اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۱۵:۲۷
اذان ظهر ۱۲:۰۱:۵۰
اذان مغرب ۱۹:۲۶:۰۹
طلوع آفتاب ۰۴:۵۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۹:۰۵:۵۲
نیمه شب ۲۳:۱۱:۱۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۱/۱۲/۱۵ - ۱۵:۴۶
مشروح/مهمانپرست در نشست خبری:

رویکرد منطقی در آلماتی2 تحریم‌ها را از بین خواهد برد

سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد اگر مذاکرات آلماتی2 با رویکرد منطقی ادامه پیدا کند، قطعا تحریم‌ها از بین خواهد رفت.

رویکرد منطقی در آلماتی2 تحریم‌ها را از بین خواهد برد

 

به گزارش «سراج24» ، رامین مهما‌نپرست سخنگوی وزارت امورخارجه در کنفرانس مطبوعاتی که در وزارت امور خارجه برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره نامه علی اکبر صالحی به بان‌کی‌مون گفت: طرح جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه کاملا مشخص است و  برای دبیرکل سازمان ملل و معاون وی اخضر ابراهیمی فرستاده شده است.
 
مهمانپرست با بیان اینکه کمیته 4 جانبه‌ای به پیشنهاد مرسی رئیس جمهور مصر تشکیل شده است، افزود: این طرح مورد بررسی قرار گرفته و شرط اصلی آن حمایت از حقوق مردم و حمایت از دولت سوریه است که رویکرد سیاسی باید جایگزین اقدامات تروریستی شود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: حتما سران گروه‌های معارض باید نشست‌هایی برگزار کنند تا در سایه این گفت‌وگوهای ملی شرایط برای انتخابات شکل بگیرد و مردم نقطه نظرات خود را اعلام کنند.
 
مهمانپرست خاطرنشان کرد: طرح جمهوری اسلامی در حمایت از ملت سوریه مطرح شده و کشورهایی که در منطقه و بیرون از منطقه ادعای حمایت از مردم سوریه را دارند باید به روند سیاسی و گفت‌‌وگوهای ملی بپیوندند و در مورد ادعاهایی با برای حل بحران سوریه انجام می‌دهند مغایرت نداشته باشد.
 
مهمانپرست در مورد مذاکرات ایران و 1+5 در آلماتی، گفت: در این نشست فضایی ایجاد شد که در صورت تفاهم و تکمیل نوع ورود به بحث مذاکرات می‌تواند آینده‌ای قابل قبول را برای تفاهم بین طرفین ترسیم کند.
 
وی تصریح کرد: راه حل موفق بودن مذاکرات باید رویکرد منطقی توسط 1+5 باشد تا در چارچوبی که حقوق ملت ما محترم شمرده شود و نسبت به رفع نگرانی‌های طرف مقابل نیز به صورت متقابل اقداماتی صورت گیرد، دیده شود و ما آماده مذاکرات جدی بر اساس توافق دو طرف هستیم.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اظهارات اخیر آمانو در مورد بازرسی از سایت پارچین اظهار داشت: مذاکرات ایران و آژانس در چارچوب همکاری‌هایی که تاکنون صورت گرفته ادامه پیدا خواهد کرد و باید در چارچوب کلی، به توافق‌نامه‌ جامعی دسترسی پیدا کنیم که در آن هم نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز کشور ما اشارات روشنی شود و چارچوب‌های کلی آن ترسیم شود.
 
وی ادامه داد: در کنار آن حتما مسائلی که به عنوان ادعای نگرانی که درباره‌ فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ما وجود دارد باید مورد توجه قرار گیرد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در مورد ادعای برخی رسانه‌های غربی در خصوص مذاکرات ایران و 1+5 در آلماتی اظهار داشت: جای تعجب است که برخی از رسانه‌های غربی و یا رسانه‌های متعلق به منطقه بر خلاف فضای موجود در خارج از کشور ساز مخالف می‌زنند و تلاش می‌کنند نتایج مثبت را با نگاه سیاسی خود منفی نشان دهند.
 
