۱۳۹۱/۱۲/۲۱ - ۰۰:۱۹
مأموریت جدید فضانوردان مبارزه با سرطان

استفاده از نرم‌افزار نجوم برای تشخیص سرطان

فناوری که برای تشخیص نواخترهای پنهان در اعماق فضا طراحی شده اکنون برای تشخیص بهتر سرطان مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از نرم‌افزار نجوم برای تشخیص سرطان

به گزارش گروه وبگردی « سراج24»، ستاره شناسان با همکاری تومورشناسان دانشگاه کمبریج تلاش کرده اند که نرم افزار خود را به نوعی برای تشخیص سرطان تغییر دهند، نرم افزاری که زمانی برای تمایز قابل شدن میان تک ستاره ها و کهکشانهای راه دور به کار می رفت اکنون برای تمایز قائل شدن بین تومورهای مختلف سرطان سینه کاربرد دارد.

نتایج این تحقیق که در مجله بریتانیایی سرطان منتشر شده، استفاده از این نرم افزار ستاره شناسی را برای تحلیل تومورهای 2 هزار بیمار سرطان سینه تشریح کرده است.

این نتایج نشان می دهد که دقت و صحت این برنامه رایانه ای کمتر از آسیب شناسهای انسانی نیست و حتی در برخی از موارد تحلیلهای آن عینی تر بوده اند.

این فناوری جدید تمام 2 هزار مورد را ظرف یک روز تحلیل کرد، مسئله ای که برای یک گروه از آسیب شناسها دست کم یک هفته طول می کشد.

تاکنون تحلیل سرطانهای سینه توسط آسیب شناسهای انسانی صورت می گرفت به طوری که نمونه بافتهایی که با یک مواد شیمیایی ترکیب شده اند، با بررسی آنها از طریق میکروسکوپ و یادداشت مشخصات آنها مشاهده می کردند.

این روش جدید نیز دربرگیرنده ترکیب مواد شیمیایی با سلولهای سرطانی است تا این که پروتئینهای خاصی که مدنظر آسیب شناسان است مشاهده شود. اما این نرم افزار می تواند با استفاده از یک اسکنر با وضوح بالا تصویر دیجیتالی تولید کند. نرم افزار با این تصویر بسته به این که در کدام نقطه مناطق قهوه ای شناسایی شده اند می تواند نوع سرطان را تشخیص دهد.

این نرم افزار می تواند سرعت تحلیل افزایش دهد مسئله ای که در درمان سرطان سینه حیاتی است چرا که برخی از داروها وقتی که سرطان هنوز در مراحل اولیه است موثرتر واقع می شوند.

دکتر رازا علی آسیب شناس موسسه تحقیقات سرطان کمبریج اظهار داشت: این دستگاه تومورها را از نظر اندازه رتبه بندی می کند و مشخص می کند که میزان تهاجمی بودن آنها چقدر است تا پزشکان به خوبی بدانند که احتمال واکنش نشان دادن بیمار به کدام درمان در بلند مدت و کوتاه مدت مثبت یا منفی است.

در نتیجه دیدار اتفاقی دکتر نیکولاس والتون ستاره شناس و محقق موسسه ستاره شناسی و دکتر جیمز برینتون تومور شناس، این همکاری میان محققان رشته های مختلف صورت گرفت.

دکتر والتون گفت: ستاره شناسها معمولا از نرم افزارهایی استفاده می کنند که حجم اطلاعاتی زیادی را پردازش می کند و آن را باز می گرداند ما به این نتیجه رسیدیم که شاید این همکاری نتایج ارزشمندی داشته باشد.

منبع: مهر