اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۵:۴۲
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۲۳
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۵۶
طلوع آفتاب ۰۵:۲۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۰۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۵۵
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۹/۰۶/۰۲ - ۰۷:۰۰

توزیع 20 هزار ماسک رایگان در میان هیئات

دبیر کمیته امور معنوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با انتقاد از تیتر یکی از روزنامه‌های اصفهان مبنی بر «اصرار مسئولان بهداشتی بر شیوع ویروس کرونا و انکار هیأت‌های عزاداری» گفت: ما هیچ هیأتی نداشتیم که این موضوع را انکار کرده باشد.

توزیع 20 هزار ماسک رایگان در میان هیئات

به گزارش سراج24، حجت‌الله اروجی پیش از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: بزرگترین چالش اجتماعی ما در سالی که در آن قرار داریم، موضوع حضور مردم در مراسم‌های محرم و صفر با توجه به شیوع ویروس کروناست؛ چرا که عمده اشکال این بیماری بر اساس اطلاعیه‌های رسمی سازمان بهداشت جهانی حضور در اجتماعات است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان یادآور شد: زمانی که علت شیوع این بیماری مشخص شد، بیشتر مردم متدین در تدارک حضور در مراسم اعتکاف بودند و وقتی از مراجع عظام در خصوص تکلیف برگزاری آن سوال شد، همگی بر لزوم مراجعه به متخصصان این امر تاکید کردند.

دبیر کمیته امور معنوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا افزود: با تشخیص دلسوزان ما در عرصه سلامت اعتکاف رجبیه برگزار نشد، در شعبان و رمضان مساجد ما کارکرد اجتماعی خود را از دست داد و نماز جمعه در مناطق قرمز و نارنجی و زرد تعطیل شد و برای اولین بار مردم به جای اینکه به خانه‌ی خدا دعوت شوند به ماندن در خانه توصیه شدند.

اروجی ادامه داد: با تلاش سنگرداران عرصه سلامت پروتکل‌های بهداشتی لازم برای بازگشایی مساجد در لیالی قدر نوشته، مراسم نماز عید فطر بر اساس دستورالعمل‌ها و در مکان‌هایی که اجازه دادند اقامه و بعد از ماه مبارک رمضان، مساجد نیز با رعات دستورات بهداشتی صرفا جهت برگزاری نماز جماعت بازگشایی شد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان خاطر نشان کرد: با خروج از قرنطینه و ورود به فاصله‌گذاری اجتماعی تعداد ابتلا و تلفات بر اثر کرونا افزایش یافت اما می‌توان گفت که اکنون در شرایط فاصله‌گذاری این بیماری به کنترل درآمده است؛ با این حال افراد مختلف جامعه از اینکه برگزاری محرم به چه نحوی خواهد بود نگران بودند.

تفکرات افراطی، تفریطی و عقلانی در برخوردبا کرونا

دبیر کمیته امور معنوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه در خصوص مواجهه با برگزاری مراسمات محرم و صفر سه دسته تفکر به وجود آمدند، گفت: تفکر افراطی شامل چند گروه بودند که اصرار بر دروغ جلوه دادن این بیماری و مصون دانستن اجتماعات دینی از کرونا داشتند؛ گروهی هم در مقایسه‌ای غلط با مدافعان حرم، کسانی را که به شلوغ شدن مجالس حسینی کمک می‌کنند مدافعان حریم ولایت می‌دانند و مرگ آن‌ها در اثر این بیماری راشهادت تلقی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه گروه اول دوگانه عقل و دین را ایجاد می‌کردند، در رابطه با گروه دوم بیان داشت: این گروه دارای تفکر تفریطی، دانسته یا نادانسته بیان می‌کردند که با وجود بیماری کرونا چه اصراری بر برپایی مراسمات محرم است و خواهان تعطیلی کامل آن بودند؛ گروهی حتی برای برگزارکنندگان در ذهن خود احکام آنچنانی متصور می‌شدند و از چالش کرونا برای خالی کردن حقد و کینه خود استفاده می‌کردند.

اروجی با اظهار اینکه متولیان این امر در کشور از یک تفکر عقلانی و دینی و به دور از افراط و تفریط برخوردارند عنوان کرد: تمام مراجع بر این نکته تاکید داشتند که اولا مجالس حسینی باید در ماه محرم و صفر برگزار بشود و ثانیا شرط برگزاری این مراسم‌ها رعایت دستورالعمل‌هایی است که از سوی متخصصین و مشخصا ستاد ملی کرونا ابلاغ شود.