مهمانپرست در مورد اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا علیه کشورمان گفت: مقامات فرانسه و دیگر رسانه‌های غربی باید مطابق با واقعیت اظهارنظر کنند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات وزیرامورخارجه کشورمان درباره‌ی لغو تحریم‌ها و این ه آیا این اظهارات در پی نتایج مذاکرات ایران با 1+5 بوده است، افزود: فضای مذاکرات متفاوت از گذشته دنبال شد، پیشنهادات 1+5 منطقی‌تر از گذشته طرح شد و در واقع در پاسخ به پیشنهاداتی که از جانب کشور ما در اجلاس قبلی به صورت جامع طرح شده بود بخشی از پاسخ پیشنهادات در اجلاس آلماتی، مطرح شد.
 
وی ادامه داد: ممکن است تا رسیدن به تفاهم نهایی هنوز اقدامات دیگری لازم باشد و در ادامه مذاکرات بحث‌ها کامل شود، اما جهت‌گیری جدیدی که توسط کشورها 1+5 صورت گرفت فضا را به سمتی هدایت کرد که پیشنهادات را قابل بررسی و ارزیابی نشان داد و باید در اجلاس بعدی  آلماتی، نقطه نظرات طرفین مطرح شود.
 
مهمانپرست خاطرنشان کرد: چشم‌انداز مذاکرات در صورتی که رویه منطقی داشته باشد و تلاش ها برای کامل کردن رویکرد کشورهای 1+5 به سمت پیشنهادات کشور ما نزدیک‌تر شود روشن خواهد بود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در مورد حادثه‌ ترویستی در بین‌الحرمین خاطرنشان کرد: اقدامات ترویستی اخیرا در کشورهای منطقه شدت گرفته و شاهد صحنه‌هایی در عراق و پاکستان و برخی مناطق دیگر در منطقه هستیم  که این نشان از فتنه‌ صهیونیستی دارد که منافع رژیم صهیونیستی را تامین می‌کند.
 
مهمانپرست در مورد سفر صالحی به عراق تصریح کرد: سفر وزیر امورخارجه کشورمان به منظور شرکت در مراسم رونمایی از ضریح جدید امام حسین (ع) در کربلا صورت گرفته است که البته در حاشیه این سفر ملاقات‌هایی با مقامات دینی، مذهبی، و مراجع انجام خواهد شد.
 
وی پاسخ به سوالی دیگری در مورد ادامه‌ شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی گفت: زمانی منطقه‌ ما روی آرامش را خواهد دید که مشکلات موضوع فلسطین به صورت ریشه‌ای حل شود چراکه رژیم صهیونیستی تهدید اول منطقه است که همچنان شاهد تداوم تجاوزات آنها هستیم، موضع کشور ما در این باره مشخص است.
 
مهانپرست ادامه داد: سرزمین فلسطین باید به مردم اصلی آن تعلق گیرد و در فضای مردم‌سالاری، مردم اصلی آن نسبت به انتخاب کسانی که باید این سرزمین را اداره کنند تصمیم بگیرند و تکلیف رژیم صهیونیستی در این چارچوب باید روشن شود.
 
سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات صالحی درباره‌ی رفع تدریجی تحریم‌ها اظهار داشت: رویکردی که در اجلاس آلماتی با آن مواجه بودیم متفاوت از رویکرد گذشته بود، منطقی تر به نظر می‌رسید البته باید در ادامه کار به شکل کامل خود نزدیک شود، اما رویکرد منطقی می‌تواند فضای مناسبی را برای ادامه مذاکرات در جهت رسیدن به تفاهم کلی ایجاد کند.
 
وی ادامه داد: نهایتا  باید حقوق هسته‌ای کشور ما به شکل کامل به رسمیت شناخته شود و در مقابل ما هم نگرانی‌های طرف مقابل را برطرف سازیم.
 
مهمانپرست افزود:  اظهارات وزیر امورخارجه کشورمان مربوط به رویکرد 1+5 و چشم انداز نشست ها بوده است و نشان دهنده این است که اگر در چنین فضایی مذاکرات ادامه پیدا کند تحریم ها از بین می رود.
 
