اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۰۰:۲۲
اذان ظهر ۱۲:۰۵:۰۳
اذان مغرب ۱۸:۵۷:۱۹
طلوع آفتاب ۰۵:۳۰:۰۰
غروب آفتاب ۱۸:۳۸:۳۷
نیمه شب ۲۳:۲۰:۰۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۹/۱۱/۲۴ - ۱۶:۰۰

سفرهایی که بوی «شهید» می‌دهند

قائمی‌زاده با اشاره به طراحی سبک «چریک کوچک» گفت: این سبک برای بچه‌های ابتدایی سناریویی از شهیدان دفاع مقدس و شهیدان ترور کشورمان را روایت می‌کند.

سفرهایی که بوی «شهید» می‌دهند

به گزارش سراج24، ‌استارتاپ‌ها (شرکت‌های نوپا) با ایده‌ای نو از طریق طرح‌ریزی و ایده‌پردازی به کشف نیازهای جامعه هدف می‌پردازند. به عبارتی استارتاپ به دنبال پرکردن فضای خالی نیاز جامعه است. سامانه «سنا» مجموعه‌ای فعال در زمینه انواع نیازمندی‌های اردوهای شگفت‌انگیز و ابتکارانه دانش آموزی، دانشجویی، خانوادگی در زمینه سیاحتی و زیارتی از جمله «چریک کوچک»، «اردوی فصل رویش»، اردوی «مسیر امید» و... است.

با جواد قائمی‌زاده؛ مدیر عامل سامانه نیازمندی‌های اردویی (سنا)، کارشناس ارشد و دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی از دانشگاه علامه طباطبایی گفتگویی کرده‌ایم که می‌خوانید:

* تاثیر اردو بیشتر از کلاس درس است

جواد قائمی‌زاده درباره شکل‌گیری سامانه نیازمندی‌های اردویی گفت: یک زمانی در فروشگاه فرهنگی و مذهبی محصولات با کیفیت ایرانی اسلامی را به عنوان هدیه به مجموعه‌های مختلف مدارس و دانشگاه‌ها عرضه می‌کردیم. به مرور زمان دریافتیم، مراجعه‌کنندگان لنگ سخت‌افزار نیستند بلکه به دنبال رقم خوردن اتفاق جدیدی در مراسم‌شان بودند؛ بنابراین ما خلاء محتوایی را شناسایی و با رجوع به حوزه آموزشی و تربیت عملی به اصطلاح نوین "Gamification" ( تربیت در بازی) شروع به طراحی مدلی به نام سامانه نیازمندی‌های اردویی کردیم.

وی افزود: "Gamification" به اصطلاح روانشناسان روش «آموزش پنهان» نام دارد که 70 درصد آموزش‌ها توسط بازی صورت می‌گیرد و بهترین بستر برای اجرای این روش «اردو» است. تجربه ثابت کرده تاثیر سخنی که در اردوی مسجد محله یا مدرسه و نیز راهیان نور بر روی دانش آموزان گذاشته می‌شود؛ خیلی بیشتر از کلاس و درس و دانشگاه بوده است.

مدیر عامل سامانه نیازمندی‌های اردویی (سنا) گفت: مجموعه سامانه «سنا» از سال 97 به طور تخصصی با برگزاری اردو برای دانش آموز با پیوست تربیتی، دانشجویان با پیوست علمی (به تازگی در بخش سفرهای خانوادگی با پیوست معاشرتی) شروع به کار کرد. در اواخر 98 با شروع کرونا، عملا دلسرد اما ناامید نشدیم و با طراحی مدل‌های دیگر و شناسایی بازارهای جدید جان تازه‌ای به سامانه دادیم. در ایام کرونا با وجود کم شدن نقدینگی مالی شرکت، توانستیم دو نمایندگی دیگر راه‌اندازی کنیم که در حال حاضر دارای هشت نمایندگی در استان‌ها هستیم. همچنین با حضور در برنامه «میدون» از شبکه 3 سیما «طرح سامانه نیازمندی‌های اردویی» دارای 10 هزار و چهار رای مردمی شد. شرکت در برنامه "میدون" برای استارتاپ تازه نفس ما،اتفاق مثبتی را رقم زد؛ آن هم ارتباط‌گیری مستمرمخاطبان با سامانه بود.

