اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۸:۰۳
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۲۴
اذان مغرب ۱۹:۰۴:۲۱
طلوع آفتاب ۰۵:۲۰:۰۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۵:۱۹
نیمه شب ۲۳:۱۷:۱۱
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۹/۰۵/۲۷ - ۲۱:۲۵

برگزاری نشست توجیهی هیئات مذهبی پردیس

نشست توجیهی هیئات مذهبی با حضور مسؤولان و هیئات مذهبی در مسجد الغدیر فاز ۴ پردیس برگزار شد و در این مراسم بر رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا و برگزاری عزاداری باشکوهی در شأن نام امام حسین(ع) تأکید شد.

برگزاری نشست توجیهی هیئات مذهبی پردیس

به گزارش سراج24، حجت الاسلام احمدرضا کریمی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان پردیس در نشست توجیهی هیئات مذهبی که در مسجد الغدیر فاز ۴ پردیس برگزار شد ضمن خیرمقدم به حضار و مسؤولان، اظهار کرد: شعار «حفظ سلامت، عرض ارادت» مهم‌ترین رکن ما در عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) است.

وی ادامه داد: در شرایط حساسی هستیم و عدم شیوع بیماری کرونا در ماه محرم بسیار مهم است و مسؤولان تکایا باید تا حد توان پروتکل‌ها رعایت کنند تا مشکلی به وجود نیاید.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان پردیس افزود: همکاران نظارت شدیدی را درخصوص رعایت پروتکل‌ها با دقت و بدون اغماض انجام خواهیم داد زیرا حفظ سلامت عزاداران بسیار مهم است.


حجت الاسلام کریمی اضافه کرد: به همین دلیل شدیدترین نظارت‌ها در ماه محرم انجام می‌شود زیرا دشمن با تمام قدرت عکس‌هایی را تهیه کرده تا در ماه محرم اذهان عمومی را شانتاژ کرده و هیأت را مسوول نشر ویروس نشان دهند.

وی بیان کرد: با تعامل ادارات، نهادها و دستگاه‌های شهرستان پردیس این تبلیغات دشمن را با حداکثر رعایت پروتکل‌ها خنثی خواهیم کرد.

حفظ جان عزاداران از واجبات است/ لغو مجوز هیئات متخلف

در ادامه عبدالعظیم رضایی فرماندار شهرستان پردیس ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این مراسم و حضور پرشور مسؤولان هیئات مذهبی پردیس، اظهار کرد: این جلسات هرساله برای متولیان هیأت‌ها، حسینیه‌ها و تکایا برگزار می‌شود اما مراسم امسال تفاوتی جدی دارد و باید تلاش کنیم در راستای اهداف بلند و متعالی نهضت عاشورا و امام حسین(ع) حرکت کنیم.

وی ادامه داد: هرساله در تمام مراسم‌ها حضور داشتیم، اما ناراحت و گلایه‌مندیم زیرا از برخی اتفاقات که به اسم امام حسین(ع) انجام می‌شود خرافات و تحریف‌های خواسته و یا ناخواسته‌ای است که از طرف مداحان، نوحه خوان‌ها، عزاداران و دیگر دست اندرکاران انجام می‌شود.

فرماندار پردیس با بیان اینکه وسایل ارتباط جمعی و دانش عمومی نسبت به گذشته پیشرفت کرده است، تأکید کرد: این نوع مطالب پنجاه سال قبل در جایی نشر نمی‌شد اما اگر مراسمی مغایر با قوانین، اصول و عقل باشد از هر سو انتقادات و سرزنش‌های جدی را شاهد خواهیم بود.
رضایی یادآور شد: کرونا مصیبت‌هایی که برای جامعه بشریت و ملت ما ایجاد کرده اما باید از این تهدید، فرصت بسازیم تا اشکالات، سخنان ساختگی و بدعت‌ها را در مراسم‌ها را کم کنیم.

وی اضافه کرد: امام حسین(ع) برای رضای خدا قیام کرد و در تاریخ ماندگار شد و علی‌رغم اینکه ما در سیاست هزینه و فایده را بررسی می‌کنیم امام حسین(ع) به نسل‌های بشر، آزادگان جهان که فطرتی پاک دارند از خودگذشتگی و ایثار را آموخت تا با ارادت زیاد مسلمانان عزاداری‌های باشکوهی انجام شود.