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بلژیک خواستار استقرار منافقین در خاک خود شده است، تصریح کرد: این مساله به شکل دقیق تحت رصد مقامات کشور ما قرار دارد، البته راجع به این مساله و اظهارات مربوط به آن هنوز اطلاعات دقیق و رسمی دریافت نکرده‌ایم.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: توصیه‌ ما به کشورهای غربی این است که در تعهد خود در مقابله با تروریسم جدی باشند و باید راههای مقابله با این پدیده شوم و از بین بردن ریشه تروریسم را دنبال کنند چراکه پناه دادن به گروههای ترویستی و حمایت کردن از آنها  به بی‌ثباتی و ناامنی در دنیای امروز کمک می کند.
 
مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اهدای جایزه اسکار به فیلم ضد ایرانی آرگو گفت: نباید انتظار رفتار یکسان از همه‌ بخش‌ها و گروه‌ها را داشت چراکه در آمریکا ممکن است جریان‌های مختلف با دیدگاه‌های متفاوت سیاسی اظهاراتی را داشته باشند و تناقضاتی که شاهد آن هستیم نشان دهنده‌ وجود جریان‌های متاثر از موضوعات مختلف سیاسی و یا منابع قدرت در داخل آمریکا و خارج از آن است.
 
وی افزود: رفتار و عملکرد مقامات آمریکا برای ما مورد ارزیابی خواهد بود که جبران رفتار خصمانه در طول 60 سال اخیر است و مجموعه‌ای از اقدامات،‌ تصویر منفی را تاکنون ایجاد کرده است و دائما با تصمیمات مختلفی که گرفته شده است نشان داده این رویکرد همچنان توسط بخش‌های مختلف دنبال شده است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اگر مقامات آمریکا در آمادگی‌شان برای رفع این شرایط جدی باشند باید فضا را به سمتی هدایت کنند که به جای دشمنی و سیاه‌نمایی و تحریف واقعیت‌ها حرکتی صورت گیرد تا نشان دهد که ایالات متحده‌ آمریکا با تغییر سیاست خود به دنبال شناسایی حقوق ملت ما، احترام به کشورهای مستقل و دخالت نکردن در مسایل داخلی آنها و ایجاد تفاهم از موضع برابر و عادلانه و رفتار صادقانه از روی حسن نیت است.
 
وی در مورد مشکلات اتباع ایرانی در ترکمنستان اظهار داشت: ممکن است مسایل مرزی مشکلاتی را به دنبال داشته باشد که از طریق همکاری‌های کنسولی و توافقات مرزی نسبت به اتخاذ تصمیمات برای رفع مشکلات اقدام می‌شود چراکه ما با ترکمنستان روابط خوبی داریم و ظرفیت‌های بزرگی برای همکاری‌های اقتصادی وجود دارد و مردم دو کشور علاقمند به رفت‌وآمد و همکاری‌های مختلف تجاری و سرمایه‌گذاری هستند.
 
مهمانپرست در پاسخ به سوالی مبنی براینکه صالحی اظهار کرده که پیشنهاد این بار آمریکایی‌ها با قبل متفاوت است، ادامه داد: اظهار نظر مقامات کشورهای منطقه ممکن است متفاوت با اظهارنظر مقامات کشورهای 1+5 یا سایر کشورهای خارج از منطقه باشد چرا که ما شاهد اظهار نظرهای متفاوتی  از سوی برخی مقامات کشور منطقه شاهد هستیم.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی در مورد اظهارات وزیر خارجه بحرین گفت: ما در مسائل داخلی هیچ کشوری دخالت نداریم، تصمیمی هم برای دخالت در مسایل داخلی هیچ کشوری نداشته و نخواهیم داشت، توصیه‌ ما به این مقامات کشورهای منطقه این است که برای حل مشکلات داخلی خود دنبال راه حل‌های درست باشند.
 
وی افزود: آنها به جای دخالت در امور کشورها باید به مشکلات داخلی خود بپردازند که همانا پرداختن به مطالبات مشروع مردم خودشان به جای سرکوب مطالبات مردمی و دخالت نظامی و امنیتی کشورهای خارج از منطقه در مسایل داخلی خودشان است.
 
مهمانپرست در  پاسخ به سوالی مبنی بر سفر معاون رییس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران گفت: رایزنی‌های سیاسی و تبادل نظر به داشتن ارزیابی دقیق از شرایط داخلی منطقه کمک می‌کند تا به نقطه‌ای که صلح و ثبات و امنیت را به دنبال داشته باشد برسیم تا زمانی که اختلاف دیدگاه بین برخی از کشورها در منطقه وجود داشته باشد ضرورت این رایزنی‌ها و گفت‌وگوها اهمیت بیشتری می‌یابد.
 