* برای روسیه هم برنامه داشتیم

جواد قائمی‌زاده با اشاره به درخواست نمایندگی سامانه "سنا" از کشور روسیه بیان کرد: کشور روسیه به شدت به دنبال ارتباط اقتصادی با ایران است. یکی از دوستان که متولد ایران و ساکن روسیه بود، برنامه سامانه نیازمندی‌های اردویی (سنا) را از «میدون» دیده بود و در تماس با ما عنوان کرد که ما در روسیه سفری تحت عنوان «سفر سالم» نداریم. در روسیه افرادی هم که معتقد به مذهب نیستند، دوست دارند خانواده شان سالم سفر کنند. با اعطای نمایندگی چند اردو هم در روسیه برگزار شده و گزارشات آن را دریافت کرده‌ایم.

دفاع مقدس , شهید ,

وی با اشاره به متولی اردو در بخش غیر خصوصی چون بسیج و انجمن اسلامی و آموزش و پرورش گفت: در بخش خصوصی متولی برنامه‌ریزی اردویی نداشتیم بنابراین در این زمینه با تسهیل‌گری اردوهای دانش‌آموزی، دغدغه پیدا کردن اقامتگاه و حسینه و هتل را مرتفع کردیم و با مکان‌های اقامتی، کترینگ‌ها و اتوبوس‌های سفری و... قراردادهایی منعقد کردیم. همچنین پلت‌فرمی به نام "سنا سنترsana-center.ir " راه اندازی کردیم که شما با چند کلیک می‌توانید شهر، مسیر سفر و اقامتگاهتان را پیدا کنید و پیشنهاد وسیله شهری و بین شهری، رستوران، فضای بازی و فضای گردشگری و تفریحی و انتخاب مربی بدهید.

مدیر عامل سامانه «سنا» اظهار داشت: تیم سامانه نیازمندی‌های اردویی با کادر خانم و آقا از متخصصین مرتبط با علوم تربیتی و برنامه‌نویسی درسی مشاوره تربیتی، روان‌شناسی تربیتی هستند و یا از معلمین مدارس یا مساجدی که تجربه تربیتی خیلی بالایی در حوزه اردو دارند، تشکیل شده‌است. همچنین سامانه "سنا" دارای تیم ایده‌پردازی، رسانه و اداری است. تعدادی مربی با توانایی های مختلف داریم که با آنها به لحاظ تسهیل‌گری برای مدارس و مجموعه ها قرارداد بسته‌ایم. بدین صورت با ایجاد این بازار، هزینه سفر مجموعه ها ارزان‌تر می‌شود.

* ایده جدید؛ رشد و تعالی در پی دارد

وی عامل موفقیت یک کار آفرین را شناسایی خلاء و رفع نیازهای موجود در یک کسب و کار دانست و افزود: استارتاپ‌ها یا شرکت‌های نو پا با نوع‌آوری در یک کسب و کار به رفع نیاز مخاطب پاسخ می‌دهد. بنابراین اگر ایده نو داشته باشید و درست آن را بپرورانید و در مسیر طراحی شده، درست گام بردارید، قطعا به موفقیت‌های حائز اهمیتی دست پیدا می‌کنید.

جواد قائمی‌زاده موفقیت در یک استارتاپ را  «ایده خوب» عنوان کرد و گفت: آنچه که یک شخص را به موفقیت می‌رساند، ایده خوب است و در کنار آن سرمایه مهم است اما کافی نیست. بسیاری از مجموعه‌ها و سازمان‌ها سرمایه کافی دارند اما موفق نیستند. بسیاری از مجموعه‌ها بازار هدف دارند اما موفقیت کسب نمی‌کنند چون رقیب‌های قدر و بزرگتری دارند اما اگر ایده نوینی به کالا و خدمات افزوده شود؛ قطعا تقاضا به سمت ایده شما سر ریز می‌شود.

