اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۹/۰۸/۱۶ - ۲۲:۰۰

مشکلات کشور با تکیه بر ظرفیت های داخلی بر طرف می‌شود

امام جمعه زاهدان با اشاره به دشمنی دیرینه دنیای استکبار با انقلاب اسلامی ایران گفت: بسیاری از مشکلات کشور با تکیه بر توان داخلی قابل حل شدن است.

 مشکلات کشور با تکیه بر ظرفیت های داخلی بر طرف می‌شود

به گزارش سراج24، آیت‌الله مصطفی محامی در خطبه‌های نماز جمعه امروز زاهدان، یکی از راه‌های تحصیل تقوا و حفظ آحاد جامعه از بلایا و مشکلات را دعا، توبه و طلب آمرزش گناهان از خداوند متعال معرفی کرد و اظهار داشت: خداوند متعال در در آیات متعدد قرآن کریم، مردم را به دعا توصیه کرده حتی در برخی آیات می‌فرماید مردم را به گرفتاری‌ها مبتلا می‌کنیم شاید متنبه شوند و رو به درگاه خداوند بیاورند.

امام جمعه زاهدان پس از اشاره به آیه شریفه ۶۰ سوره مبارکه غافر «وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ ۚ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ» (پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانید تا (دعای) شما را بپذیرم! کسانی که از عبادت من تکبّر می‌ورزند به زودی با ذلّت وارد دوزخ می‌شوند!») و عاقبت کسانی که از دعا و عبادت پروردگار تکبر می‌ورزند.

آیت‌الله محامی با اشاره به خطاب پر از عاطفه خداوند به پیامبر اکرم (ص) در آیه شریفه ۱۸۶ سوره مبارکه بقره «وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَلْیُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ» (و هنگامی که بندگان من، از تو در باره من سوال کنند، (بگو:) من نزدیکم! دعای دعا کننده را، به هنگامی که مرا می‌خواند، پاسخ می‌گویم! پس باید دعوت مرا بپذیرند، و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند (و به مقصد برسند)!): نفع دعا به خود مردم می‌رسد و مایه رشد و هدایت جامعه است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی سیستان‌وبلوچستان با استناد به آیه شریفه ۷۷ سوره مبارکه فرقان «قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ» (بگو: پروردگارم برای شما ارجی قائل نیست اگر دعای شما نباشد) توجه خداوند را به بندگان در نتیجه دست به دعا برداشتن آنها دانست و افزود: خداوند بر اساس آیه شریفه ۴۲ سوره مبارکه انعام «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَیٰ أُمَمٍ مِنْ قَبْلِکَ فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُونَ» (ما به سوی امتهایی که پیش از تو بودند، (پیامبرانی) فرستادیم؛ (و هنگامی که با این پیامبران به مخالفت برخاستند،) آنها را با شدّت و رنج و ناراحتی مواجه ساختیم؛ شاید (بیدار شوند و در برابر حق،) خضوع کنند و تسلیم گردند!)، گرفتاری‌هایی را برای بندگان ایجاد می‌کند تا با تضرع به سوی خداوند رو کنند.

دعا موجب ارتباط خالق و مخلوق می شود

وی با اشاره به این که پیامبران الهی در حالات مختلف از جمله گرفتاری، جنگ، صلح و آسایش، مردم را به دعا و استغفار دعوت کرده‌اند، بیان داشت: اولین خاصیت دعا و مناجات با خداوند برقراری پیوند بین مخلوق و خالق است.

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان، آثار فروان دعا را که در آیات و روایات ذکر شده مورد بررسی قرار داد و پس از اشاره به آیه شریفه ۱۱۰ سوره مبارکه نساء «وَمَنْ یَعْمَلْ سُوءًا أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یَسْتَغْفِرِ اللَّهَ یَجِدِ اللَّهَ غَفُورًا رَحِیمًا» (کسی که کار بدی انجام دهد یا به خود ستم کند، سپس از خداوند طلب آمرزش نماید، خدا را آمرزنده و مهربان خواهد یافت) متذکر شد: کسی که گناهی را مرتکب می‌شود در قدم اول به خودش ظلم می‌کند زیرا وجودی که می‌توانست پاک باشد را آلوده می‌کند و سرمایه وجود خود را از دست می‌دهد.