وی ادامه داد: ما اعتقاد به وحدت بین گروه‌های فلسطینی داریم، بنابراین با دوستان خود دائما در تماس و رایزنی هستیم و دائما به این مساله اشاره داریم که تهدید اصلی در منطقه ما رژیم صهیونیستی است.
 
مهمانپرست در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات اخیر محسن رضایی مبنی بر کمک ایران به جمهوری آذربایجان نیز گفت: اظهاراتی که برخی مقامات درباره‌ آذربایجان انجام می‌دهند خارج از اظهارنظر مقامات رسمی ما صورت می‌گیرد و ما با همه‌ همسایگان روابط بسیار خوبی داریم و توسعه‌ روابط با کشورهای همسایه به هیچ وجه به معنای ایجاد محدودیت درباره‌ همسایه‌ دیگری تلقی نخواهد شد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اظهارات جوبایدن مبنی براینکه همه گزینه‌ها علیه ایران روی میز است، ادامه داد: بحث ما ارزیابی رفتار عملی و تغییرات واقعی در رویکردهای مقامات آمریکاست، هر گاه تغییرات ر ا در عمل مشاهده کردیم نسبت به مسائل مختلف بررسی های لازم را انجام می دهیم.
 
وی همچنین  در مورد طرح سنای آمریکا مبنی بر تصویب تحریم‌ها علیه ایران نیز گفت: اگر اراده جدی از جانب مقامات آمریکایی برای تغییر رویکرد وجود داشته باشد با اقدامات خود در مقابل این عزم جدید بخواهند بایستند و ما در عمل رفتار و تصمیمات مقامات آمریکا را ارزیابی می کنیم.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاکید آمانو برای بازدید از سایت پارچین از سوی آژانس گفت: این یک مسئله است که در گذشته نیز توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شده است مبنای نشست نمایندگان در آژانس بر اساس رسیدن به یک چارچوب جامع بوده که فعالیت های ما بر اساس ان پی تی و حقوقی که به عنوان عضو متعهد آژانس به رسمیت شناخته شده مورد توجه قرار گیرد و ما بتوانیم تسهیلات لازم را دریافت کنیم.
 
مهمانپرست در مورد مذاکرات ایران و آلماتی در اواسط فرودین ماه اظهار داشت: مذاکره بین نمایندگان ایران و 1+5 در نشست آلماتی با رویکرد جدید به صورت مثبت در حال پیگیری است و  در شرایط حاضر نه نیازی به مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا وجود دارد و نه هنوز چارچوبی که مقام معظم رهبری فرمودند تامین شده است.
 
وی بابیان اینکه یکی از اعضای فعال گروه 1+5 آمریکا است، افزود: آن‌ها پیشنهادات‌شان را مطرح می‌کنند ما هم پاسخ آن را عنوان می‌کنیم. این که گفت‌وگوها مستقیم، دو تایی یا هر چند تایی باشد چندان فرقی نمی‌کند زیرا آن‌ها پیشنهادات‌شان را در جمع مطرح می‌کنند؛ ما هم نقطه نظرات‌مان را عنوان می‌کنیم.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد توافق بین آمریکا و روسیه درباره‌ی سوریه نیز ادامه داد: برداشت ما این است که کشورهای مختلفی که می‌توانند در مساله‌ی سوریه موثر باشند از ناکارآمدی رویکرد نظامی و درگیری‌های خشونت‌آمیز و اقدامات تروریستی به سمت کارآمد بودن رویکردهای سیاسی و تشویق کردن گروه‌های مختلف به گفت‌وگوهای ملی گرایش پیدا می‌کنند.
 
وی خاطر نشان کرد: ما معقتدیم همه کشورهای منطقه و خارج از آن باید به این رویکرد سیاسی بپردازند و طرف‌ها را به گفت‌وگوهای ملی تشویق کنند؛ درگیری‌ها متوقف شود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد نشست شورای حکام تاکید کرد: طبیعی است که ما همه‌ی اتفاقات درباره‌ی فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان انجام می‌شود و ما باید علت این تصمیم‌گیری‌ها را حتما مورد بررسی قرار می‌دهیم.
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۷
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••