دفاع مقدس , شهید ,

دفاع مقدس , شهید ,

* دفاع مقدس را به عینه به دانش‌آموزان فهماندیم

مدیر عامل سامانه «سنا» با اشاره به اردوی «فصل رویش» در لوکیشن "شهرک سینمایی دفاع مقدس" اظهار داشت: در شهرک سینمایی دفاع مقدس از موقعیت دریاچه مصنوعی آن، مسابقه «قایقرانی» برگزار کردیم؛ از موقعیت فضای جنگی شهرک دفاع مقدس"تیراندازی و پیت بال" و... راه اندازی کردیم. از موقعیت کویری شهرک سینمایی دفاع مقدس از "موتور چهار چرخ" برای اردو بهره گرفتیم.

وی ادامه داد: در یکی از اردوی شهرک سینمایی دفاع مقدس؛ دانش آموزان باید 24 ساعت خودشان زندگی کنند. مثلا در مسابقه "فصل رویش" دانش آموزان با گذشتن از هر موانعی یک سکه می‌گیرند و با این سکه‌ها باید مواد غذایی بخرند و شب شام درست کنند. در دل شب هر لحظه امکان پاتک خوردن از ناحیه دشمن است و باید دانش آموزان خودشان را از طریق نقشه راه به موقعیت جدید برسانند. شب هنگام در دل کویر با المان‌های جنگی به روایتگری «هشت سال دفاع مقدس» در جبهه‌ها می‌پردازیم. حتی شهرک سینمایی پا  را فراتر گذاشتیم و با المان‌های فیلم حضرت یوسف (ع) به روایت امام صادق (ع) مبنی بر اینکه "هر آنچه بر سر قوم بنی اسراییل آمد، بر سر بنی اسماعیل هم خواهد آمد؛ منجی ما هم مانند منجی آنان غایب خواهد شد." اشاره کردیم؛ بچه‌های اردو "فضای مصر" در شهرک سینمایی را دیده و با مقایسه سرگردانی امت موسی (ع) با امت امام زمان (عج الله) به نتایج خوبی دست می ‌یافتند. مثلا ما چگونه منتظران واقعی امام زمان باشیم! اگر قوم موسی (ع) پای پیامبر زمانه شان ناایستادند، ما با اینکه امام زمانمان را ندیدیم، پای حرف نایب امام زمانمان ایستاده‌ایم و رزمندگان به فرمایش ایشان در جبهه حق علیه باطل هشت سال جنگیدند و شهید شدند.

* حکایت آموزش چریک کوچک

قائمی‌زاده با اشاره به طراحی سبک «چریک کوچک» برای دانش آموزان پنجم و ششم ابتدایی عنوان کرد: این سبک برای بچه‌های ابتدایی سناریویی از شهیدان دفاع مقدس و شهیدان ترور کشورمان را روایت می‌کند. مثلا می‌گوییم «بچه‌ها شهید احمدی روشن یا شهید شهریاری را می‌شناسید؟ این اشخاص دانشمندان ایرانی بودند و تروریست‌ها شهید احمدی روشن را ترور کردند و دو نفر دیگر را به گروگان گرفتند، حالا بچه‌ها کمک کنید، گروگان‌ها را آزاد کنیم! بچه‌های ابتدایی لباس چریکی می‌پوشند، توی دل این گروه از دانش‌آموزان ابتدایی پزشک و بهیار است؛ همچنین با استعداد سنجی بعضی از آنها در کسوت شهید آوینی دوربین به دست از بچه‌های اردو فیلمبرداری می‌کنند. با بی‌سیم با بچه‌های اردو ارتباط می‌گیریم، دانش آموزان دبستانی با رسیدن به مقری که اسرائیلی‌ها، آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها، داعشی‌ها هستند؛ باید سنگرهای آنها را فتح کنند و اسیر بگیرند و مبادله اسیر انجام دهند.

دفاع مقدس , شهید ,

مدیر عامل سامانه «سنا» در ادامه گفت: اردوهای مشهدمان به لطف امام رضا (ع) تاثیرگذاری خوبی بر روی دانش‌آموزان داشت. به طور مثال در مهمان خانه حرم امام رضا (ع) " سینی مهربانی" بر سر سفره بچه‌های مدرسه قرار می‌دادیم. در ابتدا پرس غذای بچه‌ها زیاد ریخته می‌شد و بچه‌ها اضافی غذایشان را داخلش می‌ریختند. این غذا ها بسته‌بندی و در مسیر حرم به وسیله خود بچه‌ها به نیازمندان حرم داده می‌شد. کار تربیتی ما از پرس دوم شروع می‌شد؛ این بار برای بچه‌ها غذا به اندازه ریخته می‌شد و دیگر غذایشان زیاد نبود، ما دیگر توصیه‌ای نمی‌کردیم و خود مربی‌ها طوری برخورد می‌کردند که بچه‌ها را ترغیب به این امر می‌کردند. مثلا آقا سینی را بدهید تا از سهمم خالی کنم! به این صورت به بچه‌ها یادآوری می‌کردیم که یک نفر محتاج کمک است.

