۱۳۹۹/۰۴/۱۷ - ۰۹:۴۸

اهدای کتابخانه و دست‌نوشته‌های شهید مسعود علی‌محمدی به کتابخانه ملی ایران

به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، کارشناسان گروه مبادله و اهدا اداره کل فراهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با حضور در منزل شهید مسعود علی محمدی کتابخانه اهدایی و مجموع اسناد، دست‌نوشته مقالات و جزوه‌های درسی شهید هسته‌ای را به کتابخانه ملی منتقل کردند تا در آرشیو ملی ایران نگهداری شود.

اهدای کتابخانه و دست‌نوشته‌های شهید مسعود علی‌محمدی به کتابخانه ملی ایران

به گزارش سراج24، منصوره کرمی، همسر شهید علی‌محمدی، با بیان این مطلب که سازمان اسناد و کتابخانه ملی مکان مناسبی برای نگهداری داشته‌های شهید علی محمدی است، گفت: دکتر علی محمدی همیشه نگران دانشجویان خود بود و در راه آموزش از هیچ کوششی دریغ نمیکرد. او به کتابخانه و منابع غیر کتابی و نشریههای خود دلبستگی بسیاری داشت اما معتقدم اهدا مجموعه داشته‌های همسرم به کتابخانه ملی ایران می‌تواند در جهت آشنایی دانشجویان و محققان با زندگی و آثار علمی این دانشمند هسته‌ای، مفید باشد.

وی ادامه داد: اهدای کتابخانه همسرم به زندگی علمی او حیاتی دوباره بخشید و یاد و خاطره او و دیگر شهیدان راه علم و دانش را در دل و ذهن جوانان و دانشجویان زنده نگاه خواهد داشت.

مجموعه اهدایی شهید مسعود علی محمدی شامل هزار و 44 عنوان کتاب، 53 نسخه نشریه، 9 منبع غیر کتابی(عکس، گذرنامه زیارتی و...)‌، ‌سه کارتن دست‌نوشته، مقالات و جزوه‌های درسی می‌شود.

شهید مسعود علی محمدی از نخستین دانشجویان و فارغ التحصیلان دوره دکترای فیزیک در ایران بود. این دانشمند هسته‌ای تعداد بسیاری مقاله ISI منتشر کرد. تخصص اصلی شهید علی محمدی ذرات بنیادی، انرژی‌های بالا و کیهان‌شناسی بود. وی بامداد 22 دی ماه سال 1388 هنگام خروج از منزل با انفجار یک بمب کنترل از راه دور توسط عاملان رژیم صیهونیستی ترور شد.

منبع: تسنیم