فرماندار پردیس تصریح کرد: اهداف قیام عاشورا مشخص است که برای مبارزه با ظلم، تحریف، برپایی نماز و بدعدت‌هایی که به نام دین انجام می‌شد، رقم خورد و امام حسین(ع) نماز ظهر عاشورا، نهی از منکر، اشاعه دین، درس آزادگی، اخلاص، فداکاری، صداقت، ایثارگری، شهامت و شهادت طلبی را به ما آموختند.

رضایی عنوان کرد: دستورالعمل‌ها به هیئات ابلاغ شده و باید اجرا شود زیرا برخی از دشمنان و دین ستیزان به دنبال ایجاد دوگانگی در مراسم عزاداری و عدم سلامت عزاداران هستند.

وی ابراز کرد: دشمن می‌خواهد تقابل ایجاد کند و ما باید مراقب باشیم و متدینانی که در ماه رمضان خوش درخشیدند و با عبادات و رعایت پروتکل‌ها این ماه پربرکت را پشت سر گذاشتند از ماه محرم نیز با سلامت گذر خواهند کرد.

فرماندار پردیس یادآور شد: جامعه مذهبی باید دقت کرده و مراقبت کنند تا در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و سایر اماکن عملی مرتکب نشوند که این نیت‌های خیرخواهانه زیر سوأل برود.

رضایی بیان کرد: وظیفه ما برقراری تعادل در انجام مراسم و آئین‌ها است و هدف جلوگیری از شیوع بیماری و برگزاری مطلوب عزاداری با اخذ مجوز است.

وی افزود: هر هیأتی باید در سامانه بیرق ثبت نام کرده و تعهد بدهند تا رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌ها را در هیأت اجرا کنند.

فرماندار پردیس اظهار کرد: عزاداران باید از هرسو دو متر فاصله داشته باشند و برای روضه و عزاداری در مساجد حداکثر دو ساعت و در فضای باز برگزار شود همچنین جابه‌جایی هیأت نیز ممنوع است.

رضایی عنوان کرد: استفاده از طبل، سنج، شیپور و سایر ادوات عزاداری ممنوع بوده و عزاداران باید از زنجیرهای شخصی استفاده کنند همچنین استفاده از ماسک برای تمام حاضران از ابتدا و تا انتهای مراسم الزامی است.

وی تصریح کرد: مسؤولان هیأت باید به هر عزاداری که در هنگام مراسم ماسک خود را برداشت تذکر بدهند زیرا اجرای پروتکل های بهداشتی در اولویت قرار دارد.

فرماندار پردیس با بیان اینکه پخش نذورات و هر نوع پذیرایی در برگزاری مراسم، برپایی ایستگاه صلواتی، موکب و موارد این چنینی ممنوع است، گفت: در صورت عدم امکان جابه‌جایی نذورات موادغذایی خشک و خام با رعایت دستورالعمل‌ها و در مکانی مناسب طبخ شود و به هیچ عنوان تشکیل صف در هیأت‌ها قابل قبول نخواهند بود.

فرماندار پردیس افزود: مسؤول برگزاری مراسم نیز به رعایت کامل ضوابط بهداشتی متعهد می‌شوند و اگر فردی در هیأتی باعث شیوع بیماری شود مقصر برگزار کننده است زیرا ضمانت اجرای ایمن مراسم را داده‌اند.

رضایی اضافه کرد: حفظ جان از واجبات است و در صورت عدم رعایت پروتکل ها توسط هیأت‌ها، مساجد، مداحان و تکایا سازمان تبلیعات اسلامی در ابتدا اقدام به ارائه تذکر کتبی به مسؤولان هیأت می‌کند و در صورت تکرار تخلف ممنوعیت فعالیت و قطع خدمات سازمان تبلیغات اسلامی و تکرار تخلف در ادامه لغو مجوز به مدت 6 ماه و معرفی به مراجع قضایی را در پی خواهد داشت.