وی با عنوان اینکه در حوزه «اردو» نوآوری بیشتری ایجاد کردیم؛ گفت: اردوی "پرتابل" در مدارسی که حیات وسیع و بزرگی دارند، برگزار کردیم. اردو و تجهیزات اردویی را به مدرسه آنها بردیم؛ تبدیل مدرسه به اردوگاه نیمروزی با بردن پینت بال، لیزر تک و موتور چهارچرخ و راپل به مدرسه دنیایی از هیجان با هزینه‌های پایین اردویی را برای دانش آموزان رقم می‌زند. همچنین سامانه "سنا" کلاس‌های آموزشی و مسابقات را در مدرسه برگزار می‌کند، شبیه برنامه‌ای که آقای روشن پژوه در مسابقه محله انجام می‌داد با این فرق که طرح «سنا» با سناریوی مناسب‌تر و از پیش تعیین شده؛ اتفاق می‌افتد.

* اردوها تاثیر خوبی برای تدریس دانش‌آموزان داشت

جواد قائمی زاده افزود: اردوی «مسیر امید» را برای دانش آموزان طراحی کردیم. در این اردوها به دانش آموزان توسط مدل «گیم فیکیسشن» در حال پیشرفت بودن کشور را نشان می‌دادیم. شرکت های استارتاپی و دانش بنیان را به دانش آموزان نشان می دادیم و با آنها درباره چگونگی رسیدن به این نقطه، ایده و طرح جدید تبادل نظر می کردیم.همچنین در اردوهای "فصل رویش" تخلیله انرژی و هیجانات مثبت دانش آموزان در مدارس برای اردو مد نظر بود؛ با یک آهنگ خارجی کل دانش آموزان مدرسه به هیجان می‌آمدند بنابراین تصمیم گرفتیم به این هیجانات و انرژی دانش‌آموزان مدرسه جهت درستی بدهیم. اردوهای هیجان انگیزی با فعالیت‌های آبی - دریایی، فعالیت سرعتی، هوایی طراحی و راه اندازی کردیم.

دفاع مقدس , شهید ,

مدیر عامل سامانه نیازمندی‌های اردویی (سنا) با اشاره به بیماری کرونا و ایجاد شاخه جدید سفرهای "خانوادگی" گفت: در شرایط سخت کرونا و معیشتی سفرهایی برای خانواده‌ها برای تسکین روح و روانشان با حفظ پروتکل های بهداشتی کرونایی در نظر گرفتیم. اردوهای خانوادگی دارای تیم پزشکی، گروه رسانه‌ای است. در اردوی خانوادگی نیز سیستمی راه‌اندازی کردیم که باقیات و صالحات مجموعه «سنا» باشد به طوری که در بین خانواده‌های اردو بده و بستان کاری و مشارکتی راه انداختیم به طور مثال؛ خانم این خانواده خیاط است و مثلا خانواده دیگر هم صاحب فروشگاه است، پس آنها را به هم وصل می‌کنیم تا یک همکاری مشترک و دوسویه ایجاد شود. در حقیقت یک منفعت چند محوری و چرخه اقتصادی داخلی راه‌اندازی می‌کنیم. از زاویه بیرون به کرونا نگاه کنیم، نه تنها تهدیدی نبود بلکه باعث شد تا به نوآوری و بازار بکری دست پیدا کنیم که کمتر کسی به آن توجه می کرد.

وی بیان داشت: به شدت ما اهل تعامل هستیم. آنچه برای شرکت نو پا حائز اهمیت، «کار گروهی» است. عمدتا دانش آموزان پایان دوره دبیرستان و دانشجویانی که با ما به اردو می‌آیند، درخواست کار به ما می‌دهند و به شدت از این موضوع استقبال می‌کنیم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••