اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۶:۳۳
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۱۴
اذان مغرب ۱۹:۰۵:۱۴
طلوع آفتاب ۰۵:۱۸:۴۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۶:۰۹
نیمه شب ۲۳:۱۶:۵۱
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۱/۱۲/۱۷ - ۱۱:۳۷

ضریح امام حسین(ع) و بازی سیاسی بی بی سی

کارشناس بی بی سی: «ایران از قدرت نرم و نفوذ فرهنگی و مالی خود در عراق استفاده می کند و با ساخت این ضریح، قدرت و نفوذ خود را در عراق پیش برد. این ایده وجود دارد که ایران رهبری شیعیان جهان را برعهده دارد و از منافع آن ها دفاع می کند.»

ضریح امام حسین(ع) و بازی سیاسی بی بی سی

 

به گزارش «سراج24»،  شبکه "بی بی سی" (BBC) ارگان رسمی دولت انگلیس، با دعوت از کارشناس خود به تحلیل و بررسی مراسم رونمایی از ضریح مقدس امام حسین علیه السلام که به دست هنرمندان ایرانی طراحی و ساخته شده پرداخت.
 
بی بی سی تلاش کرد با نگاه سیاسی خود به این موضوع و طرح سؤالاتی در این خصوص، طراحی، ساخت و انتقال ضریح حضرت سیدالشهدا علیه السلام به عراق را یک کار کاملا سیاسی با هدف نفوذ بیشتر ایران در عراق قلمداد نماید!
 
این شبکه در توضیحی درباره مراسم رونمایی از ضریح مطهر امام حسین (علیه السلام) گفت: «ضریح جدیدی که در ایران برای مرقد امام حسین[ع] ساخته شد، در کربلا نصب گردید. در مراسم رونمایی از ضریح جدید، شماری از مقامات ایرانی از جمله "احمد جنتی" دبیر شورای نگهبان، "علی سعیدی" نماینده ولی فقیه در سپاه و "قاضی عسگر" نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت، حضور داشتند. این ضریح را هنرمندان ایرانی با استفاده از ۱۱۸ کیلو طلا و نقره ساخته اند.»
 
 
بی بی سی در ادامه نظر "کامران بخاری" پژوهشگر خاورمیانه و جنوب آسیا در مؤسسه استراتفور، را در این خصوص و تأثیر آن بر روابط ایران و عراق جویا شد.
 
کامران بخاری در پاسخ به این سؤال که "ایران و عراق ۸ سال با هم جنگیدند، ولی آنچه امروز شاهد آن هستیم این است که روابط این دو کشور در حد زیادی خوب شده است. نظر شما در این باره چیست؟" اظهار داشت: «البته قطعا چنین است؛ فکر می کنم که در جنگ ۲۰۰۳ تلاش امریکا برای تغییر رژیم در عراق و حذف حکومت صدام نه تنها بزرگترین تهدید در ضلع غربی ایران را حذف کرد، بلکه عراق را به یکی از بزرگترین متحدان ایران تبدیل کرد. این هم به خاطر وجود اکثریت شیعه در عراق است که از لحاظ سیاسی به ایران نزدیک هستند.»
 
مجری بی بی سی در ادامه بدون اشاره به اینکه هزینه های ساخت ضریح مطهر امام حسین علیه اسلام از راه هدایا و نذوراتی بوده است که توسط شیعیان و ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام تأمین شده، سعی کرد چنین وانمود کند که هزینه ساخت ضریح از "بودجه دولتی" بوده است! برای همین  پرسید: "برای این ضریح پول زیادی پرداخت شده؛ ۱۱۸ کیلو طلا و نقره در این ضریح به کار رفته است. آیا این کار نفعی هم برای ایران دارد، دست کم از لحاظ سیاسی؟
 
بخاری پاسخ داد: «بله ایران دارد از قدرت نرم و نفوذ فرهنگی و مالی خود در عراق استفاده می کند. ایران با ساخت این ضریح قدرت و نفوذ خود را در عراق پیش برد.»
 
وی تأکید کرد: «ایران اهرم هایی در درون عراق و سایر کشورهای اسلامی برای پیشبرد اهداف خود دارد. این ایده نیز وجود دارد که ایران رهبری شیعیان جهان را بر عهده دارد و از منافع آن ها دفاع می کند. ساخت این ضریح نیز یکی از راه هایی است که ایران رهبری خود بر شیعیان را اظهار نماید. اگرچه ممکن است این اقدام در کوتاه مدت قابل اندازه گیری نباشد، ولی این یک سرمایه گذاری بلندمدت برای ایران به شمار می رود.»
 
 مجری بی بی سی سپس با اشاره به استقبال باشکوه مردم ایران از ضریح مطهر امام حسین علیه السلام به هنگام عبور از شهرهای مختلف ایران، از کامران بخاری پرسید: "وقتی این ضریح در ایران ساخته شد و برای انتقال به عراق در بین شهرها به حرکت در آمد، با استقبال زیادی از سوی مردم مواجه شد. در عراق این کار چه بازتابی خواهد داشت؟"
 
 
پژوهشگر خاورمیانه و جنوب آسیا در مؤسسه استندفورد پاسخ داد: «بستگی دارد که شما درباره کدام گروه شیعی در عراق سخن بگویید. در عراق شیعیان اکثریت را تشکیل می دهند، اما آن ها خود به چهار گروه مهم شیعی تبدیل می شوند:
 
- گروهی تحت رهبری [آیت الله] سیستانی هستند که قدرتمندترین مرکز مذهبی در عراق را تشکیل می دهد.
 
- "نوری المالکی" نخست وزیر عراق و دولت شیعه او یک گروه از قدرت را در عراق تشکیل می دهد.
 