ابلاغ دیرهنگام دستورالعمل محرم نتیجه کم توجهی به متولیان امور دینی

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان اشاره کرد: در همین راستا دستورالعمل مفصلی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در هفته پیش از محرم صادر شد که علت ابلاغ دیرهنگام آن را در عدم توجه یا توجه حداقلی به توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر سپردن امور دینی به متخصصین امر می‌دانیم؛ جای آن بود که در این مسئله سریع‌تر عمل می‌شد چرا که بسیاری از هیأت‌های بزرگ کار خود را حداقل از یک ماه قبل از محرم شروع می‌کنند.

دبیر کمیته امور معنوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا درباره شیوه‌نامه‌ی برگزاری مراسمات محرم تشریح کرد: طبق این دستورالعمل برگزاری مجالس صرفا در فضای‌باز، رعایت فاصله ۲متری افراد از یکدیگر، استفاده از ماسک توسط تمام شرکت‌کنندگان، ممنوعیت توزیع نذری در طول مراسم، فراهم کردن ملزومات ضد عفونی و شست‌وشوی دست، ضد عفونی کردن مکان عزاداری از مواردی است که باید رعایت شود؛ به محض ابلاغ این شیوه‌نامه اداره کل تشکل‌های دینی با همکاری ستاد ملی مبارزه با کرونا تلاش کردند که مسیر اجرایی این پروتکل‌ها برای هیأت‌های مذهبی سهل و آسان شود.

سامانه بیرق، سامانه دریافت مجوز هیأت‌های مذهبی

وی در خصوص اقدامات انجام شده تصریح کرد: با راه‌اندازی سامانه بیرق، هر شخصی که خواهان برگزاری مجالس حسینی است باید با مطالعه شرایط برگزاری این مجالس، اطلاعات مراسم خود اعم از زمان و مکان، نام مداح، بانی و رابط بهداشتی وشماره تلفن خود را در این سایت ثبت کند و سپس با مراجعه حضوری به سازمان تبلیغات اسلامی، تعهد خدمت لازم برای اجرای ضوابط بهداشتی را ارائه دهد و آنگاه مجوز برپایی مراسم را دریافت نماید.

اروجی در خصوص فرم پذیرش تعهد خدمت که از برگزارکنندگان مراسم‌های مذهبی اخذ می‌شود اعلام کرد: این فرم شامل مواردی همچون اعلام آگاهی برگزارکننده از شرایط ویژه کشور و دستورالعمل‌های بهداشتی برگزاری مجالس محرم، التزام به اجرای ضوابط کنونی و دستورالعمل‌های بعدی، برطرف کردن نواقص و تذکرات و آموزش حداقل یک نفر به عنوان همیار بهداشتی هیئت می‌باسد.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان بیان کرد: مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان، جبهه مردمی سلامت و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، با همکاری یکدیگر در تمام ۱۵ منطقه مسکونی اصفهان، ۱۵ دوره آموزش ویژه ارکان مسجد شامل امام جماعت، مسئول هیئت امنا، فرمانده پایگاه مقاومت بسیج و همچنین هیأت مذهبی برگزار کردند که در آن افرادی از شبکه بهداشت و درمان حضوریافته و اصول بهداشتی حاکم بر مراسم‌های مذهبی و نماز جماعت را متذکر می‌شدند.

دبیر کمیته امور معنوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا از برگزاری این جلسات آموزشی در هفته گذشته ویژه بقاع متبرکه و مکان‌های زیرمجموعه اوقاف و امور خیریه خبر داد؛ در حاشیه این جلسات از خانواده‌های شهدای مدافع سلامت نیز تقدیر شد.

ستاد امر به معروف و نهی از منکر بر رعایت ضوابط بهداشتی هیأت‌ها نظارت می‌کنند
وی همچنین در رابطه با راه‌اندازی سامانه همای سلامت با همکاری جبهه مردمی سلامت توضیح داد: هما مخفف هیئت، مسجد و امامزاده و یا هیئت‌های مذهبی اصفهان است؛ در این وبسایت اپلیکیشنی تحت عنوان نظارت تعبیه شده که در آن تمام کاربرگ‌های مربوط به نظارت بر هیئت‌های مذهبی، مساجد، امامزاده‌ها و ایستگاه‌های نما و نوا قرار داده شده تا ناظران بدون استفاده از قلم و کاغذ و با شیوه نوین نظارت بهداشتی خود را در سامانه ثبت کنند و به صورت مجازی هم نواقص و ایرادات برای بانیان مجالس ارسال شود.