امام جمعه زاهدان ماجرای برادران حضرت یوسف (ع) را یادآور شد و اظهار داشت: بر اساس آیات شریفه ۹۷ و ۹۸ سوره مبارکه یوسف «قَالُوا یَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا کُنَّا خَاطِئِینَ قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّی ۖ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» ((برادران یوسف) گفتند: «پدر! از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه، که ما خطاکار بودیم! (یعقوب) گفت: «بزودی برای شما از پروردگارم آمرزش می‌طلبم، که او آمرزنده و مهربان است!»)، این که یک فرد را شفیع قرار دهیم و از او بخواهیم که برای ما دعا کند، دستور قرآنی است و نمونه‌های قرآنی دیگری از جمله آیه شریفه ۶۴ سوره مبارکه نساء «وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِیمًا» (و اگر این مخالفان، هنگامی که به خود ستم می‌کردند (و فرمانهای خدا را زیر پا می‌گذاردند)، به نزد تو می‌آمدند؛ و از خدا طلب آمرزش می‌کردند؛ و پیامبر هم برای آنها استغفار می‌کرد؛ خدا را توبه پذیر و مهربان می‌یافتند.) در مورد پیامبر اکرم (ص) وجود دارد.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان، اثر دیگر دعا و استغفار را جلوگیری از عذاب الهی عنوان کرد و ادامه داد: طبق شریفه ۳۳ سوره مبارکه انفال «وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِیهِمْ ۚ وَمَا کَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» (ولی (ای پیامبر!) تا تو در میان آنها هستی، خداوند آنها را مجازات نخواهد کرد؛ و (نیز) تا استغفار می‌کنند، خدا عذابشان نمی‌کند.)، خداوند وجود مبارک پیامبر (ص) و استغفار را مایه مجات ازعذاب معرفی می‌کند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی اثر دیگر دعا و مناجات با خداوند را نزول رحمت الهی، افزایش توان جامعه و برخورداری از امکانات مادی عنوان کرد و با استناد به آیه شریفه ۳ سوره مبارکه هود «وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُمَتِّعْکُمْ مَتَاعًا حَسَنًا إِلَیٰ أَجَلٍ مُسَمًّی» (و اینکه: از پروردگار خویش آمرزش بطلبید؛ سپس بسوی او بازگردید؛ تا شما را تا مدّت معیّنی، (از مواهب زندگی این جهان،) به خوبی بهره‌مند سازد)؛ آیه شریفه ۵۲ سوره مبارکه هود «وَیَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِدْرَارًا وَیَزِدْکُمْ قُوَّةً إِلَیٰ قُوَّتِکُمْ» (و ای قوم من! از پروردگارتان طلب آمرزش کنید، سپس به سوی او بازگردید، تا (باران) آسمان را پی در پی بر شما بفرستد؛ و نیرویی بر نیرویتان بیفزاید!) و هم‌چنین آیات شریفه ۱۰ تا ۱۲ سوره مبارکه نوح «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا (۱۰) یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِدْرَارًا (۱۱) وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهَارًا (۱۲)»( پس [به آنان] گفتم: از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او همواره بسیار آمرزنده است تا بر شما از آسمان باران پی در پی و با برکت فرستد و شما را با اموال و فرزندان یاری کند، و برایتان باغ‌ها و نهرها قرار دهد) این اثر را تببین نمود.

وی در ادامه با اشاره به گرفتاری‌های متعدد در جامعه از جمله تحریم‌های ظالمانه، مشکلات اقتصادی و معیشتی و ویروس کرونا ضمن تاکید بر انجام اقدامات لازم برای مقابله با این مسائل، افزود: اما آن چه مهم است این که دست به دعا برداریم و به درگاه خداوند تضرع کنیم و با توبه از گناهان فردی و جمعی، توبه و مناجات در خلوت و هم‌چنین در مراسم‌های جمعی از جمله دعای کمیل، توسل و ندبه برای حل مشکلات دعا کنیم.

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه برای حل مشکلات، عنوان داشت: دعاهای صادر شده از امام سجاد (ع) از جمله دعای شانزدهم صحیفه سجادیه برای طلب آمرزش گناهان و مناجات تائبین از مجموعه مناجات پانزده‌گانه امام سجاد (ع) حاوی معارف بلندی در این زمینه هستند.

آیت‌الله محامی افزود: قبل از آغاز مأموریت نمایندگی ولی فقیه در استان، خدمت رهبر معظم انقلاب رسیده و تقاضای دستورالعملی برای رفع گرفتاری‌ها و مشکلات نمودم و ایشان نماز جناب جعفر طیار تاکید فرمودند.