- "مقتدی صدر" نیز که بخشی از نیروهای او کابینه دولت را تشکیل می دهد، بخشی دیگر از گروه قدرت در عراق هستند.
 
- گروه دیگر از شیعیان عراق را "عمار حکیم" تشکیل می دهد که  رهبری شورای عالی عراق را بر عهده دارد.
 
این چهار گروه از شیعیان در عراق نگاه های مختلفی به ایران دارند. بعضی ها روابط نزدیکی با ایران دارند و بعضی ها روابط کمتر؛ بنابراین نمی شود انتظار واحدی از همه این گروه ها داشت.»
 
 
مجری بی بی سی در واکنش به این سخنان گفت: "ولی هیچ یک از این گروه ها با ساختن ضریح در ایران و انتقال آن به عراق مخالفتی نکرده اند." که بخاری پاسخ داد: «بله هیچکدام با این کار مخالفتی نکردند و این حکایت از تأثیر و نفوذ ایران در بین شیعیان عراق دارد. موقعیت امروز عراق خیلی فرق کرده است. در سال ۲۰۰۳ عراق یکی از تهدیدها علیه ایران بود، اما الآن می بینید که ایران به راحتی می تواند از لحاظ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی در عراق مانور بدهد و حرکت کند. این نشان از نفوذ ایران دارد.»
 
 گفتنی است سابقه ارادت و شیفتگی مردم مؤمن ایران اسلامی به خاندان پاک و مطهر رسول مکرم اسلام -به ویژه به سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام- به زمان حیات آن بزرگواران می رسد و این ارادت حتی در دوران حکومت منحوس پهلوی با همه سختگیری هایی که نسبت به مراسمات مذهبی صورت می گرفت، کمرنگ نشد.
 
اما بی بی سی و دیگر رسانه های ضدانقلاب تلاش کردند در ایام محرم و صفر و همچنین در ایامی که ضریح مطهر امام حسین علیه السلام شهر به شهر می گشت و از محبان اهل بیت علیهم السلام دلربایی می کرد، برپایی چنین مراسماتی را "کاملا دولتی" معرفی نمایند.
 
 
البته استقبال  تاریخی مردم متدین ایران از ضریح امام حسین علیه السلام درس های مهمی هم برای گروه های ضدانقلاب داشت و واقعیات زیادی را برای آن ها روشن ساخت.
 
در همین زمینه سایت بی بی سی در یادداشتی در تاریخ ۲۰ آذر نوشت: «بهانه نگارش این تحلیل، نه فقط مشارکت بخش های مهمی از جامعه ایران در آیین های عزاداری دهه نخست محرم و عاشورا، که همچنین حضور معنادار و تأمل برانگیز درصد قابل توجهی از شهروندان ایران در شهرهای مختلف و در مراسم استقبال از "ضریح امام حسین" در مسیر انتقال آن به کربلاست. گزارش های تصویری و خبری که خبرگزاری های مختلف داخل ایران از این رخداد (استقبال از ضریح در مسیر) منتشر کرده اند، بسیار قابل تأمل و نشان دهنده واقعیت هایی غیرقابل انکار در کشور است. این همان نکته ای است که نگارنده مایل است توجه مخاطبان سکولار خود، به ویژه کنشگران سیاسی عرفی، را به آن جلب کند.»
 
 تحلیلگر بی بی سی می افزاید: «برکنار از نسبت لایه های اجتماعی با حکومت دینی مستقر در ایران، و نیز مستقل از حاکمیت اقتدارگرایان، شواهد مهمی از تداوم رویکردهای مذهبی و زندگی مبتنی بر نقطه عزیمت های دینی در بخش مهمی از جامعه ایران وجود دارد. برخی نظرسنجی های معتبر که در سال های گذشته در کشور انجام شد (از جمله دو پیمایش ارزش ها و نگرش های ایرانیان) چنین مدعایی را تأیید می کنند. بنابراین کنشگران سکولار ناگزیر به مواجهه واقع بینانه و مدبرانه با این واقعیت اجتماعی در ایران هستند.»
 
 سایت وابسته به دولت انگلیس تأکید کرد: «اگر این وضع به دقت چنان که هست مورد ارزیابی قرار نگیرد، خط مشی گذاری و طراحی راهبرد سیاسی می تواند با نواقص و اختلال های جدی توأم شود و در مسیر اجرا و تحقق، کامیابی کمتر و کمتر شود. به تعبیری، در برآورد "نقاط قوت و ضعف، و تهدیدها و فرصت ها" به قصد سیاست گذاری استراتژیک، بی توجهی به باورهای مذهبی جامعه و علائق دینی لایه های اجتماعی گوناگون و نیز منابع و مراجع بازتولید و تهییج و مدیریت این اعتقادات، می تواند نیل به چشم اندازهای مطلوب و مورد نظر را به شدت متأثر و حتی منتفی سازد.»
 
بی بی سی خواستار توجه گروهک های ضدانقلاب به "حساسیت ها و درک تعصب ها و رعایت حوزه های مقدس باورهای مذهبی اقشار متدین" شد و افزود: «بی توجهی به این عرصه ها و مفاهیم، می تواند آسیب های معنادار و هزینه های سنگین برای نیروهای سکولار در بر داشته باشد. این نکته ای است که متأسفانه از سوی برخی کنشگران سیاسی سکولار و فعالان رسانه ای عرفی نادیده گرفته می شود و همزمان موجب ریزش بخش هایی از حامیان و همراهان جنبش تغییرخواهی می گردد. رویکردهای مذهبی در ایران ضعیف نشده یا به حاشیه نرفته است. »
 
منبع: جام نیوز
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••