اروجی درباره ناظران سلامت ابراز کرد: براساس مصوبه ما در کمیته امور معنوی ستاد مدیریت بیماری کرونا، مقرر شد که وظیفه نظارت را ستاد امر به معروف و نهی از منکر با ۴ هزار ناظر بپذیرد و نیروهای خود را از طریق پایگاه‌های بسیج، شوراهای هیأت‌های مذهبی و دفاتر امور مساجد تکمیل کند.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان علت انتخاب ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای اجرای این امر را هفته اول محرم که به نام امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده و صحبت مقام معظم رهبری که می فرمایند هر اقدامی که موجب انتشار ابن بیماری شود سیئه و گناه و هر اقدامی که منجر به رفع این بیماری گردد حسنه و معروف است عنوان کرد.

توزیع ۲۰ هزار ماسک رایگان در مناطق محروم

دبیر کمیته امور معنوی ستاد استانی مدیریت بیماری در خصوص کارگروه برگزاری مراسم عزاداری با مسئولیت سازمان تبلیغات اسلامی تبیین کرد: این کارگروه که زیر مجموعه ستاد استانی مبارزه با بیماری کروناست در هفته گذشته جلسه هماهنگی خود را در دفتر ولی فقیه برگزار کرد و از همین امروز، جلسات مستمر و روزانه خود را در سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان و شهرستان‌ها برگزار خواهد کرد؛ هدف ما از این کارگروه، رصد و اجرای مناسب دستورالعمل‌هاست.

وی توزیع ماسک با قیمت تمام شده برای هیأت‌های متقاضی، توزیع ۲۰ هزار ماسک رایگان در مناطق محروم، توزیع گوشت با نرخ مصوب از سوی سازمان صمت برای هیأت‌هایی که متقاضی ادای نذر به صورت بسته‌های ارزاق یا طبخ استاندارد و توزیع در ساعاتی که مراسمی برگزار نمی‌شود هستند را از جمله اقدامات این کارگروه برشمرد.

اروجی اظهار داشت: از روز پنج شنبه در باغ غدیر اصفهان، نمایشگاه اقلام بهداشتی برگزار شده است که بر اساس مصوبه شورای شهر اصفهان، به هیأت‌هایی که از سامانه بیرق وسازمان تبلیغات اسلامی مجوز دریافت کرده‌ باشند بن‌هایی برای خرید ملزومات بهداشتی هیأت اهدا می‌شود.

ایستگاه‌های نوا ونمای محرم

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان با بیان این نکته که ایستگاه‌های صلواتی به دلیل ایجاد ازدحام ممنوع شدند گفت: به پیشنهاد خود هیأت‌ها مقرر شد که به جای ایستگاه صلواتی، ایستگاه نما و نوای محرم راه‌اندازی شود؛ بدین شکل که افرادی که سال گذشته ایستگاه صلواتی داشتند با دریافت معرفی‌نامه در همان جای قبلی خود بنر یا کتیبه‌ای برای محرم قرار داده و در بالای آن صرفا سایبانی برای سیستم صوت ایجاد کنند تا در زمان مجاز اقدام به پخش نوای محرم کنند و نیز با قرار دادن میزی، نذورات محرمی مردم را جمع‌آوری کنند؛ سال گذشته ۱۲۵٠ ایستگاه صلواتی مجوز گرفتند و امسال ۱٠۳ ایستگاه نما و نوا معرفی‌نامه دریافت کردند.

دبیر کمیته امور معنوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در مورد کاهش مراجعات غیر حضوری برای کسب مجوزهای مجالس مذهبی عنوان کرد: کارشناس شبکه بهداشت برای صدور مجوز هیأت‌ها و مجالس عزاداری در سازمان تبلیغات اسلامی جهت کاهش مراجعات غیر حضوری به مکان‌های متعدد استقرار یافته است؛ شهرداری اصفهان هم جهت انجام تبلیغات شهری سامانه‌ای را برای دریافت مجوزهای مربوطه ایجاد کرده‌است.

هیأت‌ها با سر ریز هزینه‌ها کار حسینی انجام دهند

وی درباره هیأت‌های دارای مجوز اذعان داشت: تا کنون در استان اصفهان، ۷۵۵ درخواست در سامانه بیرق ثبت شده و ۳۰۵ مجوز صادرشده؛ علت عدم مراجعه بقیه هیأت‌ها برای دریافت مجوز این است که احتمالا پس از ثبت اطلاعات و مطالعه شرایط مشاهده کرده‌اند که امکان فراهم کردن ضوابط بهداشتی را ندارند و یا مراسم آن‌ها در دهه‌های بعدی محرم و یا ماه صفر است و در نزدیکی آن ایام برای دریافت مجوز از سازمان تبلیغات اقدام خواهند کرد.