مشکل کمبود خون در سیستان و بلوچستان وجود دارد

امام جمعه زاهدان در پایان خطبه اول، با اشاره به مشکل کمبود خون در استان با توجه به شرایط کرونا، تاکید کرد: در شرایطی که بیماران بالاخص مبتلایان به تالاسمی نیازمند خون هستند، حتی برای تأمین یک روز آنها، ذخیره خونی وجود ندارد و مسئولان امر مجبورند از استان‌های دیگر خون وارد کنند و اهدای خون وظیفه عمومی همه ماست و مردم بدانند یکی از کارهای خیر، کمک به هم‌نوعان بالاخص در موقعیت نیاز شدید است.

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان در ادامه و در خطبه دوم با اشاره به این که یکی از راه‌های تحصیل تقوا، حفظ جامعه اسلامی از گزند تهاجم دشمنان اسلام و بالا بردن اقتدار دفاعی و نظامی است و استناد به آیه شریفه ۶۰ سوره مبارکه انفال «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ» (هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان‌]، آماده سازید! و (همچنین) اسب‌های ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگری غیر از اینها را، که شما نمی‌شناسید و خدا آنها را می‌شناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید، بطور کامل به شما بازگردانده می‌شود، و به شما ستم نخواهد شد!) عنوان داشت: نکات مهمی که می‌توان از این آیه شریفه برداشت کرد عبارتند از آماده سازی نیروی سخت‌افزاری و نرم افزاری تا حداکثر ممکن؛ بسنده نکردن به دفاع و تلاش برای ایجاد بازدارندگی و ارعاب دشمن؛ علاوه بر توجه به دشمنان آشکار، در نظر گرفتن دشمنانی که حتی در دل و در صدد ضربه زدن هستند؛ عنایت به این که هزینه صرف شده برای بالا بردن توان دفاعی، نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و سودش به خود مسلمین می‌رسد و البته پاداش این کار منحصر به آخرت نیست.

آیت‌الله محامی با اشاره به دو جابه‌جایی در هفته گذشته در استان در نیروی انتظامی و سپاه سلمان و هم‌چنین سالگرد شهادت شهید تهرانی‌مقدم و شهدایی که مایه اقتدار، افتخار و عزت میهن شدند و ضمن تشکر از همه تلاش‌گران نیروهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی خصوصاً سپاه، نیروی انتظامی و مرزبانی، تصریح کرد: این عزیزان با حفظ امنیت، حجت را بر همه مردم و مسئولان تمام و زمینه هر گونه فعالیت علمی، فرهنگی، اقتصادی و عمرانی را فراهم کردند و حالا نوبت مسئولان است که می‌بایست با مدیریت قوی‌تر و تلاش و برنامه ریزی بیشتر با کمک اقشار مختلف مردم، برای رشد علمی و اقتصادی استان تلاش کنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از مشکلات، در خود استان قابل حل است و یا با پیگیری مسئولان استان می‌توان آنها را رفع کرد و ربطی به تحریم یا انتخابات آمریکا ندارد.

امام جمعه زاهدان ادامه داد: هر کس در انتخابات آمریکا، رئیس جمهور شود از جبهه دشمن و به دنبال دشمنی است و نباید نگاه‌مان به آنها باشد.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با اشاره به رشد چشمگیر فرزندان ایران اسلامی در ساخت موشک، پهپاد و هواپیماهای نظامی در پرتو هدایت‌های فرمانده معظم کل قوا عنوان داشت: با هدایت‌های رهبر حکیم و فرزانه انقلاب و عمل به اقتصاد مقاومتی، اشتغال، تولید داخلی و رسیدگی به جوانان امکان رشد عرصه اقتصادی نیز وجد دارد و خلأها در نتیجه کم‌کاری و کم‌توجهی است.

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان با اشاره به افتتاح طرح انتقال آب دریای عمان به فلات مرکزی و کرمان و یزد ضمن این که این اقدام را نویدبخش دانست اما نسبت به اجرا نشدن این طرح‌ها برای خود استان سیستان‌وبلوچستان گلایه کرد و عنوان داشت: چرا این طرح‌ها برای این استان که از لحاظ آب دچار مشکل است، تصویب نمی‌شود یا اگر تصویب شده چرا اجرا نمی‌شود و این کم‌کاری مربوط به مسئولان سابق استان است و می‌بایست نسبت به این موضوع توجه می‌داشتند.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان در پایان، ضمن ارج نهادن به پیگیری‌های مسئولان و نمایندگان استان و توجه مسئولان قوه مجریه و مقننه به استان در نتیجه تأکیدات مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: برنامه‌ها و پروژه‌های متعددی در استان در آستانه اجرا است ولی این پروژه‌ها باید بیشتر، بهتر و سریع‌تر انجام شوند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••