به گزارش سراج24، قصهگویی ابزاری برای تقویت حافظه، گسترده شدن محدوده فکری، ایجاد خلاقیت، افزایش سطح هوش اجتماعی و رشد و شکوفایی استعدادهای کودکان و در یک کلام تربیت اسلامی آنها میشود.
این هنر که از دیرباز مرسوم بوده و از سرگرمیهای جذاب برای کودکان محسوب می شود امروز اما در سایه فناوریهای جدید، مشغله خانوادهها و بیتوجهی به کارکردها به نوعی به فراموشی سپرده شده است.
استفاده از روش های بازی و قصه گویی، با از بین بردن موانع خلاقیت، سکون فکری و کمک به حل مسائل با روندی لذت بخش و سرگرم کننده موجب افزایش خلاقیت دانش آموزان می شود.
در قالب قصه بسیاری از آموزههای رفتاری به کودکان منتقل می شود روانشانسان معتقدند تعریف کردن قصه برای کودکان میتواند موفقیت و پیشرفت تحصیلی آنها در مراحل زندگیشان را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
حجت الاسلام اسماعیل آذرینژاد قصهگوی معروف کهگیلویه است که در شبکههای اجتماعی و رسانهها از او به روحانی قصهگو نام برده میشود.
این روحانی جوان تبلیغ را به عنوان رسالتی نه صرفا برای نسل امروز بلکه برای فرداها به عنوان اولویت کاری خود و هم نسلانش میداند و گام در این راه گذاشته است.
*طلبههایی که راه قصهگویی در پیش گرفتند
حدود 70 طلبه دیگر هم به قصهگویی علاقمند شدند در محضر آذرینژاد آموزش این حرفه را میآموزند و داوطلبانه به روستاهای دورافتاده سفر میکنند.
این مبلغان جوان عقیده دارد قرآن که کتاب هدایت بشر است از طریق قصه گویی، تربیت صحیح دینی را در دستور کار قرار داده و حالا آنها هم از همین شیوه برای آموزش استفاده می کنند.
در شرایطی که در نظام آموزشی در بهترین شرایط هم فرصت گفت و گو میان دانش آموزان نیست قصه خوانی برای به چالش کشیدن ذهن کودکان ابتکار مهم طلاب قصهگو در روستاهایی است که کودکان فارغ از دنیای مجازی عطش شنیدن قصه و بازیهای مهیج و هنری دارند.
طلاب این دیار راوی قصههایی هستند که ضمن سرگرم کردن کودکان آنها را با دنیای تخیلی آشنا می کنند؛در این گزارش به معرفی یکی دیگر از طلاب خوش ذوق و آتش به اختیار در قصهگویی میپردازیم.
فرهاد معززی متولد 1380 از طلاب قصهگویی است که در حوزه علمیه کازرون تحصیل میکند با سفر به روستاهای دور دست در بخش دیشموک به خلاقیت کودکان کمک کرده و باعث کنجکاوی آنها میشود
*قصهگویی طرحی برای پویش فکری کودکان
او در خصوص شروع فعالیت قصهخوانی و طرح«قصه، رنگ،توپ» میگوید: قبل از این به عنوان کارآموز با حاج آقا آذری نژاد کار می کردم استاد بنده بود اما مدتی هست که هر طلبه قصه رنگ توپ را با شیوه خاص خود اجرا میکند.
معززی با بیان اینکه تقریبا پنج سالی میشود فعالیتهای قصه خوانی و جنگ شادی در مناطق محروم را آغاز کردهام، افزود: نه تنها در دیشموک بلکه استان فارس و حاشیههای تهران و هر کجا که زمینه فراهم باشد کار را دنبال میکنم.
این طلبه جوان که بدون حمایت ارگان، نهاد یا دستگاهی به کار خود ادامه میدهد،گفت: هدفم از کار قصه خوانی خلاق بار آوردن کودان دانایی بخشیدن و شاد کردن کودکان است.از طریق قصه درمانی به کودکان کمک میکنم استرس برای صحبت در جمع و نداشتن اعتماد به نفس در کودکان از بین برود.
قصهگوی کودکان افزود: علاوه بر خلاقیت، هیجان و شادی کارهای هنری از قبیل بافت عروسک سنتی، اجرای بازیهای سرگرم کننده بومی محلی و ارائه مشاوره در زمینه تربیتی و مشاوره برای والدین کودکان از دیگر فعالیتهاست.
او معتقد است قصه دنیای کودک را زیبا میکند خلاقیت ایجاد میکند و باعث پرورش روح کودک میشود، تأثیرات قصهخوانی را خوب ارزیابی کرده و قصد دارد تا هر زمان که توان دارد در این زمینه فعالیت داشته باشد.
*شور کودکانه برای قصه، رنگ، توپ
معززی تصریح کرد: تاکنون 105 روستا در دیشموک را تحت پوشش قرار دادم در برخی روستاها گاهی 300 دانش آموز یک جا جمع میشوند و بساط جنگ شادی راه میاندازم.
وی استقبال کودکان از «قصه،توپ، رنگ» را خوب توصیف کرده و میگوید«مهمترین مشکلی که کودکان روستایی در دیشموک با آن مواجه هستند نبود امکانات رفاهی، تفریحی، ورزشی و فضای شاد است.»
معززی اضافه کرد: کودک در برههای از زمان زندگی میکند که نیاز به هیجان و شادی دارد با این حال پارک شادی وجود ندارد .او سوء تغذیه را از دیگر مشکلات کودکان برشمرد و افزود: با دیدن صحنههایی از محرومیت و فقر گریه میکنم.
این طلبه قصهگو در عین حال از استقبال پرشور کودکان برای قصهخوانی میگوید«استقبال به حدی است که وقتی ورود پیدا می کنم دایره زده و منتظرند گوش می دهند هیجان دارند.»
مدارس، مساجد، کانونهای فرهنگی،پایگاهها و زیر درختان بلوط مکانهای قصهخوانی است که طلبه و کودکان روستاها را دور همدیگر جمع میکند.
در کنار قصهخوانی و بازیهای هیجانی پیگیری مشکلات آموزشی هم در برنامههای طلاب قصهگو جای دارد؛ معززی از دانش آموزان بسیاری یاد میکند که به علت مشکلات ترک تحصیل کرده بودند اما با پیگیریهای او به تحصیل بازگشتند.
به گفته معززی عدالت آموزشی در شهر و بخش و روستاها وجود ندارد سطح سواد ناچیز است، آموزش سرسری در مدارس روستاها معضل است و معلمان خوبی برای روستاها به کار گمارده نمیشود.