اروجی تاکید کرد: اصرار ما بر برگزاری مجالس حسینی است اما از آن‌سو تاکید داریم که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی باشد، می‌توان روضه‌های خانگی را به داخل حیاط، کوچه و یا حیاط مدارس و فضاهای باز دانشگاه‌ها منتقل کرد؛ خواسته ما از هیأت‌های بزرگ، برگزاری مراسم‌ها ولو با کاهش جمعیت اما با رعایت ضوابط بهداشتی است.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان توصیه کرد: هیئت‌ها با سر ریز هزینه‌های خود که به دلیل کاهش جمعیت اتفاق می افتد، کار حسینی انجام دهند؛ تهیه بسته ارزاق، تهیه جهیزیه و... از این دست اقدامات است.

دبیر کمیته امور معنوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با انتقاد از تیتر یکی از روزنامه‌های اصفهان مبنی بر «اصرار مسئولان بهداشتی بر شیوع ویروس کرونا و انکار هیأت‌های عزاداری» گفت: ما هیچ هیأتی نداشتیم که این موضوع را انکار کرده باشد؛ در جلسه‌ای که در منزل رئیس کانون مداحان اصفهان برگزار شد، نقطه مشترک صحبت‌های مداحان رعایت دستورالعمل‌ها بود که انتشار بخش‌هایی از آن در رسانه‌ها باعث بازخورد خوبی در سراسر کشور شد.

نمونه‌های خوب عزاداری در اصفهان

وی درباره نمونه‌های خوب عزاداری در اصفهان اشاره کرد: هیئت فدائیان اسلام در دانشگاه خوراسگان با رعایت مناسب دستورالعمل‌ها به خوبی برنامه خود را اجرا کرد به شکلی که از شبکه افق به صورت زنده پخش شد؛ نمونه‌هایی داریم از اینکه به جای توزیع نذری در مراسم‌ها توزیع غذا را در بیمارستان‌ها و در میان بیماران کرونایی انجام می‌دهند، یا آذوقه خشک را بین شرکت‌کنندگان مجالس توزیع می‌کنند.

اروجی اذعان داشت: تبلیغ مراسمات با بیان زمان و مکان در فضای شهر ممنوع اما در فضای مجازی بلااشکال است؛ البته افراد می‌توانند نام مداح و سخنران به همراه آدرس مجازی خود را در سطح شهر تبلیغ کنند تا بدین وسیله مردم از زمان و مکان برگزاری مجالس آگاه شوند.

کارگروه‌های ویژه محرم

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان درباره کارگروه‌های تشکیل شده بیان کرد: در ستاد استانی امور معنوی مدیریت بیماری کرونا که متشکل از ۱۱ دستگاه است مصوب شد که کارگروه رصد، تحلیل و پاسخگویی به شبهات اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی وسیاسی پیرامون موضوع کرونا با مدیریت دفتر تبلیغات اصفهان داشته باشیم.

دبیر کمیته امور معنوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا ادامه داد: کارگروه نظارت و ارزیابی رعایت دستورالعمل با مسئولیت ستاد امر به معروف و نهی از منکر، کارگروه پشتییانی و تدارک، ذیل کارگروه برگزاری مراسم‌های مذهبی با هدف تامین ملزومات بهداشتی مجالس امام حسین(ع) و کارگروه امنیتی و انتظامی با هدف رصد و برخورد با مجالس فاقد مجوز با محوریت نیروی انتظامی از جمله کارگروه‌های تشکیل شده ویژه محرم هستند.

هیأت قرآنی نینوا، اولین هیأت قرآنی کشور

وی در خصوص هیئت قرآنی نینوا تصریح کرد: موسسات قرآنی با همکاری شورای هیأت‌های مذهبی اقدام به راه‌اندازی اولین هیأت قرآنی کشور کردند که هدف آن اثبات امکان برگزاری مراسم‌ محرم حتی با وجود کرونا با رعایت ضوابط بهداشتی، توسعه و ترویج فرهنگ تلاوت قرآن در ایام محرم و صفر و قراردادن برنامهقرآنی به عنوان همنشین مجالس روضه خانگی‌ است.

وی در خصوص کیفیت اجرای این هیأت توضیح داد: از ساعت ۶:۳٠ تا ۷:۳٠ در حیاط مدرسه‌ی علمیه‌ی امام صادق(ع) در چهارباغ به صورت خواندن نیم جزء از قرآن کریم، سخنرانی و مداحی برنامه آن در حال برگزاری است؛ این مراسم به صورت زنده از شبکه اصفهان پخش می‌شود و شبکه شما و شبکه ملی قرآن نیز برای انتشار آن اعلام آمادگی کرده‌اند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••