴۰ میلیونی مردم که باید برای اقتدار از آن استفاده می‌کردیم را بین برد.

وی افزود: عده‌ای رمز تقلب را از خارج از کشور آموختند و در داخل تکرار کردند. در روز انتخابات پیش از اعلام نتیجه، عده‌ای تشجیع کردند که اگر خلاف گفته‌های ما شود مردم را به آشوب دعوت می‌کنند و نتیجه قانونی را نپذیرفتند و راهپیمایی غیرقانونی راه انداختند و برخی در میان جمعیت پرچم بلند کردند.

عباسی تأکید کرد: باید نتیجه آن وقایع را به عنوان عبرت در ذهن داشته باشیم و تعصب هم نداشته باشیم. باید بدانیم این روش‌ها غلط بود و نباید از آن دفاع کنیم. چرا که بعضی موضوعات به قدری روشن است که نمی‌شود با تعصبات جناحی و سیاسی آن را توجیه کرد.

مازنی در این باره اظهار داشت: عاملی که در ۸۸ تأثیرگذار بود مداخلات خارج از دو جریان اصیل درون نظام مانند منافقان و غربی‌ها و عوامل داغ‌تر از آشی بودند که با مداخله خود بازی را باخت باخت کردند. احمدی نژاد را جوری مدیریت کردند که در آن شرایط ملتهب آن حرف را زد و عده‌ای را خس و خاشاک خواند.

عباسی در توضیح سخن مازنی، بیان کرد: قصد دفاع از احمدی نژاد را ندارم ولی اینطور نبود. عین عبارت او این بود که چهل میلیون از مردم ایران صاحبان اصلی انتخابات هستند و سه چهار نفر هم خس و خاشاک… نه اینکه ۱۳ میلیون را اینطور بنامد. شاید اگر من بودم در آن فضای ملتهب این حرف را نمی‌زدم.

مازنی خطاب به عباسی، گفت: شما جزو وزرایی هستید که از احمدی نژاد برائت جستید!

روح الامینی گفت: چاره‌ای نداریم؛ به خصوص این روزها!

مازنی افزود: بله. دیروز در جلسه‌ای یکی از دوستان چند بار تکرار کرد جبهه اصلاحات هژمونی فرهنگی غرب را پذیرفته است. من عرض کردم جبهه اصلاحات مانند جبهه اصولگرایی یک جبهه متکثر است و شما کل جبهه را متهم می‌کنید؛ و این اتهام می‌تواند متوجه جبهه دیگر هم شود.

وی ادامه داد: مگر در راهپیمایی خرداد ۸۸ یا راهپیمایی آرام، چند نفر شعار نه غزه نه لبنان سر دادند؟ بخش اعظم جریان اصلاحات مدافع جریان مقاومت است و محتشمی در دوران بیماری و در شرایط سخت این اواخر، اخبار و فیلم‌های مقاومت را در گروه واتساپی می‌فرستاد، لذا جبهه اصلاحات، مانند جبهه اصولگرایان همه یک جور فکر نمی‌کنند.

آصفی هم گفت: در آن دوران رهبر انقلاب چتر امنیتی و یک مصونیت برای متدینین ایجاد کردند. لذا این مرزبندی و حرمت نگه داشتن‌ها باید همیشه رعایت شود و من معتقدم پرده دری‌ها به قبل از انتخابات و به مناظرات باز می‌گردد. اما حالا باید برای انتخابات پیش رو چه کرد؟

قهر با صندوق راه حل مشکلات نیست

مازنی در پاسخ به این سوال گفت: اگر بنا بر گفتگوی منصفانه نداشته باشیم هیچ مشکلی حل نمی‌شود. به نظرم قهر با صندوق رأی راه حل مشکل جامعه ایران نیست. فکر می‌کنم اگر صدا و سیما و افراد مؤثر اصل را بر این بگذارند که فرصت را برای اصلاح و تغییر و حل مشکلات مردم و مردم سالاری دینی بگذارند، می‌شود این مسیر را طوری مدیریت کرد که مشارکت بیشتری شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه مشارکت بالا قطعاً به نفع ملت ایران خواهد بود و بازی را برد برد خواهد کرد، افزود: هر نقدی که داریم راه حلش بی تفاوتی نیست، بلکه مشارکت است. وقتی رهبری و کلیت نظام از اصل جمهوریت دفاع کرده است، مردم هم باید برای حفظ آن حرکت جدی تری انجام دهند و از بین همین گزینه‌های موجود فردی را انتخاب کنند.