وی بیان کرد: عشق و ارادت ما به امام حسین(ع) به نحو مطلوب و بدون اینکه بهانه‌ای به دست دین ستیزان و دشمنان مردم بدهد برگزار خواهیم کرد و تمام دستگاه‌ها نیز طی این ماه مسؤولیت داشته و به صورت ریز وظایف ابلاغ شده است.
دشمنان تغییر وزش باد را هم به نظام ما ربط می‌دهند/ یک بیمار کرونایی تا دوهزار نفر را بیمار می‌کند

در ادامه سعید آسیایی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان پردیس اظهار کرد: در کنار ویروس مراسم سوگواری شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش را برگزار خواهیم کرد اما این تجمعات باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی باشد.

وی ادامه داد: سرعت انتشار این ویروس مانند دیگر بیماری‌ها نیست و به قدری زیاد است که هر نفر می‌تواند یک تا دو هزار نفر را بیمار کند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان پردیس افزود: این ویروس برای مبتلایانی که بیماری زمینه دارند منجر به مرگ می‌شود همچنین درصد بالایی از افراد مسن نیز منجر به فوت می‌شود و به عینه ثابت شده که کشندگی این ویروس بسیار بالا است.

آسیایی اضافه کرد: به دلیل این تجمعات باید پروتکل‌های بهداشتی را بیش از گذشته رعایت کنیم که متن و محتوای آن در اختیار تمام هیأت‌ها قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بازرسان شبکه بهداشت و درمان شهرستان پردیس به صورت مداوم از محل یرگزاری مراسمات بازدید خواهند کرد، تأکید کرد: در یک مراسم عروسی با حضور صد نفر حدود ۴۰ نفر به این ویروس مبتلا شدند و منجر به مرگ ۱۵ نفر آن‌ها شد و این نشان از سطح بالای واگیر بودن و کشندگی دارد و تا به امروز هیچ ویروسی این حجم از خسارات جانی را نداشته است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان پردیس عنوان کرد: تجمعات ایجاد شده در مراسم‌های عزاداری سید الشهدا(ع) باید با رعایت فاصله باشد و اگر از کنترل خارج شود می‌تواند تبعات این بیماری را بسیار زیاد کند.

آسیایی تصریح کرد: در شرایطی هستیم که اگر جهت بادهای موسمی تغییر کند نیز دشمنان به نظام و کشور ما نسبت می‌دهند و مؤمنان باید باهوش باشد زیرا اگر دقت نکنیم در آینده نمی‌توانیم پاسخگو جوامع باشیم.

وی افزود: مواد ضدعفونی کننده باید در دسترس عزادارن باشد و ضدعفونی کردن محیط قبل و بعد مراسم در اولویت برگزاری باشد و تأکید می‌کنیم افراد مسن و عزادارانی که بیماری زمینه‌ای، دیابت، ناراحتی قلبی، بیماری‌هایی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، به هیچ عنوان در هیأت‌ها حاضر نشوند و در خانه‌ بمانند.
با خلاقیت با فضاسازی دشمنان مقابله کنیم/ هیأت‌های مذهبی نماینده امام حسین(ع) هستند

در ادامه حجت الاسلام سید حسین حسینی امام جمعه شهرستان پردیس، خطاب به مسؤولان هیأت‌های مذهبی، اظهار کرد: باید وظیفه خود را در قبال خونی که از امام حسین(ع) ریختند انجام بدهید و شما در این برهه زمانی که جایگاه نمایندگی امام حسین(ع) را دارید و ایشان شما را انتخاب کردند.

وی گفت: امام حسین(ع) محبت و اعتقادی در وجود شما دیده‌اند تا نمایندگی ایشان را داشته باشید، در آن زمان و در اردوگاه یزید شمشیر، تیر، نیزه، شایعه و دروغ هم بود اما امروز دشمن می‌خواهد به هر وسیله ای ضربه بزند و شما نگذارید دشمنان زور بگویند.

امام جمعه پردیس افزود: دشمنان سلامت و عزاداری را با فرافکنی و دروغ پراکنی دوقطبی می‌کند اما ما نیز خلاقیت و ابتکار داریم تا هم سلامت بمانیم و هم عزاداری را با شکوه داشته باشیم.