عباسی در این باره گفت: ما داریم در دنیا سبکی را به نام مردم سالاری دینی به نمایش می‌گذاریم که البته تجربه زیادی هم نداریم و بدیهی است که برخی از این مسائل را به عنوان تجربه برای آینده باید استفاده کرد. مردم بدانند که راه حل مشارکت فعال است، هیچ یک از مشکلات نباید ما را از وظایفمان دور کند. باید از حق خود استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در جریان انتخابات، آمریکا به نوعی جریانات را سردمداری کرد که جامعه را مسموم کند و ادبیاتی بسازد که مردم بگویند چرا باید شرکت کنیم!؟ این فتنه است. نخبگان جامعه باید بصیرت افزایی کنند. انتخابات جایگاه رفیعی دارد. مردم هیچگاه به اجبار به کسی رأی نداده اند؛ البته ممکن است در انتخاب اشتباه کرده باشیم ولی نعمت بزرگ انتخابات همیشه بوده و بستری برای سازندگی کشور است.

اصل انتخابات با شعار چکش و دادگاه داشت به حاشیه می‌رفت

روح الامینی در این خصوص گفت: نکته مهم این است که اصل و متن انتخابات ریاست جمهوری که انتخاب کابینه، فرد و برنامه است در انتخابات سال ۸۸ کنار رفت و پرونده همسر کاندیدا وسط آمد و اصل موضوع به حاشیه رفت. ما نباید حواشی را تبدیل به متن کنیم.

وی افزود: من بعد از سخنرانی حضرت آقا با نماینده‌ها که پنجشنبه گذشته به صورت مجازی برگزار شد، با سایت رهبری مصاحبه کردم و گفتم هم رهبری تأکید داشته اند و هم کل نظام بر روی مشارکت حداکثری اتفاق نظر دارند و آن را برای اصل امنیت ملی مهم می‌دانند. البته قدری مشارکت کاهش پیدا کرده بود که الحمدلله در حال رشد است ولی تا بیست روز دیگر نمی‌شود حرف قطعی زد.

این نماینده مجلس بیان کرد: در آن مصاحبه یک چیز را به جرآت گفتم و آن اینکه رقابت این دوره، یک رقابت جدی، کارشناسی و در پاسخ معتبر به متن نیازهای مردم است. مسئله مردم در انتخابات نام نیست بلکه تولید و اشتغال و اقتصاد است و شما می‌بینید حتی کسی که ممکن است تاکنون فعالیت‌هایش سبقه اقتصادی نداشته هم امروز در این مسیر رقابت می‌کند و به این موضوع می‌پردازد.

وی گفت: در روزهای ثبت نام داشت، این مسئله به اسم چکش و دادگاه و این مسائل به حاشیه می‌رفت که خوشبختانه با این بحث احراز صلاحیت‌ها به ریل بازگشت، هرچند که شاید برخی مخالف باشند و معتقدند که این سبد می‌توانست متنوع‌تر باشد اما امروز به متن سوال انتخابات آمده ایم که انتخاب برنامه و راه حل است.

وقتی برنامه نداشته باشی، تخریب راحت تر است!

آصفی گفت: بالاخره شما اگر برنامه نداشته باشید راحت ترین کار تخریب من است و بعد هم شعار پوپولیستی بدهی تا آمار بالا برود!

روح الامینی خاطرنشان کرد: این بازگشت به سوال و موضوع مردم و اطمینان بخشی می‌تواند مشارکت را بالا ببرد، چرا که انتخابات به حاشیه بردن و جنگ روانی نیست. بحث حل مشکل مردم و رأی به برنامه‌ها از اینکه چه کسی مطرح می‌شود، مهم‌تر است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••