حجت الاسلام حسینی یادآور شد: باید دست به دست هم بدهیم تا عزاداری سلامت و در شأن را برگزار کنیم تا مشت محکمی در دهان دشمنان بزنیم زیرا ما نمی‌توانیم ببینیم ایام محرم بیایید و بگذرد اما نتوانیم عزاداری کنیم و شهرمان پرچم‌های عزای حسینی نداشته باشد.

وی اضافه کرد: برای امام حسین(ع) جان شیعیان مهم بود و تا امروز هم کمک کردند عزاداری برگزار شود و علی‌رغم تلاش دشمنان برای اینکه جوانان ما را منحرف کنند اما با شروع محرم جوانان با یک «یا حسین» تمام برنامه‌ها و هزینه دشمنان را به باد می‌دهند.

امام جمعه پردیس افزود: باید قدر نمایندگی امام حسین را بدانید و جوانان را در خیمه‌ها اما با رعایت پروتکل‌ها داشته باشید زیرا جوانان پرشوری داریم و دشمنان می‌گویند این جوانان برای چیز دیگری آمدند اما هنر ما این است که جوانان را به مسیر اصلی امام(ع) هدایت کنیم.

حجت الاسلام حسینی تشریح کرد: در این شرایط جدید باید ناز جوانان و نوجوانان پرشور ما که وارد عزاداری می‌شوند را بکشید و نباید چکشی برخورد کنید و با محبت کاری کنید تا پروتکل‌ها را رعایت کنند، در غیراینصورت به پیام امام حسین(ع) به درستی عمل نکرده‌ایم.

وی اضافه کرد: تاسوعا و عاشورا اوج عزاداری است و تلاش می‌کنیم پروتکل‌ها به درستی اجرا و مراسم خوبی برگزار شود.

امام جمعه پردیس تصریح کرد: قطعاً با برگزاری این مراسم‌ها سِیلی از شُبهات از سوی دشمنان به کشور وارد می‌شود و اتفاقاتی را رقم خواهند زد اما باید هوشیار باشیم و حتماً ماسک زده و پروتکل‌ها رعایت شود، زیرا اگر اتفاقی رخ دهد باید پاسخگو باشیم.

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه گوش به فرمان ولایت بودن اثرات مثبتی در پی خواهد داشت، گفت: با خیران صحبت کنیم تا هزینه اطعام را جمع بندی کرده و با تهیه موادغذایی و خشک بین خانوارهای نیازمند و مبتلا به کرونا توزیع شود زیرا این خلاقیت است.

وی ادامه داد: فضاسازی شهر را می‌توانیم انجام بدهیم؛ مساجد، مجتمع‌ها، داخل شهر و سایر اماکن باید پرچم عزا نصب شود تا هر عابری وارد شهر شد متوجه ورود به ایام محرم بشود و شرایط کرونا را بهانه‌ای برای عدم فعالیت فرهنگی ندانیم.

امام جمعه پردیس اضافه کرد: وظیفه مردم، هیأت‌ها، هیأت امناهای مساجد، شهرداری‌ها و همه این است که فضای شهر را متناسب با محرم تزئین کنند و اگر فضا برای عزاداری کم بود از مدارس استفاده شود.

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: مساجد با اجرای پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به جای پانصد نفر می‌توانند پذیرای پنجاه نفر باشند یا با کمک مدارس، سالن‌های ورزشی، تفریحی و سایر اماکن خیمه امام حسین(ع) را باشکوه‌تر برپا کنند.

وی افزود: زمانی که مساجد مراسم‌های عزاداری را در فضای باز برگزار می‌کنند، همسایه‌های خود را دعوت کرده و از آن‌ها حلالیت بطلبند زیرا حق الناس در دستگاه امام حسین(ع) وجود ندارد.

امام جمعه پردیس ادامه داد: نماز ظهر عاشورا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نقاط مختلف شهرستان و در فضای باز برپا شود زیرا تمام جنگ امام حسین(ع) به خاطر نماز بود.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••